Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Osobnosti a životopisy

Mnoho knih a článků se napsalo o našich největších hvězdách motocyklových závodů. Kromě nich, však kouzlu tohoto sportu propadlo i stovky, možná tisíce dalších, kterým však nebylo z nejrůznějších důvodů, umožněno vyniknout. Přitom ale bez těchto, mnohdy už zapomenutých závodníků, by ti slavní nikdy slavní být nemohli. Vždyť vítězit bez soupeřů se nedá..

 

Miroslav Dvořák: vzpomínky na minulost /1

Mnoho knih a článků se napsalo o našich největších hvězdách motocyklových závodů. Kromě nich, však kouzlu tohoto sportu propadlo i stovky, možná tisíce dalších, kterým však nebylo z nejrůznějších důvodů, umožněno vyniknout. Přitom ale bez těchto, mnohdy už zapomenutých závodníků, by ti slavní nikdy slavní být nemohli. Vždyť vítězit bez soupeřů se nedá..

Významný  závodník regionu Zábřeh, pravidelný účastník závodů mistrovství ČR a v minulosti rovněž ČSR a ČSSR, zábřežský jezdec, mechanik, konstruktér, dnes již sedmdesátitříletý ing. Stanislav Gregora.

Miroslav Kratochvíl – průkopník motorismu na Zábřežsku

Jedním z průkopníků motoristického sportu na Severní Moravě byl ve třicátých letech minulého století zábřežský rodák Miroslav Kratochvíl. Právě v těchto dnech si připomínáme sté výročí od jeho narození, tak mi dovolte na Miroslava Kratochvíla trochu zavzpomínat.

V letošním roce oslavíme 70 let od konce II. světové války. Při této příležitosti nesmíme zapomenout na oběti, které má tato válka na svědomí. Jedním z padlých den před koncem byl motocyklový závodník s velkým talentem a budoucností, rodák z Jestřebí u Zábřeha, Ferdinand Hroch.

Giancarlo Morbidelli

Morbidelli je slavná italská značka, která vznikla díky velké lásce Giancarla Morbidelliho k závodním motocyklům. Firma začínala jako výrobce dřevoobráběcích strojů. Morbidelliho firma měla až 300 zaměstnanců, nicméně jeho největší vášeň byla u motocyklů a motocyklových závodů a tak použil všechny prostředky z podnikání k financování výroby závodních motocyklů a i k samotnému závodění. Největší úspěchy dosáhla firma ve třídě 125ccm, kde získala tituly mistra světa v letech 1976, 1977, 1978 a také ve třídě 250ccm v roce 1977.

V našem mistrovství se začaly pomalu objevovat čtyřtaktní motocykly, které během pár let zcela ovládly závody vyšších kubatur. Zvýšené finanční nároky a reorganizace závodů ale znamenaly také postupný konec závodní kariéry mnoha tehdejších jezdců.

Těžký byl pro Milana začátek závodění mezi nejlepšími českým a slovenskými jezdci té doby v rámci federálního mistrovství. Prasklá ojnice v Brně potom znamenala předčasný konec sezóny. Pozitivem byl alespoň stříbrný věnec ze závodu v Tachlovicích.

Nový motocykl Yamaha a výborně zajetý přeborový závod v Brně (2. místo) pomohl k dalšímu postupu – tentokrát již do Mistrovství ČSSR nejsilnější kubatury 500 ccm. Nebýt nečekaných technických závad, mohlo být těch věnců v roce 1988 víc...

Když jsme u Jana Novotného, bývalého továrního jezdce týnecké Jawy byli naposledy a domlouvali další návštěvu po zimě, ani ve snu nás nenapadlo, že se už nikdy neuskuteční. Na samém konci roku přišla velmi smutná zpráva.. 

Nejnovější komentáře

Michal napsal komentář k Most
Parádní článek. díky! V posl. čísle magazínu Automobil vyšel článek o mostecké Interseri...
tomini napsal komentář k 1979
Pěkně udělaný přehled silničních závodů, zatím v létech 1975 až 79 dle dostupných mater...
Vladik58 napsal komentář k Divišov 1955
Parádní fotky, ta nostalgie!
Škoda, že tu nejsou i okruhy předválečné.. ve třicátých letech se jezdilo taky skoro každ...