Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Morašice

Kapitoly článku

Kdo hledá, najde. Motocyklové závody se v Litomyšli jezdily ve městě i na jeho okraji a to hned na několika verzích okruhů. V roce 1973 ale pořadatelé našli konečně ten správný. Silniční okruh mezi obcemi Morašice - Lažany byl jezdecky i divácky zajímavý a navíc kousek za městem. Vyvrcholení pěti ročníků přišlo v roce 1977 - jel se zde jeden z tehdejších vrcholů - Pohár míru a přátelství..

Morašický trojúhelník - Cena města Litomyšle

 12 km dlouhý okruh Litomyšl - Strakov - Janov, na němž se jel v roce 1971 i jeden ze závodů MR, byl vyhodnocen jako divácky nepřitažlivý, vzhledem k velmi problematickému dosahu většiny části trati pro přihlížející. Díky jeho pět kilometrů dlouhém, přímém úseku nebyl moc přitažlivý ani pro samotné závMorašice - plánek okruhuodníky. A dokonale zabezpečit tak dlouhý a členitý okruh tehdejšími prostředky bylo téměř nemožné. Následovala proto roční přestávka ve které pořadatelé objevili podstatně atraktivnější trať, tentokrát na opačné straně, necelých pět kilometrů za městem, mezi obcemi Morašice a Lažany.  První závod se na tomto okruhu odejel v roce 1973. Po startu v Morašicích vedla závodní trať směrem na Litomyšl divácky zajímavou pasáží - zatáčkami ve tvaru esíčka. Po kratší rovince pak vedla k první odbočce. Od této křižovatky až ke druhé u Lažan vedl přes kilometr dlouhý přímý úsek. Pravá odbočka u Lažan byla jedna z několika velmi nebezpečných míst (bez únikového prostoru při nedobrždění). Přes horizont u křížku vedl okruh zpět do Morašic dalším velmi rychlým a nebezpečným úsekem se serií protahováků těsně kolem zdí na poslední křižovatku, která byla už v obci. Na ní vpravo a mezi domy k cíli. Okruh měřil 3 300 metrů, což bylo nezvykle málo, ale zajímavost a přitažlivost oproti minulému okruhu rozhodně stoupla. Závod byl vypsán napoprvé jen pro tři kubatury: 125, 250, 350 ccm. Jezdcům se nový okruh zřejmě líbil a víceméně na jejich návrh se na závěr programu konal závod bez rozdílu kubatur, který se stal kořistí Bohumila Staši. Republikový motocyklový svaz získal v podobě Morašického trojúhelníku velice vhodný okruh, na který brzy našli svou cestu i diváci. První ročník bohužel přinesl také smrtelný, ale v celé historii Ceny Litomyšle jediný natolik vážný úraz. Ivan Gendráč z Úpice tehdy havaroval v atraktivní, ale obtížné pasáži série zatáček pod Morašicemi.

Morašice 1973 - M-ČSRMorašice 1973- Bohumil Lidmanský, JawaMorašice 1977 - motocykl B. Staši YAMARRO s motorem Yamaha - J. NovotnýMorašice 1973: po startu P-ČSRMorašice 1973 - nájezd do esíčka pod obcí - B. Lidmanský

Morasice 1977 - Staša před J. Novotným v zatáčce u školyStašovo Yamarro jede J. Novotný v Morašicich 1977start v Morašicích 1975..Morašice 1974

1974 - Zamlouval se i jezdcům, a tak tento ročník se jel už jako jeden z finálových závodů mistrovství ČSR. Startovala zde tím pádem elita silničních jezdců Čech a Moravy. Podnik byl vypsán pro čtyři kubatury, poprvé se v Morašicích představily i motocykly do 50 ccm. 1975 - Morašický trojúhelnik opět o něco povýšil: do tohoto ročníku se z předešlých podniků kvalifikovali opravdu ti nejúspěšnější jezdci a tento finálový závod určil mistry republikyprogram 1977. Ti byli po skončení závodu patřičně dekorováni. Jména mistrů republiky nepřinesla velké překvapení: Bedřich Fendrich, Zbyněk Havrda a dvakrát Bohumil Staša. Celý závod přenášela Československá televize a komentátorem byl nedávno ještě nejúspěšnější náš závodník všech dob František Šťastný. Byl přítomen už na dopoledním tréninku, projel si pomalu trať na vypůjčeném civilním motocyklu. Odpoledne pak ve svém komentáři při přenosu závodu několikrát vzpomněl staré litomyšlské trati a své účasti na ní. Morašický trojúhelník se jel celkem pětkrát. Trať povýšila, co by součást Mistrovství Československa, takže startovali jezdci od Aše až po Košice - obrazně řečeno. 1976 - Ředitel major Oldřich Půhonný zahájil závody slavnostně 13. června. V nejnižší kategorii do 50 ccm, která se stala v Morašicích velmi oblíbenou, kraloval osvědčený reprezentant Bedřich Fendrich ze Znojma na stroji Kreidler. Stopětadvacítky vyhrál poněkud překvapivě karlovarský závodník Sedláček. Napínavý byl závod třídy do 250 ccm, který měl mimořádně silné obsazení. Poprvé zde totiž startoval slovenský jezdec Peter Baláž z Hlohovce, vycházející hvězda na československém motocyklovém nebi a vedle Bohumila Staši největší současná naděje i pro ty nejnáročnější mezinárodní podniky. Baláž odstartoval jako třetí, ale po dalších kolech a strhujícím boji se Stašou si dojel pro vítězný zlatý věnec. Staša byl druhý a Jiří Král třetí. Stejná trojice - Baláž, Staša, Král - a tedy v totožném pořadí, byla odmávnuta též v cíli závěrečného závodu třistapadesátek.

Morašice 1975: deštivý start 350 ccm na náměstí..Morašice 1977, start Ceny města Litomyšle 350ccm:  #14 K. Chaloupka, #24 J. Bareš,  #2 J. Král, #6 V. Jarolím, #10 J. David, #32 F. Svatoš, #5 R. Mitošinka, #4 J. Bartůněk, #50 R. Richter DDR, MZ, #54 L. Teesalu SSSR, Vihur...Morašice 1977 - momentka z PMP 250 ccmVýsledky z Morašic, archiv J. Nimburský

1977 - Jubiprogram 1976lejní 20. ročník našich silničních motocyklových závodů po dlouhých devatenácti letech nesl opět punc podniku mezinárodního. Okruh se totiž stal součástí „Poháru míru a přátelství“ a na jeho startu se kromě reprezentantů Československa objevili také jezdci z Maďarska a tehdejších zemí Sovětského svazu a NDR. V tomto roce zde byl také vybudován nepopulární retardér z balíků slámy, který měl zpomalit nájezd do pravé zatáčky u Lažan. Vítězem třídy do 50 ccm byl vloni druhý Sedlák. Na stroji Morbidelli vyhrál třídu 125 Zbyněk Havrda, když pobil dva východoněmecké jezdce Wendlera a Köhlera na renomovaných motocyklech značky MZ. Kubaturu do 250 ccm ovládl zkušený Bohumil Staša, který zajistil stoprocentní úspěšnost domácích jezdců ve všech kategoriích. Zle na něho totiž dotíral maďarský reprezentant Holmár, ale na Stašu nestačil. Skončil druhý a vavřínový věnec si odvezl Jiří Král. Posledním litomyšlským vítězem všech dob se stal v závěrečné třídě do 350 ccm znovu Bohumil Staša. Druhé místo uhájil náš Král, který odolal atakům mladého jezdce Sovětského svazu L. Teesaly.

Morašice 1976Morašice 1977 - Novotný #2, Staša #1 v zatáčce před školou..bedna Morašice 1977, 350 ccm: J.Král, B.Staša,  L.Teesalu SU, J.David, Vl.Jarolím..Morašice 1977, ještě jedno foto z dekorování: zleva J. Král, B. Staša, L. Teesalu SU, J. David..

Psal se 12. červen 1977. Ve čtvrt na pět byli dekorováni naposledy nejúspěšnější jezdci. Počet uskutečněných ročníků silničních závodů motocyklů v Litomyšli se zaokrouhlil na rovných dvacet... V roce 1978 se u nás závod o Pohár míru a přátelství jel na trati v Hradci Královém, o rok později se již ustálil v Jindřichově Hradci. O tom, proč se v Morašicích již dál nejezdilo jsme se toho oficiálně moc nedozvěděli. Můžeme si tak jen domýšlet - nedostatek financí? velmi nebezpečné úseky tratě? tehdejší stav asfaltu? ochromení centra obce po dva dny? atd, atd. Jedno je však jisté - Morašickým trojúhelníkem definitivně skončila éra silničních motocyklových závodů v Litomyšli a okolí ..    

MapaMapaokruh v Morašicích celkový pohled...

 
  • Zdroje

    Článek byl sestaven z pamětí pana Zdenka Vandase uveřejněných ve Svitavském deníku. Fotografie ze současnosti pořídil a zaslal Pavel. Program: J. Nimburský a K. Šoukal, foto ze svého archivu poskytl J. Novotný, K. Šoukal, B. Lidmanský, J. David a další..

  • Podělte se o dobové materiály!

    Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

  • Autorský obsah

    Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

Článek byl naposledy upraven: 13.03.2019
, Morašice, 569 51, Česko

Komentáře (21)

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Zdravím mněl jsem kamaráda v 60 a 70 letech Jiřího Krále z Brna,pak jsem šel na zahraniční montáž Orenburg a po skončení práce jsem již Jiřího Krále nenašel,znáte jej nebo něco okolo něho.Děkuji Vojtěch Luňáček
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
určitě..
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Pan Bauer je asi niže psaneho Martina tatínek nebo dědeček. Mám se na ně poptat jo?
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)

Škoda - pokud by měl někdo kontakt na bývalé spolupořadatele: F. Bauera, J. Nepraše, M. Bureše a J. Krejzu, prosím dejte nám vědět..!

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Extremě mě mrzí,že jsem propasl akci v dubnu 2013, 40.let od buraceni motorů v Morašicích morasice.cz/sites/default/files/Občasník č. 42.doc
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)

Díky za upřesnění

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Dobrý den, jen pro upřesnění, pod titulkem "Morašický trojúhelník - Cena města Litomyšle" fotografie označená jako "Morašice 1973 po startu 250 ccm" je ve skutečnosti start třídy 350 ccm.
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
OK, jestli ty věci najdeš, tak je určitě pošli, budeme se těšit. Máme slíbené i nádherné video ze závodů z roku 77 od pamětníků z Litomyšle. Pokud jde o obnovení závodů: úsek z Lažan při vjezdu do Morašic je velmi rychlý a bez únikových zón, hlavně před školou ty kamenný zdi... viz: onboard video Morašice. Na rychlý by to asi nebylo...
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
V Morašicich bydlím a jsem rad že tu tento okruh je rád si ho občas projedu na motorce ja a moje rodina a i spousta dalších lidi v morašicich by ještě jednou chtěli zažit jak se tu zavodí depo na hřišti a dalši věci jeden rok sem se o to hodně zabýval pokud najdu moji složku s věcma tak vam je ofotim a pošlu mam i nějake dopisi co napsal nějaky cizinec ktery o techto tratich chce napsat knihu podivám se a rád vám to pošlu zajímalo by mě co by se pro to muselo udělat aby se tu mohli opět konat závody
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
[quote]Jindra: Ivan Gendráč byl muj strejda a havaroval rok před mím narozením. Mam doma nějké foto ze závodů, kdyby jste chtěli doplnit fotogalerii.[/quote]
Zdravím, zájem samozřejmě máme! Foto zveřejníme, pošli nám je naskenovaný na adresu:
K článku nejsou žádné komentáře
Zobrazit další komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

Michal napsal komentář k Most
Parádní článek. díky! V posl. čísle magazínu Automobil vyšel článek o mostecké Interseri...
tomini napsal komentář k 1979
Pěkně udělaný přehled silničních závodů, zatím v létech 1975 až 79 dle dostupných mater...
Vladik58 napsal komentář k Divišov 1955
Parádní fotky, ta nostalgie!
Škoda, že tu nejsou i okruhy předválečné.. ve třicátých letech se jezdilo taky skoro každ...