Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Městec Králové

Kapitoly článku

Městec Králové - bývalá meka silničního motocyklového sportu v Čechách. Závodit se zde začalo v roce 1958 a to na okruhu přímo ve městě. Městečtí však pořádali závody i na dalších okruzích v okolí města: Činěves, Opočnice, Dymokury. Prostě závodit bylo vždycky kde a mnohdy i několikrát v roce… Představme si nyní původní okruh, který vedl ulicemi města.

 

Královéměstecký okruh

MK 1963: úsek u pošty..Městec Králové - startMěstec Králové 1964 - Jiří Průcha #28MK program 1961

Poprvé se na "silničním závodě motocyklů městem" jelo v roce 1958. Jistou zajímavostí určitě je, že na okruhu dlouhém 1906 metrů jely tehdy pro zpestření programu své závody i motokáry. Start byl na hlavní třídě před budovou národní školy, pokračovalo se rovně přes náměstí, u pošty levým vinglem směrem k nádraží. Po dvojici levých rychlých zatáček okolo nádraží se jelo dalším levým vinglem do Tyršovy ulice. Následující pravoúhlou zatáčkou se vjíždělo do ulice Palackého, stromořadím až do první levé u řeznictví a druhým levým vinglem u Králováku zpět na hlavní silnici do cíle. Celkem šest levých a jedna pravá zatáčka. Po roce 1965 nastává dlouhá pauza, neboť motocykly dosahují stále vyšších rychlostí a stav vozovky se neustále zhoršuje.

Městec Králové 1974 MK 1974 - 350 ccm, vjezd na cílovou rovinku, #66 R. Kleinert, #7 B. Lidmanský..MK 1974, asfaltové opravy v dlažbě v prostoru startu..

Po osmileté přestávce přicházejí do vedení AMK noví, mladí lidé a daří se jim zabezpečit nezbytné úpravy povrchu tratě. Pořadatelům se tak závody podařilo  obnovit v roce 1974. Povrch tratě byl nejednotný, tvořil ho stále asfalt v kombinaci s drobnou žulovou kostkou. Délka tratě necelé dva kilometry znamenala malou propustnost jezdců, takže o účast v závodě se muselo bojovat už v treninkách. V roce 1975 kromě dvou závodů ve městě pořádají městečtí i třetí závod v roce v nedaleké Činěvsi. Požadovanou vyšší propustnost městské dráhy se podařilo zvýšit až v roce 1976 - prodloužením okruhu na  3020 metrů. V Palackého ulici se okruh stočil doprava směrem na Dymokury (tehdy ven mimo město) a dál levým vinglem na nově

MK 1975, start třídy 350 ccm...Městec K. 1975 - start 250 ccm..MK - úsek za poštou..

Městec Králové 1975 - poslední levá před cílem..tento úsek dnes..Městec Králové 1978 - zatáčka u nádraží - #9 Havrlík, #3 Michálek

vybudovanou ulici Na barevně, po ní až na křižovatku, kde se točilo doleva, na hlavní třídu zpět, směrem ke startu u základní školy. Poprvé se na takto prodloužené trati jelo v roce 1976. Také zde byla zařazena poprvé volná třída do 350 ccm za účasti nejlepších jezdců MR. 1. srpna téhož roku se jel i druhý závod Mistrovství ČSR a koncem srpna byl uspořádán druhý ročník závodů v Činěvsi. V roce 1977 se v Městci jelo dvakrát: v dubnu a v červnu. A v roce 1978 se na městské trati jelo dokonce třikrát - v dubnu kontrolní závod reprezentantů, v květnu kontrolní

MK 1975 - start závodu byl před budovou školy...MK 1977- F. Svatoš - Yamaha 350MK 1978 - S. Svatoš-Yamaha-350

Městec K. - deštivý závod 125 ccm v roce 1977 - #25 Pařízek, #45 Pavliš, #51 Plíšek, #4 Asman, #2 Michálek, #63 Formánek, #62 FamfulíkMěstec Králové - červen 1977, M-ČSR A: #45 O. Plíšek, #21 B. Pieš, #50 M. Pecen, #3 B. Šoun, #1 J. Novák, #56 J. Jiráček, #23 P. Chábera, #11 V. Podoba, #61 M. Pavliš, #19 K. Pokorný..1978 Městec Králové,  Ladislav Průcha na Jawě 250 v zatáčce u PZS..

závod jezdců 2. výkonostní třídy a volný pro jedničkáře a v červenci P-ČSR A. Okruh byl stejný s tím rozdílem, že start byl posunut z původního místa zpět, až ke křižovatce s ulicí Palackého. Tedy těsně za výjezdem z depa, které bylo po celou dobu městeckých závodů v zahradní restauraci. Bylo jasné, že závody ve městě jsou dál neudržitelné a že je potřeba najít jiný, vhodnější okruh, kde by bylo možné jet nejvyšší level závodů. Městský okruh zkrátka přestal rychlým motocyklům vyhovovat, závodit ve stísněných podmínkách bylo pro jezdce ale i diváky už nebezpečné. I přes ne vždy zrovna nejlepší povrch tratě, jezdci na tento specifický městský okruh rozhodně rádi vzpomínají. Atmosféra, skvělí a znalí diváci, zkušený pořadatel i prostředí typické pro Městec - stromořadí podél tratě, to vše mělo své kouzlo. Pro diváky byly pak závody na velký počet kol velmi přitažlivou podívanou. V roce 1979 se pořadatelé stěhují do nedaleké Opočnice, na nový okruh s parametry vhodnými pro pořádání závodu mistrovství republiky..

M. Králové 1978 - start byl za křižovatkou u výjezdu z depa - 125 ccmdomácí závodník Bohumil Pieš na novém úseku v Městci Královém 1978, archiv Milan RejmanMěstec Králové 1978 - z ulice Palackého jezdci třídy 125 ccm zatáčí do ulice Dymokurské, trenink: #62 J.Plevák, #3 Michálek, #17 Kába st., #14 Klouda, #10 Švihnos

V podstránce "startovní listiny" je možné vyčíst průběhy jednotlivých závodů tak, jak byly autenticky zapsány průjezdy jednotlivých jezdců do tabulek v programech...

zatáčka v ulici Palackého v průběhu let - 196319752009

MK - původní okruhMK - poslední verze okruhu..celkový pohled na okruhy v Městci Královém..

 

  • Zdroje

    Fotografie a dokumenty ze svých archivů a informace s díky poskytli: J. Průcha, B. Lidmanský, K. Šoukal, A. Malaník, F. Šabach, I. Michálek, K. Pokorný, J. Tázler ml. a další.. Programy poskytl: J. Nimburský

  • Podělte se o dobové materiály!

    Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

  • Autorský obsah

    Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

Článek byl naposledy upraven: 11.03.2019
Přemysla Otakara II. , Městec Králové, 289 03, Česko

Komentáře (4)

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Dovolím si polemizovat s tím startem 350 cm v roce 1978. V tom roce se jelo v Městci 3x a toto foto je z července, přebor ČR a to pršelo, na fotu to je vidět, předešlé závody v dubnu a v květnu se jeli na suchu. V červenci na mokru dojel S. Svatoš na třetím místě, někde je tu foto z bedny. Já byl u toho, ale nejsem už po těch letech vševědoucí.
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Yamaha je F. Svatoše, ale myslím, že na ní sedí jeho syn Stanislav. Je to z roku 78, F. Hřib jezdil pokud si dobře pamatuju jednolampy, až v roce 81 koupil od P. Bláhy (než emigroval) jeho dvouválcovou Jawu. S tou vyhrál oblast 250 - v roce 82. V helmě je mu podobnej tj.fakt, ale Hřib 125ky myslím nejezdil. V Letohradě 83 jezdil 125ky MTX v tý kombinéze Standa Svatoš a byl tam 2..
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
u barevný fotky ze startu (1978 - S. Svatoš-Yamaha-350), je pravda, že je to motocykl Franty Svatoše, ale já myslím, že na něm sedí František Hřib, komboška, brýle a helma je Hřibova, mám fotku z Letohradu 83, kde mu Svatoš pomáhal kolem motocyklu ve 125 ccm. aha, moje chyba, děkuju za vysvětlení, zmátla mne podoba .
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Zdravím, to kouzlo motorek v Městci zůstalo. V článku máte několik nepřesností: žádný Královák, ale levá zatáčka u Králů (stále řeznictví)a pak na náměstí, závod Kněžice - Osek se nikdy nejel (udělal jsem pouze plánky dvou možností, ale pro déku jsme od toho ustoupili). První závod v Městci se jel 21.9.1958 až do roku 1963, pak přestávka do roku 74 do 14. července. V roce 1978 se zde jelo 3x (duben, květen, červenec). poslední serie foto není zatáčka u řeznictví, ale běžná zatáčka před zatáčkou na náměstí (Kulturák - U Králů)(ten obchd tam v té době nestál). Foto start 64 je z roku 74.
Ozvěte se, Malaník Tonda 602 680 657
K článku nejsou žádné komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

Michal napsal komentář k Most
Parádní článek. díky! V posl. čísle magazínu Automobil vyšel článek o mostecké Interseri...
tomini napsal komentář k 1979
Pěkně udělaný přehled silničních závodů, zatím v létech 1975 až 79 dle dostupných mater...
Vladik58 napsal komentář k Divišov 1955
Parádní fotky, ta nostalgie!
Škoda, že tu nejsou i okruhy předválečné.. ve třicátých letech se jezdilo taky skoro každ...