web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

Nová generace Aprilia Tuono 457

Tuono 457 se může pochlubit nejlepším poměrem výkonu a hmotnosti ve své kategorii: snadná ovladatelnost a čirá radost z jízdy. Nový standard v oblasti stylu a technologií: dvouválcový motor, hliníkový rám a elektronický systém řízení, který zahrnuje ride-by-wire, kontrola trakce a tři jízdní režimy.

Mladí jezdci už ocenili schopnost Aprilie naplnit jejich touhu po dobrodružství prostřednictvím modelu RS 457 – motocyklu navrženého v Noale, který využívá veškeré znalosti a dovednosti Aprilie v oblasti sportovních strojů.

Tento vysoce kvalitní technický základ se nyní stal platformou pro model Aprilia Tuono 457, skutečný naked bike, který je ideální jak pro každodenní dojíždění, tak pro víkendovou zábavu. Nové Tuono pokračuje v tradici legendárního jména, které vždy znamenalo špičkovou technologii, maximální výkon a nekompromisní požitek z jízdy – ať už na silnici, nebo na trati.

Tuono 457 je nejnovějším členem řady sportovních motocyklů s vysokými řídítky, které nabízejí vzrušující adrenalinový zážitek z jízdy. Novinka zůstává opravdovým Tuonem ve všech směrech, ale přináší i několik exkluzivních prvků: jako jediná v řadě nemá integrovanou kapotáž, ale je vybavena minimalistickým světelným modulem, který dokonale vystihuje styl naked biků. Je to nejvíce odvážné a rebelského Tuono, jaké kdy vzniklo. Přesto si zachovává klíčové charakteristické rysy typické pro celou modelovou řadu a přichází s novým designem, vytvořeným přímo pro potřeby a přání mladé generace.

Zcela nový a svěží design

Design modelu Tuono 457 je zcela nový a vytvořený od základů. Designéři Aprilie načrtli čisté linie a kompaktní tvary pravého naked biku, což je evoluce stylu, který činí všechny motocykly Aprilia okamžitě rozpoznatelnými a jedinečnými. Přední světelný modul s LED technologií zachovává typické trojité světlomety Aprilia, tentokrát s inovativním spodním spoilerem – odkazem na legendární dvouválcové Tuono 1000 R. Tento detail se inspiroval celou silniční řadou Aprilia, kde najdeme pokročilá aerodynamická řešení.

Nově tvarovaná nádrž vyzařuje sportovní charakter a její ergonomický design skvěle ladí se širokými řídítky. Také boční panely a zadní část mají nový vzhled, který navazuje na základní styl modelu Tuono 457. Zadní světelný modul plně využívá LED osvětlení. Dvouválcový motor s nosnou funkcí zůstává záměrně odkrytý, což zdůrazňuje jeho jedinečnost v této třídě, stejně jako dvoutrubkový hliníkový rám. Výfukový systém umístěný pod motorem dodává motocyklu čistý vzhled a zároveň poskytuje větší volnost při umístění stupaček pro spolujezdce. Sedlo ve výšce 800 mm je po stranách zúžené, což jezdci usnadňuje dosáhnout nohama na zem. Pro spolujezdce je připraveno prostorné sedlo, a jako příslušenství je k dispozici i sportovní jedno-sedlová varianta.

Špičkový poměr výkonu a hmotnosti

Tuono 457 je postaveno kolem ultramoderního dvouválcového motoru o objemu 457 cm³, který byl nedávno představen u modelu RS 457. Jedná se o kapalinou chlazený příčně uložený dvouválcový motor s dvojitým vačkovým rozvodem a čtyřmi ventily na válec, který dosahuje maximálního výkonu 35 kW (47,6 k) při 9 400 ot./min – což je maximální možný výkon pro motocykl, který lze řídit s oprávněním A2. Točivý moment činí 43,5 Nm při 6 700 ot./min, přičemž 82 % tohoto výkonu je k dispozici již při 3 000 ot./min. Motorka dosahuje rekordní úrovně výkonu mezi předními dvouválcovými motory této velikosti. Využitý motor nejnovější generace je mimořádně kompaktní a lehký, čímž přispívá k dosažení rekordního poměru výkonu a hmotnosti, což bylo hlavní prioritou designérů v Noale. Suchá hmotnost motorky činí pouhých 159 kg. Specifické uspořádání motoru bylo navrženo tak, aby maximalizovalo lehkost a kompaktnost a díky tomu zůstala velká volnost při konstrukci rámu. Motor zároveň plní nosnou funkci, přičemž uchycení kyvné vidlice je integrováno do zadní části.

Dvouválcový motor Aprilia čerpá ze zkušeností získaných s mimořádně výkonným 1100 cm³ motorem V4, který byl použit v modelu RSV4, a následně s dvouválcovým motorem o objemu 659 cm³, jenž pohání řadu 660.

Technici společnosti Aprilia se snažili optimalizovat celkové rozměry a plně integrovali chladicí okruh a okruh pro rekuperaci odvětrání klikové skříně do motoru, což umožnilo odstranit vnější potrubí.

Kliková skříň je horizontálně rozdělena na dvě části, aby se ještě více zmenšil objem a zároveň byla konstrukce pevnější.

K minimalizaci vnitřního tření byla použita různá řešení: osa válců je oproti ose klikového hřídele přesazena o 6,5 mm, což snižuje tření při tlaku pístu; vyvažovací hřídel a vodní čerpadlo pracují na válečkových ložiskách namísto kluzných pouzder a pístní čepy mají povrchovou úpravu DLC (Diamond-like Carbon). Převodovka používá místo pouzder válečkové klece (stejně jako u motorů Aprilia V4) a navíc se může pochlubit novým patentovaným řešením mazání se systémem integrovaným do os řadicích vidlic. Osy vaček systému časování dvou vačkových hřídelů se 4 ventily na válec, poháněné příčným řetězem, jsou duté a k pohybu ventilů používají kalibrované misky, které pomáhají snižovat setrvačné hmoty. Vícekotoučová spojka v olejové lázni je zesílená a s antihoppingovou funkcí. Na rozdíl od modelu RS 457 je koncový převod modelu Tuono 457 kratší v důsledku použití rozety s jedním zubem navíc, což umožňuje ještě lepší odezvu při každém pohybu elektronické multifunkční škrticí klapky Ride-by-Wire.

Rám: maximální lehkost a obratnost

Nové Tuono 457 těží z neocenitelných zkušeností Aprilie, získaných během let závodění, a je jediným motocyklem ve své třídě s hliníkovým rámem.

Aby bylo dosaženo nejlepšího kompromisu mezi tuhostí a hmotností, byl tvar rámu optimalizován pomocí technologie Computer Aided Engineering (CAE) a rozsáhlých testů v reálném provozu. Výsledkem je uspořádání zaměřené na maximální lehkost, které zajišťuje dynamické chování a charakteristický pocit z od předního kola, který je společný všem motocyklům Aprilia. Podvozek je vykovaný ze dvou příčných hliníkových nosníků, přišroubovaných na hlavu řízení a na zadní část. Motor zde funguje jako nosný prvek. Toto řešení je inspirované velmi úspěšným motorem u silniční řady 660, a umožňuje vytvořit kompaktní, lehkou a tuhou konstrukci. Zároveň přináší nejlepší poměr výkonu a hmotnosti v dané kategorii. Aby podvozek mohl naplno projevit své vynikající jízdní vlastnosti a přesnost, bylo zvoleno špičkové odpružení, jehož kalibrace přináší maximální zábavu a nejlepší možnou kontrolu v každé situaci. Vidlice se 41mm představcem a 120mm zdvihem má nastavení předpětí, a zadní tlumič (se 130mm zdvihem), který podpírá asymetrickou ocelovou kyvnou vidlici, je rovněž nastavitelný.

Brzdový systém je vybaven dvojicí třmenů ByBre (z nichž přední má radiální uložení), které pracují s ocelovým kotoučem o průměru 320 mm vpředu a 220 mm vzadu.

Brzdová páčka na řídítkách je nastavitelná, což zajišťuje optimální ergonomickou polohu.

Systém je podporován dvoukanálovým systémem ABS od společnosti Bosch s duálním mapováním, které lze nastavit buď pro obě kola, nebo pouze pro přední. Na 17palcových ráfcích jsou obuty pneumatiky o rozměrech 110/70 vpředu a 150/60 vzadu – ideální pro zvýraznění skvělé obratnosti, kterou konstrukce rámu nabízí.

Elektronické systémy pro bezpečnost a zábavu

Elektronická výbava modelu Tuono 457 navazuje na technologickou tradici značky Aprilia, je nejkomplexnější v této kategorii a vyvinutá s dvojím cílem: zvýšit radost z jízdy a zajistit maximální bezpečnost za všech podmínek. Systém Ride by Wire, který Aprilia představila jako první jak v MotoGP s futuristickým modelem RS Cube, tak v sériové výrobě s modelem Shiver, se může pochlubit třemi jízdními režimy, které upravují průběh výkonu a točivého momentu, a kontrolou trakce, kterou lze nastavit na tři úrovně či vypnout. Jízdní režimy Aprilia jsou rovněž koncipovány tak, aby usnadnily život v sedle. Jezdec si jednoduše zvolí režim, který nejlépe odpovídá jeho jízdnímu stylu nebo situaci, aby si mohl vychutnat optimální nastavení řízení motoru a kontroly trakce.

Tři jízdní režimy jsou následující:

ECO: výkon dodávaný motorem je progresivní, zatímco úroveň zásahu kontroly trakce je nastavena na střední (úroveň 2). Ideální pro delší cesty a každodenní jízdu.

SPORT: ideální režim pro sportovní jízdu s pohotovějším, dynamičtějším podáváním výkonu a méně invazivní kontrolou trakce (úroveň 1).

RAIN: jízdní režim určený pro jízdu v podmínkách s nízkou přilnavostí a na mokrém asfaltu.

Dodávka výkonu je velmi plynulá, zatímco kontrola trakce je nastavena na maximum (úroveň 3) pro naprostou bezpečnost při akceleraci.

Systém ATC (Aprilia Traction Control) lze vždy nastavit, bez ohledu na zvolený jízdní režim, a to i během jízdy, pomocí praktických tlačítek UP a DOWN na levém ovladači. Ve všech jízdních režimech je systém ABS nastaven na maximální úroveň a je aktivován na obou kolech. Stisknutím a podržením tlačítka Riding Mode lze systém ABS odpojit od zadního kola, když motocykl stojí, například pro dosažení sportovnějšího zážitku na trati.

Rozsáhlý katalog specializovaného příslušenství zahrnuje také systém Aprilia Quick Shift (AQS), což je obousměrná elektronická jednotka pro velmi rychlé řazení bez nutnosti zavřít plyn nebo použít spojku, a to i při podřazování.

Součástí standardní výbavy modelu Tuono 457 je špičkový 5“ barevný přístrojový TFT panel, stejně jako praktické, intuitivně podsvícené ovládací prvky na řídítkách. Dalším doplňkem, který dále rozšiřuje funkčnost přístrojů, je systém Aprilia MIA, multimediální platforma, která umožňuje jezdci připojit k motocyklu svůj chytrý telefon. Systém nabízí protokol připojení, který minimalizuje spotřebu baterie chytrého telefonu, a zahrnuje jak Infotainment, pro ovládání hlasového asistenta, hovorů a hudby prostřednictvím intuitivních ovládacích prvků na řídítkách, tak navigační funkci, která jezdci umožňuje zobrazit trasové pokyny přímo na přístrojové desce po nastavení cíle cesty na připojeném chytrém telefonu. Aplikace Aprilia MIA umožňuje také zapamatování projetých tras a analýzu dat získaných přímo v aplikaci pomocí funkce georeferencované telemetrie.

Verze a barvy

Aprilia Tuono 457 se dodává ve dvou různých verzích s grafikou. Barevné provedení Piranha Red se pyšní klasickými barvami historie značky Aprilia (černou a červenou), které slouží ke zdůraznění sportovního charakteru modelu. Druhá verze nese název Puma Gray a vyznačuje se střízlivějšími barvami, šedou a bílou, které propůjčují Tuonu 457 městský vzhled.

Aprilia se může pochlubit také širokou nabídkou příslušenství

Aprilia vyvinula pro modelovou řadu Tuono 457 širokou škálu originálního příslušenství, které je určeno k posílení sportovního charakteru motocyklu a zlepšení jeho jízdních vlastností i funkčnosti.

  • Jednomístný zadní kryt: tento doplněk dotváří sportovní vzhled motocyklu, překrývá sedlo spolujezdce a podtrhuje jeho design.

  • Spojková a brzdová páčka: páčky jsou vyrobeny z masivního hliníku a jsou nastavitelné, aby nabízely optimální ergonomii. Eloxovaná červená povrchová úprava podtrhuje sportovní vzhled motocyklu.

  • Zadní brzdové a řadicí pedály: pedály sportovního vzhledu opracované z masivního hliníku s eloxovanou červenou povrchovou úpravou.

  • Hliníkové koncovky stupaček jezdce: vyrobeny z masivního eloxovaného hliníku v červené barvě, zajišťují lepší přilnavost bot pro sportovní jízdu.

  • Kryt brzdové páčky: inspirovaný závodními zkušenostmi značky zajišťuje maximální bezpečnost tím, že zabraňuje nechtěnému stisknutí přední brzdy.

  • Červený hnací řetěz: červené články dodávají motocyklu sportovní vzhled.

  • Hliníkový držák RZ: nahrazuje původní plastový díl a zlepšuje estetiku motorky, obsahuje i integrované LED osvětlení.

  • Obousměrný quickshifter: snadno instalovatelné zařízení umožňuje řazení nahoru i dolů bez nutnosti používat spojku, což přináší mimořádně rychlé řazení.

  • USB port: nezbytný pro nabíjení externích zařízení, například chytrých telefonů. Montuje se vedle přístrojové desky.

  • Závodní brzdové destičky: Schválené pro silniční použití, zlepšují výkon brzd při sportovní jízdě.

  • Chránič předního kola: tyto hliníkové destičky s gumovými konci, připevněné k ose předního kola, zabraňují poškození brzdového kotouče v případě pádu.

  • Lanko pro upevnění přilby: pomocí speciálního háčku umístěného pod sedlem umožňuje bezpečnostní lanko upevnit přilbu k motocyklu.

  • Snímač tlaku v pneumatikách TPMS: ukazuje tlak v pneumatikách na přístrojové desce.

  • Sedlo Comfort: vytvořeno za účelem zvýšení jízdního komfortu při zachování stejné vzdálenosti od země jako u standardního sedla.

  • Snížené sedlo: sedlo s nižším profilem, které umožňuje jezdcům všech výšek snadno se opřít nohama o zem, aniž by to mělo vliv na jízdní komfort.

  • Madla pro spolujezdce: mají ergonomický tvar, dokonale ladí s designem zadní části a poskytují spolujezdci bezpečný a pohodlný úchop.

  • Boční brašny: termoformované boční brašny navržené pro snadnou instalaci pomocí speciálních držáků, které neovlivňují linii stroje a zároveň zachovávají komfort pro spolujezdce.

  • Tankvak: navržený pro praktické každodenní použití. Díky speciálnímu držáku ho lze snadno připevnit a odejmout. Součástí je také kryt proti dešti a pouzdro s průhledným krytem, které umožňuje využití chytrého telefonu pro navigaci.

  • Chrániče nádrže: Vyrobeny z přilnavého 3D materiálu, chrání nádrž a zabraňují uklouznutí jezdce. K dispozici jsou pro střední a boční část nádrže.

  • Elektronický zabezpečovací systém: Kompaktní high-tech řídicí jednotka, kterou lze snadno nainstalovat. Obsahuje také dálkové ovládání. Systém má vlastní napájení a minimální spotřebu energie.

  • Aprilia MIA: toto zařízení umožňuje jezdci připojit svůj chytrý telefon k motocyklu prostřednictvím Bluetooth, čímž se z něj stává plnohodnotná multimediální platforma.

  • Venkovní kryt na motocykl: je vyroben z nepromokavé tkaniny a chrání motocykl před nepříznivými povětrnostními podmínkami při parkování venku.

  • Stylová zrcátka: koncová zrcátka na řídítka.

  • Vnitřní kryt na motocykl: vyroben z prodyšného a pružného materiálu, přizpůsobí se tvaru motocyklu a chrání jej před nečistotami a prachem.

Nová řada specializovaného oblečení

Ve spolupráci se společností Alpinestars navrhla Aprilia řadu oblečení, které dokonale doplňuje styl a vlastnosti modelu Tuono 457.

  • Helma Overtake: vyvinuta v aerodynamickém tunelu s cílem snížit turbulence, zlepšit stabilitu a odhlučnění při vysokých rychlostech. Přilba je vybavena účinným ventilačním systémem a dodává se s vysouvací vnitřní sluneční clonou. Dále je vybavena hledím Pinlock proti zamlžování, držákem na kameru a vzduchovým deflektorem pro chránič brady. K dispozici v černé a bílé barvě.

  • Bunda Speed Blast Air Tex: Bunda s pokročilou vnější strukturou z polypropylenu, která zajišťuje vysokou odolnost proti oděru a roztržení, je vybavena větracími otvory a širokými plochami ze síťoviny na hrudi, zádech a pažích, které zvyšují ventilaci, a je ideální pro použití v nejrůznějších povětrnostních podmínkách. Ergonomické chrániče Nucleon Flex Plus na ramenou a loktech zajišťují dostatečnou volnost pohybu.

  • Mikina Next Rival Tech: Ideální oděv pro jízdu v městském prostředí. S vyztuženými oblastmi na ramenou, loktech a zádech poskytuje vynikající odolnost proti oděru. Hlavní část mikiny je vyrobena z tkané textilie, což jí dodává ležérní vzhled. Chrániče Nucleon Flex Plus na ramenou a loktech zajišťují vysokou úroveň ochrany.

  • Džíny Burnout: Technické džíny, které kombinují ochranu a styl. Jsou rovného regular střihu, vyrobené z vysoce kvalitní džínoviny a vybavené vnitřními panely z aramidových vláken pro zvýšenou ochranu proti odřeninám a proříznutí. Chrániče kolen Nucleon poskytují volnost pohybu a mají decentní design pro nenápadný vzhled.

  • Rukavice Rapid Dash Air: sportovní, lehké rukavice s robustní pevnou ochranou kloubů a celoplošným potahem dlaně ze syntetického semiše pro vynikající odolnost. Rukavice jsou také vybaveny špičkou prstu kompatibilní s dotykovým displejem pro použití s chytrými telefony a systémy GPS a elastickými povrchy pro větší pohyblivost prstů.

  • Bunda Twisties Tex: sportovní bunda z materiálu vhodného do všech povětrnostních podmínek díky odnímatelné zimní podšívce. Je vybavena chrániči Nucleon Flex Plus na ramenou a loktech a je připravena na instalaci airbagového modulu.

  • Kožené rukavice Twisties: navržené pro pohodlí a ochranu při jízdě na silnici. Mají ergonomické karbonové chrániče kloubů a inovativní vložky z mikrovlákna a PU materiálu na dlani a palci, které zajišťují vynikající odolnost proti oděru a prodyšnost.

Nejnovější komentáře

Zajímavý, za mě do lesa a přírody elektromotorky určitě dávají smysl 👍
V Mostě to letos rozjeli ve velkém, paráda ...
Marco33 napsal komentář k Jakub Kornfeil se vrací!
Paráda, tak alespoň něco. Jen je škoda, že to asi nikde v televizi neuvidíme.. Nebo se pletu?...
Ranger61 napsal komentář k Nový provizorní kalendář MotoGP 2020
Sice dobrá zpráva, ale stejně bude Brno bez fanoušků a i bez novinářů jen u televize. Velice s podiv...