Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Milan Vláčil: modrý sešit - rok 1984

První rok závodění ve sdruženém krajském přeboru A + B ve třídě 250 ccm přinesl především technické problémy s motocyklem Jawa Junior, které vyplývaly z naší nezkušenosti. Většina závodů končila poruchou, přišlo ale také první umístění na stupni vítězů...

  autor s M. VláčilemV roce 1984 začal ve sdruženém krajském přeboru silničních motocyklů třídy 250 ccm závodit můj spolužák Milan Vláčil a v průběhu několika let se mu podařilo postoupit až do federálního mistrovství republiky. Autentické zážitky z těchto závodů jsme průběžně zapisovali do tzv. modrého sešitu, který se s odstupem času stal zajímavým svědectvím zachycujícím atmosféru a ducha tehdejší doby. Doplněn o dobové fotografie a dokumenty je modrý sešit nyní poprvé zveřejněn. Předem prosím čtenáře o shovívavost – nikdy jsem nepředpokládal publikaci těchto záznamů, text je původní a není nijak dodatečně upravený...

S E Z O N A   1 9 8 4

250 ccm - Sdružený krajský přebor A+B, startovní číslo: 55 - Jawa - Junior

modrý sešitMilanova první licence z let 1984 - 1985

MOST 14. – 15.4. 1984

Sezóna začala na autodromu v Mostě, v sobotu se jely testy, v neděli oblast 125ccm a dva volné závody. Motorku jsme dodělali v sobotu ve 4 hodiny ráno, bez spaní a hladoví jsme v půl páté odjeli s Petrovou Avií do Mostu. V depu jsme měli co dělat, abychom stihli přejímku. Když už jsme měli trénovat, nechtělo to ani za nic chytnout. Po dlouhém rozbíhání motorka konečně chytla a Milan tak jak byl – manžestráky, džínová bunda a bez rukavic vyjel. Na trati se zrovna proháněli takoví střelci jako Dekánek, Mitošinka, Troliga s čtyřválcovou Suzuki a další, takže to byl debut, jak se patří. První kolo bylo spíše seznamovací, druhý jsem stopnul za 2:59,5. Dvakrát vyjetí z trati, vždy v levé po šikaně a rychlé levé po startu. Ze čtvrtého kola se Milan nevrátil, až ho pak přivezli na náklaďáku.
Závada č.1 – utržená zadní brzda
Příčina – napjatý držák záchytu reakce a přílišné namáhání (brzdit více předkem)
Pauzu do druhého tréninku jsme měli co dělat, brzdu jsme vyhodili a jezdili bez ní. Druhý trénink už byl lepší, stylově i psychicky (Milan po prvním tréninku „…prodávám to a budu si jezdit v klidu jenom na cesťáku“…). Škoda poruchy po 2 kolech.
Jediná, ale bohužel ne příliš technicky povedená Milanova fotka z testování v Mostě. Dobře jsou ale na ní vidět tenisky, manžestráky a půjčená džínová bunda s límečkem.Závada č.2 – vypadlý kolíček ze spojky
Příčina - ?
Třetí trénink jsme nestihli pro:
Závada č.3 - špatný předstih, nechytlo to
Příčina – po každém tréninku seřizovat (!) a taky:
Závada č.4 – prasklé sedlo
Příčina – měli jsme ho podložit nějakou gumou

Časy na jedno kolo:
      Dekánek         1:51,9
      Junek              2:01,1
      Petr                 2:10,3

Další poznámky:
1)    Nádrž padne špatně mezi nohy
2)    Nádrž tečeMost3)    Trochu teče i chladič, ale to nevadí
4)    Vozit s sebou i náhradní sedlo, i když je ošklivý
5)    Vypadl taky šroub z karburátoru
6)    Něco udělat s řadicí pákou (prodloužit)
7)    Udělat přehledné plato na svíčky
8)    Vyztužit přední kapotáž
9)    Vyrobit ukazovací tabulku na časy

Poznámky o trati (Milan):

Trať má výborný povrch, ale špatně se na ní poprvé orientuje. Nevěděl jsem vůbec, kdy mám brzdit, kolik která zatáčka snese. Nepříjemně se mi jezdil vracák na konci trati, naopak moc hezká je pasáž na sebe navazujících tří zatáček naproti konci cílové rovinky. Povrch, jak už jsem psal, je dobrý a podrží, takže je třeba jen za to pořádně tahat. Co se bezpečnosti týče, těžko by to mohlo být lepší – velké únikové zóny kolem celé trati umožňují celkem bezpečné „výlety do přírody“. Už se těším, až se tam zase svezu. Snad by to mohlo jít tak za 2:20. Ještě rozeta – asi 37.

Milanova první licence z let 1984 - 1985..1984 - V depu mosteckého autodromu - motocykl se konečně podařilo nastartovat a teď ho před prvním tréninkem zahřívá autor modrého sešitu..1984 Most - v depu mosteckého autodromu - motocykl před prvním tréninkem zahřívá autor modrého sešitu..

 Poznámky r. 2012:

Kromě těchto poznámek je text přepsán bez úprav z „modrého sešitu“ a doplněn o zachované archivní materiály a fotografie. PS. Odkazy na Petrovu Avii a čas Petra se týkají našeho známého Petra Chvátala. Právě od něj Milan Jawu Juniora v roce 1984 koupil a Petr nám potom společně se svým bratrem Karlem a mechanikem Mácou pomáhal.

*****************************************

KOLÍN 20.5. 1984

První letošní mistrák 250 se jel na okruhu v Sendražicích blízko Kolína. A hned na začátku je třeba říct, že se nám dokonale nepovedl. Začalo to už před prvním seznamovacím tréninkem. Motorka řadila dolů, nahoru to nešlo. Tak jsme rozebrali převodovku a – nic. Nakonec to byla jenom špatně upevněná řadicí páka, takže hodinová práce s převodovkou, kvůli které jsme zmeškali seznamovák, byla zbytečná. Ale opravdová rána pod pás nás teprve čekala. Potom, když motor naskočil na druhé zatočení kolem, se zadřel píst. Skoro okamžitě. A kvůli čemu? Kvůli zapomenutému kolíčku z hlavy, který tam zapadl při sestavování. Milan se na sebe zlobí asi ještě teď. Takže jsme přijeli, rozmontovali motorku, složili jí a zase odjeli. Ale závody jsme ještě viděli. Jel se oblastní přebor 250 a 350, mistrovství ČSSR 125 MTX, volný závod do 250 ccm a třída KLASIK. Nás zajímal pochopitelně nejvíc „náš“ závod 250.

Výsledky oblast 250:
1.    Votroubec        Jawa*
2.    Šoun               Jawa
3.    Chvátal           Jawa*
4.    Záveský          Jawa*
5.    Rychtařík        ČZ*
6.    Vašík              Yamaha*
7.    Klouda            Jawa
8.    Knobloch        Jawa
9.    Koutník           Jawa
10.  Vintr                Jawa
11.  Konečný         Jawa

Poznámky r. 2012
Hvězdičkou jsou označeni jezdci 2. výkonnostní třídy, kteří v oblastním přeboru hostovali a jeli bez nároku na body.

Líbil se nám Šoun, na kterého letos asi nebudeme mít nárok, a pak hlavně Klouda, který jel s Hřibovou motorkou (Hřib nejezdí, protože prochlastal papíry). Dali jsme mu jméno Hřib II. Ostatní asi byli k poražení. Stopětadvacítky MTXky vyhrál kolíňák Pavel Nechanický, třiapůlky Zdeněk Sedláček. Docela dobrý závod byla volná třída do 250 ccm, kde se mezi sebou honili Hlavatka, Jarolím, Staša a Novák, ale nakonec se smál pátý vzadu – Sláva Junek. Před týdnem se pokoušel o hlubokou orbu v Městci Králové a vítězství mu spravilo náladu. Škoda, že chyběl Honza Bartůněk, který se v Městci těžce zranil (zase obratel). V poslední třídě tzv. klasiků to všem bezpečně natřel Vráťa Hromádko. Ještě poznámky k trati, na které za rok asi znovu pojedeme. Délka je 2950 metrů, má jednotný živičný povrch, 6 levotočivých a 4 pravotočivé zatáčky. Rekord drží Staša časem 1:07,31, tj. 157,8 km/h. Slabinou je nekvalitní povrch a nebezpečný úsek mezi domy s následujícím vinglem proti zdi. Kolínská zatáčka je náročná na brzdy, v zatáčce „U hřbitova“ je nebezpečný obrubník. Je to prostě trať „na srdce“.

Poznámky (Milan):
Té jehly zapomenuté v klikové skříni je veliká škoda nejen kvůli tomu, že jsem se vůbec nedostal na trať, ale taky proto, že motor byl čerstvě napasovaný s novým pístem, který je teď na vyhození a ve válci nám zůstala památka v podobě prodlouženého přepouštěcího kanálu. Co si asi o mě pomyslí pan Pýcha, až to uvidí! Rozeta - asi 37.

Kolínprogramstartovní listina Kolín - Petr Chvátal v problémech před vracečkou ..

Tak se jezdí v Sendražicích! Náš známý Petr Chvátal v kolínské zatáčce těsně potom, co do něj zezadu naboural Pavel Berger. Vlevo poletuje nádrž z dvojválcové Jawy, za zmínku stojí rovněž prchající hasič – traťový komisař a další pořadatel v pozadí – člen Pomocné stráže VB.

*****************************************************

 UHERSKÉ HRADIŠTĚ  24.6. 1984

 Konečně se nám podařilo protrhnout smůlu, která nás od začátku sezóny pronásledovala, a Milan zajel svůj první úspěšný závod. Uherské Hradiště je od Prahy daleko a Kněžpole, kde se závodilo, ještě dál, tak jsme na dálnici vyjeli už v 5 hodin. Po chvíli plné zmatků u technické přejímky jsme opět začali dělat jako mourovatí, abychom stihli seznamovák. V Hradišti se jela oblast skupiny C (tj. přebor Moravy) 80, 125, 175, 250, 350 a volná třída. My jsme byli na programu jako třetí, protože osmdesátky byly čtyři a jely společně se 175. Tréninky proběhly v pohodě. Těsně před závodem jsme ale zjistili, že teče chladič. Tak jsme to provizorně zalepili samolepkou a cívku přikryli kelímkem od limonády. Před startem byl Milan kupodivu klidný, zato já jsem se musel hádat s pořadateli, kteří mě nechtěli pustit do boxů. Milan měl 6. čas a startoval z 2. řady úplně vlevo. Po odmávnutí to vzal odvážně po krajnici a před první zatáčkou byl čtvrtý! Brzy se dostal na 3. místo a začal svádět boj s druhým jezdcem. Diváci vstávali z míst při několika smycích, které Milan předvedl. Zvlášť nebezpečně to vypadalo v rychlém protahováku před cílem, ale Milan dal kontra a opět plný kotel. V průběhu 4. kola se dostal na druhou pozici. V boxech panovalo vzrušení, protože ho nikdo neznal a přesto to natíral domácím borcům. Když jsem na tabulku psal dvojku, přišel se mi omluvit pořadatel, který mě předtím nechtěl k trati pustit. Bohužel o dvě kola později byl Milan v jedné zatáčce dlouhý a klesl opět na 3. místo. Do posledního kola vjížděl asi 30 metrů za druhým, ale zezadu se přibližoval čtvrtý Ševčík. Bál jsem se, že to Milan v přílišné snaze přežene a na bednu se nedostane. Dopadlo to dobře. Odstup za druhým Ranným 1,6 s. je malý, ale 3. místo a zelený věnec je stejně obrovským úspěchem. Když Milan zastavil, jeho první slova byla „měl jsem kliku, nejmíň desetkrát jsem se viděl na zemi“. A pak následovaly stupně vítězů, zelený věnec, věcná cena a čestné kolo. Bylo to hrozně príma a všichni členové našeho týmu – Milan, já, Fík i oba Karlové (Pícha a Machián) měli děsnou radost. Hned po závodě přišla konkurence obhlídnout motorku a všichni koukali na ten kelímek od limonády jako vejři. Taky nám fandil jeden místní strejček, který nás za rok pozval k sobě, že u něj můžeme spát.
 
Výsledky oblast 250:
1.    Novák J.        10 kol za    16:23,5
2.    Ranný V.        10             16:36,9
3.    VLÁČIL M.     10             16:38,5zvláštní ustanovení
4.    Ševčík            10              16:45,2
5.    Vysloužil A.    10
6.    Ondráček       10
7.    Rybka            10
8.    Melichar         10
9.    Konečný          9
10.    Knobloch       9
11.    Musil               9
12.    Polášek         9
13.    Jílek               8
14.    Přikryl            8

Průměrná rychlost vítěze 109,8 km/h.

K ostatním závodům stručně. Stopětasedmy i třiapůlky vyhrál domácí borec Milan Šobáň st., Vašík byl v 350 druhý. Volný závod do 500 ccm měl slabé obsazení. Několik kol před cílem byl stejně ukončen kvůli průtrži mračen. Zvítězil Stanislav Klátil st. (47 let), druhá byl Karel Kalina, třetí Milan Šobáň mladší. V osmdesátkách byl dědek Zíma čtvrtý. Trať Slováckého okruhu měří 3000 metrů a má 4 zatáčky vlevo a 2 vpravo. Na nejužším místě je silnice 6 metrů široká. Start a cíl se nachází na silnici II. třídy mezi obcemi Jarošov a Bílovice, ve směru jízdy na Bílovice. Okruh se nám docela líbil, je bezpečný a některé rychlé zatáčky jsou zajímavé. Ošemetný je „můstek“ a další levý vingl uprostřed obce. Nevýhodou je depo umístěné daleko od tratě na fotbalovém hřišti. Po cestě domů Milan několikrát usnul za volantem, takže jsem byl v Praze příjemně překvapen, že jsme neskončili někde na svodidle. Byly to vydařené závody a už se těšíme na mistrák do Chomutova, kde to všem chceme ukázat.           

Poznámky (Milan): Trať je docela dobrá a zdá se mi velmi jednoduchá. Do ostré levé po startu je třeba brzdit až za táhlou pravou – krásně se to stihne. Zatáčka označená jako můstek se mi jezdila velmi dobře. Jezdí se na dvojku. Není do ní sice vidět, ale při nájezdu se krásně otevře. V čele následující levé stojí dům – nedoporučuje se být „dlouhý“. Pak je rovinka a nepříjemná táhlá pravá, ve které je třeba brzdit do následující ostré levé. A pak už jen furt na plnej a trefit se do pozvolnejch levejch u startu a cíle. Rozeta 37.

Kněžpolestartovní listinavisačkaprogram

**********************************************************

CHOMUTOV  2.9. 1984

Závod v Chomutově byl letošním druhým a bohužel posledním mistrákem A+B 250 ccm. Odpadly plánované Strakonice a Milanovi nevyšel ani start v Ořechově a Velkém Meziříčí – pro velký počet přihlášených nebyl do moravského „céčka“ přijat. A navíc původně určený termín 5.8. nebyl dodržen, protože se zpozdily žně a nebyly balíky slámy… Proti minulému závodu Milan otočil hlavu válce a kapotu vylepšil reklamami MICHELIN a CASTROL. Na rychlosti se to bohužel neprojevilo, spíš se mi zdálo, že na rovince to jelo pomaleji. Na sever republiky jsme brzy ráno vyrazili ve 2 autech. Jel i Tomáš (t.č. v zeleném), Dana, Harvey, Křovák, celkem nás bylo devět. V Chomutově se jezdí na velice pěkném okruhu v lesoparku. Délka trati je 4.100 m a jezdí se ve směru proti otáčení hodinových ručiček. Jel se zde teprve 3. ročník, okruh byl po smrťáku v 1. ročníku (Joska Bareš) trochu změněn. Proti loňskému roku přibyla také šikana. Úseky nadjezdu a podjezdu jsou velmi technicky náročné, rychlá pravá před nadjezdem je dost nebezpečná. Největší chyba, která se projevila na Milanově umístění v závodě, se stala už před startem prvního tréninku. Milan namazal v převodovce něco, co neměl a kvůli tomu prokluzovala spojka tak, že se s tím nedalo trénovat. A tak odjet závod prakticky bez tréninku, ze 4. řady, to dost dobře nejde. A navíc ten spěch s rozebíráním převodovky těsně před závodem na klidu nikomu taky nepřidá. Dvěstěpadesátky se jely hned po formuli KLASIK. Na startu měl smůlu Petr Chvátal, přidřelo se mu šoupátko a odstartoval jako poslední s velkou ztrátou. A to měl absolutně nejlepší čas tréninku a tím i „pole position“. Stíhací jízdou to dotáhl až na 4. místo v cíli, ale stejně byl po závodě naštvaný. Milan neodstartoval špatně, ale před ním se motala spousta jezdců, co teprve rozbíhali, takže odjel kolem 14. místa. Potom jezdil kolem 9.-10. místa. V pomalých pasážích se projevila nevyježděnost, na brzdy byl Milan zase lepší. O to 8. místo, které bylo vlastně 4. v oblasti, bojoval kolo na kolo s „prckem“ (nebo „žabákem“) Milošem Vintrem. Škoda, že Vintr využil v posledním kole svoji zkušenost (jezdí stejně dlouho jako Petr) a Milana odsunul na místo deváté. To znamenalo 5. místo v oblasti a to zase není úplně špatné. Je to dobrý, i když po namlsání v Uheráku všichni čekali trochu víc. Oficiální výsledky:

1. Votroubec*    Jawa    9 kol
2. Labský*        Jawa
3. Klouda         Jawa
4. Chvátal*       Jawa
5. Foltán*         JawaChomutov6. Knobloch     Jawa
7. Tázler          Jawa
8. Vintr             Jawa
9. VLÁČIL        Jawa

A neoficiální pořadí oblasti A+B po 2 odjetých závodech:

1. Klouda M.        27 bodů
2. Knobloch M.    22
3. Šoun B.           15
4. Vintr M.            14
5. Koutník L.        11
6. Tázler J.          10
7. Nečas L.           9
8. Vláčil M.            6

Po nás jely stopětadvacítky, kde vyhrál mladý Oldřich Podlipný, švagr Jiřího Šafránka, na MBA. Ještě o něm uslyšíme. V oblasti 350 kraloval kolíňák Standa Labský, který se tak stal přeborníkem oblasti A+B. Nejlepší závod byl podle očekávání přebor ČSR do 350 ccm. Už v tréninku si ustlal Berger, ale do závodu nastoupil. Doma se chtěli vytáhnout bratři Junkové, o postup do federálu šlo Zdeňkovi Sedláčkovi i Pavlovi Hůlovi, byl zde vítěz z Mostu i Jindřichova Hradce Vladimír Novák i nebezpečný Vladislav Kunc. A abych nezapomněl na býv. čs. reprezentanta Josefa Pavlíčka z Ostravy-Poruby. Ten měl také nejlepší tréninkový čas 1:36,50. Za ním byl Novák a třetím časem všechny šokoval Vratislav Hromádko na Jawě OHC z motoristického středověku. Po startu šel do čela Pavlíček sledován Kuncem, Novákem a oběma Junky. S menším odstupem „po sobě šli“ Sedláček s Hůlou. Na startu se zdržel Hromádko, který má potíže se startováním svého čtyřtaktu a do pořadí na špici nezasáhl. Handicapovaný Berger se dotahoval na našeho dalšího známého – Milana Vašíka. Mezitím se bratři Junkové, mohutně povzbuzovaní diváky i Karlem Březinou, dostali na první dvě místa. Rozumný Pavlíček viděl, že proti těm bláznům nemá šanci a spokojil se s 5. místem. Za to si do boje přisolil Novák, v živé paměti je jeho extra kousek v Jindřichově Hradci, kde jednomu divákovi málem rozpáral stupačkou břicho. Byl to nádherný závod, jaký je k vidění jednou-dvakrát do roka. Nakonec měl smůlu Sláva Junek, který zadřel. Zvítězil jeho bratr Láďa před Novákem, Kuncem a Pavlíčkem. Za nimi dojeli Hůla a Sedláček. Tak nám v Chomutově skončily oblastní mistráky, sezóna se blíží ke konci. Ještě čeká Opava a definitivní konec ve Znojmě.

Poznámky (Milan): ještě něco málo k závadám. Příčinou prokluzování spojky bylo namazání vazelínou ložiska v přítlačném talíři spojky. Po zahřátí vazelína vytekla a zamastila lamely. Mastné lamely prokluzovaly a rychle se hrozně ohřály a s nimi i celé okolí spojky. Možná i v důsledku toho se povolila matka ozubeného kola primárního převodu a to sklouzlo z hřídele – naštěstí však neprorazilo kartery. Oprava se protáhla, takže jsem nestihl druhý trénink, což se odrazilo na celkovém výsledku v závodě. Chomutov se dá jet daleko rychleji. Velmi nepříjemný byl retardér, do kterého jsem se nějak nemohl pořádně trefit a jednou jsme do něj dokonce najeli společně s Milošem, což bylo zralý na pořádnýho flopa. Pořádně mi však zatrnulo až o dvě kola později, když jsem v nejrychlejší zatáčce trati (táhlé levé z kopce, která se jezdí na 5) pokusil Miloše Vintra podjet a on mě tam zavřel. Jen o vlas minulo mé přední kolo jeho zadní – následky kolize by byly asi dost ošklivý. Jinak se mi trať v Chomutově docela líbí a musím hlavně všude přidat. Třeba se tu s Milošem ještě setkám a vrátím mu to. Převod 37.

******************************************************

Sezóna 1984 skončila pro Milana dost nešťastně v Opavě, kde po několika kolech tréninku zadřel. Příčinou bylo nedostatečné mazání. Třída do 250 ccm doplatila nejvíce na neschopnost pořadatelů a odjela pouze 2 závody. Po Kolínu a Chomutově je tedy následující CELKOVÉ POŘADÍ TŘÍDY 250ccm (A+B):

1. Martin Klouda           12    15        27
2. Miroslav Knobloch    10    12        22
3. Bohumil Šoun           15      -        15
4. Miloš Vintr                   6      8        14
5. Ladislav Koutník         8      3        11
6. Jaromír Tázler             -    10        10
7. Ladislav Nečas           4      5          9
8. Milan Vláčil                  -      6          6
9. Jan Konečný               5      -          5
10. Jaromír Tesař            -      4          4

Největší rána nás ale čekala koncem září. Po nátlaku rodičů Milan odjel do Moskvy a pokračuje ve studiu VŠ tam. Tím se rozplynuly všechny naděje na úspěšnou sezónu 1985. 

Poznámky r. 2012:
Tak takhle to obvykle vypadalo v tom roce 1984:

Chomutov - programstartovní listina020celkové výsledky

pokračování příště..

Článek byl naposledy upraven: 16.03.2019

Komentáře (0)

K článku nejsou žádné komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

BendaK napsal komentář k Most - fotogalerie tříd 1000 ccm
Parádní fotky Jinak je vidět, že spousta lidí má slušnou techniku a zázemí, viz. i třeba ...
Katka napsal komentář k Košice
Dnes 28.08.2019 si pripomíname 50 rokov od nešťastnej udalosti. Hľadáme v novinách nejaký čl...
Ještě mi na e-mail: napište prosím svou adresu. Děkuji
Dobrý večer zítra fotky balím a pošlu ...