Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

1971

  • Kategorie: Historie
  • 10.07.2019
  • Aktualizováno: 25.07.2019

Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1971  

Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1971

Po rozchodu Jawy se Sylvio Grassettim v roce 1970 neměla továrna vhodného jezdce pro závody MS. O rychlý, šoupátkový čtyřválec 350 ccm konstruktéra ing. Zdeňka Tichého, měl sice před sezónou 1971 zájem další špičkový italský závodník Renzo Pasolini, ale na jeho vysoké finanční nároky Jawa nepřistoupila. A nedohodla se ani s Bohumilem Stašou, který jejich motocykl měl dokonce možnost vyzkoušet na letišti. Na začátku sezóny navíc opět docházelo v domácích závodech k závadě, která tento stroj provázela od začátku jeho existence - zadírání spodního jehlového ojničního ložiska. V prvním mistrovském závodě, v Novém Mestě nad Váhom měl následkem toho těžký pád tovární jezdec Zdeněk Bíma. Utrpěná zranění a následná rehabilitace ho vyřadila ze závodů do konce roku. Před mezinárodním závodem v Jičíně proto znovu vedení továrny jednalo se Stašou, ale jeho podmínku možnosti startů v další třídě se čtyřválcem ČZ OHC, Jawa neakceptovala. Věčná škoda! Týden po Jičíně se totiž vedení rozhodlo z "ekonomických důvodů" zastavit a definitivně ukončit další vývoj a provoz všech tří vyrobených prototypů V4. Skončil tak zlatý sen všech českých motocyklových fanoušků. Stačilo přitom tak málo. Na nákup kvalitnějších komponentů a materiálů od renomovaných firem ze zahraničí však nebyly nikdy uvolněny devizové prostředky v potřebné výši. Vývoj tohoto motocyklu, který konstrukčně předběhl svou dobu, tak nebyl dotažen do konce, tehdejší komunistický režim to svým způsobem nedovolil. Jawa tak ukončila svou dlouholetou účast v závodech MS. Na konci sezóny pak představila novou, vzduchem chlazenou dvoudobou dvěstěpadesátku, typ 677, která měla konkurovat právě produkčním Yamahám v domácích a mezinárodních závodech. Bohumil Staša na ní také úspěšně odejel poslední dva závody sezóny..

Ve Strakonicích byl naopak rok 1971 velmi úspěšný. Vývoj čtyřtaktního čtyřválce ing. Františka Pudila sice pokračoval pomalu, ale bylo mu vše podřízeno. Pracovalo se na větší spolehlivosti motoru, který byl v Hořicích poprvé namontován v upraveném, zesíleném rámu. Staša zvítězil v Písku, Hořicích, Novém Mestě nad Váhom, Litomyšli a v Jičíně. V podstatně náročnějších závodech MS však čtyřválci výdrž stále chyběla. Pak ale přišlo Brno a nejlepší výsledek našeho jezdce na domácí GP. Staša dojel s ČZ OHC V4 na fantastickém druhém místě za vítězným Sarinenem na Yamaze! Následovalo vítězství v Prievidzi, Písku, Velkém Meziříčí a zisk domácí mistrovského titulu. S těmito povzbudivými výsledky se další sezóna začala plánovat v závodním oddělení ČZ ve velkém stylu.
Ve světě se však od těžkých čtyřdobých motocyklů v této době již ustupovalo přesto, že si svou pozici stále ještě držela tříválcová MV Agusta. Levnější a přesto výkonější dvoudobé stroje předurčovaly, jakým směrem se silniční motocykly budou dál ubírat. Japonci závodní tratě doslova zaplavili prodejními verzemi závodních motocyklů Yamaha 250 a 350 ccm pod označením TD2 a TR2. Dvoudobé, vzduchem chlazené dvouválce, s válci z hliníkových slitin a chromovanou pracovní plochou ovládly startovní rošty na celém kontinentu. Bylo jen otázkou času, kdy se osud čtyřtaktů ve světě Grand Prix naplní…

Výkony v domácím šampionátu a v závodech mistrovství Slovenska na sebe opět výrazně upozornil slovenský jezdec a konstruktér František Srna. Jeho dvoutaktní dvouválcové motocykly 250 a 350 ccm, vyrobené v domácích podmínkách částečně z dílů Jawy a s válci Yamaha byly velmi rychlé. Ostatní soukromí jezdci jeli vesměs stále na jednoválcích. Čtyřtaktní stroje se postupně přesouvaly do přeborových a oblastních závodů. Menší kubatury už zcela ovládly dvoudobé motocykly Tatran a Ahra. Čtyřdobé ČZ 125 OHC pomalu ztrácely se špičkou kontakt. Životní výsledek zaznamenala jediná žena v MR Taťána Valová ve třídě 50 ccm. Náš nejúspěšnější jezdec všech dob František Šťastný jel v Jičíně poslední závod své kariéry...

Pořadatelé v Košicích a v Ostravě své závody odřekly. Naopak poprvé se závody konaly v Brně Za výstavištěm, v Letohradě, Malackách a Hlučíně. Obnoven byl závod v Lounech a v Dolních Břežanech na nové trati. Také v Litomyšli se jelo na novém okruhu, který měl velkou zvláštnost: 5 km dlouhý přímý úsek. O mistrech ČSR se opět rozhodovalo v jediném závodě. V Československu se v roce 1971 pořádalo celkem 34 závodů:

24.-25.4.1971 - Písek:

Soustředění, kontrolní závod. V pořadí šestý „Písecký trojúhelník“. 350 ccm: Bímova Jawa V4, jezdící v čele závodu před Stašou na ČZ OHC V4, odpadla pro poruchu motoru. Přesto Bíma zaznamenal nejrychlejší čas jednoho kola, který byl o 2 vteřiny rychlejší než nejlepší čas Stašy.

Výsledky:
KZ-50: 1.B.Fendrich, 2.Z.Havrda, 3.F.Kročka
KZ-125: 1.V.Voříšek, 2.M.Pěnkava, 3.R.Klement
KZ-250: 1.F.Srna, 2.A.Mareš, 3.J.Bareš
KZ-350: 1.B.Staša, 2.F.Srna, 3.M.Týnský

25.4.1971 - Letohrad:

Poprvé se jely silniční závody na okruhu v Letohradě u nádraží.

Výsledky:
ČSR-A-125: 1.Marek, 2.A.Plevák, 3.F.Krejčí
ČSR-A-250: 1.S.Čížek, 2.B.Chvála, 3.V.Jeník
ČSR-A-350: 1.Vosáhlo, 2.Hylák, 3.M.Valenta

soustředění Písek 1971, zatáčka před cílem.. 250 ccmBohumil Lidmanský jel v roce 1971 MR 250cc, Písek, soustředěníHořice 1971, start MEZ 350 ccm: #1 Bíma, #2 Srna, #4 Klátil, #6 Staša, #7 Týnský, #9 Bareš, #12 Bursa...Zdeněk Bíma - Java 350 V4, Hořice 1971

1.-2.5.1971 - Hořice:

Mezinárodní závody 300 zatáček Gustava Havla. Chladné a deštivé počasí. V prostoru startu a cíle je stále dlážděný povrch. Bohumil Staša na ČZ OHC vítězí před budoucí hvězdou MS Teuvo Länsivuorim z Finska. V sobotu se jelo meziklubové utkání Hořice-Frohburg, společný závod s oddělenou klasifikací.

Výsledky:
Sobota:
H-F-50: 1.B.Fendrich CS
H-F-125: 1.J.Hlavatý CS
H-F-250: 1.J.Bareš CS
Neděle:
MEZ-50: 1.Z.Havrda CS, 2.F.Kročka CS, 3.B.Fendrich CS, 4.M.Šobáň CS, 5.H.Kroismayr A, 6.O.Krmíček CS, 7.J.Barták CS, 8.G.Czermak A, 9.V.Rathouský CS, 10.T.Valová CS, 11.J.Štěpánek CS
MEZ-125: 1.E.Berden YU, 2.H.Bischoff DDR, 3.F.Kohlar DDR, 4.Z.Židlík CS, 5.K.Jirka CS,
6.E.Mahler DDR, 7.J.Vavrla CS, 8.O.Kába ml. CS, 9.O.Krmíček CS, 10.F.Leitner A, 11.B.Kanty PL, 12.Skotnica CS
MEZ-250: 1.B.Staša CS, 2.F.Srna CS, 3.Z.Bíma CS, 4.H.Helten A, 5.J.Bareš CS, 6.Z.Havrda CS, 7.M.Týnský CS, 8.J.Bursa CS, 9.H.Schnurer DDR, 10.O.Kába st. CS, 11.K.Jirka CS, 12.O.Kába ml. CS, 13.F.Tofel CS
MEZ-350: 1.B.Staša CS, 2.T.Lansiovuori SF, 3.Z.Bíma CS, 4.F.Srna CS, 5.J.Bareš CS, 6.S.Klátil CS, 7.F.Tofel CS, 8.W.Berghold A, 9.M.Týnský CS, 10.P.Baláž CS, 11.R.Mildner CS, 12.R.Klement CS, 13.E.Niedelmayr A, 14.B.Brzák CS, 15.M.Chalupník CS

8.5.1971 - Dolní Břežany:

Třetí ročník Dolnobřežanského okruhu. Jelo se na nové trati mezi Dolními Břežany a Zlatníky..

Výsledky:
ČSR-A-125: 1.J.Křížek st., 2.O.Kába st., 3.M.Pěnkava
ČSR-A-250: 1.V.Kunc, 2.V.Jeník, 3.S.Čížek
ČSR-A-350: 1.O.Kába ml., 2.M.Walter, 3.M.Valenta
Katalog-125: 1.Pipota, 2.Vlachovský, 3.J.Žitník
Volná třída: 1.J.Peroutka, 2.K.Chaloupka, 3.B.Veselý

9.5.1971 - Břeclav:

Přebor ČSR B a pohár SČSP ve třídě 125 ccm na okruhu ve Staré Břeclavi. Bohužel výsledky nám nejsou známé.

Výsledky:
ČSR-B-50: 1.?
ČSR-B-125: 1.?
ČSR-B-250: 1.?
ČSR-B-350: 1.?

Bohumil Staša v Hořicích na ČZ 350 OHC V4..Hořice 1971: František Šťastný - Yamaha 350 TR2 Hořice 1971 - zima, déšť a mokrá vozovka zapříčinila hodně pádů...Dolní Břežany 1971 - zatáčka po startu v Břežanech..

16.5.1971 - Ostrava - Vítkovice:

Poprvé se také jelo na 2,5 km dlouhém okruhu, zčásti dálničního charakteru ve Vítkovicích. Pořádající Motosportklub NHKG Ostrava Kunčice.

Výsledky:
ČSR-B-50: 1.?
ČSR-B-125: 1.?
ČSR-B-250: 1.J.Havel, 2.I.Hrbáč, 3.V.Drachovský
ČSR-B-350: 1.J.David, 2.J.Ludvík, 3.J.Vavrla

22.-23.5.1971 - Nové Mesto nad Váhom:

Podjavorinský okruh, délka 6 km. Mistrovství republiky. V sobotním tréninku těžce havaroval tovární jezdec Jawy Zdeněk Bíma, když se mu v městském úseku zadřelo ojniční ložisko u jeho Jawy 350 V4. Utrpěl vážné zranění nohou, kyčle a pánve, což ho vyřadilo ze zbytku sezóny. V závodě třídy 250 zvítězil Srna na svém motocyklu Jawa-Yamaha, když Stašovi tovární jednoválec ČZ Junior ztrácel výkon. Oldřich Kába si při pádu zlomil klíční kost. Těžce havaroval také Zdeněk Židlík ve třídě 125 cc. 350: vítězí Staša na čtyřválci ČZ.

Výsledky:
MR-50: 1.Z.Havrda, 2.B.Fendrich, 3.M.Šobáň, 4.M.Stripačuk, 5.J.Barták, 6.T.Valová, 7.O.Rind, 8.B.Vaňous, 9.J.Štěpánek, 10.M.Štěrbák
MR-125: 1.B.Fendrich, 2.J.Kotínský, 3.J.Vavrla, 4.O.Krmíček, 5.J.Hlavatý, 6.R.Klement, 7.J.Vichera, 8.J.Beránek, 9.V.Slavík, 10.P.Křivák
MR-250: 1.F.Srna, 2.B.Staša, 3.F.Kročka, 4.J.Bareš, 5.Z.Havrda, 6.J.Král, 7.J.Bursa, 8.K.Haščič, 9.A.Mareš, 10.J.Šafránek
MR-350: 1.B.Staša, 2.F.Srna, 3.J.Bareš, 4.P.Baláž, 5.J.Král, 6.R.Duba, 7.M.Týnský, 8.F.Tofel, 9.R.Mildner, 10.E.Korčák

23.5.1971 - Svitavy:

Oblastní závody se jely na „Malém okruhu“ dlouhém 1,4 km.

Výsledky:
OBL-125: 1.J.Famfulík, 2.M.Valenta, 3.J.Stuchlík
OBL-250: 1.J.David, 2.V.Kunc, 3.I.Gendráč, 8.V.Vyhnálek
OBL-350: 1.M.Mervart, 2.M.Valenta, 3.R.Havel

Dolní Břežany 1971: zatáčka před obcí Zlatníky, 125 ccm..Tlačenice po startu: Dolní Břežany 1971Dolní Břežany 1971 -  #26 B. Lidmanský..Nové Mesto nad Váhom 1971, MR 50 ccm: #12 T.Valová, #1 B.Fendrich, #2 Z.Havrda, #4 M.Šobáň, #9 F.Kročka, #16 O.Rint, #15 B.Vaňous..

30.5.1971 - Žatec:

Pátý ročník „Žateckého okruhu“.

Výsledky:
ČSR-A-125: 1.J.Havrlík, 2.A.Michálek, 3.K.Snopek
ČSR-A-250: 1.K.Chaloupka, 2.S.Čížek, 3.A.Mrkvička
ČSR-A-350: 1.M.Valenta, 2.J.Vosáhlo, 3.M.Walter

30.5.1971 - Ořechov:

Posedmé se jely na trati "Ořechovského trojúhelníku" závody oblastního přeboru jihomoravského kraje. Bohužel další výsledky nám nejsou známé.

Výsledky:
OBL-50: 1.?
OBL-125: 1.?
OBL-250: 1.?
OBL-350: 1.?
Volná třída: 1.E.Quirenc, 2.J.Havel, 3.J.David

30.5.1971 - Malacky:

Rychlostní závody se jely na městském okruhu v Malackách v tomto roce poprvé.

Výsledky:
MSR-50: 1.J.Demeter, 2.F.Hála, 3.D.Mihočko
MSR-125: 1.D.Čmelík, 2.V.Jozefek, 3.R.Masaryk
MSR-250: 1.D.Čmelík, 2.R.Masaryk, 3.V.Kujan

30.5.1971 - Poprad:

XIII. ročník "Popradské valašky" na městském okruhu pod Tatrami byl zároveň posledním.

Výsledky:
MSR-175: 1.R.Mitošinka, 2.L.Šolc, 3.J.Nemček
MSR-250: 1.F.Srna, 2.M.Týnský, 3.F.Tofel
MSR-350: 1.F.Srna, 2.P.Baláž, 3.F.Tofel

Svitavy 1971, 125 ccm, #59 J.Tázler..Svitavy 1971, 125 ccm: Jaromír Tázler #59Svitavy 1971, 250 ccm: Vítězslav Vyhnálek #58 dojel na 8. místě..Svitavy 1971, 125 ccm: Jaromír Tázler..

5.-6.6.1971 - Litomyšl:

Jen jednou se konaly závody na 12 km dlouhém okruhu Litomyšl-Strakov-Janov. V závodě MR 350 měl těžkou havárii Rudolf Duba.

Výsledky:
MR-50: 1.F.Kročka, 2.Z.Havrda, 3.J.Šafránek, 4.M.Šobáň, 5.O.Rind, 6.T.Valová, 7.O.Kunz, 8.Z.Štěpánek, 9.P.Boušek, 10.J.Štěpánek, 11.M.Stripačuk, 12.T.Solnica
MR-125: 1.Z.Havrda, 2.B.Fendrich, 3.V.Voříšek, 4.O.Krmíček, 5.K.Sedláček, 6.B.Vaňous, 7.R.Klement, 8.J.Kotínský, 9.J.Beránek, 10.J.Hlavatý, 10.P.Frank (mimo bodování), 11.K.Jirka, 12.J.Vichera, 13.P.Křivák, 14.J.Vavrla, 15.O.Kába ml.
MR-250: 1.F.Srna, 2.J.Král, 3.J.Bareš, 4.F.Kročka, 5.Z.Havrda, 6.F.Tofel, 7.E.Korčák, 8.A.Mareš, 9.P.Baláž, 10.M.Týnský, 11.R.Duba, 12.J.Šafránek, 13.O.Kába ml., 14.E.Quirenz, 15.M.Chalupník, 16.B.Lidmanský, 17.M.Medek
MR-350: 1.B.Staša, 2.J.Bareš, 3.F.Srna, 4.M.Týnský, 5.S.Klátil, 6.J.Král, 7.K.Chaloupka, 8.R.Mildner, 9.F.Svatoš, 10.J.Bursa, 11.E.Korčák, 12.J.Pokorný, 13.K.Haščič, 14.S.Čížek, 15.L.Pírek, 16.P.Baláž

6.6.1971 - Moravany:

Pátý ročník "Slováckého okruhu", 3000 diváků. Ve třídě 350 cc udělal závod brněnský Brázda, když se ze zadních pozic propracoval až za vedoucího Havla, kterého v šestém kole předjel. Vzápětí však havaroval v nájezdu na cílovou rovinku a zranil se.

Výsledky:
OBL-50: 1.J.Šimčík, 2.E.Klimek, 3.R.Antoš
OBL-125: 1.Hromek, 2.J.Dobiáš, 3.J.Stupka
OBL-250: 1.J.Havel, 2.J.David, 3.J.Zátopek
OBL-350: 1.J.Havel, 2.J.Zátopek, 3.J.Ludvík

13.6. 1971 - Rohatec:

Výsledky závodu „Ulicemi Rohatce“ nám bohužel nejsou známy.

Výsledky:
OBL-50: 1.?
OBL-125: 1.?
OBL-250: 1.?
OBL-350: 1.?

Žatec 1971..Žatec 1971, #58 V. Vyhnálek..Litomyšl-Strakov-Janov 1971, před startem MR 125 ccm: #2 V.Voříšek, #3 B.Vaňous, #7 K.Sedláček, #9 Z.Havrda, #19 J.Skotnica..Litomyšl-Strakov-Janov 1971 start MR 125cc. #36 vítěz tréninku byl jezdec z NDR na motocyklu MZ (jméno nám není známo)..

20.6.1971 - Jičín:

Cena ČSR, třetí ročník. Před závodem byla v tisku zveřejněna zpráva, že tovární jezdec ČZ B. Staša pojede v Jičíně na dvoudobém čtyřválci Jawa ve třídě 500 cc. Vzhledem k tomu, že Jawa v té době neměla momentálně jezdce na tento stroj, zaváněla tato zpráva senzací. Ta se však nekonala, neboť  vedení Jawy se se Stašou nedohodlo. Staša chtěl startovat, kromě třídy 500 s dvoudobou Jawou V4, také ve třídě 350, ale se strakonickým čtyřválcem ČZ. Jawa V4 se tak v závodě nakonec neobjevila. František Šťastný se jičínským závodem loučil s aktivní závodní činností. Ve třídě 350 se mu nepodařilo roztlačit motocykl Yamaha, svůj poslední závod tak dokončil ve třídě 250 s Jawou Junior a to jako nejlepší z našich jezdců na 7.místě. Bohumil Staša na čtyřválci ČZ 350 OHC získal dvě vítězství.

Výsledky:
MEZ-125: 1.K.H.Sondergelt D, 2.H.Schmid CH, 3.R.Rentsch DDR, 4.W.Kaletsch D, 5.F.Leitner A, 6.R.Weiss A, 7.G.Jensen DK, 8.H.Hummel A, 9.S.Merkel DDR, 10.J.Vavrla CS
MEZ-250: 1.H.Schmid CH, 2.W.Pfirter CH, 3.S.Grassetti IT, 4.A.Ohligschlager D, 5.K.H.Sondergelt D, 6.B.Klaver NL, 7.F.Šťastný CS, 8.B.Tüngethal DDR, 9.R.Frohling D, 10.E.Dohnal A
MEZ-350: 1.B.Staša CS, 2.S.Grassetti IT, 3.B.Kneubuhler CH, 4.B.Klavert NL, 5.W.Pfirter CH, 6.F.Srna CS, 7.W.Kaletsch D, 8.W.Atterer D, 9.H.Dzierzawa D, 10.R.Frohling D
MEZ-500: 1.B.Staša CS, 2.H.O.Buttenuth D, 3.I.Ratoliffe GB, 4.J.Bareš CS, 5.F.Anderau CH, 6.Ch.Dobson GB, 7.W.Kern D, 8.S.Klátil CS, 9.H.Martinek D, 10.K.Woide D, 11.F.Svatoš CS

20.6.1971 - Karviná:

ČSAD Havířov uspořádal závody v Karviné na trati dlouhé 3 300 metrů.

Výsledky:
ČSR-B-50: 1.E.Klimek, 2.F.Zohn
ČSR-B-125: 1.J.David, 2.?, 3.Lukeš
ČSR-B-250: 1.J.Havel
ČSR-B-350: 1.J.David, 2.Z.Němec

27.6.1971 - Ústí nad Labem:

Po čtrnácté se závody konaly v Ústí nad Labem. Na převážně dlážděném okruhu, dlouhém 3,6 km se jelo naposledy..

Výsledky:
ČSR-A-125: 1.M.Pěnkava, 2.Pospíšil, 3.J.Havrlík
ČSR-A-250: 1.J.Franc, 2.M.Mervart, 3.V.Kunc
ČSR-A-350: 1.M.Valenta, 2.O.Kába ml., 3.A.Mareš
OBL-125: 1.Chlumský, 2.P.Novák, 3.P.Šendera
OBL-350: 1.J.Šimunek, 2.F.Kroutil, 3.J.Křížek

 Litomyšl-Strakov-Janov 1971, zatáčka po startu MR 250 cc, #6 František Kročka..Moravany 1971: 250cc - J.David, J.HavelMoravany 1971: 50 ccm - Eda Klimek..Jičín 1971, MEZ 250: #57 Grassetti, #60 Ohligschläger, #55 Sondergeld..

27.6.1971 - Hlohovec:

Devátý ročník závodů na městském okruhu v Hlohovci.

Výsledky:
MSR-50: 1.F.Kročka, 2.P.Baláž, 3.T.Solnica
MSR-125: 1.R.Mitošinka, 2.?, 3.K.Jirka
MSR-250: 1.F.Srna, 2.F.Kročka, 3.E.Korčák
MSR-350: 1.P.Baláž, 2.F.Kročka, 3.E.Korčák

16.-18.7.1971 - Brno MS:

Už v pátečním tréninku měl Staša problémy s klikovým mechanismem u jeho čtyřválce ČZ OHC. Motor byl večer odvezen do Strakonic a v sobotu Staša trénoval na jednoválci, dokonce s jedním pádem. V sobotním tréninku měl pád také vedoucí jezdec MS 250 Phil Read v Pisárecké zatáčce. Utrpěl zlomeninu pravé lopatky a otřes mozku, ze závodu byl tak vyřazen. Havarovali také němci Auerbacher/Hahn v sajdkárách. Oba byli hospitalizováni v Brněnské nemocnici s tržnou ránou na noze a s pohmožděným břichem. MS-50: po odpadnutí favoritů Nieta, De Vreisa, Schurgersa a Parlottiho ovládl závod mladý angličan Barry Sheene. Na pátém místě si pro dva body dojel Zbyněk Havrda. MS-125: vedoucí muž tabulky B. Sheene na startu nenatočil svou Suzuki a odjel s dvouminutovou ztrátou, přesto bral v cíli třetí místo. MS-250: bez Reada a po odstoupení Grassettiho, Marsovszkého ale i našeho Staši se na čele usadili překvapivě Maďaři Drapál a Szabó. MS-350: Stašovi přivezli mechanici opravený tovární čtyřválec cca dvě hodiny před samotným startem. Staša začal na devátém místě, ve druhém kole jede ale už čtvrtý a v dalším průběhu bojoval o druhé místo se Smartem. V pátém kole mokrého závodu předjíždí Saarinen dosud suverénně vedoucího Agostiniho, který má problém s převodovkou a vzdává. Po odstoupení Smarta dojíždí Staša na druhém místě! Nic na tom nemění ani to, že po průjezdu cílem se motor ČZ Stašovi zastavuje..

Výsledky:
MS-50: 1.B.Sheene GB, 2.H.Meyer NL, 3.H.Kroismayr A, 4.L.Rinaudo IT, 5.Z.Havrda CS, 6.M.Šobáň CS, 7.B.Fendrich CS, 8.R.Mankiewicz PL, 9.H.Hummel A, 10.A.Bertholet CH
MS-125: 1.A.Nieto ESP, 2.B.Jansson SWE, 3.B.Sheene GB, 4.D.Simmonds GB, 5.J.Lenk DDR,
6.H.Bischoff DDR, 7.Ch.Mortimer GB, 8.R.Mankiewicz PL, 9.A.Brito KUB, 10.L.Johansson SWE, 21.J.Vavrla CS, 22.O.Krmíček CS, 23.J.Hlavatý CS, 28.K.Sedláček CS
MS-250: 1.J.Drapál H, 2.L.Szabó H, 3.J.Saarinen SF, 4.Ch.Mortimer GB, 5.B.Granath SWE,
6.H.Schmid CH, 7.A.Ohlingschläger D, 8.K.Auer A, 9.D.Simmonds GB, 10.F.Srna CS, 15.J.Král CS, 20.E.Quirenz ml. CS, 21.E.Quirenz st. CS
MS-350: 1.J.Saarinen SF, 2.B.Staša CS, 3.T.Bult NL, 4.B.Granath SWE, 5.J.Reisz ml. H, 6.A.Juhosz H, 7.A.Ohlingschläger D, 8.R.Duba CS, 9.J.Král CS, 10.Ch.Dobson GB, 13.P.Baláž CS
MS-side: 1.S.Schauzu/W.Kalauch D, 2.H.Owesle/J.Blanchard D/GB, 3.H.Luthringshauser/A.Neumannova D, 4.J.C.Castella/Castella A. CH, 5.A.Butscher/J.Huber D, 6.H.Binding/H.Fleck D, 7.M.Pourcelet/C.Domin F, 8.W.Klenk/R.Veil D, 9.G.Pape/F.Kallenberg D, 10.S.Maier/H.Mathews D

Jičín 1971, 350cc: #6 Staša, #45 Grassetti, #46 Frohling, #52 Klavert, #13Tofel, #31Brzák, #2 Srna, #4 Klátil, #50 Pfirter..Jičín 1971, B. Staša na ČZ 350 OHC V4Jičín 1971, 350cc: zleva Grassetti, Staša, Kneubuhler..Brno MS 1971, 350 ccm: zleva Staša, Sarinen, Bult..

15.8.1971 - Žďár nad Sázavou:

Naposledy se závodilo na okruhu v sídlišti „Stalingrad“ ve Žďáru nad Sázavou.

Výsledky:
ČSR-B-50: 1.E.Klimek
ČSR-B-125: 1.F.Vala
ČSR-B-250: 1.J.Havel
ČSR-B-350: 1.J.Havel, 3.J.Stupka
Volná třída: 1.J.Havel, 2.S.Čížek, 3.E.Quirenz ml.

14.-15.8.1971 - Prievidza:

VIII. mezinárodní „Cígeľský okruh“ na 5,2 km dlouhé trati Vlčie Kůty-Sebedražie-baňa Cígeľ..

Výsledky:
MEZ-50: 1.H.Bartol A, 2.B.Fendrich CS, 3.Z.Havrda CS
MEZ-125: 1.H.Bartol A, 2.B.Fendrich CS, 3.S.Johansson SWE
MEZ-250: 1.H.Schmid CH, 2.F.Srna CS, 3.B.Staša CS
MEZ-350: 1.B.Staša CS, 2.W.Pfirter CH, 3.F.Srna CS
MEZ-500: 1.B.Staša CS, 2.W.Giger CH, 3.F.Srna CS

28.-29.8.1971 - Karviná:

Těrlický okruh, mezinárodní závod o "Zlatý hornický kahanec" u Těrlické přehrady. Staša měl v sobotním tréninku na jednom ze dvou čtyřválců ČZ OHC závadu, když se utrhl píst v motoru. Nedělní závody tak odjel jen na jednom stroji se kterým dojel ve třídě 500 cc na druhém místě za Carlsonem na Yamaze. František Srna odstoupil pro poruchy svých motocyklů ve všech třech závodech 250, 350 i 500 ccm.

Výsledky:
MEZ-50: 1.R.Mankiewicz PL, 2.F.Kročka CS, 3.B.Fendrich CS
MEZ-125: 1.R.Mankiewicz PL, 2.H.Merkel DDR, 3.D.Schweikardt D
MEZ-250: 1.J.Drapál H, 2.K.Sondergeld D, 3.Z.Klevar A
MEZ-350: 1.K.I.Carlsson SWE, 2.K.H.Ewig D, 3.F.Kroon DK
MEZ-500: 1.K.I.Carlsson SWE, 2.B.Staša CS, 3.Breigan NZ

5.9.1971 - Písek:

VII. "Písecký trojúhelník" na okruhu u Dobešic..

Výsledky:
MR-50: 1.Z.Havrda, 2.B.Fendrich, 3.O.Krmíček, 4.M.Sedlák, 5.M.Šobáň, 6.O.Rind, 7.P.Boušek, 8.O.Kunz, 9.J.Barták, 10.J.Štěpánek, 11.Z.Štěpánek, 12.V.Rathouský
MR-125: 1.B.Fendrich, 2.Z.Havrda, 3.K.Sedláček, 4.Z.Židlík, 5.V.Voříšek, 6.R.Klement, 7.J.Vavrla, 8.J.Hlavatý, 9.J.Kotínský, 10.K.Jirka, 11.V.Beránek, 12.J.Vichera, 13.B.Vaňous, 14.V.Rathouský, 15.H.Pavliš, 16.O.Kába ml.
MR-250: 1.F.Srna, 2.B.Staša, 3.Z.Havrda, 4.J.Král, 5.J.Bursa, 6.A.Mareš, 7.F.Tofel, 8.F.Kročka, 9.J.Bareš, 10.J.Šafránek, 11.S.Klátil, 12.P.Baláž, 13.E.Quirenz ml., 14.E.Quirenz st., 15.M.Chalupník, 16.J.Doležal
MR-350: 1.B.Staša, 2.F.Srna, 3.J.Bareš, 4.S.Klátil, 5.R.Duba, 6.K.Chaloupka, 7.F.Tofel, 8.J.Král, 9.E.Korčák, 10.J.Novotný, 11.J.Peroutka, 12.R.Mildner, 13.M.Chalupník, 14.K.Haščič, 15.P.Baláž

 Ústí nad Labem 1971..Ústí nad Labem 1971 - ústecké serpentiny se jezdily na dlažbě, #9 Ivan Michálek, Jawa 125..Ústí nad Labem 1971: #20 J.Křížek..Prievidza 1971, 250 ccm, start na panelové silnici: #2 Staša, #3 Srna, #98 Pfirter..

12.9.71 - Kopčany:

Čtvrtý ročník "Záhoráckého okruhu".

Výsledky:
MSR-175: 1.J.Fendrich, 2.R.Mitošinka, 3.J.Ostertág
MSR-250: 1.F.Srna, 2.E.Korčák, 3.F.Kročka
MSR-350: 1.F.Srna, 2.E.Korčák, 3.P.Baláž

18.-19.9.1971 - Pieštany:

XII. mezinárodní "Cena Slovenska" na betonu letiště v Piešťanech.

Výsledky:
MEZ-50: 1.L.Rinaudo IT, 2.B.Fendrich CS, 3.S.Johansson SWE
MEZ-250: 1.B.Coulter IRL, 2.I.Tarlazzi IT, 3.B.Tüngenthal DDR
MEZ-350: 1.W.Firter CH, 2.B.Staša CS, 3.S.Gunarsson SWE

19.9.1971 - Hlučín:

Poprvé se závodilo v severomoravském Hlučíně.

Výsledky:
ČSR-B-125: 1.J.David
ČSR-B-250: 1.L.Týrek
ČSR-B-350: 1.J.Vavrla

26.9.1971- Prešov:

XXI. "Šarišský okruh" na městském okruhu.

Výsledky:
MSR-50: 1.T.Solnica, 2.Martoš, 3.Ferjanec
MSR-175: 1.K.Jirka, 2.L.Šolc, 3.Petluš
MSR-250: 1.P.Baláž, 2.K.Haščič, 3.I.Majoroš
MSR-350: 1.L.Haščič, 2.Bojko, 3.P.Baláž

26.9.1971 – Klatovy:

Finálový závod Mistrovství České republiky se odejel na okruhu v Čínově.

Výsledky:
ČSR-Finále-125: 1.Z.Židlík, 2.J.Hlavatý, 3.M.Pěnkava
ČSR-Finále-250: 1.J.Král, 2.J.Bursa, 3.A.Mrkvička
ČSR-Finále-350: 1.J.Král, 2.J.Bareš, 3.M.Walter

Klatovy 1971: #12 Jiří Havrlík HEHA 125..Klatovy 1971, finále M-ČSR 250cc: zleva Bursa, Král, Mrkvička... Velké Meziříčí 1971, MR 250: #2 B.Staša na nové Jawě 250, #26 B.Lidmanský..B. Lidmanský - Jawa 250 ve Velkém Meziříčí 1971..

3.10.1971 - Malacky:

Podruhé v roce se jelo na městském okruhu v Malackách.

Výsledky:
MSR-50: 1.D.Mihočko, 2.M.Valent, 3.L.Sadloň
MSR-125: 1.A.Macura, 2.V.Jozefek, 3.R.Masaryk
MSR-250: 1.P.Jurkáček, 2.E.Peterský, 3.K.Peterský

2.- 3.10.1971 - Velké Meziříčí:

Cena Českomoravské Vysočiny. Továrna Jawa zde poprvé oficiálně představila nový závodní dvouválcový, dvoutaktní vzduchem chlazený motocykl Jawa 250, typ 677, v sedle s Bohumilem Stašou. Pro sezónu 1972 továrna slíbila připravit dva tyto motocykly. Ve třídě 350 Staša zvítězil s motocyklem ČZ V4..

Výsledky:
MR-50: 1.B.Fendrich, 2.F.Kročka, 3.Z.Havrda, 4.M.Šobáň, 5.O.Krmíček, 6.T.Valová, 7.J.Barták, 8.M.Plachý, 9.O.Rind, 10.V.Rathouský
MR-125: 1.B.Fendrich, 2.K.Sedláček, 3.Z.Havrda, 4.V.Voříšek, 5.J.Hlavatý, 6.Z.Židlík, 7.M.Stripačuk, 8.J.Vavrla, 9.B.Vaňous, 10.R.Klement
MR-250: 1.F.Srna, 2.B.Staša, 3.Z.Havrda, 4.J.Král, 5.S.Klátil, 6.E.Quirenz st., 7.R.Duba, 8.J.Bareš, 9.F.Kročka, 10.P.Baláž
MR-350: 1.B.Staša, 2.F.Srna, 3.S.Klátil, 4.K.Chaloupka, 5.E.Quirenz st., 6.F.Svatoš, 7.J.Bursa, 8.J.Peroutka, 9.J.Pokorný, 10.J.Hanulík
Volný závod 350: 1.V.Slezák, 2.P.Hlavatka, 3.M.Motyčka, 4.M.Mervart, 5.J.Marek, 6.J.Vosáhlo, 7.J.Pospíšil, 8.J.Ludvík, 9.K.Májek, 10.A.Deraha

10.10.1971 - Brno-Pisárky:

AMK Brno-Pisárky poprvé pořádal závody na okruhu za brněnským výstavištěm..

Výsledky:
ČSR-B-50: 1.F.Vala
ČSR-B-125: 1.J.Hejmala
ČSR-B-175: 1.A.Prokop
ČSR-B-250: 1.J.Havel
ČSR-B-350: 1.V.Slezák
Volná třída: 1.E.Quirenz st.

Velké Meziříčí 1971 - po startu MR 250..Louny 1971, před startem třídy 125: #4 Asman, #3 Herman, #18 Stuchlík, #17 Lejčko, #19 Klement, #76 Plevák..Louny 1971, po startu..Louny 1971: Jaromír Tázler v cíli..

10.10.1971 - Svitavy:

Podruhé v tomto roce se jelo také ve Svitavách, tentokrát na okruhu dlouhém 2,8 km v centru města.

Výsledky:
ČSR-B-125: 1.M.Pěnkava, 2.J.Stuchlík, 3.Z.Lejčko
ČSR-B-250: 1.J.Renn, 2.A.Mrkvička, 3.M.Mervart
ČSR-B-350: 1.M.Walter, 2.J.Šafránek, 3.J.Vosáhlo
Volná třída: 1.B.Staša, 2.R.Duba, 3.J.Král

17.10.1971 - Louny:

Po dvanácti letech se závody opět vrátily na ultrarychlý 7km dlouhý okruh „Lounského trianglu“. Jaroslav Franc nestartoval, když u obou strojů 250, 350 propálil v tréninku píst. Ve volné třídě zvítězil Staša na novém dvouválcovém motocyklu Jawa 250, typ 677..

Výsledky:
OBL-125: 1.R.Klement, 2.J.Stuchlík, 3.O.Kába ml., 4.Z.Lejčko, 5., 6.J.Práger, 7.B.Herman, 8.L.Asman
OBL-250: 1.J.Havrlík, 2.V.Jeník, 3.R.Klement, 4.J.Beran, 5.B.Šoun, 6.J.Zavázal, 7.L.Horák, 8.V.Hampl
OBL-350: 1.J.Šafránek, 2.A.Mareš, 3.O.Kába ml., 4.J.Pokorný, 5., 6.B.Palička, 7.I.Gendráč, 8.J.Kraiza, 9.K.Krejčí, 10.P.Beneš
Volná třída: 1.B.Staša, 2.J.Šafránek, 3.J.Čížek, 4.O.Kába ml., 5.A.Mareš, 6.J.Pokorný, 7., 8.M.Mervart, 9.B.Herman

Sezóna 1971 - konečné pořadí M-ČSSR:

50ccm: 4 závody - 3 započítávané: 1.Z.Havrda-Ahra 42b., 2.B.Fendrich-Tatran 39b., 3.F.Kročka-Tatran 27b., 4.M.Šobáň-Tomos 26b., 5.O.Krmíček-Tatran 16b., 6.O.Rind-Tatran 15b., 7.T.Valová-Ahra 7b., 8.J.Barták-Ahra 12b., 9.J.Šafránek-Ahra 9b., 10.M.Stripačuk-Ahra 8b., 11.M.Sedlák-Ahra 8b., 12.O.Kunz-Sachs 7b., 13.P.Boušek-Perti 6b., 14.Z.Štěpánek-Stemp 5b., 15.M.Plachý-Silia 3b., 16.B.Vaňous-Perti 3b., 17.J.Štěpánek-Stemp 2b., 18.V.Rathouský-Ahra 1b., 19.M.Štěrbák-Tatran 1b.

125ccm: 4 závody - 3 započítávané: 1.B.Fendrich-Tatran 45b., 2.Z.Havrda-Ahra 37b., 3.K.Sedláček-MZ 28b., 4.V.Voříšek-Ravo 24b., 5.J.Kotínský-ČZ-OHC 17b., 6.J.Vavrla-ČZ-OHC 17b., 7.O.Krmíček-ČZ-OHC 16b., 8.J.Hlavatý-Ravo 15b., 9.R.Klement-MZ 14b., 10.Z.Židlík-Maico 13b., 11.B.Vaňous-VAB 7b., 12.J.Beránek-Ravo 5b., 13.J.Vichera-BV 4b., 14.M.Stripačuk-Ravo 4b., 15.J.Skotnica-ČZ-OHC 2b., 16.K.Jirka-Jawa 1b., 17.P.Křivák-ČZ-OHC 1b.

250ccm: 4 závody - 3 započítávané: 1.F.Srna-Jawa-Yamaha 45b., 2.B.Staša-ČZ 36b., 3.J.Král-ČZ 28b., 4.Z.Havrda-Jawa 26b., 5.F.Kročka-Jawa 21b., 6.J.Bareš-Jawa 21b., 7.J.Bursa-Jawa 10b., 8.A.Mareš-Jawa 10b., 9.F.Tofel-Jawa 9b., 10.S.Klátil-Jawa 6b., 11.E.Quirenz st.-Jawa 5b., 12.R.Duba-ČZ 4b., 13.E.Korčák-Jawa 4b., 14.K.Haščič-Jawa 3b., 15.P.Baláž-Jawa 3b., 16.J.Šafránek-Jawa 2b., 17.M.Týnský-Jawa 1b.

350ccm: 4 závody - 3 započítávané: 1.B.Staša-ČZ-OHC 45b., 2.F.Srna-Jawa-Yamaha 36b., 3.J.Bareš-Jawa 32b., 4.S.Klátil-Jawa 24b., 5.K.Chaloupka-Jawa 17b., 6.J.Král-ČZ 14b., 7.M.Týnský-Jawa 12b., 8.R.Duba-ČZ 11b., 9.P.Baláž-Jawa 8b., 10.F.Svatoš-Jawa 7b., 11.F.Tofel-Jawa 7b., 12.E.Quirenz st.-Jawa 6b., 13.R.Mildner-ČZ-OHC 5b., 14.J.Bursa-Jawa 5b., 15.J.Peroutka-Jawa 3b., 16.E.Korčák-Jawa 3b., 17.J.Pokorný-ČZ 2b., 18.J.Hanulík-ČZ 1b., 19.J.Novotný-Jawa 1b.

 

 

  • Zdroje

    Článek byl sestaven na základě všech volně dostupných informací z novin, lokálních periodik, krajských deníků, dobových časopisů a soukromých archivů obou autorů, jezdců, mechaniků a diváků. Použité fotografie jsou ze soukromého archivu autora a J. Havrlíka, I. Michálka, V. Vyhnálka, J. Tázlera, K. Pokorného, J. Brzobohatého, L. Běliče, K. Šoukala, Z. Sinnreicha, B. Lidmanského, J. Davida. Další výsledkové zdroje: L. Bělič, knihy ing. Rudolf Mladý "Preteky na Slovensku 1978-2009", Jiří Franek "Mistrovství Československa silničních motocyklů 1954-1992"

  • Podělte se o dobové materiály!

    Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky nebo výsledky z tohoto roku, napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o nové informace a fotografie!

  • Autorský obsah

    Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

Článek byl naposledy upraven: 25.07.2019

Komentáře (0)

K článku nejsou žádné komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

Ještě mi na e-mail: napište prosím svou adresu. Děkuji
Dobrý večer zítra fotky balím a pošlu ...
Dobrý den, pokud máte nějaké fotografie, pošlete nám je naskenované nebo poštou (obratem po...
Irena36 napsal komentář k Cena města Jičína - fotogalerie
Moc pěkný fotky ...