Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Opočnice

Kapitoly článku

V ulicích Městce Králového jedou v roce 1978  rychlé motocykly naposledy. Pořadatelé se další rok definitivně stěhují z města. Tentokrát na superrychlý okruh u obce Opočnice, kde konečně hostí naše nejlepší silniční jezdce v závodech mistrovství republiky.. 

Opočnice

Přesto, že byl v roce 1976 okruh v Městci Královém prodloužen a dostal nový asfaltový povrch, éra městských závodů pomalu končí. 9. července 1978 tam v posledním závodě volné třídy, téměř symbolicky, vítězí domácí Vladimír Jarolím. O rok později jeOpočnice - mapa ale už vše jinak. Jižně od města je vytipována další lokalita pro okruh. Zdá se, že v tomto kraji jsou silnice vhodné pro motocyklové závody téměř všude. Pomyslný trojúhelník mezi obcí Opočnice, Dlouhopolsko a státní silnicí Praha – Hradec Králové má konečně kýžené parametry vhodné pro závody mistrovství republiky. Závodní okruh měřil 5 450 metrů s převýšením 40 metrů, propustnost 35 jezdců je postupně navyšována až na 42 v roce 1981. Udávaný počet jedenáct zatáček byl však zavádějící, neboť pět z nich byly vlastně jen mírné oblouky dovolující projetí plnou rychlostí. Start - cíl byl umístěn na vrcholek státní silnice „Na Velenech“, kde byla postavena dřevěná věž časoměřičů. Startovalo se pomocí elektrického světelného semafo 1979 - Opočnice, Ivan Michálek - p-ČSR 125 - zatáčka po startu..ru. Depo závodních strojů bylo na poli, před poslední zpětnou zatáčkou na křižovatce u Dlouhopolska. Za nepříznivého počasí to však žádná výhra nebyla, hliněný povrch se rychle změnil v pěkné blátíčko.. Trati dominovaly dva přímé úseky, oba dlouhé 2,3 kilometrů. První šestkový byl na státní silnici ve směru na Prahu, po startu navíc v dlouhém klesání až k odbočce na Opočnici. Zde hlavně jezdci slabších kubatur zjišťovali, že jejich nejtěžší převod je pro tuto trať stále ještě lehký.. Na křižovatce „U Čekárny“ byl před stromy ve výjezdu postaven mohutný opěrný taras z balíků slámy, který jezdcům také sloužil k lepší orientaci vjezdu do užší silnice na Opočnici. Po dalším dlouhém, přímém úseku, přišlo mírné stoupání se třemi zatáčkami v obci, čítající tehdy kolem 500 obyvatel.

Opočnice 1980 - Stanislav Klátil (Yamaha 250 od F.Valy z Tišnova) ve výjezdu z vracáku (7. místo)1981 Opočnice - Vladimír NovákOpočnice 1979 - p-ČSR 250 - #44 B. Lidmanský, #20 J. Všetečka.. depo v Opočnici 1981, p-ČSR 250: #17 Hulín, #14 Lidmanský, #4 Chaloupka

Byl to jediný technický úsek na okruhu. Na konci vesnice jezdce čekala ještě malá terénní nerovnost a pak už následoval další nekonečný úsek na plný plyn. Tentokrát na podstatně užší „Kopanské silnici“ ve směru na Dlouhopolsko. Zhruba uprostřed, v místě u remízku, museli jezdci nejspíš krátce ubrat v mírném oblouku, ale za ním zase plnej kolem depa až na křižovatku, kde se zpětnou zatáčkou v ostrém úhlu okruh vracel zpět ke startu. O tom, jak rychlá tato trať byla, mluví časy na jedno kolo nejlepších, které se  pohybovaly okolo 2.15 s průměrnou rychlostí kolem 160 km/h…

První ročník začal dlouhým projevem soudruha Váni, který v duchu té doby mimo jiné řekl: „květnové oslavy jsou bojovou manifestacívracečka u depa - situace proletářského internacionalismu, slavných revolučních tradic mezinárodního i našeho dělnického hnutí. V duchu těchto slavných tradic, se i my hlásíme k zápasům mezinárodního komunistického a dělnického hnutí za socialismus, pokrok a mír ve světě, kde vyjadřujeme třídní solidaritu s bojem dělnické třídy, kapitalistických i národně osvobozeneckých hnutí“... Eek. Psal se rok 1979. Soudruzi ve vedení státních podniků, JZD a MNV si tehdy šli vzájemně na ruku, což platilo všeobecně u nás. Když byl některý z nich pro závody získán, pak nebyl problém prosadit cokoliv. Položit nový asfaltový koberec, nalajnovat silnici, vyčlenit kus pole pro parkoviště, nebo prosadit složité objízdné trasy. Dnes nic z toho tak jednoduše nejde..

Opočnice 1980 - p-ČSR 350, Vladimír Novák na Jawě vyjíždí z vracečky před cílem a dojíždí na 3. místě1981 MR 350: #8 Dekánek, #2 Hlavatka, #6 BarešOpočnice 1981, MR 350: #15 Fábry, #4 Chaloupka, #14 Vašek Opočnice, MR 350ccm: #12 Navrátil, #14 Vašek, #8 Dekánek, #13 Vala, #15 Fábry, #10 Tofel, #19 Šlezar, #6 Bareš, #20 Horák, #4 Chaloupka

Závody přeboru ČSR vyhrál ve třídě 125 ccm: J. Havrlík, 250: V. Jeník a 350: P. Hulín. Na startu prvního závodu mistrovství republiky ve třídě 250 ccm se 15 000 diváků mohlo těšit nejen na plejádu motocyklů Yamaha, ale také na dvě poslední bývalé tovární šoupátkové Jawy. Tentokrát už v soukromé péči jezdců Jana Bartůňka a Oldřicha Káby ml.. Bartůněk s přehledem v závodě zvítězil před Balážem a Francem, Kába s druhou Jawou dojel se zdravotními problémy na šestém místě. Hned po závodě byl vyšetřen lékařem a ten nařídil okamžitou operaci slepého střeva.. Od startu závodu kubatury 350 ccm vodil pole jezdců nejprve Jiří David. Později ho předjíždějí Baláž a Staša, který se brzy dostane do vedení závodu. Ne nadlouho, Staša musí vzápětí kvůli poruše spojky zpomalit, druhé místo ale stačí ještě uhájit před Hlavatkou..

1979 Opočnice, MR 250 - zleva: Baláž, Bartůněk, FrancOpočnice 1979 - #41 P. Javůrek, #3 K. Strnad, P-ČSR 350pád Bartůňka 1980, převzato z MS, foto T. Gescheidt Opočnice 1979 - p-ČSR 125: 1. Havrlík, 2. Grejcar, 3. Křepelka, 4. Drachovský, 5. M.Marek

Ostrá cílová vracečka měla na svědomí hodně spálených spojkových lamel. Docílit rychlého výjezdu z této zatáčky do stoupání k cíli, bylo s těžkým převodem bez prokluzu spojky nemožné. V tomto vracákuJan Bartůněk - nejúspěšnější jezdec v Opočnici, archiv Rejman se ale i dost padalo. Asi nejznámější karambol se tam udál ve třídě MR 250 ccm v roce 1980. Hned od startu ujel největší favorit Jan Bartůněk na Jawě. Ve druhé polovině závodu, když jel na čele s velkým náskokem, došlo ke kuriozní situaci. V oné zatáčce lehce havaroval Rudolf Mitošinka. Jezdec si při pádu zlomil klíční kost, ale odešel po svých. Pořadatelé se okamžitě pustili do čištění silnice od následků jeho havárie, když se od Opočnice přiřítil vedoucí Bartůněk. Nastal zmatek, při kterém se jezdec stačil jednomu z pořadatelů ještě vyhnout. Kýblu s cementem, na vysoušení olejových skvrn, který tam zapoměl jeden z nich, už ne a havaroval. Naštěstí bez větší újmy na zdraví a díky velkému náskoku závod, i s mírně poškozeným motocyklem ještě dokončil a vyhrál před Jarolímem a Vašíčkem.. Třídu 350 ccm na závěr před 18 000 diváky vyhrál B. Staša před Hlavatkou a Davidem.

1981 B. Staša, Yamaha 350Karel Kalina P-ČSR 350 - 1981Zbyněk Havrda 1981 - MR 125Opočnice 1981, Miloslav Müller - Yamaha, P-ČSR 250

Opočnice 1981 - P-ČSR 250 - Petr Hulín, YamahaOpočnice 1981 - Vít Jakl - Yamaha P-ČSR 350R. Rafaja p-ČSR 350 - 1981, za ním je vidět na poli parkovište ZS ..Opočnice 1979 - J. Tázler na startu P-ČSR 250ccm..

Ve třetím ročníku závodů v roce 1981 zvítězil v přeboru ČSR 250: R. Frkous, 350 ccm: J. Müller. V MR třídu 125: Z. Havrda, ve třídě 350 ccm bylo pořadí v cíli: P. Dekánek, J. David, J. Mrkývka. Poslední závod dne v Opočnici vyhrál, stejně jako naposledy ve městě opět domácí Vladimír Jarolím, tentokrát před J. Bartůňkem a Balážem. Tou dobou nás už ale naše informační média krmí zprávami o sílící hrozbě světové energetické krize. Najednou nastává problém s uzavírkou silnice hlavního tahu na Hradec Králové a potažmo její zdlouhavé a tím pádem i nákladné objízdné trasy.

Opočnice 1981 - MR 250ccm #4 Jarolím, #9 Hlavatka, #31 Baláž, #8 Šafránek, #5 Bartůněk, 35 Juhoš, #18 P. Majoroš - foto Marian KrchniakOpočnice 1981 - MR 125ccm: #1 Havrda, #2 Baláž, #28 Petr, #10 Krmíček ml. - foto Marian KrchniakOpočnice 1981 - MR 350ccm: #1 Staša, #7 Mitošinka, #5 David, #12 Navrátil, #2 Hlavatka, #6 Bareš, #4 Chaloupka, #13 Vala, #8 Dakánek, #15 Fábry - foto Marian KrchniakOpočnice 1981- MR 125 ccm: #2 Baláž, #6 Fendrych, #3 Židlík, #8 Klimek, #25 Samák Opočnice 1981 - 250ccm: Bartůněk, Dekánek - cílová rovinka, foto Marian Krchniak

Avšak i samotní pořadatelé si uvědomují, že zajištění tak dlouhého okruhu je pro ně finančně náročné. Jen zabezpečit trať balíky slámy znamenalo jejich svoz ze širokého okolí. Také prostor parkoviště na poli bez elektrického proudu byl velmi problematický a navíc špatně dosažitelný. Pořadatelé jsou proto nuceni tento okruh z ekonomických důvodů po třech úspěšných letech opustit..

V roce 1982 pořadatelé dřevěnou startovní věž odvážejí na rovný úsek nově vybudované silnice č.32 poblíž obce Dymokury..

Opočnice - mapa 1Mapa - celková polohamapa okruhů v letech 1975-1982 v okolí Městce Kr. (Kněžice se nejely, Bobnice+Žehuň-AMK Odřepsy)

 

  • Zdroje

    Čerpáno ze vzpomínek p. V. Svobody, A. Malaníka, z časopisu MS, SM a z dobového tisku. Mapy, grafická úprava: moto-svet.cz. Fotografie a programy ze svých archivů s díky poskytli: J. Havrlík ml., B. Lidmanský, P. Němec, T. Záhorský, R. Nimburský, I. Michálek, S. Klátil st., M. Krchniak, M. Rejman, J. Tázler ml. a další..

  • Podělte se o dobové materiály!

    Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

  • Autorský obsah

    Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

Článek byl naposledy upraven: 12.03.2019
11 , Opočnice, 289 04, Česko

Komentáře (0)

K článku nejsou žádné komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

Michal napsal komentář k Most
Parádní článek. díky! V posl. čísle magazínu Automobil vyšel článek o mostecké Interseri...
tomini napsal komentář k 1979
Pěkně udělaný přehled silničních závodů, zatím v létech 1975 až 79 dle dostupných mater...
Vladik58 napsal komentář k Divišov 1955
Parádní fotky, ta nostalgie!
Škoda, že tu nejsou i okruhy předválečné.. ve třicátých letech se jezdilo taky skoro každ...