web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

Praha: Malešice

Kapitoly článku

Přesně dvacet let po vítězství Gustava Havla v závodě „Kolem Strahova“ uspořádal AMK ŽSP v roce 1981 v Praze poprvé závod mistrovství republiky sólo motocyklů na novém silničním okruhu v Malešicích. Okruh dálničního typu byl vytyčen zčásti na budoucí důležité dopravní tepně a měl tedy předem limitující životnost..

Silniční závod Malešice

Po válce se silniční závody motocyklů v Praze pořádaly postupně na okruzích v Kunraticích, Motole, ve Kbelích, na Žižkově, na okruhu Vysočany - Žižkov a na Strahově - kde se v roce 1960 jel dokonce i závod o mistrovské body sidecarů. V roce 1961 vyhrál závod „Kolem Strahova“ legendární Gustav Havel. Následovala éra okruhů v těsném sousedství hlavního města: Dolní Břežany - Lhota a Dolní Břežany - Zlatníky v šedesátých a sedmdesátých letech. Osamocený ročník závodu do vrchu Velká Chuchle – Slivenec v roce 1976 vystřídal ke konci sedmdesátých let kopec na protějším břehu Vltavy: Komořany - Točná.

1981 - Malešice MR 125: #1 Havrda, #6 Fendrich, #3 Židlík, #5 Polák..Malešice: #90 ŠabachMalešice 1981 - MR 350 - #4 K.Chaloupka, #16 P.Chábera..

Ale to už se jezdil okruh v Horoměřicích u Prahy. Shlédnout závod o body do mistrovství republiky sólo motocyklů však mohli pražané až v roce 1981. Ten rok mohli navštívit nejprve v červnu přebor oblasti A na trati Horoměřického trojúhelníku a pak už 3 - 4. října zmiňovaný závod mistrovství republiky v Praze - Malešicích. Pořádající AMK ŽSP vybral pro svůj záměr klidnou oblast vMalešice 1981 - plánek trati tehdy ještě téměř zapomenuté průmyslové části města s minimálním provozem a zcela mimo obytnou zástavbu. Závodní trať vytvořili spojením silnic kolem křižovatky ve tvaru T - Průmyslová, Teplárenská a Tiskařská. Okruh dálničního typu tehdy u nás ještě nebyl běžný, ale měl dobrý asfaltový povrch a v Praze vhodnější lokalita prostě nebyla. Čtyřproudová silnice ulice Průmyslové tehdy končila na českobrodské výpadovce, spojovací most směrem na Hloubětín byl teprve ve výstavbě. S dostavbou mostu se dopravní zátěž v těchto místech měla později podstatně změnit.. MR se jelo ve třídách 125, 250, 350 ccm a doplňoval jej závod přeboru ČR 250. Parametry tratě splňovaly předpisy pro pořádání tohoto závodu: délka 3,73 km, čtyři levé a dvě pravé zatáčky, nejužší místo 7 m. Jedinou slabinou okruhu bylo lemování silnice betonovými obrubníčky z obou stran a sloupy veřejného osvětlení v těsné blízkosti vozovky.

Malešice: v pozadí areál Technoplynu (dnešní Linde)Malešice: nájezd do zatáčky u Prefy..Malešice: Zdeněk Sedláček na Jawě 350 v cíliMalešice: start obl.A

Start a cíl byl v ulici Průmyslová v místech dnešní čerpací stanice Shell. Zhruba po 400 metrech následovala "jižní" otočka zpět do protisměru, po ní 1,5 km dlouhá rovinka kolem Technoplynu (dnes Linde), kde bylo umístěno depo. V těchto místech měli nejrychlejší jezdci hodně práce udržet motocykl v přímém směru, neboť zde foukal silný boční nárazový vítr. Další "severní" vracečka byla u vjezdu do betonárky Prefa. Následovala první srdcovka - rychlá, mírně klopená a poměrně úzká pravá táhlá zatáčka s výjezdem přes zebru do ulice Teplárenská. Za ní necelých 700 metrů z kopce a druhou levou dvojzatáčkou u teplárny se jelo zpět ulicí Tiskařskou až na druhý horizont. Následovala další srdcovka - mírně klopenou táhlou pravou zatáčkou se jezdci dostali zpět na cílovou rovinku. Rychlý okruh s dlouhými rovinkami jednoznačně svědčil dvouválcovým motocyklům, ostré vracečky už ne tak jejich spojkám.

Malešice - obl. přebor 125Malešice 250ccm, květen 1983: #49 Tesař, #44 Knobloch, #63 Šperl, #53 Sedláček, #92 DoležalMalešice 125 cc: #90 Šabach, #100 Nagy

Malešice byly v roce 1981 posledním závodem seriálu a rozhodovalo se tady o mistrech republiky. Závod MR ve třídě 125 ccm vyhrál Z. Havrda (a obhájil titul) před L. Polákem a J. Dobiášem, třídu 350 ccm po odpadnutí Staši, Hlavatky a Baláže vyhrál P. Dekánek (a zajistil si titul), před P. Majorošem a R. Mitošinkou. Ve třídě 250 ccm  jeli o titul Bohumil Staša a Vladimír Jarolím. V dramatickém závodě vyhrál Staša (a tím i titul) před Dekánkem a Jarolímem, P-ČR 250 pak domácí Karel Chaloupka. Vzhledem k pozdní a špatné propagaci se celý víkend odejel v téměř komorním prostředí. Jistou raritou bylo, že v přestávkách mezi jednotlivými třídami pořadatelé nechávali projet autobusy MHD po svých linkových trasách.

Malešice - depo - Z. Sedláček Jawa 350 /2VMalešice 29.5. 350 ccm: Z.Sedláček-vítězství mimo bodyMalešice 1983 - jezdci třídy MTX 125ccm na výjezdu z depa před Technoplynem:#41 Novák, #43 Foltán.. Malešice - L.Kvasnička v cíli..

Možná právě pro nezájem diváků se v dalším roce nenašel pořadatel a vypadalo to, že Praha už silniční závody neuvidí. O co větší bylo překvapení, když se v roce 1983 v kalendáři motoristických závodů objevily Malešice znovu a to dokonce ve dvou termínech – jarním a podzimním!

V květnu 1983, přesněji 28.5. ZO Svazarmu n. p. Konstruktiva spolu s AMK Železniční stavby Praha uspořádaly závody oblastního přeboru ve třídách 125, 250 a 350 ccm a jeden  pro nově vznikající třídu historických motocyklů - klasik. To vše již na zkráceném okruhu – v ulici Teplárenská se točilo zpět první „dvojitou levou“ do Tiskařské. Okruh měl po zkrácení délku 3.1 km. Přes jarní počasí závod pražany opět „neoslovil“ a odjel se jen před hrstkou diváků. Podruhé se v Praze – Malešicích jelo ten rok 9. 10. na stejné trati jako na jaře. Kvalita silnice byla již horší, úměrná s postupným nárůstem projíždějících aut po této komunikaci. Kromě závodů oblastního přeboru A+B ve všech třech třídách se odejel ještě přebor ČSSR motocyklů MTX 125. Nejvíce bodů si z Malešic  na podzim odvezli: 125 - Šulc, 250 - Votrubec, 350 - Hromádko, MTX 125 - Moravanský. Ve skutečnosti ale na bedně v závodech oblastního přeboru vyšších objemových tříd stávali a to i na dalších tratích většinou jiní závodníci. Pořadatelé totiž téměř všude doplňovali neúplné startovní pole jezdci druhé výkonostní třídy. Ti jeli závod samozřejmě bez nároku na body. Závodů bylo málo a toto byl způsob, jak si bylo možné prodloužit sezónu. Narozdíl od jezdců, zájem diváků byl o motocyklový závod již tradičně mizivý. Velkou měrou tomu přispěla nedostatečná propagace, možná i chladné počasí. Finančně ztrátová akce pro pořadatele byla tak vzhledem k vynaloženému úsilí a prostředkům patrně také jedním z důvodů ukončení pořádání závodů v Malešicích.

Malešice říjen 1983, třída 350 - depo před Technoplynem: #53 Z.Sedláček, #77 Hynek, #84 Souček,#56 Macháček, #70 Rektorysbedna třídy oblast A,B-350: 1. Ivan Placák, 2. Miloslav Müller, 3. Z. Sedláček - všichni jezdci 2. výk. třídy Malešice: Z.Sedláček - Jawa 350.. Malešice - start 125 ccm, #44 Kvasnička, #46 Chvátal, #43 Foltán, #80 Hudec, #73 Homolka - v pozadí objekt Technoplynu

S dostavbou zmiňovaného mostu přes údolí Rokytky se v roce 1985 definitivně propojil dopravní koridor mezi severní a jižní částí Prahy a provoz v Průmyslové se extrémě zvýšil. Uzavírka této oblasti byla již nemyslitelná. Také okolí se  od té doby změnilo k nepoznání. Vyrostly nové haly, benzínky, semafory. Každopádně podzimní závod v Malešicích 1983 byl zapsán definitivně jako poslední silniční motocyklový závod v Praze. Nebo jen prozatím..?

zatáčka u Prefy se jela i tehdy přes zebry - pohled zpět sjezd ulicí Teplárenskou, jsou vidět obě verze okruhů - viz odbočky vlevodelší varianta pohled zpět - sjezd z Teplárenské do levé dvojzatáčkyvýjezd z Tiskařské do Průmyslové - cíl v místech za bilboardem

Malešice 1983 - zkrácená verzemapa 1 - červeně okruh 1983mapa 2 - červeně okruh 1983

 

  • Zdroje

    Fotografie ze svého archivu s díky poskytli: L.Kvasnička, Z. Sedláček, M. Novák, M. Vintr, F. Šabach a další.. Foto ze současnosti, programy, mapy: moto-svět.cz

  • Podělte se o dobové materiály!

    Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

  • Autorský obsah

    Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

Článek byl naposledy upraven: 17.03.2022
Průmyslová , 108 00, Česko

Nejnovější komentáře

Jiří Sláma napsal komentář k Jan Novotný - vzpomínka na závodníka
S Honzou jsem byl v učení v Pankrácké Jawě v padesátých letech a vzpomínám na něj jako na príma kama...
Jaroslav Knop napsal komentář k Olomouc
Dobrý den , prosím , zda někomu neříká něco jméno Ferdinand Vodička z Přerova a Alois Nečas z Olomou...
kawas napsal komentář k Morašice
Víme, ale přesto děkujeme.. 👍
Havran napsal komentář k Morašice
Náhodou jsem narazil, nevím, jestli víte...Text k odkazu...