Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Praha: Malešice

Kapitoly článku

Přesně dvacet let po vítězství Gustava Havla v závodě „Kolem Strahova“ uspořádal AMK ŽSP v roce 1981 v Praze poprvé závod mistrovství republiky sólo motocyklů na novém silničním okruhu v Malešicích. Okruh dálničního typu byl vytyčen zčásti na budoucí důležité dopravní tepně a měl tedy předem limitující životnost..

Silniční závod Malešice

Po válce se silniční závody motocyklů v Praze pořádaly postupně na okruzích v Kunraticích, Motole, ve Kbelích, na Žižkově, na okruhu Vysočany - Žižkov a na Strahově - kde se v roce 1960 jel dokonce i závod o mistrovské body sidecarů. V roce 1961 vyhrál závod „Kolem Strahova“ legendární Gustav Havel. Následovala éra okruhů v těsném sousedství hlavního města: Dolní Břežany - Lhota a Dolní Břežany - Zlatníky v šedesátých a sedmdesátých letech. Osamocený ročník závodu do vrchu Velká Chuchle – Slivenec v roce 1976 vystřídal ke konci sedmdesátých let kopec

1981 - Malešice MR 125: #1 Havrda, #6 Fendrich, #3 Židlík, #5 Polák..Malešice: #90 ŠabachMalešice 1981 - MR 350 - #4 K.Chaloupka, #16 P.Chábera..

na protějším břehu Vltavy: Komořany - Točná. Ale to už se jezdil okruh v Horoměřicích u Prahy. Shlédnout závod o body do mistrovství republiky sólo motocyklů však mohli pražané až v roce 1981. Ten rok mohli navštívit nejprve v červnu přebor oblasti A na trati Horoměřického trojúhelníku a pak už 3 - 4. října zmiňovaný závod mistrovství republiky v Praze - Malešicích. Pořádající AMK ŽSP vybral pro svůj záměr klidnou oblast vMalešice 1981 - plánek trati tehdy ještě téměř zapomenuté průmyslové části města s minimálním provozem a zcela mimo obytnou zástavbu. Závodní trať vytvořili spojením silnic kolem křižovatky ve tvaru T - Průmyslová, Teplárenská a Tiskařská. Okruh dálničního typu tehdy u nás ještě nebyl běžný, ale měl dobrý asfaltový povrch a v Praze vhodnější lokalita prostě nebyla. Čtyřproudová silnice ulice Průmyslové tehdy končila na českobrodské výpadovce, spojovací most směrem na Hloubětín byl teprve ve výstavbě. S dostavbou mostu se dopravní zátěž v těchto místech měla později podstatně změnit.. MR se jelo ve třídách 125, 250, 350 ccm a doplňoval jej závod přeboru ČR 250. Parametry tratě splňovaly předpisy pro pořádání tohoto závodu: délka 3,73 km, čtyři levé a dvě pravé zatáčky, nejužší místo 7 m. Jedinou slabinou okruhu bylo lemování silnice betonovými obrubníčky z obou stran a sloupy veřejného osvětlení v těsné blízkosti vozovky.

Malešice: v pozadí areál Technoplynu (dnešní Linde)Malešice: nájezd do zatáčky u Prefy..Malešice: Zdeněk Sedláček na Jawě 350 v cíliMalešice: start obl.A

Start a cíl byl v ulici Průmyslová v místech dnešní čerpací stanice Shell. Zhruba po 400 metrech následovala "jižní" otočka zpět do protisměru, po ní 1,5 km dlouhá rovinka kolem Technoplynu (dnes Linde), kde bylo umístěno depo. V těchto místech měli nejrychlejší jezdci hodně práce udržet motocykl v přímém směru, neboť zde foukal silný boční nárazový vítr. Další "severní" vracečka byla u vjezdu do betonárky Prefa. Následovala první srdcovka - rychlá, mírně klopená a poměrně úzká pravá táhlá zatáčka s výjezdem přes zebru do ulice Teplárenská. Za ní necelých 700 metrů z kopce a druhou levou dvojzatáčkou u teplárny se jelo zpět ulicí Tiskařskou až na druhý horizont. Následovala další srdcovka - mírně klopenou táhlou pravou zatáčkou se jezdci dostali zpět na cílovou rovinku. Rychlý okruh s dlouhými rovinkami

Malešice - obl. přebor 125Malešice 250ccm, květen 1983: #49 Tesař, #44 Knobloch, #63 Šperl, #53 Sedláček, #92 DoležalMalešice 125 cc: #90 Šabach, #100 Nagy

jednoznačně svědčil dvouválcovým motocyklům, ostré vracečky už ne tak jejich spojkám. Malešice byly v roce 1981 posledním závodem seriálu a rozhodovalo se tady o mistrech republiky. Závod MR ve třídě 125 ccm vyhrál Z. Havrda (a obhájil titul) před L. Polákem a J. Dobiášem, třídu 350 ccm po odpadnutí Staši, Hlavatky a Baláže vyhrál P. Dekánek (a zajistil si titul), před P. Majorošem a R. Mitošinkou. Ve třídě 250 ccm  jeli o titul Bohumil Staša a Vladimír Jarolím. V dramatickém závodě vyhrál Staša (a tím i titul) před Dekánkem a Jarolímem, P-ČR 250 pak domácí Karel Chaloupka. Vzhledem k pozdní a špatné propagaci se celý víkend odejel v téměř komorním prostředí. Jistou raritou bylo, že v přestávkách mezi jednotlivými třídami pořadatelé nechávali projet autobusy MHD po svých linkových trasách.

Malešice - depo - Z. Sedláček Jawa 350 /2VMalešice 29.5. 350 ccm: Z.Sedláček-vítězství mimo bodyMalešice 1983 - jezdci třídy MTX 125ccm na výjezdu z depa před Technoplynem:#41 Novák, #43 Foltán.. Malešice - L.Kvasnička v cíli..

Možná právě pro nezájem diváků se v dalším roce nenašel pořadatel a vypadalo to, že Praha už silniční závody neuvidí. O co větší bylo překvapení, když se v roce 1983 v kalendáři motoristických závodů objevily Malešice znovu a to dokonce ve dvou termínech – jarním a podzimním!

V květnu 1983, přesněji 28.5. ZO Svazarmu n. p. Konstruktiva spolu s AMK Železniční stavby Praha uspořádaly závody oblastního přeboru ve třídách 125, 250 a 350 ccm a jeden  pro nově vznikající třídu historických motocyklů - klasik. To vše již na zkráceném okruhu – v ulici Teplárenská se točilo zpět první „dvojitou levou“ do Tiskařské. Okruh měl po zkrácení délku 3.1 km. Přes jarní počasí závod pražany opět „neoslovil“ a odjel se jen před hrstkou diváků. Podruhé se v Praze – Malešicích jelo ten rok 9. 10. na stejné trati jako na jaře. Kvalita silnice byla již horší, úměrná s postupným nárůstem projíždějících aut po této komunikaci. Kromě závodů oblastního přeboru A+B ve všech třech třídách se odejel ještě přebor ČSSR motocyklů MTX 125. Nejvíce bodů si z Malešic  na podzim odvezli: 125 - Šulc, 250 - Votrubec, 350 - Hromádko, MTX 125 - Moravanský. Ve skutečnosti ale na bedně v závodech oblastního přeboru vyšších objemových tříd stávali a to i na dalších tratích většinou jiní závodníci. Pořadatelé totiž téměř všude doplňovali neúplné startovní pole jezdci druhé výkonostní třídy. Ti jeli závod samozřejmě bez nároku na body. Závodů bylo málo a toto byl způsob, jak si bylo možné prodloužit sezónu. Narozdíl od jezdců, zájem diváků byl o motocyklový závod již tradičně mizivý. Velkou měrou tomu přispěla nedostatečná propagace, možná i chladné počasí. Finančně ztrátová akce pro pořadatele byla tak vzhledem k vynaloženému úsilí a prostředkům patrně také jedním z důvodů ukončení pořádání závodů v Malešicích.

Malešice říjen 1983, třída 350 - depo před Technoplynem: #53 Z.Sedláček, #77 Hynek, #84 Souček,#56 Macháček, #70 Rektorysbedna třídy oblast A,B-350: 1. Ivan Placák, 2. Miloslav Müller, 3. Z. Sedláček - všichni jezdci 2. výk. třídy Malešice: Z.Sedláček - Jawa 350.. Malešice - start 125 ccm, #44 Kvasnička, #46 Chvátal, #43 Foltán, #80 Hudec, #73 Homolka - v pozadí objekt Technoplynu

S dostavbou zmiňovaného mostu přes údolí Rokytky se v roce 1985 definitivně propojil dopravní koridor mezi severní a jižní částí Prahy a provoz v Průmyslové se extrémě zvýšil. Uzavírka této oblasti byla již nemyslitelná. Také okolí se  od té doby změnilo k nepoznání. Vyrostly nové haly, benzínky, semafory. Každopádně podzimní závod v Malešicích 1983 byl zapsán definitivně jako poslední silniční motocyklový závod v Praze. Nebo jen prozatím..?

zatáčka u Prefy se jela i tehdy přes zebry - pohled zpět sjezd ulicí Teplárenskou, jsou vidět obě verze okruhů - viz odbočky vlevodelší varianta pohled zpět - sjezd z Teplárenské do levé dvojzatáčkyvýjezd z Tiskařské do Průmyslové - cíl v místech za bilboardem

Malešice 1983 - zkrácená verzemapa 1 - červeně okruh 1983mapa 2 - červeně okruh 1983

 

  • Zdroje

    Fotografie ze svého archivu s díky poskytli: L.Kvasnička, Z. Sedláček, M. Novák, M. Vintr, F. Šabach a další.. Foto ze současnosti, programy, mapy: moto-svět.cz

  • Podělte se o dobové materiály!

    Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

  • Autorský obsah

    Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

Článek byl naposledy upraven: 13.03.2019
Průmyslová , 108 00, Česko

Komentáře (4)

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)

Další slabinou této tratě v Praze-Malešicích byl přejezd kanálů. Bohumil Staša si postěžoval, že v té rychlosti, mu přejezd přes kanál strašně rozkýval motorku:).

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)

A tímto ho zdravíme -)

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)

Dobrý den. Již dlouhou dobu hledám ,kde najdu svého strýce (Františka Heršálka). Děkuji že zde prezentujete foto závodních listin P.Heršálej již stále žije a jistě mu to udělá radost

K článku nejsou žádné komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

Katka napsal komentář k Košice
Dnes 28.08.2019 si pripomíname 50 rokov od nešťastnej udalosti. Hľadáme v novinách nejaký čl...
Ještě mi na e-mail: napište prosím svou adresu. Děkuji
Dobrý večer zítra fotky balím a pošlu ...
Dobrý den, pokud máte nějaké fotografie, pošlete nám je naskenované nebo poštou (obratem po...