Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Závody motocyklů 1960

  • Kategorie: Historie
  • 28.02.2020
  • Aktualizováno: 11.07.2020

Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1960.

Pro tuto sezónu připravila Jawa ve spolupráci se sovětskými konstruktéry nové motocykly Jawa OHC 250 a 350 ccm pro tovární jezdce Gustava Havla a Františka Šťastného. V domácích závodech na nových třistapadesátkách startoval také Pavel Slavíček a Miroslav Čada - ten  jel na motocyklu Jawa-CKB vyrobeném v Sovětském Svazu. Továrna ČZ měla pro své jezdce Jiřího Koštíře a Františka Bartoše nový motocykl ve třídě 125 ccm - ČZ OHC typ 855 a pro třídu 250 ccm ČZ OHC typ 853 se sedmistupňovou převodovkou. Po závodě ve Znojmu nahradil v továrním týmu ČZ tragicky zesnulého Jiřího Koštíře Stanislav Malina.

V závodech mistrovství světa se v roce 1960 začala úspěšná éra Františka Šťastného. Tovární jezdec Jawy hned v úvodní GP Francie na okruhu Clermont Ferrand dojel s novou Jawou 350 OHC na druhém místě! Na anglickou TT mu Svazarm nevyřídil víza. V dalších závodech MS-350 Šťastný doplácel na poruchovost Jawy, když v Holandském Assenu musel odstoupit ze 3. místa. Na Ulster GP v Irsku musel nejprve zastavit v depu ze 4. místa, po stíhací jízdě z posledního místa pak musel definitivně odstoupit z deváté pozice. Ve Velké ceně Národů na italské Monze ale dojel opět druhý a celkově tak skončil na 4. místě v MS třídy 350 ccm, což byl do té doby nejlepší výsledek našeho závodníka v závodech mistrovství světa. V dalších mezinárodních závodech tohoto roku nejprve zvítězil ve třídě 350 ccm v mezinárodním závodě na dálničním okruhu v Salzburgu a ve třídě 250 dojel těsně druhý za Degnerem na tovární MZ. Na Sachsenringu (350cc) a v Jičíně (250, 350 ccm) odstoupil vždy z prvního místa pro poruchu stroje. V Brně vyhrál třídy 350 a 250 ccm, v Piešťanech pak třídu 350 ccm. 

Od července tohoto roku se název Mistrovství Československa (M-ČR) změnil na Mistrovství Československé socialistické republiky (M-ČSSR). Už druhým rokem se přidělovaly body dle vzoru MS: 8-6-4-3-2-1bod, tedy bodovalo prvních šest jezdců v cíli. Stále také platila poměrně složitá pravidla počítání bodů pro udělování a odebírání jednotlivých výkonnostních tříd: třetí výkonnostní třídu získal nováček, který v jedné nebo dvou po sobě jdoucích sezónách získal minimálně 30 bodů ze soutěží nebo jízd zručnosti (z toho minimálně 20 bodů ze soutěží). K tomu musel ještě složit zkoušku ze sportovních řádů. K zisku 2. výkonnostní třídy potřeboval jezdec třetí výkonnostní třídy získat minimálně 35 bodů v jedné nebo 50 bodů ve dvou kubaturách v předešlé sezóně při místních podnicích (přičemž body získané na podnicích vyššího typu se počítali dvojnásobně). K zisku 1. výkonnostní třídy potřeboval jezdec druhé výkonnostní třídy v uplynulé sezóně získat minimálně 35 bodů v jedné kubatuře nebo zisk 50 bodů ve dvou kubaturách při oblastních a celostátních podnicích. A konečně k zisku výkonnostní třídy mistra sportu musel jezdec 1. výkonnostní třídy v uplynulé sezóně získat minimálně 40 bodů v jedné kubatuře nebo 60 bodů ve dvou kubaturách v mezinárodních, oblastních nebo celostátních závodech. Zároveň platily podobné podmínky i pro udržení se ve výkonnostních třídách 1. a 2. v dalším roce. V MR tak většinou bodovali jen jezdci na továrních motocyklech - mistři sportu a majitelé první výkonnostní třídy. Mezi těmi byly jezdci, kteří měli v soukromé péči starší modely továrních strojů. Za nimi pak byla velká výkonnostní propast. Ostatní na motocyklech většinou vycházejících ze sériových strojů neměli v závodech žádnou šanci na body a dojížděli se ztrátou  minimálně jednoho kola.

Vedle mezinárodních závodů a závodů M-ČSSR se u nás ještě jezdily závody oblastní a místní, v nichž se bojovalo o potřebné body do jednotlivých výkonnostních tříd a zároveň o body pro jejich udržení. Na Moravě se také jezdil přebor Moravské oblasti což byla, po reorganizaci krajů, soutěž družstev Severomoravského a Jihomoravského kraje. V roce 1960 vyhrál Jihomoravský kraj poměrem 614 : 125 bodů.

Kromě čtyřdobých motocyklů obou našich motocyklových továren, startovaly v závodech také rychlé dvoudobé dvouválcové šoupátkové motocykly Ravo 250, konstruktéra Vlastimila Raina a Jaroslava Voňky s jezdci V. Rainem, V. Vaňkem, F. Helikarem a J. Srkalem. Po těžkých pádech na závodech v Jiřetíně a v Hradci Královém v roce 1959, získal tento rok už celkově svůj pátý mistrovský titul tovární jezdec ČZ, ostravský František Bartoš, který po sezóně ukončil aktivní sportovní činnost. V roce 1960 u nás došlo v silničních závodech ke třem smrtelným haváriím: na okruhu ve Znojmě (J. Koštíř), Krnově (Z. Malíček) a v Červeném Kostelci (M. Kašpar).

V kalendáři motoristických podniků 1960, bylo ještě před sezónou zapsáno přes 80 silničních závodů. Většinu z nich nakonec pořadatelé odřekly z nejrůznějších důvodů, u některých podniků se změnily termíny konání a naopak objevilo se několik dalších pořadatelů. Přes toto ohromné množství závodů, kdy se prakticky jezdilo v každém větším městě a během jednoho víkendu i na několika místech republiky, se nám podařilo sestavit tento přehled závodů.
Legenda: MR-mistrovství ČSR (od 11.7. mistrovství ČSSR), KZ-kontrolní závod, NZ-národní závod, MEZ-mezinárodní závod, MP-místní podnik, OBL-oblastní podnik, CEL-celostátní podnik, FZ-finálový závod, PMO-přebor moravské oblasti.
V sezóně 1960 se u nás pořádaly závody v tomto sledu:

19.-24.4.1960 -Tábor:

XI. "Táborský okruh" v Sezimově Ústí. Týdenní soustředění dvaceti jezdců první výkonnostní třídy pod vedením A. Vitvara. V nedělním deštivém dni bylo startovní pole doplněno o o jezdce jihočeské a západočeské oblasti. F. Šťastný startoval na nových motocyklech Jawa 250 a 350 ccm. V kontrolním závodě třídy 250 zvítězil o 2 minuty před J. Lukšíkem a ve třídě 500 vyhrál s novou Jawou 350 o celou minutu před F. Srnou. Závodu sajdkár se zúčastnilo jen 5 posádek..

Výsledky:
KZ-175: 1.F.Boček, 2.J.Novosad, 3.M.Vališ
KZ-250: 1.F.Šťastný, 2.J.Lukšík, 3.M.Kudrnáč
KZ-500: 1.F.Šťastný, 2.F.Srna, 3.J.Hlaváč
KZ-side: 1.M.Špak/J.Podskalský, 2.J.Novotný/S.Novotný, 3.J.Šaroch/P.Havlík

1.5.1960 - Terezín:

IX. ročník „Terezínského okruhu“. Výsledky se bohužel nepodařilo dohledat..

Výsledky:
MP-125: 1.?
MP-175: 1.?
MP-250: 1.?
MP-350: 1.?

soustředění Tábor 1960: Kvasnička/Šunda..Uherské Hradiště 1960: Fr. Kročka - ČZ 175Oblastní závody v Nepomuku 1960...

7.-8.5.1960 - Uherské Hradiště:

XI. Slovácký okruh, Staré Město, délka 4 350 metrů. M-ČSR. Tučně označeni jezdci mimo bodování. 125cc: J. Koštíř zvítězil na novém motocyklu ČZ 125 OHC. 175cc: zvítězil opět Koštíř, ale nezapočítávaly se mu body, neboť jel na motocyklu o obsahu 125cc. Ty bral až druhý Kročka. 250cc: Šťastný s novou Jawou 250 OHC zvítězil o 1,5 minuty před druhým Koštířem. 350: druhý v cíli J. Koštíř jel na motocyklu ČZ o obsahu 250cc, nezapočítávaly se mu proto opět body. Pouze první dva jezdci měli plný počet kol..

Výsledky:
MR-125: 1.J.Koštíř, 2.F.Bartoš, 3.J.Žípek, 4.J.Pazdera, 5.L.Duboczy, 6.K.Bojer
MR-175: 1.J.Koštíř, 2.F.Kročka, 3.J.Žípek, 4.B.Řezníček, 5.V.Parus, 6.J.Beneš, 7.K.Dorňák
MR-250: 1.F.Šťastný, 2.J.Koštíř, 3.J.Lukšík, 4.F.Bartoš, 5.J.Horváth, 6.J.Novosad, 7.L.Duboczy, 8.O.Kába
MR-350: 1.F.Šťastný, 2.J.Koštíř, 3.P.Slavíček, 4.J.Lukšík, 5.F.Srna, 6.M.Čada, 7.O.Kába
Auta 750cc: 1.V.Hubáček, 2.A.Gbelec, 3.V.Barcal

7.-8.5.1960 - Nový Bor:

IX. Borský okruh. 15 000 diváků. Po delší pauze se jelo opět na městském okruhu, dlouhém 2 075 metrů. Pro velký počet sajdkár se jely dvě rozjížďky a finále. 1.rozjížďku vyhrála posádka J.Novotný/S.Novotný, druhou J.Vyskočil/A.Fabián. Finálový závod jelo 8 posádek, těsně zvítězil Štajner/Verner před posádkou Vyskočil/Fabián..

Výsledky:
MP-175: 1.J.Pěnička, 2.I.Hrstka, 3.V.Süsmilch
MP-250: 1.M.Kudrnáč, 2.J.Rašek, 3.H.Jeřábek
MP-350: 1.K.Vlach, 2.J.Jakoubek, 3.K.Mojžíš
MR-side: 1.L.Štajner/J.Verner, 2.J.Vyskočil/A.Fabián, 3.R.Sůva/J.Lukšík

8.5.1960 - Velký Osek:

III. „Velkoosecký okruh“. Délka 2 100 metrů. Místní závod..

Výsledky:
MP-125: 1.J.Havrlík, 2.L.Houžvic
MP-175: 1.F.Svítil, 2.L.Houžvic
MP-250: 1.B.Lhotka, 2.J.Komberec, 3.F.Svítil

9.5.1960 - Ústí nad Orlicí:

"Štít města Ústí nad Orlicí"..

Výsledky:
MP-175: 1.F.Fert, 2.F.Bednář, 3.L.Číža
MP-250: 1.J.Srkal, 2.M.Chalupník, 3.M.Kudrnáč
MP-350: 1.M.Valenta, 2.B.Palička, 3.F.Mrázek
FZ: 1.J.Srkal, 2.F.Mrázek, 3.M.Kudrnáč

9.5.1960 - Spišská Nová Ves:

"Okruh kpt. Nálepku". Místní podnik...

Výsledky:
MP-175: 1.P.Soroka
MP-250: 1.J.Škultéty
MP-350: 1.J.Škultéty

9.5.1960 - Zábřeh na Moravě:

"Memoriál Ferdy Hrocha". Závody motocyklů a sportovních automobilů. Výsledky se nám bohužel nepodařilo dohledat..

Výsledky:
MP-125: 1.?
MP-250:
1.?
MP-350:
1.?

9.5.1960 - Nitra:

„Nitranský okruh“ v centru města. Místní podnik..

Výsledky:
MP-250: 1.J.Horváth, 2.F.Chrappa, 3.Malíček
MP-350: 1.P.Morawitz, 2.D.Haranta, 3.F.Kročka

9.5.1960 - Vsetín:

VII. "Vsetínský okruh"..

Výsledky:
MP-175: 1.Jar.David, 2.K.Dornák
MP-250: 1.Jar.David, 2.E.Hanuš
MP-350: 1.S.Klátil, 2.A.Gorus
FZ: 1.R.Schifauer, 2.O.Kába, 3.J.Koštíř

1960 Mělník - start třídy 350 ccm: #8 Šťastný, #4 Havel....Mělník 1960...Mělník 1960 - na startu....

9.5.1960 - Karlovy Vary:

I. "Cena lázní Karlovy Vary". Poprvé se pořádaly závody na 2,6 km dlouhém okruhu v Tuhnicích..

Výsledky:
MP-175: 1.M.Vališ, 2.J.Sloup, 3.M.Karfík
MP-250: 1.M.Karfík, 2.O.Fišer, 3.Z.Petrák
MP-350: 1.F.Sobolík, 2.F.Šandor, 3.K.Sedláček

14.-15.5.1960 - Mělník:

XIII. Mělnický okruh. Délka 4 000 metrů. Oblastní závod...

Výsledky:
OBL-175: 1.V.Parus, 2.J.Žípek, 3.F.Svítil
OBL-250: 1.F.Šťastný, 2.J.Koštíř, 3.G.Havel, 4.J.Lukšík, 5.M.Chalupník, 6.A.Posekaný, 7.K.Bojer, 8.R.Schifauer, 9.O.Kába
OBL-350: 1.F.Šťastný, 2.G.Havel, 3.J.Koštíř, 4.F.Helikar, 5.J.Peroutka, 6.J.Lukšík, 7.J.Hlaváč, 8.O.Kába, 9.Z.Bedrna

15.5.1960 - Červený Kostelec:

V. "Cena města Červený Kostelec". Dlážděný okruh ve městě, délka 3 300 metrů. Z každé třídy postoupilo prvních 5 jezdců do finálového závodu o hlavní cenu. V tomto finále bohužel tragicky havaroval jezdec M. Kašpar, když narazil po vyjetí ze silnice do telegrafního sloupu a svým těžkým zraněním podlehl...

Výsledky:
MP-175: 1.J.Pěnička, 2.F.Bednář, 3.M.Libecajt, 4.M.Fiala, 5.L.Číža, 6.M.Janouch, 7.V.Kovář, 8.J.Hrubý
MP-250: 1.M.Kudrnáč, 2.J.Křížek, 3.V.Kocián, 4.V.Kovář, 5.J.Voltr, 6.J.Rašek, 7.V.Novotný
MP-350: 1.M.Valenta, 2.M.Kašpar, 3.J.Krátký, 4.V.Rajšl, 5.J.Křížek, 6.B.Vencl, 7.R.Hýrek, 8.T.Pieš
FZ: 1.M.Kudrnáč, 2.J.Pěnička, 3.F.Bednář, 4.L.Číža, 5.M.Fiala, 6.J.Křížek, 7.M.Valenta, 8.M.Libecajt

29.5.1960 - Čáslav:

I. "Chotusický okruh". Poprvé se jelo na 3,5 km dlouhém okruhu v Chotusicích u Čáslavi..

Výsledky:
MP-175: 1.T.Pieš, 2.F.Svítil, 3.F.Bednář
MP-250: 1.J.Srkal, 2.M.Kudrnáč, 3.J.Komberec
MP-350: 1.M.Chalupník, 2.K.Vlach, 3.M.Valenta

28.-29.5.1960 - Rosice:

X. Hornická rubačka. M-ČSR. Nová dvoupatrová věž časoměřičů. 125: Bartoš měl před druhým Koštířem náskok 1 minuty ještě v předposledním kole. Do cíle však přijel s poruchou motocyklu ČZ o kolo zpět až na čtvrtém místě. Jen první dva měli plný počet kol. Jezdec na sedmém místě byl o 5 kol zpět.. 175: V. Parus na šestirychlostní ČZ udělal závod, když musel zastavit v depu z druhého místa a propadl se pořadím. Přesto dojel třetí o kolo zpět. 250: Šťastný zvítězil o minutu před Havlem. 350: z prvního místa odpadl pro poruchu Šťastný v 9. kole. Jen čtyři jezdci měli plný počet kol...

Výsledky:
MR-125: 1.J.Koštíř, 2.J.Žípek, 3.J.Pazdera, 4.F.Bartoš, 5.F.Mrázek, 6.L.Duboczy
MR-175: 1.K.Bojer, 2.F.Kročka, 3.V.Parus, 4.B.Řezníček, 5.K.Dorňák, 6.Jar.David
MR-250: 1.F.Šťastný, 2.G.Havel, 3.J.Lukšík, 4.F.Srna, 5.L.Duboczy, 6.J.Novosad, 7.R.Schiffauer, 8.M.Čada, 9.O.Kába, 10.B.Kratochvíl
MR-350: 1.G.Havel, 2.F.Srna, 3.M.Čada, 4.J.Lukšík, 5.B.Sedlák, 6.J.Peroutka,
Auta 850: 1.K.Váchal, 2.J.Jupa, 3.O.Putna
Auta 1150: 1.V.Bobek, 2.R.Lodes, 3.J.Pohl

doprava motocyklů v roce 1960 - Jiří Havrlík...slavnostní zahájení závodů - nástup jezdců, Rosice 1960# 79 - Fr. Kročka, #17 J. Žípek, #1 Fr. Bartoš - všichni ČZ 175

29.5.1960 - Ostrava:

"Ostravský trojúhelník"..

Výsledky:
MP-175: 1.J.Vavrla, 2.Čuhák, 3.R.Kočí
MP-175: 1.Vlček, 2.M.Janečka, 3.B.Lakomý
MP-250: 1.O.Hloch, 2.M.Pobořil, 3.A.Pražák
MP-350: 1.O.Hloch, 2.F.Kurzawa

19.6.1960 - Znojmo:

XIII. Cena města Znojma. Oblastní závod na okruhu dlouhém 5 200 metrů ve čtvrti Dobšice. Závod třídy 350 byl odstartován za neregulérních podmínek: silný vítr, průtrž mračen a špatná viditelnost. Jiří Koštíř jel na třetím místě před Slavíčkem, když v Brněnské ulici dostal v pravé zatáčce smyk zadního kola (po poruše zadní brzdy) a při pádu hlavou narazil do hromady cihel u silnice. Pořadatelé po této nehodě předčasně ukončily závod a zrušili celý zbytek programu. Mistr sportu Jiří Koštíř (32 let) později v nemocnici  svým těžkým vnitřním zraněním podlehl. Oba závody jel na stroji o obsahu 250 ccm (stejně tak i F. Šťastný)...

Výsledky:
OBL-175: 1.K.Bojer, 2.F.Kročka, 3.V.Parus
OBL-250: 1.J.Koštíř, 2.J.Lukšík, 3.G.Havel
OBL-350: 1.G.Havel, 2.M.Čada, 3.P.Slavíček, 4.F.Šťastný
CEL-side: zrušeno

19.6.1960 - Dvůr Králové nad Labem:

IX. "Královédvorský okruh"..

Výsledky:
MP-175: 1.J.Pěnička, 2.L.Číža, 3.B.Pieš
MP-250: 1.J.Srkal, 2.O.Kába, 3.S.Jeníček
MP-350: 1.O.Kába
OBL-side: 1.J.Vyskočil/A.Fabián, 2.R.Sůva/J.Třmínek, 3.J.Rašek/F.Brabec

19.6.1960 - Hranice:

I. "Cena města Hranic"..

Výsledky:
OBL-175: 1.J.Vavrla, 2.O.Krmíček, 3.A.Rybka
OBL-250: 1.A.Pražák, 2.M.Jelínek, 3.K.Kostka
OBL-350: 1.L.Panáček, 2.A.Pražák, 3.R.Hadač

26.6.1960 - Prešov:

XII. "Šarišský okruh"..

Výsledky:
MP-175: 1.J.Drahna, 2.T.Falat, 3.M.Zimmermann
MP-250: 1.J.Horváth, 2.T.Deliman, 3.P.Morawitz
MP-350: 1.J.Horváth, 2.T.Deliman, 3.P.Morawitz

3.7.1960 - Kravaře:

I. "Kravařský trojúhelník" - Motocyklový okruh nového Opavska..

Výsledky:
MP-175: 1.K.Dorňák, 2.J.Vavrla, 3.Z.Vavrla
MP-250: 1.A.Gorus, 2.L.Minařík, 3.A.Rybka
MP-350: 1.M.Kubánek, 2.Orálek, 3.L.Minařík

Jičín 1960, sideJičín 1960 - start side...Štajner/Verner - Jawa 500, Jičín 1960

10.7.1960 - Rožnov pod Radhoštěm:

„Rožnovský trojúhelník“. Závody automobilů a motocyklů..

Výsledky:
MP-175: 1.Jar.David, 2.K.Dornák, 3.L.Kašper
MP-250: 1.A.Pražák, 2.L.Minařík, 3.V.Juroch

9.-10.7.1960 - Jičín:

IV. Cena Prachovských skal. 35 000 diváků. 125cc: nový tovární jezdec ČZ Stanislav Malina zvítězil před Žípkem o celé tři minuty. 350cc: Šťastný odstupuje z prvního místa pro poruchu v pátém kole. Vítězí Havel o čtyři vteřiny před Dalem na Nortonu. 250cc: Šťastný odpadá z vedoucí pozice už ve čtvrtém kole pro poruchu stroje. Jen o desetinu vteřiny vítězí Malina, když Havel po předjetí Maliny v předposledním kole zabrzdil po projetí cílem v domění, že je v cíli závodu. 500cc: Suveréně vedl Angličan Dale na Nortonu před Havlem na Jawě OHC 350 a Helikarem na staré Jawě 500. Ve čtvrtém kole Dale spadl a po opravě kapotáže v depu ztratil 6 minut. Helikar pak předjel Havla, který později musel odstoupit pro poruchu. Side: ze 16 posádek na startu odpadlo během prvních dvou kol celkem osm strojů. Po odstoupení dvojice Sůva/Třmínek zvítězila lehce posádka Štajner/Verner..

Výsledky:
MEZ-125: 1.S.Malina CS, 2.J.Žípek CS, 3.J.Touzalin F, 4.E.Wünsche NSR, 5.K.Bojer CS
MEZ-250: 1.S.Malina CS, 2.G.Havel CS, 3.F.Srna CS, 4.J.Lukšík CS, 5.J.Janouš CS
MEZ-350: 1.G.Havel CS, 2.D.Dale GB, 3.P.Slavíček CS, 4.Van Leuven NL, 5.S.R.Robinson RH
MEZ-500: 1.F.Helikar CS, 2.J.Hennek PL, 3.K.Untersteggeber A, 4.V.Sulaasari FIN, 5.D.Dale GB
MEZ-side: 1.L.Štajner/J.Verner CS, 2.M.Špak/J.Podskalský CS, 3.J.Vyskočil/A.Fabián CS

16.-17.7.1960 - Piešťany:

II. mezinárodní „Cena Slovenska“. 100 000 diváků. Velmi rychlý okruh, dlouhý 7 250 metrů. V sobotních tréninkách došlo ke komunikačnímu problému časoměřičů a několik jezdců díky tomu muselo startovat až ze zadních pozic. Dlouhé, přímé úseky zapříčinily velkou úmrtnost strojů ve všech třídách. 125cc: s náskokem 20 vteřin musel vedoucí Bartoš zpomalit kvůli technickému problému. Zvítězil Malina o půl minuty před Bartošem. 350cc: suveréně zvítězil F. Šťastný. 250cc: v závodě havaroval Malina, Srna. Pro poruchu odpadl Havel, Bartoš i Šťastný. Do čela se z 15. místa posunul Němec Weber na MZ, ale závod nakonec dojel jen na jeden válec. Vítězství si vybojoval Lukšík na ČZ OHC před Srkalem na Ravu. 500cc: Jediný F. Šťastný na Jawě 350 OHC se dokázal držet tempa vedoucího Daleho na Nortonu 500, který získával náskok hlavně na 3,5 km dlouhé rovince. Šťastný ho ke konci závodu dokázal dvakrát předjet v technických partií, přesto Angličan nakonec zvítězil o 3 vteřiny..

Výsledky:
MEZ-125: 1.S.Malina CS, 2.F.Bartoš CS, 3.J.Žípek CS, 4.Leitner NDR, 5.Reisz MLR
MEZ-175: 1.F.Srna CS, 2.F.Kročka CS, 3.Jar.David CS
MEZ-250: 1.J.Lukšík CS, 2.J.Srkal CS, 3.H.Weber DDR, 4.J.Novosad CS, 5.Kläger NSR
MEZ-350: 1.F.Šťastný CS, 2.G.Havel CS, 3.D.Dale GB, 4.M.Čada CS, 5.van Leven RH
MEZ-500: 1.D.Dale GB, 2.F.Šťastný CS, 3.G.Kurucz H, 4.Szabó MLR, 5.Untersteggaber A
MEZ-side: 1.L.Štajner/J.Verner CS, 2.Jentsf/Hartug NDR, 3.R.Sůva/J.Třmínek CS, 4.O.Ruboš/M.Černoch CS

16.-17.7.1960 - Městec Králové:

III. „Královoměstecký okruh“ dlouhý 1 900 metrů v ulicích města...

Výsledky:
MP-125: 1.L.Houžvic, 2.B.Pieš, 3.J.Šindler
MP-250: 1.M.Kudrnáč, 2.J.Komberec, 3.B.Lhotka
MP-350: 1.J.Peroutka, 2.B.Palička, 3.M.Valenta

24.7.1960 - Český Těšín:

III.“Modrá stuha Olzy“. Oblastní závod za účasti několika polských jezdců se jel na trati dlouhé 3 200 metrů, která vedla zčásti i polským Cieszynem..

Výsledky:
OBL-125: 1.F.Bartoš, 2.Kaczerowski PL, 3.J.Sulický
OBL-250: 1.A.Gorus, 2.A.Posekaný, 3.B.Kratochvíl
OBL-350: 1.S.Kanas PL, 2.S.Hennek PL, 3.S.Klátil

24.7.1960 - Kdyně:

V. "Kdyňský okruh". M-ČSSR sajdkár a oblastní závod sportovních automobilů. Vítězná posádka tréninku sajdkár, na zapůjčeném stroji od Štajnera Špak-Podskalský, měla v závodě těžkou havárii (už na svém stroji). Ve vysoké rychlosti se jim na přímém úseku od obce Prapořiště zpět do města zablokovala přední brzda. Při následném smyku a prudkém nárazu do hromady škváry vedle silnice, utrpěl Špak výrony nohou, zlomené zápěstí, rozdrcený malíček na ruce, zhmožděné kyčle a hrudník. Jeho spolujezdec otřes mozku a zlomeninu předloktí..

Výsledky:
MR-side: 1.L.Štajner/J.Verner, 2.R.Sůva/J.Lukšík, 3.L.Hrdlička/F.Mrázek
Auta 850: 1.A.Gbelec, 2.V.Hubáček, 3.J.Valchař, 4.J.Gajdoš
Auta 1150: 1.Mráz, 2.M.Fousek, 3.K.Cejnar, 4.J.Vidner, 5.J.Bobek

1960, Třída 175: #58 E.Quirenz, #55 J.Novosad, #68 B.Lakomý, #69 B.Řezníček - všichni ČZ Piešťany 1960 - #79 Fr. Kročka - ČZ 175Hluboká nad Vltavou 1960, Fr. Kročka druhý v cíli třídy 175...

31.7.1960 - Písek:

I. "Písecký okruh městem", včetně vloženého závodu motokár..

Výsledky:
MP-175: 1.F.Boček, 2.J.Kamarád, 3.J.Cikán
MP-250: 1.J.Cikán, 2.?, 3.J.Hlaváč
MP-350: 1.J.Peroutka, 2.J.Hlaváč

31.7.1960 - Pezinok:

První ročník silničního závodu v ulicích města..

Výsledky:
MP-175: 1.F.Chrappa, 2.J.Wachal, 3.L.Vlček
MP-250: 1.J.Horváth, 2.T.Smatlánek, 3.D.Luža
MP-350: 1.J.Horváth, 2.E.Bertoli, 3.V.Kapusta

6.-7.8.1960 - Hluboká nad Vltavou:

VII. "Hlubocký okruh". M-ČSSR. Nepříznivé, deštivé počasí postihlo hlavně třídu 350. Havaroval Srna, Malina, Štajner a dalších pět jezdců, čtyři jezdci odpadli v prudkém dešti pro poruchu. V závodě 125 jelo o body jen deset jezdců z osmnácti. Nejrychlejší kolo J. Koštíře z roku 1958 překonáno nebylo..

Výsledky:
MR-125: 1.F.Bartoš, 2.S.Malina, 3.J.Žípek, 4.K.Bojer
MR-175: 1.J.Žípek, 2.F.Kročka, 3.K.Boček , 4.K.Bojer, 5.Jar.David, 6.F.Bednář, 7.O.Fišer, 8.J.Kaštan, 9.J.Cikán, 10.K.Dorňák
MR-250: 1.S.Malina, 2.G.Havel, 3.F.Helikar, 4.J.Lukšík
MR-350: 1.G.Havel, 2.M.Čada, 3.J.Hlaváč, 4.S.Klátil, 5.F.Helikar, 6.F.Zezula

7.8.1960 - Zlaté Moravce:

V. "Zlatomoravecký okruh"..

Výsledky:
MP-175: 1.V.Kapusta, 2.M.Zimmermann, 3.K.Jirka
MP-250: 1.E.Bertoli, 2.D.Luža, 3.K.Jirka
MP-350: 1.E.Bertoli, 2.D.Haranta, 3.P.Morawitz

Hluboká n/V 1960: #4 G. Havel, #60 S. Klátil..VC Brno 1960: #66 F. Srna.. VC Brno 1960: #52 J. Hlaváč..VC Brno 1960: F. Srna..

14.8.1960 - Teplice:

X. „Teplický okruh“ délka 3 km..

Výsledky:
MP-125: 1.K.Bureš, 2.V.Sussmilch, 3.J.Musel
MP-175: 1.M.Karfík, 2.H.Gerner, 3.K.Bureš
MP-250: 1.S.Jeníček, 2.M.Karfík, 3.V.Kukla
MP-350: 1.K.Vlach, 2.Raišl, 3.V.Kukla

14.8.1960 - Karviná:

X. "Stříbrný hornický kahanec" - nová trať Stalingrad. Přebor Moravské oblasti..

Výsledky:
MP-175: 1.Jar.David, 2.K.Dornák, 3.L.Kašper
MP-250: 1.A.Pražák, 2.Jar.David, 3.V.Juroch
MP-350: 1.A.Pražák, 2.J.Vavrla, 3.R.David

21.8.1960 - Opava:

XIII. Bezručův okruh. Oblastní závod..

Výsledky:
OBL-175: 1.A.Rybka, 2.J.Vavrla, 3.J.Hobza
OBL-250: 1.S.Malina, 2.J.Horváth, 3.A.Gorus
OBL-350: 1.S.Malina, 2.P.Slavíček, 3.F.Srna
OBL-350: 1.M.Steinhauer, 2.J.Vavrla, 3.R.Hadač

21.8.1960 - Hořice:

I. „Hořický okruh“. Městský okruh, dlouhý 3,5 km se startem na náměstí. Ve třídě 350 zvítězil Srkal na motocyklu Ravo 250..

Výsledky:
MP-175: 1.J.Pěnička, 2.L.Číža, 3.F.Bednář
MP-250: 1.J.Srkal, 2.V.Kovář, 3.M.Stružka
MP-350: 1.J.Srkal, 2.B.Palička, 3.B.Vencl

21.8.1960 - Nepomuk:

"Nepomucký okruh". Oblastní závod se jel poprvé na trati Nepomuk-Třebčice-Dvorec, délka 6 km...

Výsledky:
OBL-125: 1.J.Žípek, 2.J.Hejmala, 3.S.Jindrák
OBL-175: 1.F.Boček, 2.F.Svítil, 3.J.Kamarád
OBL-250: 1.J.Lukšík, 2.M.Chalupník, 3.F.Šťastný
OBL-350: 1.G.Havel, 2.F.Helikar, 3.M.Čada

Fr. Šťastný #8, G. Havel #4 - Brno 1960Cheb 1960..Cheb 1960

25.-28.8.1960 - Brno:

X. V.C.Československa – mezinárodní „Závod Družby národů“. TV přenos. 250 000 diváků. V tréninku havarovali Němec Weber a Rakušan Untersteggaber, oba byli převezeni do brněnské nemocnice. Závod třídy 125 a 175 byl společný s oddělenou klasifikací. Nové motocykly ČZ 125 OHC jeli Bartoš, Malina, Žípek a Parus. Na MZ Němce Degnera a Novozélanďana Hemplemana však nestačili. Pro závadu odstupuje Bartoš i Parus. 350cc: suverénně vítězí Šťastný o 1,5 minuty před Havlem. 250cc: z prvního místa odstupuje Hampleman na MZ a přenechává vedení Šťastnému. Druhý Fischer pádá ve Farince a ve finiši předjíždí Bartoš Čadu. Spadl i Chalupník. 500cc: Gary Hocking v novém rekordu tratě vítězí na čtyřválcové MV Agustě. Šťastný padá na olejové skvrně z druhého místa v závěru závodu, přesto dojíždí na sedmém místě o kolo zpět. Side: společný závod národní a mezinárodní s oddělenou klasifikací. Národní závod vyhrála dvojice Štajner/Verner o pouhé 2 sekundy před bratry Novotnými..

Výsledky:
MEZ-125: 1.E.Degner DDR, 2.J.Hemplemann NZ, 3.S.Malina CS, 4.H.Fischer DDR, 5.L.Szabó H, 6.J.Žípek
NZ-175: 1.K.Bojer, 2.F.Boček, 3.F.Kročka, 4.B.Řezníček, 5.F.Svítil, 6.J.Kamarád
MEZ-250: 1.F.Štastný CS, 2.S.Malina CS, 3.F.Bartoš CS, 4.M.Čada CS, 5.J.Lukšík CS, 6.H.Kassner NSR
MEZ-350: 1.F.Šťastný CS, 2.G.Havel CS, 3.J.Redman RH,4.P.Driver GB, 5.P.Slavíček CS, 6.B.Anderson GB
MEZ-500: 1.G.Hocking RH, 2.D.Dale GB, 3.J.Redman RH, 4.R.Schneider A, 5.J.Findlay AUS, 6.J.Henek PL, 7.F.Šťastný CS
MEZ-side-500: 1.F.Camathias/R.Föll CH, 2.Schneidegger/Burghardt CH, 3.Strub/Huber CH, 4.Ritle/Hörner NSR, 5.Beevers/Chisnan GB
NZ-side-750: 1.L.Štajner/J.Verner, 2.J.Novotný/S.Novotný, 3.R.Sůva/J.Třmínek, 5.Vyskočil/Fabián, 6.Šaroch/Havlík

 4.9.1960 - Cheb:

IX. Chebský okruh. Oblastní závod. Jelo se za drobného deště. 125: z vedoucího místa havaroval v 6 kole domácí naděje Jan Popovič..

Výsledky:
OBL-125: 1.J.Hejmala, 2.J.Žípek, 3.L.Houžvic
OBL-175: 1.V.Parus, 2.K.Bojer, 3.F.Svítil
OBL-250: 1.F.Šťastný, 2.M.Čada, 3.J.Lukšík
OBL-350: 1.G.Havel, 2.M.Čada, 3.F.Šťastný

4.9.1960 - Bánovce nad Bebravou:

V. ročník. Městský okruh „Tatra“. Výsledky bohužel nemáme..

Výsledky:
MP-175: 1.?
MP-250: 1.?
MP-350: 1.?

11.9.1960 - Zruč nad Sázavou:

I. ročník oblastního závodu "O zlatou botu"..

Výsledky:
OBL-175: 1.F.Svítil, 2.B.Pieš, 3.T.Pieš
OBL-250: 1.O.Kába, 2.J.Havrlík, 3.F.Bartozella
OBL-350: 1.J.Peroutka, 2.O.Kába, 3.M.Valenta

11.9.1960 - Praha:

VII. ročník „Strahovského okruhu“. Cena hlavního města Prahy, délka 5 km. Oblastní závody motocyklů a automobilů + MR sajdkár.12 000 diváků. Okruh měl velmi nerovný a rozbitý povrch a několik obráceně klopených zatáček. To byl také důvod praskajících rámů motocyklů a utržených náprav několika automobilů. MR-Side: vedoucímu Vyskočilovi praskl řetěz, tutéž závadu měli i bratři Novotní. Vyhrála tak opět dvojice Štajner/Verner, která měla titul zajištěn již před tímto závodem..

Výsledky:
OBL-350: 1.G.Havel, 2.M.Čada, 3.P.Slavíček
MR-side: 1.L.Štajner/J.Verner, 2.M.Špak/J.Podskalský, 3.O.Ruboš/M.Černoch
Auta 850: 1.V.Hubáček, 2.O.Pasch, 3.J.Štyler
Auta 1150: 1.M.Fousek, 2.J.Bobek, 3.V.Valenta

11.9.1960 - Karlovy Vary:

Po druhé v tomto roce se jela "Cena lázní Karlových Var" na okruhu v Tuhnicích. Ve třídě 250cc dojel na třetím místě J. Sloup na motocyklu ČZ 175cc. Vítězný Hlaváč z Písku na ČZ 350 OHC zajel nový rekord okruhu...

Výsledky:
MP-175: 1.J.Sloup, 2.M.Vališ, 3.M.Karfík
MP-250: 1.A.Posekaný, 2.J.Křížek, 3.J.Sloup
MP-350: 1.J.Hlaváč, 2.V.Kukla, 3.J.Kříže

11.9.1960 - Poprad:

VII. "Popradská valaška"..

Výsledky:
MP-175: 1.F.Chrappa, 2.J.Drahno, 3.J.Petrinec
MP-250: 1.F.Mrázek, 2.J.Horváth, 3.P.Morawitz
MP-350: 1.P.Morawitz, 2.D.Haranta, 3.M.Pobořil

Nepomucký okruh 1960: #24 O. Kába..František Šťastný - Jawa 350 OHC..Štajner/Verner - Jawa 500, Praha-Strahov 1960...Osek 1960: Fr. Kročka...

11.9.1960 - Krnov:

XI. "Stříbrný štít města Krnova". Přebor Moravské oblasti. Při závodě třídy 250 ccm se zabil jezdec Zdeněk Malíček...

Výsledky:
PMO-125: 1.J.Vaverka, 2.J.Tůma, 3.O.Krmíček
PMO-175: 1.J.Novosad, 2.A.Rybka, 3.B.Řezníček
PMO-250: 1.A.Gorus, 2.J.Novosad, 3.A.Pražák
PMO-350:
1.S.Klátil, 2.F.Zezula, 3.B.Sedlák

18.9.1960 - Děčín:

IX. Děčínský okruh. Oblastní závod..

Výsledky:
OBL-125: 1.J.Hejmala, 2.J.Žípek, 3.L.Houžvic
OBL-250: 1.F.Šťastný, 2.M.Čada, 3.J.Lukšík
OBL-350: 1.G.Havel, 2.M.Čada, 3.F.Šťastný

18.9.1960 - Jindřichův Hradec:

První a jediný ročník na městském okruhu...

Výsledky:
MP-175: 1.V.Kvěch
MP-250: 1.V.Kvěch
MP-350: 1.V.Parus

18.9.1960 - Šumperk:

"Šumperský okruh"..

Výsledky:
MP-175: 1.A.Rybka, 2.K.Dornák
MP-250: 1.A.Pražák, 2.A.Gorus
MP-350: 1.M.Pobořil, 2.V.Staša

24.-25.9.1960 - Přerov:

IX. Hanácký okruh - nová 5 km dlouhá trať Radislavice-Grymov-Kozlovice. Místní závod. Třída 250 + sportovní automobily do 850 ccm byl přístupným jezdcům 2+3 výk. třídy...

Výsledky:
MP-250: 1.A.Gorus, 2.A.Pražák, 3.F.Zezula, 4.O.Hloch, 5.L.Minařík, 6.V.Juroch, 7.R.Zapletal, 8.J.Ludvík, 9.E.Hanuš
MP-350: 1.V.Zapletal, 2.R.Zapletal, 3.R.Osadník, 4.R.Hadač, 5.J.Havlík, 6.Minařík
Auta-850: 1.Valchař, 2.J.Brázda, 3.O.Svoboda

24.-25.9.1960 - Osek:

V. "Hornická přilba". M-ČSSR. Okruh Osek u Duchcova. Zajímavostí bylo parkoviště závodních strojů na nádvoří Oseckého kláštera..

Výsledky:
MR-125: 1.S.Malina, 2.J.Žípek, 3.V.Parus, 4.K.Bojer, 5.J.Pazdera, 6.J.Tůma, 7.J.Beneš
MR-175: 1.K.Bojer, 2.F.Kročka, 3.Jar.David, 4.F.Svítil, 5.J.Beneš, 6.B.Řezníček, 7.J.Novosad, 8.F.Boček, 9.E.Quirenz, 10.K.Dorňák, 11.M.Karfík
MR-250: 1.F.Šťastný, 2.S.Malina, 3.J.Lukšík, 4.J.Janouš, 5.M.Kudrnáč, 6.L.Duboczy, 7.J.Křížek, 8.A.Posekaný, 9.O.Jičínský, 10.K.Mojžíš, 11.J.Komberec, 12.V.Kukla
MR-350: 1.F.Šťastný, 2.G.Havel, 3.P.Slavíček, 4.J.Janouš, 5.M.Čada, 6.J.Peroutka, 7.J.Hejmala, 8.J.Michálek, 9.V.Kukla, 10.J.Komberec, 11.J.Hlaváč, 12.O.Kába

2.10.1960 - Plzeň:

Silniční okruh „Pod Chlumem“ v Plzni - Újezdě. Oblastní závod. Vítěznému sajdkáru Ladislava Štajnera dělal spolujezdce domácí matador Jiří Lukšík...

Výsledky:
OBL-125: 1.S.Jindrák, 2.J.Popovič, 3.K.Hejda
OBL-175: 1.F.Boček, 2.M.Vališ, 3.J.Kamarád
OBL-250: 1.J.Křížek, 2.O.Kába, 3.J.Komberec
OBL-side: 1.L.Štajner/J.Lukšík, 2.J.Novotný/S.Novotný, 3.J.Šaroch/P.Havlík

Plzeň - Pod chlumem 1960: start závodu v Újezdě...Plzeň - Pod Chlumem 1960: třetí Karel Hejda...Pod Chlumem 1960: v zatáčce před cílem #12 J. Havrlík...Plzeň 1960: #25 Brabec, #6 Ondrik, #15 M. Stružka...

2.10.1960 - Žilina:

XII. ročník. Městský okruh. Oblastní závod..

Výsledky:
OBL-175: 1.K.Jirka
OBL-250: 1.T.Deliman

2.10.1960 - Třebíč:

IV. "Horácký okruh". Motocyklový přebor Moravské oblasti + závody sportovních automobilů ve třídách 850 a 1150 ccm. 6 700 metrů dlouhý okruh...

Výsledky:
PMO-125: 1.J.Tůma, 2.O.Krmíček, 3.J.Zeman
PMO-175: 1.Jar.David, 2.F.Zezula, 3.M.Steinhauer
PMO-250: 1.A.Pražák, 2.B.Kratochvíl, 3.F.Zezula
PMO-350: 1.S.Klátil, 2.A.Gorus, 3.F.Zezula

9.10.1960 - Jeseník:

VII. "Stříbrný smrk"..

Výsledky:
MP-175: 1.M.Steinhauer
MP-250: 1.M.Pobořil
MP-350: 1.M.Pobořil

16.10.1960 - Lipník nad Bečvou:

Třetí závod přeboru Moravské oblasti...

Výsledky:
PMO-125: 1.S.Klátil
PMO-175: 1.J.Novosad, 2.A.Rybka
PMO-250: 1.A.Gorus
PMO-350: 1.E.Quirenz st.

Stanislav Malina - ČZ 125 OHC..L.Štajner - J.Verner, Jawa 500..Stanislav Klátil - ČZ..Piešťany 1960: čestné kolo vítězů...

29.10.1960 - Brno - Výstaviště:

II. "O cenu města Brna" a "Pohár Světa Motorů". Silniční okruh "Mezi pavilony" na brněnském výstavišti, délka 1 700 metrů...

Výsledky:
MP-125: 1.J.Hejmala
MP-175: 1.J.Novosad
MP-250: 1.V.Dubšík
MP-350: 1.J.Hejmala

30.10.1960 - Košice:

X. "Štít tratě družby". Tučně jezdec mimo bodování..

Výsledky:
MP-250: 1.A.Gorus, 2.P.Morawitz, 3.Nagy
MP-350: 1.E.Bertoli, 2.P.Morawitz, 3.F.Chrappa

 

Sezóna 1960 – konečné pořadí M-ČSSR:


125 ccm: 4 závody - 3 započítávané:
1.F.Bartoš-ČZ OHC 17b., 2.J.Koštíř-ČZ OHC 16b., 3.J.Žípek-ČZ OHC 16b., 4.S.Malina-ČZ 14b., 5.J.Pazdera-ČZ OHC 9b., 6.K.Bojer-ČZ OHC 7b., 7.V.Parus-ČZ OHC 4b., 8.L.Duboczy-ČZ OHC 3b., 9.F.Mrázek-ČZ OHC 2b., 10.J.Tůma-ČZ 1b.

175 ccm: 4 závody - 3 započítávané: 1.F.Kročka-ČZ 22b., 2.K.Bojer-ČZ 19b., 3.B.Řezníček-ČZ 10b., 4.V.Parus-ČZ 8b., 5.Jar.David-ČZ 7b., 6.F.Boček-ČZ OHC 6b., 7.J.Beneš-ČZ 5b., 8.J.Kamarád-ČZ 4b., 9.K.Dorňák-ČZ  4b., 10.F.Svítil-ČZ 3b., 11.F.Bednář-ČZ 1b.

250 ccm: 4 závody - 3 započítávané: 1.F.Šťastný-Jawa OHC 24b., 2.S.Malina-ČZ OHC 14b., 3.G.Havel-Jawa OHC 12b., 4.J.Lukšík-ČZ OHC 12b., 5.J.Koštíř-ČZ OHC 6b., 6.F.Helikar-RAVO 4b., 7.F.Bartoš-ČZ OHC 3b., 8.F.Srna-ČZ OHC 3b., 9.J.Janouš-Jawa OHC 3b., 10.L.Duboczy-ČZ OHC 3b., 11.J.Horváth-ČZ OHC 2b., 12.M.Kudrnáč-ČZ OHC 2b., 13.J.Novosad-Jawa 2b., 14.

350 ccm: 4 závody - 3 započítávané: 1.G.Havel-Jawa OHC 22b., 2.F.Šťastný-Jawa OHC 16b., 3.M.Čada-Jawa OHC 12b., 4.P.Slavíček-Jawa OHC 10b., 5.F.Srna-ČZ OHC 9b., 6.J.Lukšík-ČZ OHC 7b., 7.J.Hlaváč-ČZ OHC 4b., 8.S.Klátil-ČZ OHC 3b., 9.J.Janouš-Jawa OHC 3b., 10.-11.B.Sedlák-Jawa 2b., 10.-11.F.Helikar-Jawa OHC 2b., 12.J.Peroutka-ESO 2b., 13.-14.O.Kába-Jawa 1b., 13.-14.F.Zezula-Jawa 1b.

Sajdkáry: 3 závody - 2 započítávané: 1.L.Štajner/J.Verner-Jawa OHC 16b., 2.R.Sůva/J.Lukšík/J.Třmínek-Jawa OHC 10b., 3.M.Špak/J.Podskalský-Jawa OHC 9b., 4.J.Vyskočil/A.Fabián-ESO 500 6b., 5.J.Novotný/S.Novotný-Jawa OHC 5b., 6.L.Hrdlička/F.Mrázek-BMW 500 4b., 7.O.Ruboš/M.Černoch-Norton 4b.

 

  • Další články s výsledky závodů:

  • Zdroje

    Článek byl sestaven na základě všech volně dostupných informací z novin, lokálních periodik, krajských deníků, dobových časopisů a soukromých archivů autorů, jezdců, mechaniků a diváků. Použité fotografie jsou ze soukromého archivu autora a: M. Šitiny, F. Kročky, R. Sůvy, K. Hejdy, J. Havrlíka, J. Brzobohatého, P. Tomana, K. Šoukala, J. Reilicha, L. Kvasničky a dalších. Autorem většiny fotografií je Jaroslav Sejk. Další informace a výsledkové zdroje: MUDr. V. Černý, knihy ing. Rudolf Mladý "Preteky na Slovensku 1978-2009", Jiří Franek "Mistrovství Československa silničních motocyklů 1954-1992", mgr. Jaroslav Kotrbáček „Svět malých cen“..

  • Podělte se o dobové materiály!

    Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky nebo výsledky z tohoto roku, napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o nové informace a fotografie!

  • Autorský obsah

    Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

Článek byl naposledy upraven: 11.07.2020

Komentáře (0)

K článku nejsou žádné komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

Orlando6 napsal komentář k Nepomucký trojúhelník 2020 - fotogalerie..
Mooc hezká fotogalerie a moc hezký závody ...
Nádhera Je moc fajn, že si dali tu práci a takhle staré boxy vylepšili. Je to přeci jen velký kus...
Raptor41 napsal komentář k Jana Petáková - můj příběh..
Zajímavý počtení, musela to bejt opravdu blbá doba.. ...
Závody byly letos napoprvé parádní, jen škoda chybějícího MotoGP.. Velká gratulace Filipovi za krásn...