Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Silniční okruhy v bývalém Československu: padesátá a šedesáta léta

Je to skoro neuvěřitelné, v šedesátých a převážně v padesátých letech se u nás pořádaly silniční závody prakticky v každém větším městě. Pro představu jsme se pokusili sestavit seznam, kde všude se od roku 1950 do roku 1969 jezdilo..

 

Motocyklové okruhy u nás v letech 1950 - 1969

Lysá nad Labem, městem po kostkách..Po válce nastal u nás i ve světě všeobecný rozvoj motorismu. Obě naše motocyklové továrny Jawa i ČZ vyráběly na svou dobu moderní motocykly a sklízely úspěchy i v mezinárodních závodech. Pozici v domácích závodech měly poněkud usnadněnou neúčastí zahraničních značek, přesto se ve světě neztratily, ba právě naopak.  V množství závodů pořádaných v padesátých letech u nás,  měli tak soukromí jezdci většinou jasný cíl - zaujmout a dostat se do  jednoho z továrních týmů. Rozdíl mezi továrními motocykly a zbytkem startovního pole byl totiž v šedesátých letech téměř propastný. Zájem veřejnosti i pořadatelů o závody byl vždy přímo úměrný tomu, jak se v tomto sportu angažovaly obě továrny, neboli vše souviselo se vším. Závody se pořádaly skoro v každém větším městě za obrovského zájmu diváků. Například kalendář v roce 1955 obsahoval  přes 70 závodů, včetně pěti závodů mistrovství republiky! Každý chtěl vidět na své trati naše úspěšné jezdce a jejich rychlé motocykly. Závodníci se mohli během jednoho víkendu zůčastChotusice 62nit i dvou závodů pořádaných na různých místech republiky a ještě si vybrat z několika možností. Většinou se jednalo o městské tratě s kombinovaným povrchem asfalt - dlažba - beton, které byly velmi nebezpečné, zejména na mokru. Telegrafní sloupy, betonové patníky, víka kanálů, zábradlí, stromy, zdi domů v těsné blízkosti silnice, včetně diváků stojících téměř v ní  - to byla běžná realita. S menším významem závodu klesaly úměrně parametry silnice a jejího okolí. Po pár letech tytNeratovice_64o tratě buď zanikly samovolně, nebo po nějakém neštěstí (Liberec, Znojmo-Dobšice, Plzeň, Kutná Hora). Tam, kde pořadatelé své závody přesunuly na okraj, nebo zcela mimo město,  se podařilo požadovaná bezpečnostní opatření plnit i v pozdějších letech. Samozřejmě vše záleželo na mnoha dalších faktorech. Dá se říci že ve druhé polovině šedesátých let klasické městské okruhy téměř vymizely, zůstalo jen pár výjimek. Neustále rychlejší motocykly vyžadovaly samozřejmě stále důkladnější zabezpečení všech pevných překážek v okolí závodních tratí. V porovnání se současnými přírodními okruhy byly koncem šedesátých let tyto bezpečnostní opatření však stále ještě na velmi nízké úrovni.

okolo silnice byly pevné překážky..1962 Pribram, v dešti to bylo spíš na drapáky..Ostrava 1968, nečistota na silnici

Nejdelší  přírodní okruh byl samozřejmě v Brně - 17km, následoval Jičín - 14,5km, Litomyšl - 11km, Olomouc, Louny, Záhoří, Osek - 7km, Opava, Těrlice, Příbram, Ml. Boleslav - 6km, atd. A v jakých městech se tedy jezdilo v letech padesátých a šedesátých? V našem seznamu jsou uvedeny závody mezinárodní, mistrovské, přeborové, krajské i jen pouťáky (a zcela jistě to nejsou všechny..). Někde se odjel jen jeden ročník, jinde se závody pořádaly pravidelně několik let, někde i dvakrát v roce a na různých variantách..

Seznam měst, kde se pořádaly silniční závody v letech 1950-1969:

Bánská Bystrica, Brno (Slatiny, Velká Cena, Pisárky), Blatná, Blansko, Břeclav, Bratislava, Bílina, Benešov, Boskovice, České Budějovice, Český Těšín, Čáslav, Česká Třebová, Červený Kostelec, Děčín, Dvůr Králové nad Labem, Dolní Břežany, Frenštát pod Radhoštěm, Frýdek-Místek, Frýdlant, Gottwaldov, Hradec Králové, Hodonín, Havlíčkův Brod, Hluboká nad Vltavou, Hořice, Hranice na Moravě, Hlohovec, Holice, Hradec Králové, Hronov, Cheb, Chomutov, Chrudim, Ivančice,  Jablonec nad Nisou, Jihlava, Jeseník, Jičín, Jaroměř, Jiřetín, Jilemnice, Kroměříž, Kutná Hora, Karviná, Klatovy, Košice, Kralupy nad Vltavou, Komárno, Karlovy Vary, Králův Dvůr u Berouna,  Králíky, Kroměříž, Kolín, Kopčany, Kunovice, Kaplice, Kdyně, Krnov, Kladno, Liberec, Louny, Lidice, Litovel, Lučenec, Litomyšl, Lysá nad Labem, Lanškroun, Lipník nad Bečvou, Martin, Mělník, Městec Králové, Mikulov, Mladá Boleslav, Moravský Krumlov, Most, Moravské Budějovice, Moravany, Náchod, Nový Bydžov, Nová Paka, Nové Město nad Váhom, Nitra, Nepomuk, Nový Bor, Nový Jičín, Nymburk, Neratovice, Opava, Ostrava (Bělský les, Hrabůvka, Mošnov), Olomouc, Osek u Duchcova, Poděbrady, Prostějov, Plzeň (Lochotín, Újezd), Piešťany, Praha  (Vysočany–Žižkov, Motol, Kbely, Ruzyň, Strahov, Vyšehrad), Polička, Police nad Metují, Příbram, Přerov, Písek, Poprad, Prešov, Prievidza, Rakovník, Rosice, Rumburk, Rudná-Dušníky, Roudnice nad Labem, Rožnov pod Radhoštěm, Semily, Skuteč, Slaný, Spišská Nová Ves, Svitavy, Slavkov, Strakonice, Štramberk, Šternberk, Šumperk, Trnava, Telč, Třeboň, Teplice, Tábor, Turnov, Tišnov, Trenčín, Tachlovice, Trutnov, Třebíč, Těrlice, Terezín, Uherské Hradiště, Uherský Brod, Uničov, Ústí nad Labem, Ústí nad Orlicí, Úpice, Vansdorf, Vrchlabí, Vyškov, Valašské Meziříčí, Vsetín, Votice, Velké Meziříčí, Vysoké Mýto, Velký Osek (u Kolína), Zábřeh na Moravě, Záhoří, Znojmo (Dobšice, Přímětice), Zruč nad Sázavou, Žatec, Ždírec nad Doubravou, Žilina, Žiar nad Hronom..

1962 - nadále různé povrchyChebsky okruh 1960obrubníky, dlažba, diváci...

 

mohutné betonové patníky.. LiberecLiberec - diváci na silnici

 

Článek byl naposledy upraven: 24.03.2018

Komentáře (11)

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Škoda, že tu nejsou i okruhy předválečné.. ve třicátých letech se jezdilo taky skoro každý víkend někde... :)
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Já hledám fotografie závodníka-(Břetislav Kreml),Nový Jičín 1953-1960 Budu vděčný i za upozornění.
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Dobrý den, napište mi na e-mail:
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Zdravím Mátě nějaké fotky, startovky, výsledovky, články k jezdci Rudolf Dostál z Prostějova? Je to můj děda. Já místo motorek sednul do formulí F3.
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
[quote]ivošek: Pokud Váš děda jezdil závody a jmenoval se K.Mojžíš a byl z Prahy či okolí ,tak jezdil závody s R.Zapletalem.Mám ho na tablu závodníků.Mohu zaslat foto mailem ![/quote] Karel Mojžíš je můj děda .. dosud čilej :) a není tomu tak dlouho co si opět sedl za řídítka závodního stroje na kterém jezdíval .. sice už seděl jen simbolicky ale i tak určitě k jeho 90 letům to muselo být u srdíčka .. :)
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Jestli se nepletu, tak jste se stal v roce 1966 mistrem ČSSR ve třídě 250ccm, v sajdách pak 2x celkově na třetím místě: v letech 1961 a 1960... Musím přiznat, že knihu jsem přečetl jedním dechem, skvělá práce..!
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Silničním závodum o kterých se zminujete jsem se s plným zaujetím věnoval odroku 1953 do roku 1974.Na řadě vámi prezentovaných fotografíjích se bezpečně poznávám a souhlasím s vámi že jsme závodili téměř každou neděli .Postupně jsem získal druhou a následně pak první výkonostní třídu a jak jistě víte pro postup bylo třeba získat potřebný počet bodu což nebylo nikterak jednoduché když jsem po celou dobu mé sportovní činosti jsem byl normálně zaměstnán .Záleželo po celou dobu na vstřícnosti zaměstnavatele což bylo ovšem podmíněno plněním pracovních poviností.To mě provázelo dlouhých jednadvacet let.Motorky na kterých jsem závodil jsem si až na vyjímky stavěl sám za pomoci kamarádu.Každý vyhraný závod byla pro mě dvojnásobná radost nejen z vítezství ale i rychlích stroju které jsem si stavěl po řadu let.
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Pokud Váš děda jezdil závody a jmenoval se K.Mojžíš a byl z Prahy či okolí ,tak jezdil závody s R.Zapletalem.Mám ho na tablu závodníků.Mohu zaslat foto mailem !
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Na okruhu Bělá-Čistá se jezdily závody na přelomu padesátých a šedesátých let. Pořádal je AMK Mladá Boleslav pro motocykly i pro auta. Bohužel zatím nemáme dostatek materiálů pro článek, ale pracuje se na tom.. ;)
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Ahoj všem, táta mi vyprávěl, že se jako kluk chodil dívat na závody u Bělé pod Bezdězem. Dokonce mi popsal i trasu, kudy se tenkrát jezdilo. Jezdilo se v ulici Pražská ve Bělé (silnice 276), odtud do Čisté, pak na křižovatku se silnicí 38 směrem k Bítouchovu a zpátky do Bělé. Dneska už je trať "přeseknutá" obchvatem města. Nemáte o něm nějaké záznamy?
K článku nejsou žádné komentáře
Zobrazit další komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

Vladik58 napsal komentář k Divišov 1955
Parádní fotky, ta nostalgie!
Škoda, že tu nejsou i okruhy předválečné.. ve třicátých letech se jezdilo taky skoro každ...
Roman napsal komentář k Závody ve Staré a Nové Pace....
Podle vzpomínek už nežijící babičky se můj děda závodu I. nopopackého okruhu účastnil. M...
Dobrý den, moc Vás zdravím a děkuji za krásné vzpomínky. Libišský trojúhelník je pro nás...