web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

Gabriele Gnani

Je všeobecně známo, že Italové jsou národ umělců, vynálezců a sportovců. Celý svět zná jména jako Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonarrotim, Alessandro Volta, Rossi, Biaggi či Capirossi, ale i technické klenoty jako Ferrari, Ducati, Aprilia, MV Agusta, Pinifarina, Bertone a další. Dnes bych Vám chtěl představit jednoho malého muže s velkým srdcem pro techniku a sport - jeho jméno je Gabriele Gnani.

Poznal jsem ho tam, kde závodí motocykloví závodníci - na automotodromech. Poprvé jsem si ho všiml, když se po úspěšném závodě upřímně radoval  z prvního místa. Pak jsem si ho začal všímat víc.  Bylo fantastické sledovat jeho profesionální přístup k závodům. Naprosto klidný a soustředěný jen na přípravu motorky, nechávalo ho klidným vše co se v depu děje. Líbilo se mi, že dokázal každému, kdo si o to řekl pomoci a poradit. Na každé závody přijede perfektně připraven a vše má dokonale promyšleno. Počínaje přepravním autem, vybavením, motorkou vlastní konstrukce a technicky i manuálně velmi zručný mechanik, který pracuje v jeho dílně.

Gnani_125_2003_Gabriele_Gnani_03sterreichische-Meisterschaft606bf926e3Gnani Gabriele

Protože italsky umím stejně dobře jako čínsky nebo albánsky, našel jsem si nejvíce informací o tomto technicky nadaném konstruktérovi a výborném jezdci na různých webech. Na tohoto drobného a skromného chlapíka přesně platí pořekadlo, čím více toho umíš a znáš, tím méně se potřebuješ předvádět.

Gabriele začínal závodit ještě v třídě 50ccm díky pomoci Angelá Zanettiho, ale brzy se přesunul do nové třídy 80cm. Motorky, na kterých jezdil nebyly konkurenceschopné a byly velmi poruchové, proto se rozhodl pro radikální řešení a to, že si navrhne a postaví svůj vlastní motocykl sám. Od návrhu řešení, výkresové dokumentace až po samotnou výrobu. Bylo to v roce 1983, výkresovou dokumentaci zhotovil za 4 měsíce. Ráfky a zadní tlumiče si koupil již hotové, ale vše ostatní si vyrobil sám. Tak vznikla nová značka se jménem GNANI. Model pro další sezónu již bylo mistrovské dílo. Velmi lehký stroj, v kterém byl nahrazen hliník titanem a hořčíkem, které spojoval lepením. Gabriele použil technologické postupy do té doby používané jen v leteckém průmyslu. Japonci tyto postupy začali používat až za další 4 roky! Jeho motor patřil mezi nejvýkonnější a dominoval atké spolehlivostí.

gnani2Gnani_80_1988Gnani_125_2005_Gabrielle_Gnani_06gnani50lusuardiframe

Po přestupu do třídy 125GP postavil další skvělý motocykl. V roce 1988 byl na mistrovství světa na 10. místě s 36 body a v roce 1989 byl dokonce na 5. místě s 45 body. Tyto skvělé výsledky byly vykoupeny nesmírným úsilím. Musel se připravovat jako jezdec a ještě navíc vyrábět motorku a náhradní díly. Každý den  tvrdě pracoval již od časných ranních až do pozdních nočních hodin. Sám jen s pomocí přátel dělal stejnou práci jako vývojové oddělení v továrnách a jako týmy, které připravují motorky na závody. Nevyráběl pouze motorky, ale musel dělat i různé zkoušky materiálů, formy na odlitky či různé přípravky pro výrobu. Často musel i nahrazovat chybějící drahá výrobní zařízení náhradním dostupným řešením, což bylo velmi náročné. Gabriele za 30 let svého závodění poznal již mnoho generací soupeřů, ale přesto stále v každém závodě bojuje o vítězství.

Gabriele zveřejnil videa, ukazující kolik toho člověk musí umět, aby mohl vyrobit závodní motocykl. Máme tak unikátní možnost nahlédnout do jeho dílny.

Všem doporučuji si prohlédnout videa až do konce.

Článek byl naposledy upraven: 11.10.2023

Nejnovější komentáře

Jaroslav Knop napsal komentář k Olomouc
Dobrý den , prosím , zda někomu neříká něco jméno Ferdinand Vodička z Přerova a Alois Nečas z Olomou...
kawas napsal komentář k Morašice
Víme, ale přesto děkujeme.. 👍
Havran napsal komentář k Morašice
Náhodou jsem narazil, nevím, jestli víte...Text k odkazu...
Zdravím. Ano, Karel Pomikálek z Liberce na Jawě 250 - nahlížím do programu závodu v roce 1956. Pokud...