Kapitoly článku
Silniční motocyklové závody se na členitém, čtyřkilometrovém okruhu u Olbramovic jezdily v padesátých letech minulého století. Naposledy, v roce 1959 za účasti našich reprezentantů a se závodem sajdkár…
1. Votický okruh (1955)
Ve Voticích se motoristické závody začaly pořádat od roku 1935. Jednalo se většinou o terénní motocyklové soutěže v okolí města. Pořadatelské aktivity později přerušila druhá světová válka a na další motocyklový závod si motorističtí fandové ve Voticích museli počkat až do roku 1955. Přesněji, v neděli 18. září 1955 byl uspořádán členy OAMK Votice první rychlostní závod silničních motocyklů na 3.965 metrů dlouhém okruhu u Olbramovic, pod názvem 1. Votický okruh. Startovalo se na hlavní silnici Praha - Tábor (ve směru na Benešov), na přímém úseku před částí obce Olbramovice – Městečko. Hned na první křižovatce v Olbramovicích, u vyhlášeného hostince „U Macháčků“ (dnes vietnamské restaurace) se točilo doleva na zatáčkovitou část okruhu, kterou závodníci vystoupali až k železniční trati. Před ní se na další křižovatce odbočilo doleva a pokračovalo do nejvyššího místa okruhu u nádraží. Po silnici vedoucí ze Sedlčan se v mírném klesání jezdci dostali na poslední křižovatku, za místní STS, kde se závodní okruh napojil zpět na hlavní silnici, na cca 1.200 metrů dlouhý přímý úsek, na kterém byl po 400 metrech cíl. Závody byly vypsány na 10 – 12 kol pro třídy 125, 175, 250 a 350 ccm. Absolutním vítězem se stal Jaroslav Žípek (ČZM Strakonice) s průměrmou rychlostí 97,67 km/hod.
Okruh České Sibiře (1956, 1958, 1959)
V neděli 9. září 1956 uspořádali pořadatelé z OAMK Votice už druhý ročník závodu a to pod novým názvem: okruh České Sibiře. Důvod je nasnadě: město Votice se nachází na rozhraní středočeského a jihočeského kraje a jeho kopcovitá krajina v okolí se nazývá díky zdejšímu chladnějšímu podnebí "Česká Sibiř". Okruh v Olbramovicích, na kterém se střídaly velmi rychlé a dlouhé přímé úseky s technickými, svým převýšením a zejména některými na sebe navazujícími zatáčkami byl zcela určitě jezdecky velmi zajímavý. V době konání závodů sice asfaltový povrch silnice nebyl v moc dobré kondici a v některých místech byla trať úzká, ale to jaksi patřilo k době. Druhý ročník byl uspořádán pro jezdce III. výkonnostní třídy a neobešel se bez problémů. Těsně před závodem pořadatelé některé úseky silnice opravovali ale bohužel v den závodu se vlivem slunce v těchto místech čerstvý asfalt stejně roztékal. Tuto patálii ovšem znají nakonec i dnešní pořadatelé motocyklových závodů. Na druhý ročník se přišlo podívat 4.000 diváků, byl vypsán pro třídy 175, 250 a 350 ccm. A právě nejsilnější třída byla nejzajímavější. Dvoudobé stroje dominovaly, když zvítězil Oldřich Kába na Jawě 350 (průměrnou rychlostí 96,41 km/hod) po souboji s R. Schiffauerem, který nakonec odpadl. Druhý dojel J. Michálek a třetí J. Komberec byl již o kolo zpět. Oba čtyřtakty Esso 350 a Walter 350 odpadly již v prvním kole. Ve třídě 175 bylo pořadí: Macháček, Láska, Podskalský – všichni na ČZ. Třídu 250 ccm vyhrál hladce J. Křížek před Lhotkou a Peroutkou, všichni na Jawách 250.
Po roční pauze se 28. září 1958 jel již třetí ročník závodu. Pořadatelé odpracovali na úpravách náročného okruhu za pomoci pracovníků silniční služby ONV přes 600 brigádnických hodin. Poměrně dobrý asfaltový povrch měl ale stále jeden nedostatek - v některých místech úzkou silnici. Parkoviště závodních strojů pořadatelé tentokrát umístili v rozestavěném STS Olbramovice. Přes 5.000 diváků vidělo oblastní závody ve třídách 175, 250 a místní závod 350 ccm. Závodů se zúčastnili také naši přední silniční jezdci. Třídu 175 ccm vyhrál St. Malina (ČZM Strakonice, průměr 102 km/hod). Ve třídě 250 ccm obsadili první dvě místa tovární jezdci ČZ F. Bartoš (s průměrnou rychlostí 103,19 km/hod) a J. Koštíř. V nejsilnější třídě 350 ccm startovali také v té době úspěšní reprezentanti v terénních závodech Jaromír Čížek a František Rón. V závodě zvítězil František Šťastný na Jawě..
31. května 1959 se jel oblastní silniční závod v Olbramovicích poprvé i se závodem sajdkár do 750 ccm. Svou účast přislíbila téměř celá naše silničářská špička. Votičtí pořadatelé proto už dlouho před termínem závodu upravovali a rozšiřovali trať tak, aby byla pro jezdce i diváky bezpečná. Obětovali tomu přes 2.000 hodin, výsledek v podobě účasti diváků tomu však bohužel neodpovídal přesto, že propagace byla dostatečná. Na vině byl termín, který kolidoval se slavnostmi na nedalekém zámku Konopiště, ale i deštivé počasí v sobotu.
Nedělní závod se jel již za slunečného počasí a za účasti reprezentantů a jezdců II. a III. výkonnostní třídy. V závodě třídy 175 ccm na 15 kol zvítězil Karel Bojer před S. Malinou, V. Parusem a J. Žípkem (všichni na ČZ). Z 15 jezdců na startu jich do cíle dojelo 8. Ve třídě 250 ccm spolu bojovali o vítězství celý závod Jiří Koštíř a Stanislav Malina. V cíli byl těsně první Koštíř, před Malinou. František Bartoš dojel třetí, F. Šťastný s vynechávajícím motorem si udržel 4. místo před Slavíčkem a Havlem na jednoválcové Jawě. Z 12 jezdců na startu jich dokončilo závod 10. Třídu 350 ccm vyhrál přesvědčivě František Šťastný, navíc s nejlepším časem na jedno kolo s průměrnou rychlostí přes 110 km/hod. Další pořadí v cíli: druhý G. Havel, třetí F. Helikar, všichni na motocyklech Jawa 350 OHC. Na čtvrtém místě jedoucí Pavel Slavíček měl v 8. kole pád. Ze 14 jezdců na startu jich dokončilo závod devět, plný počet kol měli jen první čtyři.
Vyvrcholením dne byl poslední závod sajdkár, který jak se bohužel později ukázalo, byl i posledním v historii tohoto okruhu. Na startu se objevilo větší množství nových kapotáží, mezi kterými vynikly zejména u strojů Matchless jezdců Chaloupky a Vondráčka. Závod nejprve vedla posádka Chaloupka/Hubáček na Matchlessu, v 11. kole však musela pro poruchu stroje vzdát. Z vítězství se tak radovala dvojice Sůva/Třmínek na BMW 750. Druzí v cíli byli Novotný s Jelínkem na Jawě 500, třetí posádka Vondráček/Pták na Matchlessu. Čtvrtý dojel Ladislav Štajner, kterému dělal spolujezdce Gustav Havel. Vítězná posádka Rudolf Sůva – Jiří Třmínek ujela 12 kol v čase 31.29 min. Z devíti strojů na startu jich do cíle dojelo šest..
Další aktivity Votických pořadatelů se později přesunuly do terénu. Asi každý, kdo jezdil po hlavní silnici E55 z Prahy do Českých Budějovic, si vzpomene na sajdkárkrosovou trať těsně nad silnicí ve stoupání za městem Votice, která byla posazena na velmi strmé stráni. Vzhledem k restitucím je dnes již i tato dráha opuštěna a zarostlá. Motokros se ale jezdí ve Voticích dál na přehledné trati „na Majstrovce“, která je nedaleko od té původní …
Bývalý okruh v Olbramovicích je stále ještě zachován v téměř původním stavu, tedy kromě moderní mimoúrovňové křižovatky s odbočkou na Sedlčany. V budoucnosti se počítá s další úpravou silnice Praha – Tábor, kdy zde má být vybudován obchvat obce Olbramovice. Pokud tudy pojedete někdy autem nebo na motorce, máte tedy stále ještě možnost projet si jeden z našich klasických bývalých motocyklových okruhů padesátých let minulého století…
Vzpomínky na závody v Olbramovicích pomalu zapadají. Budeme proto vděční za každou Vaši informaci, dobový program závodu nebo fotografii, kterou nám pošlete ať už jako tehdejší jezdci, diváci nebo pořadatelé tohoto závodu. Tyto materiály budou do článku pak doplněny i s uvedením jejich autora..
-
Zdroje
Článek byl sestaven s pomocí vzpomínek, dokumentů a fotografií z archivů p. J. Havrlíka ml., p. H. Hejdové, R. Sůvy ml., L. Kvasničky a dalších. Zdroje: Svět Motorů, dobový tisk, soukromý archiv, Seznam mapy, zdroj: Mapy.cz, Historická ortofotomapa © CENIA 2010 a GEODIS BRNO, spol. s r.o. 2010. Podkladové letecké snímky poskytl VGHMÚř Dobruška, © MO ČR 2009. Zakreslení do map: P. Foltán ml.
-
Podělte se o dobové materiály!
Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!
-
Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.