Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Závody motocyklů 1967

  • Kategorie: Historie
  • 08.01.2022
  • Aktualizováno: 15.03.2022

Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1967..

Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1967..

Během roku byl v továrně ČZ Strakonice částečně zdokonalen čtyřdobý jednoválec 350 ccm typ 859 a také se začaly postupně vyrábět jednotlivé díly nové čtyřdobé, čtyřválcové třistapadesátky typ 860, dle plánů konstruktéra ing. Pudila. V Jawě se oproti tomu vydali definitivně cestou dvoutaktní techniky. Brzy se ukázalo, že toto rozhodnutí bylo minimálně o rok předčasné, neboť Jawa ještě před sezónou v rámci úsporných opatření odprodala své čtyřdobé dvouválce a vývoj nového dvoutaktního čtyřválce ještě zdaleka nebyl dokončen tak, aby mohl být nasazen do závodů. Šťastný a Havel tak zůstali bez továrních motocyklů a byli předem vyřazeni z účasti bojů o body v mistrovsví světa. Jediný prototyp V4 absolvoval v závodech MS pouze trénink v Holandském Assenu a v Brně, kam ho mechanici dopravili dokonce až v sobotu a kde po objetí pár kol došlo k zadření ložisek v motoru. Zatímco Šťastnému během roku půjčoval svůj soukromý motocykl Jawa OHC Milan Chalupník, Havel startoval na jednoválci ČZ 350 OHC - jediném motocyklu, který ve strakonické továrně zbyl. Po částečném úspěchu Havla a Staši na motocyklech ČZ v Brně bylo ve Strakonicích rozhodnuto pokračovat dál na výrobě nového čtyřválce. Taktéž práce na dvoutaktním čtyřválci Jawa bylo vedením továrny, v tomto případě kvůli neúspěchu v Brně, doporučeno urychlit. Bohužel, Františku Šťastnému (40 let) a Gustavu Havlovi (37 let), našim nejlepším jezdcům na vrcholu své sportovní kariéry, byla sezóna MS 1967 nenávratně zmařena..

Česká účast v závodech MS 1967:
Holandsko-Assen: 125: Staša 11., 350: Staša 11., Havel 12.
NDR-Sachsenring: 350: Havel 15.
ČSSR-Brno: 350: Havel 4., Staša 6., Šťastný 7., 250: Staša 19., 500: Srna 7.
Celkové umístění našich jezdců v MS 1967: 350cc: Havel 13-14, Staša 17-20

V domácím mistrovství tristní situaci kolem továrních jezdců Jawa plně využil teprve 23-letý Bohumil Staša, když získal pro továrnu ČZ celkem tři tituly: 125 (ČZ typ 858), 250 (Junior) a 350 (ČZ typ 859). Továrna Jawa v rámci přechodu na dvoutaktní motocykly pro tento rok připravila pro Gustava Havla a Františeka Bočka nový dvouválec, typ 670, pro třídu 125 ccm. Motory podobné konstrukce jako čtyřválec měly šoupátkový rozvod, suchou spojku a sedmistupňovou převodovku, výkon 27 koní. Stejně, jako u třistapadesátky však byly tyto stroje velmi poruchové. Kromě prvního závodu v Ústí nad Orlicí, kde dojel Havel na 4. místě, se většinou motor rozpadl již v tréninku. Pro třídu 350 připravila Jawa pro jezdce Helikara a Srnu vodou chlazené šoupátkové Rava, tentokrát již ale pod oficiálním logem Jawy, známější pod názvem Rampouch. Výsledky byly však taktéž za očekáváním, stroje trpěly mnohými poruchami.

Přes zimu dokončilo vývojové oddělení Jawy ve Strašnicích slibovanou sérii 10-ti motocyklů Jawa Junior, kterou odkoupil UV Svazarmu. Stroje vycházely ze soutěžních motocyklů Jawa banán s jeklovým rámem a s podvěšeným pětirychlostním vzduchem chlazeným jednoválcovým dvoudobým motorem o výkonu 31 koní. Na dubnové soustředění v Moravském Krumlově bylo pozváno 20 jezdců a podle nejrychlejších dosažených časů na jedno kolo, byly několika nejlepším tyto motocykly přiděleny. Jmenovitě to byli: S. Klátil, A. Gorus, F. Kročka, Z. Havrda, F. Hejmala, T. Deliman, A. Rybka, M. Karfík a J. Matys. Tovární Juniory Jawa jeli Jan Novotný a Miroslav Špak. ČZ připravila pro tuto třídu polotovární motocykl ČZ 250 Junior se vzduchem chlazeným motorem odvozeným z motokrosového speciálu. Na výrobě se podílel Bohumil Staša a získal s ním i titul, když všechny závody co dojel vyhrál. Závod MR v Jičíně pak překvapivě vyhrál Miroslav Stružka na svém, doma vyrobeném motocyklu.

Hlavní změnou v organizaci závodů u nás v roce 1967 bylo ve vypsání nového systému závodů. Jezdci druhé výkonnostní třídy měli jezdit kvalifikační závody o postup do MR v dalším roce. Závody MR byly z toho důvodu vypisovány vždy jen pro dvě třídy plus dva závody kvalifikační. Změněn byl také systém bodování, bodovalo vždy prvních deset jezdců dle klíče: 12,10,8,7,6,5,4,3,2,1 bod. Pro tento rok si všichni jezdci, kteří bodovali uchovali 1. výkonostní třídu i v roce 1968. Třída 175 ccm byla vypsána v tomto roce naposledy, v budoucnu ji měly nahradit padesátky, které se ve světě jezdily již dlouho. V Povážských strojírnách ale bylo vyrobeno prozatím jen 6 továrních motocyklů Tatran. K vypsání samostatné třídy MR 50 nebylo stále ještě dost vhodných a rychlých motocyklů, proto byly padesátky vypisovány jen v rámci moravských oblastních závodů. Z kalendáře vypadl poslední závod MR tříd 125+250 ccm ve Svitavách, který se měl jet prvního října...

Gustav Havel se synem...Závěr roku 1967 se nakonec zapsal černým písmem do našich motocyklových dějin. Nejprve došlo při posledním říjnovém závodu na Libišském trojúhelníku ke smrtelné havárii Jaroslava Bočka, jezdící druhou sezónu motocykly sólo ve třídě 350 ccm. Druhá tragedie se odehrála v nočních hodinách předposledního dne roku. Při jízdě do zaměstnání, měl na svém cestovním motocyklu u stadionu Bohemians v Praze Vršovicích dopravní nehodu zasloužilý mistr sportu Gustav Havel. Při předjíždění nákladního vozu mu do silnice vkročila starší žena. Jezdec na neosvětlené ulici při vyhýbacím manévru havaroval a utrpěl těžká poranění hlavy. Po obnovení základních životních funkcí přivolaným lékařem přímo na místě, byl v bezvědomí převezen sanitkou do nemocnice v Praze Na Vinohradech, kde lékaři bojovali o jeho život na chirurgickém oddělení spolu s přivolanými odborníky z neurologického oddělení Střešovické kliniky až do ranních hodin. Bohužel marně. Gustav Havel svým zraněním podlehl…

První integrální přilby se začaly ve světě používat až o cca 2-3 roky později…

Legenda: MU-meziklubové utkání, OBL-oblastní závod, VZ-volný závod, MR-mistrovství republiky, KV-kvalifikace do MR, KV-MSR-kvalifikace do mistrovství Slovenska, MEZ-mezinárodní závod, KZ-kontrolní závod
Závody se u nás odjely v roce 1967 v tomto sledu:

11.-16.4.1967 - Moravský Krumlov:

Soustředění jezdců za vedení A. Vitvara zakončené nedělním kontrolním závodem. Ve čtvrtečních jízdách měl těžkou havárii M. Špak, když se mu v rychlosti 160 km/hod v rychlé zatáčce rozskákaly řidítka. Po pádu ho na místě ošetřovali jezdci Klátil a Novotný, když o chvíli později ve stejném místě havaroval i F. Boček na dvouválci Jawa 125. Jeho motocykl Špaka trefil a způsobil mu několik těžkých zranění, Boček si zlomil klíční kost. Na hrbolaté trati spadli i Staša, Havel, těžké zranění si přivodil i Ján Matys, který následně musel první čtyři závody MR vynechat. Výběr jezdců na přidělení nových motocyklů Jawa Junior 250 byl formou dle nejrychlejších dosažených časů na jedno kolo. Jednotliví jezdci byli po 30-ti sekundách vypouštěni na trať a měřeni..

Výsledky:
KZ-125: 1.?
KZ-250: 1.A.Gorus, 2.S.Klátil, 3.?, 6.Z.Havrda
KZ-350: 1.?

30.4.1967 - Vojnice:

„Hanácký okruh“ . AMK Moravské železárny Olomouc uspořádal nedaleko Olomouce silniční závod na okruhu Vojnice - Těšetice o délce 3 km. Bohužel, výsledky nejsou známy..

Výsledky:
OBL-50: 1?
OBL-125:
1.?
OBL-175:
1.?
OBL-250:
1.?
OBL-350: 1.?

30.4.-1.5.1967 - Chrudim:

II. „Chrudimský okruh“. Naposledy se jelo na krátkém okruhu v městské části Chrudim II...

Výsledky:
OBL-125: 1.J.Tázler, 2.A.Regner
OBL-175: 1.F.Bednář, 2.R.Russ, 3.B.Vaňous
OBL-250: 1.A.Mrkvička, 2.M.Motyčka, 3.J.Bareš
OBL-350: 1.A.Mrkvička, 2.B.Palička, 3.M.Valenta

7.5.1967 - Šumperk:

VII. „Šumperský okruh“.

Výsledky:
OBL-125: 1.Jurčík, 2.J.Kupec, 3.L.Pírek
OBL-175: 1.F.Tofel, 2.A.Dostál, 3.L.Lukeš
OBL-250: 1.F.Tofel, 2.Herman, 3.J.Macholda
OBL-350: 1.F.Tofel, 2.J.Macholda, 3.Migal

8.5.1967 - Nepomuk:

XIX. „Nepomucký trojúhelník“. Naposledy se jelo na 3,1 km dlouhém okruhu v Nepomuku..

Výsledky:
OBL-125: 1.M.Stripačuk, 2.V.Parus, 3.J.Doležal
OBL-175: 1.J.Pták, 2.J.Jarolím, 3.M.Müller
OBL-250: 1.J.Novotný, 2.M.Chalupník, 3.F.Helikar
OBL-350: 1.M.Chalupník, 2.B.Staša, 3.F.Helikar

1967: nové motocykly Jawa Junior 250 - František Šťastný a Gustav Havel. (č.Motocykl)1967: #6 F. Kročka, #7 Novosad, na brzdy padá #31 Klátil..1967: Milan Chalupník - Jawa 350 OHC..Hořice 1967: v Jabloňáku Stružka #17, Kulhavý #28..

8.5.1967 - Hriňová:

Mistrovství Slovenska..

Výsledky:
MSR-175: 1.M.Petluš, 2.J.Henkrich, 3.K.Turner, 4.J.Hegedus
MSR-250: 1.A.Bagin, 2.M.Cimmerman, 3.J.Horváth, 4.P.Baláž, 5.J.Lakatoš
MSR-350: 1.L.Botko, 2.I.Karabinoš, 3.K.Turner, 4.J.Velička, 5.J.Lakatoš

8.5.1967 - Semily:

I. ročník, městský okruh, délka 1,7 km..

Výsledky:
OBL-125: 1.J.Tázler, 2.M.Valenta, 3.V.Rathouský  
OBL-175: 1.F.Bednář, 2.J.Tázler, 3.R.Russ
OBL-250: 1.A.Mrkvička, 2.J.Bareš, 3.V.Zvára
OBL-350: 1.J.Bareš, 2.B.Brzák, 3.B.Palička

9.5.1967 - Bánská Bystrica:

Městský okruh na sídlišti. Kvalifikační závody o postup do MSR..

Výsledky:
KV-MSR-175: 1.?
KV-MSR-250: 1.?
KV-MSR-350: 1.L.Botko, 2.L.Jalšovský, 3.J.Velička

14.5.1967 - Moravany:

První ročník závodu na 5 km okruhu Moravany-Kostelec-Dolní Měštěnice. Jel se pod názvem "Kyjovský trojúhelník"...

Výsledky:
OBL-125: 1.?, 2.J.Kotínský
OBL-175: 1.?
OBL-250: 1.?
OBL-350: 1.?

20.-21.5.1967 - Nové Mesto Nad Váhom:

VIII. „Podjavorinský okruh“. Městský okruh 2.755 metrů. První závod MR a mistrovství Slovenska..

Výsledky:
MR-175: 1.F.Kročka, 2.J.Petrinec, 3.Z.Havrda, 4.K.Hrušecký, 5.T.Deliman, 6.J.Pták, 7.A.Rybka, 8.R.Klement, 9.V.Voříšek, 10.M.Müller
MR-350: 1.K.Bojer, 2.M.Chalupník, 3.J.Hlaváč, 4.B.Staša, 5.F.Šťastný, 6.S.Klátil, 7.J.Novotný, 8.J.Srkal, 9.M.Stružka, 10.L.Štajner, 11.F.Svatoš, 12.O.Kába, 13.V.Kukla, 14.Z.Zeman
MSR-250: 1.F.Kročka, 2.T.Deliman, 3.F.Srna, 4.D.Haranta, 5.K.Jirka, 6.I.Karabinoš, 7.M.Cimermann, 8.J.Hegeduš, 9.M.Petluš, 10.I.Ebringer, 11.E.Pilz, 12.Š.Kvasnica, 13.J.Branikovič

27.-28.5.1967 - Hořice:

VII. „300 zatáček Podkrkonoší“. 20.000 diváků. Celkem 100 jezdců II. výkonostní třídy bojovalo v sobotu ve vylučovacích jízdách o účast v nedělních kvalifikačních závodech o postup do MR 68. MR-350: F. Šťastný zkoušel v tréninku nový dvoudobý čtyřválec Jawa, závod však musel jet na starém čtyřtaktu ČZ. Druhý jezdec Jawy Gustav Havel byl stále ještě bez motocyklu. Klubový závod mezi městy Frohburg a Hořice se jel ve třídách 125 a 250ccm a hosté vyhráli v součtu bodů 18:24..

Výsledky:
MR-175: 1.J.Petrinec, 2.F.Kročka, 3.Z.Havrda, 4.M.Karfík, 5.F.Svítil, 6.V.Voříšek, 7.J.Pěnička, 8.A.Rybka, 9.K.Hrušecký, 10.T.Deliman, 11.M.Müller, 12.J.Pták
MR-250: 1.B.Staša, 2.J.Novotný, 3.F.Srna, 4.M.Chalupník, 5.J.Novosad, 6.F.Helikar, 7.A.Gorus, 8.J.Hejmala, 9.F.Kročka, 10.M.Stružka, 11.T.Daliman, 12.Z.Havrda, 13.A.Rybka, 14.F.Boček, 15.O.Krmíček, 16.K.Bojer, 17.O.Kába
MR-350: 1.K.Bojer, 2.B.Staša, 3.S.Klátil, 4.F.Srna, 5.M.Špak, 6.F.Helikar, 7.F.Šťastný, 8.J.Novotný, 9.J.Srkal, 10.O.Kába, 11.F.Svatoš, 12.R.Hýrek, 13.M.Komberec, 14.Z.Zeman
KV-125: 1.M.Stripačuk, 2.T.Pieš, 3.V.Rathouský
KV-250: 1.A.Mrkvička, 2.F.Tofel, 3.A.Kikerle
MU-Frohburg-Hořice: 125/250: 1.I.Köppe NDR, 2.Z.Bíma CS, 3.G.Franzschy NDR, 4. J.H.Schüner NDR, 5.P.Wieselr NDR

4.6.1967 - Poprad:

XI. „Popradská valaška“..

Výsledky:
MSR-175: 1.J.Petrinec, 2.O.Krmíček, 3.D.Haranta
MSR-250: 1.F.Srna, 2.F.Kročka, 3.A.Gorus, 6.O.Krmíček
MSR-350: 1.F.Helikar, 2.F.Srna, 3.F.Kročka

Jičín 1967: start třídy 250cc: #3 Gorus, #5 Helikar, #6 Kročka, #9 Srna, #7 Novosad...Jičín 1967, MEZ 250: zleva 2.M.Stružka, 1.W.Atterer, 3.F.Kročka..VC ČSSR Brno 1967: M. Stružka..Brno 1967, MS 350: #28 Gustav Havel na ČZ 350 OHC..

Žďár nad Sázavou 1967, moravská oblast 50ccm: #35 Chaloupka, #24 Hanák..Gottwaldov 1967: Jiří Průcha..1967 - Jawa 125 typ 670..deštivé Těrlice 1967, MR 250cc: cílová rovinka..

10.-11.6.1967 - Ústí nad Orlicí:

„O štít města Ústí nad Orlicí“. Jelo se v deštivém počasí na novém 4,8 km okruhu v Hylvátech. V tréninku třídy 125 si při pádu opět zlomil klíční kost F. Boček. MR-125: Staša vyhrál suveréně. Společně odstartovaly i dva stroje 50cc, nejlepší dojel na 17.místě se strátou dvou kol na vítěze..

Výsledky:
MR-125: 1.B.Staša, 2.K.Bojer, 3.J.Žípek, 4.G.Havel, 5.V.Parus, 6.O.Krmíček, 7.B.Fendrich, 8.J.Hejmala, 9.J.Beránek, 10.J.Srkal, 11.B.Vaňous, 12.J.Sloup, 13.J.Křížek, 14.J.Vichera
MR-250: 1.B.Staša, 2.J.Novotný, 3.M.Chalupník, 4.J.Hejmala, 5.F.Helikar, 6.A.Rybka, 7.M.Karfík, 8.Z.Havrda, 9.F.Kročka, 10.S.Klátil, 11.A.Gorus, 12.T.Deliman, 13.I.Karabinoš, 14.K.Bojer, 15.M.Špak
KV-175: 1.M.Stripačuk, 2.M.Týnský, 3.J.Tázler
KV-350: 1.M.Týnský, 2.R.Vincour, 3.J.Ludvík

18.6.1967 - Žďár nad Sázavou:

Závod moravské oblasti na okruhu v sídlišti "Stalingrad". Výsledky bohužel nemáme..

Výsledky:
OBL-50: 1.?
OBL-125: 1.?
OBL-175:
1.?
OBL-250:
1.?
OBL-350:
1.?

18.6.1967 - Horní Podluží:

Oblastní silniční závod motocyklu, pořadatel Šluknov. Tučně ozn. jezdec jel mimo bodování..

Výsledky:
OBL-125: 1.V.Parus, 2.T.Pieš, 3.A.Kožený
OBL-175: 1.B.Pieš, 2.R.Klement, 3.M.Karfík
OBL-250: 1.M.Chalupník, 2.Kraft NDR, 3.M.Müller
OBL-350: 1.Kraft NDR, 2.V.Zita, 3.J.Laňar

25.6.1967 - Ostrava:

XIV. „Ostravský trojúhelník“. Městský okruh v Ostravě-Michálkovicích..

Výsledky:
OBL-125: 1.Prudil
OBL-175: 1.Dostál, 2.J.Macholda
OBL-250: 1.Herman
OBL-350: 1.Herman

25.6.1967 - Bánovce nad Bebravou:

Mistrovství Slovenska..

Výsledky:
MSR-175: 1.?
MSR-250:
1.?
MSR-350:
1.?

7.-9.7.1967 - Jičín:

XI. „Cena Prachovských skal“. MR a mezinárodní závod motocyklů a automobilů. 20.000 diváků, v neděli deštivé počasí. Třídy 125 a 250 měly dvojí vyhlášení MEZ a MR. Havel jel na staré tovární ČZ OHC, nový dvouválec Jawa 125 mu nevydržela už v tréninku. Čtyřválcovou Jawu 350 pro časté poruchy továrna Šťastnému do Jičína ani nedovezla. Jel proto na vypůjčené Jawě Milana Chalupníka, který se zranil v tréninku. Kromě něho v sobotu havarovali ještě Meget z NDR, Maďar G. Kurucz, kterému jeho Norton zcela shořel.. 125cc: mezinárodní závod a současně M-ČSSR. Staša na ČZ OHC nestačil třem jezdcům na sportovních motocyklech Honda. Po odpadnutí jednoho z nich dojel Staša třetí, ale jako vítěz MR. 350cc: Staša na ČZ OHC vítězí, ale Havel udělal závod, když měl po startu ztrátu půl kola na ostatní jezdce! Po stíhací jízdě byl v cíli čtvrtý, jen vteřinu za Bojerem. Šťastný jel šest kol bez zadní brzdy. 250cc: mezinárodní závod a současně M-ČSSR. Vedoucí Rakušan Thalhammer na Aermacchi těžce havaroval v 8. kole. Druhý Stružka na motocyklu domácí výroby porazil všechny tovární stroje. 500cc: vedoucí Havel měl před Šťastným velký náskok, ale v 8.kole havaroval. Přesto stačil zvednout stroj a v cíli být jako třetí..

Výsledky:
MEZ-125: 1.K.Carruthers AUS, 2.Curry GB, 3.B.Staša, 4.Kostwinder NL, 5.Seidl NSR
MR-125: 1.B.Staša, 2.Z.Havrda, 3.K.Jirka, 4.O.Krmíček, 5.Z.Židlík, 6.J.Žípek, 7.J.Sloup, 8.J.Beránek, 9.B.Vaňous, 10.
MEZ-250: 1.W.Atterer NSR, 2.M.Stružka CS, 3.F.Kročka CS
MR-250: 1.M.Stružka, 2.F.Kročka, 3.A.Gorus, 4.F.Helikar, 5.M.Špak, 6.Z.Havrda, 7.J.Novosad, 8.O.Kába, 9.T.Deliman, 10.J.Hejmala, 11.
MEZ-350: 1.B.Staša CS, 2.K.Carruthers AUS, 3.K.Bojer CS, 4.G.Havel CS, 5.F.Šťastný CS, 6.J.Srkal CS
MEZ-500: 1.F.Šťastný CS, 2.K.Carruthers AUS, 3.G.Havel CS, 4.K.I.Turner GB, 5.Lenz A, 6.E.Heisenberger A, 7.T.Nurmi FIN
Auta-F-3: 1.V.Bobek CS, 2.M.Fousek CS, 3.K.Godenhjelm FIN, 4.O.Kuikka FIN, 5.Radlein NDR, 6.Bobolka CS, 7.Pfeiffer NDR

21.-23.7.1967 - Brno MS:

XVII. Velká cena Československa. 130.000 diváků. Nová Jawa 350 V4 sobotní trénink nevydržela a do nedělního závodu opět nevyjela. 125cc: Brit Ivy na Yamaze se ve třetím kole probojoval do vedení. Nejlepší z našich Hejmala o kolo zpět. 250cc: na čtyřválcové dvoutaktní Yamahy anglických jezdců Reada a Ivyho ztratil třetí v cíli Hailwood s Hondou celou minutu. Motocykly Jawa Junior našich jezdců byly na rovinkách o 50 km/hod pomalejší. 350cc: vítěz Hailwood na šestiválcové čtyřdobé Hondě, na druhém místě jezdící Agostini na MV odpadl. Z našich nejlépe čtvrtý Havel na ČZ 2xOHC. Šestý Staša na témže stroji dojel o jedno kolo zpět. 500cc: v závodě dlouhém 180 km zvítězil Hailwood na Hondě o 14 vteřin před Agostinim. Třetí v cíli Cooper na Nortonu už o kolo zpět..

Výsledky:
MS-125: 1.B.Ivy GB, 2.S.Graham GB, 3.L.Szabö H, 4.T.Henschel NDR, 5.W.Scheimann NSR, 6.J.Curri GB, 14.J.Hejmala CS, 17.K.Bojer CS, 18.O.Krmíček CS, 19.Z.Havrda CS, 20.Z.Židlík CS
MS-250: 1.P.Read GB, 2.B.Ivy GB, 3.M.Hailwood GB, 4.R.Bryans IRL, 5.H.Rösner NDR, 6.D.Woodman GB, 12.S.Klátil CS, 14.J.Novotný CS, 15.J.Novosad CS, 16.M.Stružka CS, 19.B.Staša CS, 20.F.Helikar CS, 21.M.Špak CS, 23.O.Krmíček CS, 24.F.Kročka CS
MS-350: 1.M.Hailwood GB, 2.H.Rösner NDR, 3.D.Woodman GB, 4.G.Havel CS, 5.A.Pagani IT, 6.B.Staša CS, 8.F.Šťastný CS, 16.J.Haváč CS, 17.K.Bojer CS, 20.M.Špak CS
MS-500: 1.M.Hailwood GB, 2.G.Agostini IT, 3.J.Cooper GB, 4.G.Marszovszky CH, 5.J.Hartle GB, 6.J.Dodds AUS, 7.F.Srna CS

Brno 1967, MS 125 ccm: #1 Phil Read, #2 Bill Ivy, Jim Curry, Kel Carruthers, Heinz Rosner...GP Brno 1967: start MS 500, #30 F.Srna..VC ČSSR Brno 1967: start 250cc - #37 F. Kročka..VC ČSSR Brno 1967, MS 250cc: #35 M. Stružka, #38 F. Helikar..

29.- 30.7.1967 - Piešťany:

IX. „Cena Slovenska“. 30.000 diváků. Okruh 7,2 km. V sobotním tréninku si zlomil klíční kost Angličan Ellis, ve F-3 ulétlo zadní kolo brněnskému Valentovi a po havárii zranil sebe a dva diváky. 125cc: čtvrtý Karel Bojer na ČZ OHC ztratil 1,5 minuty na vítěze Waltera Villu jedoucím na stroji Montesa. 250cc: vedoucí Ital Villa na Aermacchi udělal závod, když musel nejprve z prvního místa zastavit v depu a pak dohánět ztrátu. Ve 14 kole už jel první, ale musel odstoupit pro poruchu stroje. Naši na Juniorech na čelo nestačili, nejlepší Srna dojel až šestý. 350cc: redakce Rudého práva věnovala vítězi třídy 350 ccm nový skůtr Tatran 125. Už ve druhém kole zadřel vedoucí Srna svého „Rampoucha“. Pro vítězství si tak dojel Staša před Havlem a Bojerem, všichni na ČZ OHC. 500cc: s velkým náskokem jezdící Srna na Jawě OHC 440 před Italem Mandolinim měl v posledním kole poruchu motoru, když mu vytekl olej 3 km před cílem.. 

Výsledky:
MEZ-125: 1.W.Villa IT, 2.T.Heuschkel NDR, 3.T.Sfath H, 4.K.Bojer CS, 5.J.Curry GB, 6.J.Hejmala CS
MEZ-250: 1.G.Milani IT, 2.A.Pagani IT, 3.E.Hellwing NDR, 4.J.R.Jones GB, 5.G.Visenzi IT, 6.F.Srna CS
MEZ-350: 1.B.Staša CS, 2.G.Havel CS, 3.K.Bojer CS, 4.G.Milani IT, 5.A.Pagani IT, 6.F.Šťastný CS (-1 kolo)
MEZ-500: 1.G.Mandolini IT, 2.B.Staša CS, 3.E.Lenz A, 4.E.Weiss CH, 5.F.Svatoš CS, 6.G.Nagy H
Auta-F-3: 1.V.Hubáček CS, 2.U.Melkus NDR, 3.J.Bobek CS, 4.A.Gbelec CS, 5.A.Ondřejík CS

5.-6.8.1967 - Kdyně:

XII. „Kdyňský okruh“. Část 4,5 km dlouhého okruhu dostal nový asfaltový koberec..

Výsledky:
MR-125: 1.B.Staša, 2.K.Bojer, 3.J.Žípek, 4.O.Krmíček, 5.J.Hejmala, 6.J.Beránek, 7.J.Sloup, 8.B.Fendrich, 9.J.Havrlík, 10.Z.Havrda, 11.J.Musel, 12.J.Doležal
MR-250: 1.B.Staša, 2.J.Novotný, 3.S.Klátil, 4.Z.Havrda, 5.A.Gorus, 6.T.Deliman, 7.M.Stružka, 8.J.Novosad, 9.J.Hejmala, 10.M.Karfík, 11.O.Krmíček, 12.O.Kába, 13.I.Karabinoš, 14.M.Špak
KV-175: 1.M.Týnský, 2.F.Tofel, 3.S.Klátil
KV-350: 1.J.Peroutka, 2.M.Týnský, 3.R.Vincour

13.8.1967 - Ořechov:

„Ořechovský trojúhelník“. Závod moravské oblasti. Výsledky bohužel nejsou známy..

Výsledky:
OBL-50: 1.?
OBL-125:
1.?
OBL-175:
1.?
OBL-250:
1.?
OBL-350:
1.?

19.-20.8.1967 - Prievidza:

IV. „Cígeľský okruh“. MR a mistrovství Slovenska..

Výsledky:
MR-175: 1.J.Petrinec, 2.F.Kročka, 3.B.Pieš, 4.D.Haranta, 5.K.Hrušecký, 6.V.Voříšek, 7.Z.Havrda, 8.J.Pěnička, 9.R.Klement, 10.A.Rybka
MR-350: 1.B.Staša, 2.G.Havel, 3.F.Šťastný, 4.J.Hlaváč, 5.S.Klátil, 6.F.Srna, 7.M.Stružka, 8.F.Helikar, 9.M.Špak, 10.J.Horváth, 11.O.Kába, 12.V.Kukla, 13.L.Štajner
MSR-175: 1.J.Petrinec, 2.F.Kročka, 3.D.Haranta
MSR-250: 1.T.Deliman, 2.F.Kročka, 3.L.Jalšovský, 4.E.Pilz, 5.V.Pračko, 6.A.Bagin

26.-27.8.1967 - Ostrava:

„Bělský les“. 5 km dlouhý okruh u obce Stará Bělá. Kromě dvoukilometrové roviny měl okruh nový, hrubozrnný asfaltový koberec. MR-175: pouze 13 jezdců. V deštivém závodě vybojoval vítězství Vladislav Voříšek z Litovle. 350: Karel Bojer z posledního místa dojel třetí, vítězný Staša dosáhl rekordního průměru 150 km/hod..

Výsledky:
MR-175: 1.V.Voříšek, 2.T.Deliman, 3.Z.Havrda, 4.J.Pěnička, 5.J.Pták, 6.M.Karfík, 7.R.Klement, 8.K.Hrušecký
MR-350: 1.B.Staša, 2.G.Havel, 3.K.Bojer, 4.F.Šťastný, 5.F.Srna, 6.F.Helikar, 7.M.Chalupník, 8.J.Hlaváč, 9.S.Klátil, 10.F.Svatoš, 11.M.Špak, 12.L.Štajner, 13.O.Kába, 14.V.Kukla, 15.R.Hýrek
KV-125: 1.K.David, 2.J.Laňar, 3.B.Pieš
KV-250: 1.Z.Bíma, 2.J.Peroutka, 3.E.Quirenz, 4.J.David

3.9.1967 - Hořice-Betlém:

II. „Haberský trojúhelník“. Pořádající ZO Svazarmu Hořice II - Betlém. Propustnost trati bylo jen 10 jezdců v každé třídě. Okruh vedl od křižovatky u Koruny po trati 300 zatáček, v Jabloňáku se pak uhnul doleva pod garáže do ulice Jablonského, kde byl nad školou Na Habru start/cíl..

Výsledky:
OBL-125: 1.J.Tázler, 2.M.Marek, 3.R.Macák
OBL-175: 1.J.Tázler, 2.R.Russ, 3.J.Laňar
OBL-250: 1.Z.Bíma, 2.A.Mrkvička, 3.M.Motyčka, 4.J.Bareš
OBL-350: 1.A.Mrkvička, 2.M.Valenta, 3.J.Bareš

3.9.1967 - Trenčín:

Mistrovství Slovenska..

Výsledky:
MSR-175: 1.?
MSR-250:
1.?
MSR-350:
1.?

Hořice 1967 - Betlém: start v ulici Jablonského..Hořice 1967 - Betlém: vede Jaromír Tázler #1...Hořice 1967 - Betlém: vítězný J. Tázler...Příbram 1967: Ján Matys #4, J.Laňar #15...

Těrlice 1967, MR 175: #1 Kročka, #2 Deliman, #3 Karfík, #9 Svítil...Těrlice 1967, 350cc: #1 Havel, #3 Srna, #9 Hlaváč, #6 Chalupník, #10 Bojer, #7 Helikar, #27 Stružka... Těrlice 1967, 250 ccm: #25 Staša, #8 Chalupník, #6 Kročka, #17 Stružka, #5 Helikar...Gottwaldov 1967, 250cc: #6 Kročka, #9 Srna..

9.-10.9.1967 - Těrlicko:

III. „O zlatý hornický kahanec“. Pořadatelé z Kovony Karviná uspořádali na okruhu u Těrlické přehrady poprvé mezinárodní závod. 6 km dlouhý okruh měl nový hrubozrnný asfalt. 20.000 diváků, závody se odjely v dešti. 350cc: Staša zvítězil v nejrychlejším čase na jedno kolo. 500cc: F. Srna na Jawě 440 OHC zvítězil v dešti s náskokem 1,4 minuty na druhého Švéda Anderssona na Matchlessu. F. Šťastný jedoucí na půjčené Jawě M. Chalupníka, ze 12. místa po startu dojel po boji třetí, jen 18 vteřin za druhým Anderssonem. B. Staša musel ve 3. kole odstoupit pro poruchu ze 4. místa..

Výsledky:
MEZ-125: 1.Weiss NDR, 2.I.Köppe NDR, 3.W.Scheimann D, 4.K.Bojer CS, 5. V.Dongen NL, 6.Lange NDR
MR-175: 1.F.Kročka, 2.T.Pieš, 3.T.Deliman, 4.J.Lindauer, 5.B.Pieš, 6.K.Hrušecký, 7.J.Pták, 8.J.Pěnička, 9.R.Klement, 10.A.Rybka, 11.V.Voříšek
MEZ-250: 1.C.Van Dongen NL, 2.A.Gorus CS, 3.Kostwinder NL, 4.K.Bojer, 5.Atterer D, 6.F.Helikar CS, 7.O.Krmíček CS
MR-350: 1.B.Staša, 2.K.Bojer, 3.G.Havel, 4.S.Klátil, 5.J.Srkal, 6.Rozenbüsch D, 7.J.Hlaváč, 8.M.Špak, 9.M.Stružka, 10.M.Chalupník, 11.F.Svatoš, 12.L.Štajner, 13.O.Kába, 14.F.Helikar
MEZ-500: 1.F.Srna CS, 2.Andersson SWE, 3.F.Šťastný CS, 4.Kern D, 5.Schiemann D, 6.Rözenbusch D, 7.M.Špak CS

16.-17.9.1967 - Příbram:

XI. „Hornickou Příbramí“. 6,2 km dlouhý okruh měl špatný povrch a jel se naposledy. Deštivé počasí..

Výsledky:
MR-125: 1.B.Staša, 2.K.Bojer, 3.J.Hejmala, 4.O.Krmíček, 5.B.Vaňous, 6.J.Doležal, 7.B.Fendrich, 8.J.Musel, 9.J.Vichera
MR-250: 1.B.Staša, 2.J.Novotný, 3.S.Klátil, 4.F.Helikar, 5.F.Boček, 6.A.Gorus, 7.M.Špak, 8.F.Srna, 9.T.Deliman, 10.M.Chalupník, 11.K.Bojer, 12.O.Krmíček, 13.J.Novosad, 14.M.Müller, 15.O.Kába
KV-175: 1.M.Stripačuk, 2.F.Tofel, 3.R.Russ
KV-350: 1.J.Černý, 2.M.Vališ, 3.M.Nečesánek

23.-24.9.1967 - Gottwaldov:

VII. „Gottwaldovský okruh“. Na návratu silničních závodů do Gottwaldova se podílel i mimo jiné otec Bohumila Staši, Vincent Staša. Okruh se dvěma dlouhými rovinami uprostřed města měl délku 2,5 km. 125cc: B. Staša se střídal ve vedení s K. Bojerem. 250cc: za Stašou jedoucí na druhém místě J. Novotný měl pád..

Výsledky:
MR-125: 1.B.Staša, 2.K.Bojer, 3.O.Krmíček, 4.J.Hejmala, 5.Z.Havrda, 6.B.Fendrich, 7.J.Doležal, 8.Z.Židlík, 9.J.Musel, 10.B.Vaňous, 11.K.Jirka, 12.J.Vichera, 13.J.Sloup, 14.J.Beránek, 15.J.Křížek
MR-250: 1.B.Staša, 2.S.Klátil, 3.F.Boček, 4.K.Bojer, 5.F.Kročka, 6.M.Chalupník, 7.A.Gorus, 8.M.Špak, 9.J.Novosad, 10.J.Hejmala, 11.Z.Havrda, 12.M.Karfík, 13.F.Helikar, 14.K.Mára, 15.O.Krmíček
KV-175: 1.M.Stripačuk, 2.L.Lukeš, 3.L.Pírek, 5.M.Týnský
KV-350: 1.L.Hrdlička, 2.E.Quirenz, 3.R.Mildner, 4.M.Týnský

24.9.1967 - Úpice:

 I. „Přes dva mosty“. Převážně dlážděný okruh byl dlouhý 2 km a vedl dvakrát přes řeku Úpu..

Výsledky:
OBL-125: 1.J.Hlavatý, 2.J.Laňar, 3.J.Tázler
OBL-175: 1.J.Tázler, 2.R.Russ, 3.J.Laňar
OBL-250: 1.Z.Bíma, 2.R.Macák, 3.O.Hejna
OBL-350: 1.A.Mrkvička, 2.B.Palička, 3.M.Valenta

1.10.1967 - Kopčany:

 I. „Záhorácký motookruh“. Poprvé se jelo na okruhu v obci Kopčany na Slovensku. Délka 2,2 km..

Výsledky:
VZ-175: 1.D.Haranta, 2.O.Krmíček, 3.F.Kročka
VZ-250: 1.F.Kročka, 2.F.Srna, 3.D.Haranta
VZ-350: 1.F.Srna, 2.F.Kročka, 3.D.Haranta

Úpice 1967: J. Tázler...Úpice 1967: čestné kolo vítězů..Úpice 1967, třída 175: 1.Tázler, 2.Russ, 3.Laňar..Neratovice 1967, 350 ccm: boj o druhé místo #1 G. Havel, #3 J. Hlaváč..

Příbram 1967: #8 Milan Chalupník, #10 Tibor Deliman..Úpice 1967, 125cc: 1. Hlavatý, 2.Laňar 3.Tázler..Příbram 1967, MR 250cc: Stanislav Klátil..1967, MR 250cc: #22 O.Krmíček, #6 F.Kročka, #3A.Gorus..Gustav Havel...

8.10.1967 - Velké Meziříčí:

I. „Cena Českomoravské vysočiny“. Zajímavý a rychlý okruh o délce 4,7 km vedl přes obec Hrbov - Svařenov a měl 1,8 km dlouhý, přímý úsek z kopce..

Výsledky:
OBL-50: 1.B.Kovář
OBL-125: 1.K.Hrušecký
OBL-250: 1.E.Quirenz st.
OBL-350: 1.M.Týnský
VZ: 1.B.Staša

8.10.1967 - Myjava:

Mistrovství Slovenska..

Výsledky:
MSR-175: 1.F.Kročka, 2.T.Deliman, 3.J.Brejcha, 4.M.Petluš, 5.I.Haščič, 6.J.Pešta, 7.J.Višváder
MSR-250: 1.T.Deliman, 2.F.Kročka, 3.?, 4.F.Srna, 5.K.Jirka, 6.V.Pračko, 7.M.Cimmerman
MSR-350: 1.F.Srna, 2.J.Horváth, 3.K.Turner, 4.K.Haščič, 5.V.Pračko

8.10.1967 - Neratovice:

 IV. „Libišský trojúhelník“. Při závodě třídy 350 ccm havaroval M. Špak po úniku oleje z motoru. Způsobil si těžký otřes mozku a prasklou lebeční kost. Bohužel v závodě tragicky havaroval Jaroslav Boček, bývalý spolujezdec sajdkáristy Františka Chaloupky..

Výsledky:
OBL-175: 1.M.Stripačuk, 2.J.Tázler, 3.B.Špic
OBL-250: 1.Z.Kuchař, 2.P.Chábera, 3.A.Ondrik
OBL-350: 1.F.Helikar, 2.G.Havel, 3.J.Hlaváč


Sezóna 1967 - konečné pořadí M-ČSSR:

125 ccm: 5 závodů - 3 započítávané: 1.B.Staša-ČZ OHC 36b., 2.K.Bojer-ČZ OHC 30b., 3.O.Krmíček-ČZ OHC 22b., 4.J.Žípek-ČZ OHC 21b., 5.J.Hejmala-ČZ OHC 21b., 6.Z.Havrda-ČSAO 17b., 7.B.Fendrich-Ravo 13b., 8.J.Beránek-ČZ 10b., 9.J.Doležal-ČZ Pauer 9b., 10.Z.Židlík-ČZ 9b., 11.B.Vaňous-VAB 9b., 12.K.Jirka-Jawa 8b., 13.J.Sloup-ČZ 8b., 14.G.Havel-Jawa 2 7b., 15.V.Parus-ČZ 6b., 16.J.Musel-Japo 5b., 17.J.Vichera-BV 2b., 18.J.Havrlík-ČZ 2b., 19.J.Srkal-ČZ OHC 1b.

175 ccm: 5 závodů - 3 započítávané: 1.F.Kročka-ČZ 34b., 2.J.Petrinec-ČZ 34b., 3.Z.Havrda-ČSAO 24b., 4.T.Deliman-ČZ 24b., 5.V.Voříšek-ČZ 22b., 6.K.Hrušecký-ČZ 18b., 7.J.Pták-ČZ 15b., 8.B.Pieš-ČZ 14b., 9.J.Pěnička-ČZ 14b., 10.M.Karfík-ČZ 12b., 11.T.Pieš-ČZ 10b., 12.R.Klement-ČZ 9b., 13.A.Rybka-ČZ 8b., 14.D.Haranta-ČZ 7b., 15.J.Lindauer-ČZ 7b., 16.F.Svítil-ČZ 6b., 17.M.Müller-ČZ 1b.

250 ccm: 6 závodů - 4 započítávané: 1.B.Staša-ČZ 48b., 2.J.Novotný-Jawa 40b., 3.S.Klátil-Jawa 27b., 4.F.Helikar-Jawa 25b., 5.A.Gorus-Jawa 23b., 6.M.Chalupník-Jawa 21b., 7.F.Kročka-Jawa 20b., 8.M.Stružka-Jawa 17b., 9.Z.Havrda-Jawa 15b., 10.J.Novosad-Jawa 15b., 11.F.Boček-Jawa 14b., 12.M.Špak-Jawa 13b., 13.J.Hejmala-Jawa 13b., 14.F.Srna-Jawa 11b., 15.T.Deliman-Jawa 9b., 16.K.Bojer-ČZ 7b., 17.A.Rybka-Jawa 5b., 18.M.Karfík-Jawa 5b., 19.O.Kába-Jawa 3b.

350 ccm: 5 závodů - 3 započítávané: 1.B.Staša-ČZ OHC 36b., 2.K.Bojer-ČZ OHC 34b., 3.G.Havel-ČZ OHC 28b., 4.F.Šťastný-Jawa OHC 21b., 5.St.Klátil-Jawa OHC 21b., 6.J.Hlaváč-ČZ OHC 20b., 7.F.Srna-Jawa 2 18b., 8.M.Chalupník-Jawa OHC 16b., 9.F.Helikar-Jawa 2 13b., 10.M.Špak-Jawa OHC 12b., 11.J.Srkal-Jawa OHC 11b., 12.M.Stružka-Jawa 9b., 13.J.Novotný-Jawa OHC 7b., 14.F.Svatoš-ČZ OHC 2b., 15.O.Kába-Jawa 1b., 16.L.Štajner-Jawa 1b., 17.J.Horváth-Jawa OHC 1b.

1967 - Kvalifikační závody:

125 ccm: 2 závody: 1.M.Stripačuk, 2.K.David, 3.J.Laňar, 4.V.Rathouský, 5.R.Pírek, 6.F.Jurčík
175 ccm: 4 závody: 1.M.Stripačuk, 2.F.Tofel, 3.M.Týnský, 4.J.Tázler, 5.R.Russ
250 ccm: 2 závody: 1.F.Tofel, 2.M.Vališ, 3.A.Kikerle, 4.A.Mrkvička, 5.Z.Bíma
350 ccm: 4 závody: 1.M.Týnský, 2.R.Vincour, 3.M.Vališ, 4.M.Peroutka, 5.J.Černý, 6.L.Hrdlička

 

  • Další články s výsledky závodů:

  • Zdroje

    Článek byl sestaven na základě všech volně dostupných informací z novin, lokálních periodik, krajských deníků, dobových časopisů a soukromých archivů autorů, jezdců, mechaniků a diváků. Použité fotografie jsou ze soukromého archivu autora a: F. Kročky, J. Caisové, M. Šitiny, J. Brzobohatého, P. Tomana, J. Průchy, J. Tázlera, J. Novotného, I. Michálka, St. Klátila a dalších. Autorem většiny fotografií je Jaroslav Sejk. Další informace a výsledkové zdroje: MUDr. V. Černý, L. Bělič, J. David, J. Štěpánek, knihy ing. Rudolf Mladý "Preteky na Slovensku 1978-2009", Jiří Franek "Mistrovství Československa silničních motocyklů 1954-1992", mgr. Jaroslav Kotrbáček „Svět malých cen“, Miroslav Špak „Moje krásné trápení“.

  • Podělte se o dobové materiály!

    Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky nebo výsledky závodů z tohoto roku, napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o nové informace a fotografie!

  • Autorský obsah

    Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

Článek byl naposledy upraven: 15.03.2022

Komentáře (0)

K článku nejsou žádné komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

Dobrý den, závody na okruhu Slatina se pořádaly od roku 1962. Přehled závodů v Moravském Krumlově - ...
Ahoj, dobrý večer. Prosím vás, neměli byste někdo nějaké podrobnosti k závodům v Moravském Krumlově?...
Drak napsal komentář k WorldSBK se pojedou v Mostě!
Paráda :P, jen škoda, že ceny jsou nastavené dost vysoko.. ...
Jeden z mála závodů u nás v Mostě a bude to německý mistrák.. Brzo u nás budou závodit němci častě...