Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Silniční okruhy v bývalém Československu: padesátá a šedesáta léta

Je to skoro neuvěřitelné, v šedesátých a převážně v padesátých letech se u nás pořádaly silniční závody prakticky v každém větším městě. Pro představu jsme se pokusili sestavit seznam, kde všude se od roku 1950 do roku 1969 jezdilo..

 Motocyklové okruhy u nás v letech 1950 - 1969

Lysá nad Labem, městem po kostkách..Po válce nastal u nás i ve světě všeobecný rozvoj motorismu. Obě naše motocyklové továrny Jawa i ČZ vyráběly na svou dobu moderní motocykly a sklízely úspěchy i v mezinárodních závodech. Pozici v domácích závodech měly poněkud usnadněnou neúčastí zahraničních značek, přesto se ve světě neztratily, ba právě naopak.  V množství závodů pořádaných v padesátých letech u nás,  měli tak soukromí jezdci většinou jasný cíl - zaujmout a dostat se do  jednoho z továrních týmů. Rozdíl mezi továrními motocykly a zbytkem startovního pole byl totiž v šedesátých letech téměř propastný. Zájem veřejnosti i pořadatelů o závody byl vždy přímo úměrný tomu, jak se v tomto sportu angažovaly obě továrny, neboli vše souviselo se vším. Závody se pořádaly skoro v každém větším městě za obrovského zájmu diváků. Například kalendář v roce 1955 obsahoval  přes 70 závodů, včetně pěti závodů mistrovství republiky! Každý chtěl vidět na své trati naše úspěšné jezdce a jejich rychlé motocykly. Závodníci se mohli během jednoho víkendu zůčastnit i dvou závodů pořádaných na různých místech republiky a ještě si vybrat z několika možností. Většinou se jednalo o městské tratě s kombinovaným povrchem asfalt - dlažba - beton, které byly velmi nebezpečné, zejména na mokru. Telegrafní sloupy, betonové patníky, víka kanálů, zábradlí, stromy, zdi domů v těsné blízkosti silnice, včetně diváků stojících téměř v ní  - to byla běžná realita. S menším významem závodu klesaly úměrně parametry silniceChotusice 1962.. a jejího okolí. Po pár letech tyto tratě buď zanikly samovolně, nebo po nějakém neštěstí (Liberec, Znojmo-Dobšice, Plzeň, Kutná Hora). Tam, kde pořadatelé své závody přesunuly na okraj, nebo zcela mimo město,  se podařilo požadovaná bezpečnostní opatření plnit i v pozdějších letech. Samozřejmě vše záleželo na mnoha dalších faktorech. Dá se říci že ve druhé polovině šedesátých let klasické městské okruhy téměř vymizely, zůstalo jen pár výjimek. Neustále rychlejší motocykly vyžadovaly samozřejmě stále důkladnější zabezpečení všech pevných překážek v okolí závodních tratí. V porovnání se současnými přírodními okruhy byly koncem šedesátých let tyto bezpečnostní opatření však stále ještě na velmi nízké úrovni. Nejdelší  přírodní okruh byl samozřejmě v Brně - 17km, následoval Jičín - 14,5km, Litomyšl - 11km, Olomouc, Louny, Záhoří, Osek - 7km, Opava, Těrlice, Příbram, Ml. Boleslav - 6km, atd. A v jakých městech se tedy jezdilo v letech padesátých a šedesátých? V našem seznamu jsou uvedeny závody mezinárodní, mistrovské, přeborové, krajské i jen pouťáky (a zcela jistě to nejsou všechny..). Někde se odjel jen jeden ročník, jinde se závody pořádaly pravidelně několik let, někde i dvakrát v roce a na různých variantách..

 pevné překážky v okolí silnice...1962 - Příbram v dešti... Ostrava 1968..Neratovice 1964

Seznam měst, kde se pořádaly silniční závody v letech 1950-1969:

Bánská Bystrica, Brno (Slatiny, Velká Cena, Pisárky), Blatná, Blansko, Břeclav, Bratislava, Bílina, Benešov, Boskovice, České Budějovice, Český Těšín, Čáslav, Česká Třebová, Červený Kostelec, Děčín, Dvůr Králové nad Labem, Dolní Břežany, Frenštát pod Radhoštěm, Frýdek-Místek, Frýdlant, Gottwaldov, Hradec Králové, Hodonín, Havlíčkův Brod, Hluboká nad Vltavou, Hořice, Hranice na Moravě, Hlohovec, Holice, Hradec Králové, Hronov, Cheb, Chomutov, Chrudim, Ivančice,  Jablonec nad Nisou, Jihlava, Jeseník, Jičín, Jaroměř, Jiřetín, Jilemnice, Kroměříž, Kutná Hora, Karviná, Klatovy, Košice, Kralupy nad Vltavou, Komárno, Karlovy Vary, Králův Dvůr u Berouna,  Králíky, Kroměříž, Kolín, Kopčany, Kunovice, Kaplice, Kdyně, Krnov, Kladno, Liberec, Louny, Lidice, Litovel, Lučenec, Litomyšl, Lysá nad Labem, Lanškroun, Lipník nad Bečvou, Martin, Mělník, Městec Králové, Mikulov, Mladá Boleslav, Moravský Krumlov, Most, Moravské Budějovice, Moravany, Náchod, Nový Bydžov, Nová Paka, Nové Město nad Váhom, Nitra, Nepomuk, Nový Bor, Nový Jičín, Nymburk, Neratovice, Opava, Ostrava (Bělský les, Hrabůvka, Mošnov), Olomouc, Osek u Duchcova, Poděbrady, Prostějov, Plzeň (Lochotín, Újezd), Piešťany, Praha  (Vysočany–Žižkov, Motol, Kbely, Ruzyň, Strahov, Vyšehrad), Polička, Police nad Metují, Příbram, Přerov, Písek, Poprad, Prešov, Prievidza, Rakovník, Rosice, Rumburk, Rudná-Dušníky, Roudnice nad Labem, Rožnov pod Radhoštěm, Semily, Skuteč, Slaný, Spišská Nová Ves, Svitavy, Slavkov, Strakonice, Štramberk, Šternberk, Šumperk, Trnava, Telč, Třeboň, Teplice, Tábor, Turnov, Tišnov, Trenčín, Tachlovice, Trutnov, Třebíč, Těrlice, Terezín, Uherské Hradiště, Uherský Brod, Uničov, Ústí nad Labem, Ústí nad Orlicí, Úpice, Vansdorf, Vrchlabí, Vyškov, Valašské Meziříčí, Vsetín, Votice, Velké Meziříčí, Vysoké Mýto, Velký Osek (u Kolína), Zábřeh na Moravě, Záhoří, Znojmo (Dobšice, Přímětice), Zruč nad Sázavou, Žatec, Ždírec nad Doubravou, Žilina, Žiar nad Hronom..

1962 - i nadále různé povrchy..Chebsky okruh 1960různé povrchy a diváci v těsné blízkosti silnice... mohutné betonové patníky v Dolních Břežanech.. Liberec - diváci...Liberec - diváci lemují silnici...

 

  • Podělte se o dobové materiály!

    Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

  • Autorský obsah

    Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

Článek byl naposledy upraven: 02.03.2019

Komentáře (15)

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)

Dobrý večer zítra fotky balím a pošlu

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)

Ještě mi na e-mail: napište prosím svou adresu. Děkuji

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)

Ahojky všem můj tatínek Jiří Vilánek závodil na motorce v Roudnici nad Labem a v Telicích v letech 1957-1964. V té době jsem byla malá ale kombinézu a věnec měl dlouho jako památku v garáži.Možná jezdil víc okruhů ,to se nedovím ,zemřel vroce1992.Možná že si ho někdo bude pamatovat.Fotky motorek s čísly mám a tu s věncem taky ,bylo to v době kdy sloužil jako voják v Litoměřicích.Taky si pamatuji že byli parta kluků kteří pod hlavičkou roudnického Svazarmu motorky stavěli.

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)

Dobrý den, pokud máte nějaké fotografie, pošlete nám je naskenované nebo poštou (obratem pošleme zpět), rádi je zveřejníme.

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)

Škoda, že tu nejsou i okruhy předválečné.. ve třicátých letech se jezdilo taky skoro každý víkend někde...

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Já hledám fotografie závodníka-(Břetislav Kreml),Nový Jičín 1953-1960 Budu vděčný i za upozornění.
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Dobrý den, napište mi na e-mail:
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Zdravím Mátě nějaké fotky, startovky, výsledovky, články k jezdci Rudolf Dostál z Prostějova? Je to můj děda. Já místo motorek sednul do formulí F3.
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)

ivošek: Pokud Váš děda jezdil závody a jmenoval se K.Mojžíš a byl z Prahy či okolí ,tak jezdil závody s R.Zapletalem.Mám ho na tablu závodníků.Mohu zaslat foto mailem !

Karel Mojžíš je můj děda .. dosud čilej a není tomu tak dlouho co si opět sedl za řídítka závodního stroje na kterém jezdíval .. sice už seděl jen simbolicky ale i tak určitě k jeho 90 letům
to muselo být u srdíčka ..

Komentář naposledy upraven v před 4 měsíci od petr Admin petr
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Jestli se nepletu, tak jste se stal v roce 1966 mistrem ČSSR ve třídě 250ccm, v sajdách pak 2x celkově na třetím místě: v letech 1961 a 1960... Musím přiznat, že knihu jsem přečetl jedním dechem, skvělá práce..!
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Silničním závodum o kterých se zminujete jsem se s plným zaujetím věnoval odroku 1953 do roku 1974.Na řadě vámi prezentovaných fotografíjích se bezpečně poznávám a souhlasím s vámi že jsme závodili téměř každou neděli .Postupně jsem získal druhou a následně pak první výkonostní třídu a jak jistě víte pro postup bylo třeba získat potřebný počet bodu což nebylo nikterak jednoduché když jsem po celou dobu mé sportovní činosti jsem byl normálně zaměstnán .Záleželo po celou dobu na vstřícnosti zaměstnavatele což bylo ovšem podmíněno plněním pracovních poviností.To mě provázelo dlouhých jednadvacet let.Motorky na kterých jsem závodil jsem si až na vyjímky stavěl sám za pomoci kamarádu.Každý vyhraný závod byla pro mě dvojnásobná radost nejen z vítezství ale i rychlích stroju které jsem si stavěl po řadu let.
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Pokud Váš děda jezdil závody a jmenoval se K.Mojžíš a byl z Prahy či okolí ,tak jezdil závody s R.Zapletalem.Mám ho na tablu závodníků.Mohu zaslat foto mailem !
K článku nejsou žádné komentáře
Zobrazit další komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

Ještě mi na e-mail: napište prosím svou adresu. Děkuji
Dobrý večer zítra fotky balím a pošlu ...
Dobrý den, pokud máte nějaké fotografie, pošlete nám je naskenované nebo poštou (obratem po...
Irena36 napsal komentář k Cena města Jičína - fotogalerie
Moc pěkný fotky ...