Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Znojmo

Kapitoly článku

Neuvěřitelných 30 let se jezdily ve Znojmu silniční závody motocyklů. Na zajímavém okruhu „u městského lesíka“ tak například zvítězil ve třídě 250 ccm v roce 1963 Gustav Havel na Jawě, stejně jako o dvacet let později Pavol Dekánek s Yamahou..

O putovní cenu města Znojma

Motocyklové závody se jely ve Znojmu poprvé v roce 1947. Téměř tříkilometrový okruh vedl tehdy ulicemi okolo samotného centra města. Start a cíl byl na Náměstí Svobody. Tento městský okruh byl celkem třikrát částečně měněn. Až v roce 1954 se závody přesunuly ze středu města do okrajové čtvrti Starý Šaldorf na nový, 5.200 metrů dlouhý okruh. Start byl v ulici Průmyslová a trať pokračovala ulicí Vídeňskou a Brněnskou do Dobšic, odkud se vracela zpět do cíle ulicí Dobšickou. V roce 1960 se však jelo ve Znojmu - Dobšicích naposled. Jiří Koštíř - úspěšný

Znojmo 1953, start třídy 250ccm na Náměstí Svobody: #20 M. Nejezchleb, #21 J. Nečas, #30 R. Janíček, #25 M. Vlček, #17 B. Sýkora..Znojmo 1953: Jawa 250 - J. Nečas #21..pád J. Nečase na Jawa 250cc - Znojmo 19532 fáze pádu J. Nečase ve třídě 250cc - Znojmo 1953

tovární jezdec ČZ, totiž po vyhraném závodu třídy 250 ccm nastoupil také v následujícím závodě třídy 350ccm. Bohužel v závodě se strhla silná vichřice a průtrž mračen, při které vedoucí jezdec Jiří Koštíř dostal v průjezdu Brněnskou ulicí na kluzkém povrchu smyk, po kterém narazil dohromady narovnaných cihel vedle silnice. Při pádu se těžce zranil a následně těmto zraněním podlehl.. Podle dobových map tehdy vedlo téměř 70% tohoto okruhu mimo zástavbu. Dnes již celý tento bývalý okruh pohltila průmyslová zóna..

Znojmo 1954, archiv PruchZnojmo 1954, archiv PruchZnojmo - Dobšice - start motocyklů v ulici Průmyslová, archiv Pruchjeden z mnoha pádů po startu na okruhu ve Znojmu..

194719481951

19531956 - Dobšice 1956 Znojmo - Dobšice - dobová mapa - šipka = místo tragické havárie J.Koštíře

Přímětice: okruh u městského lesíka

Pořadatelé se v dalším roce přesunuly na „okruh u městského lesíka“ na opačný konec Znojma k obci Přímětice. Start a cíl byl tehdy v zatáčce před nemocnicí, na vedlejším poli bylo umístěno depo motocyklů. V roce 1962 se zde jelo mistrovství republiky a při absenci reprezentantů dominoval František Helikar v obou nejvyšších třídách. O rok později již vyhrál 250ky Stanislav Malina a 350ky Gustav Havel.

1962 plánekZnojmo 1962:  start 125 cc1962 125 ccm 11-K.Hejdaprogram 62

Další roky se zde pravidelně pořádaly závody výhradně pro jezdce Moravy. V roce 1975 se zde jel jeden závod MR ve třídě 50 ccm. Návrat závodů mistrovství republiky se uskutečnil až v roce 1979, to se sem závody o body do M-ČSSR vrátily už nadobro. Mezi vítěze mistrovských závodů se zapsali: B. Staša 3x, J. Bartůněk a P. Dekánek, v nižších objemových třídách pak Z. Havrda 4x, P. Baláž 2x, J. Šafránek 2x a B. Fendrich.

1983 plánek Znojmo 1963, archiv BláhaZnojmo 1973, start u nemocnice: #2 P. Vašíček, (#55 R. Duba, #52 S. Klátil, #61 Fr. Srna, #72 B. Staša - vše hosté z MR), #7 Jiří Loveček. Přebor Jihomoravského kraje

Samotný okruh měřil i s retardérem u nemocnice 5,532 km, výškový rozdíl měl 25m a během své existence doznal tří změn. Start původně umístěný v zatáčce u nemocnice přesunuli pořadatelé v roce 1979 do obce Přímětice opět do zatáčky - na náměstí. Po levé cílové zatáčce navazovala pravá, ven z náměstí do mírného stoupání mezi domy. Tohle esíčko se jelo dost rychle a byla to opravdu lahůdka, jen se tady jaksi nesměla udělat chyba. Také odmávnutí jezdců šachovnicovým praporem v cíli byl v

m.s. Jiří Koštíř - tovární jezdec ČZO.Kába ml.Znojmo p-ČR 1981: J. Všetečka #12před startem MR 125 - Znojmo 1981: #1 Havrda, #2 Baláž, #3 Židlík, #6 Fendrich, #8 Klimek, #4 Pavliš..

tomto místě poměrně odvážný kousek od startmaršála. Zatáčka na křižovatce před Znojmem byla taktéž v osmdesátých letech přepracována. A konečně průjezd zatáčkou u nemocnice byl rapidně zpomalen retardérem na křižovatce u autobusové zastávky. Technické pasáže střídaly poměrně dlouhé roviny. Ač se zdá při nynějším průjezdu obcí trať poměrně rovná, jednoduchá a celkem bezpečná, opak byl pravdou v závodním nasazení. Důkazem toho byla situace, která nastala po odmávnutí vedoucích jezdců v závodě MR 250 v roce 1981, včetně zkušeného P. Baláže a P. Hlavatky. Po projetí cílem závodu, tři za sebou jedoucí jezdci v pořadí na chvíli ztratili koncentraci, nedotočily cílovou zatáčku a narazili do ochrané bariéry na vnější straně silnice z balíků slámy, kryjící zdi domů na náměstí. Naštěstí se nikomu nic vážného nestalo.

Přímětice 1983, rovinka ke startu, #7 Hlavatka, #1 DekánekStart v Příměticích - oblastní přebor 125, archiv KvasničkaZnojmo 1974

Znojmo: sedmdesáté roky - odbočka za Příměticemi, směrem k nemocnici..stejný úsek, Znojmo 1981 - výjezd z Přímětic k první křižovatce - levá, směrem k městskému lesíku..Znojmo 1983 - táž zatáčka, #5 D. Petr

Bohužel takové štěstí už neměl jiný závodník. V roce 1982 zde jel poslední závod Oldřich Kába ml.. Před závodem si v depu stěžoval na nevolnosti, k závodu ale nastoupil. Po závodě se objevily spekulace, zda příčinou pádu nebyl náhlý srdeční kolaps. Vysvětlení jeho tragické havárie na konci rovinky sjezdu od nemocnice, před křižovatkou, kde je dnes kruhový objezd, objasnil očitý svědek tohoto neštěstí p. Aleš Kudera a je podrobně popsaný v jeho komentáři pod článkem. K neštěstí došlo pravděpodobně vinou zadření motoru jeho Jawy. Následoval nekontrolovaný 150 metrů dlouhý pád jezdce, který skončil nárazem do kovového zábradlí můstku přes Dobšický potok.

Přímětice - před startem P-ČSR 350MR-1983-125ccm-Baláž-Havrda-Polák-DobiášZnojmo-Přímětice-start-obl-přeboru, #6 F. Janoušek

Také nelze zapomenout na poměrně kuriozní situaci v roce 1983, kdy po odstartování společného závodu oblastního přeboru Moravy 250 a 350 ccm při roztlačování motocyklů popadaly kompletní první dvě řady startovního roštu přímo v dominovém efektu.

Přímětice 1974Přímětice,cílová zatáčka - Holeček, Klimek archiv Bělič50 ccm archiv Bělič

Znojmo MR 250:  #1 Staša, #8 Novotný, #7 Kába, #47 Fr. ValaZnojmo1981 - pasáž u židovského hřbitova: #2 Dekánek, #33 Přehnálek, #16 M.Srna, archiv M. Krchniak

Je jasné, že dokonale zabezpečit tak dlouhý okruh bylo stále složitější a nákladnější. Průjezd obcí byl díky dosahovaným rychlostem stále nebezpečnější. Jedině obrovské množství balíků slámy dovolovaly v posledních letech kolaudaci dráhy. Přesto, když v roce 1983 projel cílovou zatáčkou v Příměticích poslední jezdec, nikdo tehdy netušil, že je také posledním v celé historii těchto závodů. V dalším roce pořadatelé údajně nesehnali potřebné množství balíků slámy...

mapa1mapa2Znojmo - poloha všech okruhů

  • Zdroje

    Informace a fotografie ze svého archivu s díky poskytli: A. Bláha, H. Hejdová, L. Bělič, J. Průcha, B. Lidmanský, L. Kvasnička, M. Pruch, F. Buchal, F. Lamač, J. Havrlík ml., M. Krchniak, M. Rejman, B. Fendrich, K. Šoukal, J. Nečas, R. Janková a další.. Programy: Z. Vobořil, ing. F. Zelenský a archiv autora. Mapy: moto.cz, Seznam mapy, zdroj: Mapy.cz, Historická ortofotomapa © CENIA 2010 a GEODIS BRNO, spol. s r.o. 2010. Podkladové letecké snímky poskytl VGHMÚř Dobruška, © MO ČR 2009. Zakreslení do map: P. Foltán ml.

  • Podělte se o dobové materiály!

    Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

  • Autorský obsah

    Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

Článek byl naposledy upraven: 16.03.2019
Podzimní 12, Znojmo, 669 04, Česko

Komentáře (5)

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Já si pamatuju, že začátekem 80 let se zabil závodník na náměstí v Příměticich, projel balíkama slámy a narazil do pumpy na vodu. Byla jsem tenkrát ještě malá, tak podrobnosti si moc nevybavuju, ale viděla jsem to z povzdálí... Jak jsou tady ty fotky ze startu a cíle z Přímětic, tak jsou tam záběry na místo kde je teď hotel N a tam na střeše autobusové čekárny sedí a stojí děti. Tak možná jsem tam mezi něma...
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Zřejmě se tedy jedná o můstek přes Dobšický potok cca 70 m od toho kruhového objezdu, je to na mapě vidět. Díky za objasnění!
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Plechová cedule vysoká asi 60 cm byla umístěna na krajnici a upozorňovala závodníky, že za 50 nebo 100 m je ostrá zatáčka vlevo. Byla součástí závodu a jeho značení. Ve směru od nové nemocnice ve Znojmě ke křižovatce Znojmo-Kuchařovice-Únanov-Přímětice (dnešní kruhový objezd) ležela na pravé straně a jezdec narazil do ní a poté do mostku na pravé straně silnice. Plechová cedule byla bezprostředně umístěna před mostem (snad 10 metrů) a konstrukce mostu byla obalena balíky slámy. Nešlo tedy o žádné nezakryté dopravní značení.- Několik měsíců zůstala ještě na vozovce zřetelná dlouhá čára po pneumatice zadřeného stroje. Technická závada a její tragické následky je z mého hlediska tímto zcela prokazatelná.
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
Hodně smutná vzpomínka.. Potvrzuje se tedy první verze - zadření motoru. Patrně ten osudný můstek se nacházel po levé straně silnice a ta plechová výstražná tabule byla zřejmě asi upozornění na zatáčku u nemocnice pro auta jedoucí v opačném směru do Znojma..?
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
V roce 1982 jsem byl při posledních závodech ve Znojmě jako student gymnázia s tátou očitým svědkem havárie Oldřich Káby mladšího. Podle mého názoru se mu při sjezdu z kopce zadřel motor, jezdec se snažil stroj určitě udržel na vozovce, která je zde lemovaná stromy, ale po následném pádu letěl po silnici asi 150 metrů, dostal se až na krajnici, kde smetl plechovou tabuli s upozorněním na zatáčku, a s tou pokračoval až k místnímu mostku, kde přímo krkem a zády narazil do obloženého kovového zábradlí mostku. Plechová tabule zůstala s vyraženým tělem, krkem a hlavou na boku mostu. Jawa 350 pokračovala asi dalších 25 metrů, kde ji odklidili mimo vozovku, nezačala hořet. Z 5 metrů jsem viděl Oldřicha Kábu, kterému sundali přilbu. Měl jen malý škrábanec na krku a pootevřené oči - zemřel okamžitě, měl zlomený vaz. Samozřejmě jsem byl s tátou otřesen a i po téměř 30 letech si na Oldřicha Kábu pravidelně vzpomenu, protože místem často projíždím. Čest jeho památce!
K článku nejsou žádné komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

Ještě mi na e-mail: napište prosím svou adresu. Děkuji
Dobrý večer zítra fotky balím a pošlu ...
Dobrý den, pokud máte nějaké fotografie, pošlete nám je naskenované nebo poštou (obratem po...
Irena36 napsal komentář k Cena města Jičína - fotogalerie
Moc pěkný fotky ...