Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Giancarlo Morbidelli

Morbidelli je slavná italská značka, která vznikla díky velké lásce Giancarla Morbidelliho k závodním motocyklům. Firma začínala jako výrobce dřevoobráběcích strojů. Morbidelliho firma měla až 300 zaměstnanců, nicméně jeho největší vášeň byla u motocyklů a motocyklových závodů a tak použil všechny prostředky z podnikání k financování výroby závodních motocyklů a i k samotnému závodění. Největší úspěchy dosáhla firma ve třídě 125ccm, kde získala tituly mistra světa v letech 1976, 1977, 1978 a také ve třídě 250ccm v roce 1977.

V roce 1969 Giancarlo Morbidelli se svým týmem vstoupil do velkého světa závodů s motocyklem 50ccm. Brzy ale začali se stavbou vodou chlazeného motocyklu 125ccm se sáním pomocí rotačního šoupátka.

V roce 1974 zažil tým malou revoluci, od Kreidleru přišel německý inženýr Jörg Möller. Ten následně přepracoval pro rok 1975 motory. Byli získáni špičkoví jezdci Bianchi a Pileri, kterým byly dány jasné příkazy: na titul mistra světa pojede Pileri a Bianchi na italský titul. Oba cíle byly dosaženy, i když rivalita mezi oběma jezdci způsobovala velké problémy.

promyšelná koncepce motoru morbidellimorbidelliGiancarlo s věrnými u svého projektuPohled na zadní čast revolučního rámu.morbidelli

Až do roku 1976 to byly stroje Morbidelli určené jen pro vlastní tým a nebyly určené na prodej ostatním jezdcům. Obrovské úspěchy značky vyvolaly velký zájem o jejich motocykly a tak firma s pomocí Benelli v Pesaru postavila novou továrnu, pro kterou byl zvolen název MBA (Morbidelli-Benelli Armi). Nový tým získal mnoho pozoruhodných úspěchů a jedním z největších je především titul mistra světa v roce 1980, který pro tým získal jezdec Pier Paolo Bianchi.

RR MORBIDELLIRR MORBIDELLIRR MORBIDELLI

V roce 1976 byl postavem motocykl s objemem 250ccm a z něj dále odvozený model 350cmm. Skvělé výsledky na těchto strojích dosahoval zejména německý závodník Dieter Braun. S pokračujícími úspěchy se tým přesouval stále výše až k vysněné královské třídě 500ccm.

Tento sen se splnil v roce 1979, kdy tým vstoupil do královské kubatury 500ccm. Byl sponzorován výrobcem přileb Bieffe a jako jediný jezdec byl angažován ital Graziano Rossi, otec Valentina Rossiho. Nicméně zrod tohoto motocyklu byl velice zajímavý, jelikož vznikal odlišným způsobem jako předcházející projekty. Giancarlo se osobně zapojil do vývoje tohoto motocyklu Morbidelli pro třídu 500ccm. Rozhodl o uspořádání válců a o celkové konstrukci motoru. Konstruktéři pracovali podle jeho příkazů. Také vymyslel program zodpovědnosti každého člověka na projektu za svoji práci. Kompletaci motoru měli na starost dva nejlepší technici Dionigi a Torreggiani pod osobním dohledem Giancarla. Čtyřválec do čtverce, bez použití pomocné hřídele typického pro Suzuki RG. Ve srovnání s konkurencí výborně podařilo zmenšit rozměry motoru, nádherné dílo.

Revoluční prostorový rám z hliníku, kde bylo využito motoru jako části rámu. Celková úspora váhy asi 10kg a celková tuhost rámu.RR MORBIDELLIRR MORBIDELLImorbidelli-muzeum

Po testech na brzdě motor dosahoval výkonu 122 koní. Namontován byl do rámu Yamaha TZ 750 a byl dále testován na okruhu.

Výroba rámu z hliníku monocoque (od roku 1980) byla další skvělou inovací. Vynikala zvláště tuhost, nízká váha, úzká stavba motocyklu a výborná aerodynamika byly základem pro případný útok na trůn v královské třídě, který držely japonské značky.

Projekt 500cm s revolučním rámemmorbidelli22morbidelli muzeum

V zimě na přelomu let 1979 a 1980 Morbidelliho navštívila delegace inženýrů Suzuki a měla velký zájem o jeho projekt. Giancarlo byl požádán o fotokopie výkresů, kdy Suzuki mu nabídla převzetí celého projektu. Tento návrh mu byl několikrát opakovaně nabízen s tím, že by nadále projekt sám vedl, ale samozřejmě s podmínkou, že nikdy nebude odvolán ze své funkce. Vzhledem k výjimečnosti a finanční náročnosti tohoto projektu se nepodařilo dosáhnout očekávaných výsledků. Na konci roku 1982 se Morbidelli rozhodl ukončit činnost svého závodního oddělení.

Dnes je bývalá továrna Morbidelli v Pesaru domovem klasického motocyklového muzea, které připomíná návštěvníkům slávu firmy Morbidelli. Hlavní část exponátů je věnována účasti v mistrovství světa a také je zde soustředěno mnoho dalších starožitných motocyklů. Lásku k závodům zdědil i syn Gianni Morbidelli, který se stal velmi úspěšným automobilovým závodníkem a dokonce se probojoval do F1 kde dosáhl stupňů vítězů.

Článek byl naposledy upraven: 15.03.2019

Komentáře (0)

K článku nejsou žádné komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

Ještě mi na e-mail: napište prosím svou adresu. Děkuji
Dobrý večer zítra fotky balím a pošlu ...
Dobrý den, pokud máte nějaké fotografie, pošlete nám je naskenované nebo poštou (obratem po...
Irena36 napsal komentář k Cena města Jičína - fotogalerie
Moc pěkný fotky ...