Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Nová Aprilia Tuono 660 Factory

Factory verze byly mezi sportovními motocykly Aprilia vždy prémiovým zbožím, určeným pro ty nejnáročnější a nejzkušenější jezdce, kteří dokážou ocenit kvalitu té nejsofistikovanější výbavy. Nyní je verze Factory k dispozici i pro model Tuono 660, což z něj dělá nejzábavnější motocykl na silnici a skutečný generátor emocí dostupný pro každého. To vše na základě toho, že projekt Aprilia 660 je příslibem výjimečného poměru hmotnost/výkon, tedy lehkého a výkonného stroje, postaveného kolem nové generace řadového dvouválce Aprilia.

V porovnání s modelem Tuono 660, již nyní všeobecně oceňovaného odbornou i laickou veřejností pro svoje výjimečné kvality podvozku, se Tuono 660 Factory pyšní sofistikovanějším odpružením, které ještě lépe vyhovuje sportovní jízdě. Přední vidlice Kayaba s průměrem trubek 41 mm je plně nastavitelná (odskok útlumu, komprese a předpětí pružiny), zatímco zadní tlumič Sachs s oddělenou nádobkou má rovněž nastavitelnou kompresi, odskok útlumu i předpětí pružiny.

Verze Factory má dokonce ještě lepší poměr hmotnost/výkon - který byl jedním z hlavních cílů u všech nových modelů Aprilia 660, a je už tak výjimečný u modelu Tuono 660 - díky použití lehké lithiové baterie, která přispívá k celkovému snížení hmotnosti zhruba 2 kilogramy (pohotovostní hmotnost je nyní 181 kg) a také díky vyššímu výkonu motoru.

Kompaktní a lehký motor poslední generace, řadový dvouválec o objemu 660 cm3 s rozvodem DOHC a čtyřmi ventily na válec, je výsledkem zkušeností, získaných při vývoji velmi výkonného motoru, který pohání RSV4 a z jehož konstrukční filozofie a základní koncepce vychází. Motor slouží jako nosný prvek a na jeho zadní část je přimontovaná hliníková kyvná vidlice. Spalování je asymetrické a má offset 270°, z čehož plyne nepravidelné zapalování, které se promítá do charakteru a zvuku podobnému vidlicovému dvouválci. Maximální výkon se zvýšil z 95 koní modelu Tuono 660 na 100 koní u verze Tuono 660 Factory. Motor nabízí ještě více zátahu při akceleraci také díky kratšímu sekundárnímu převodu s 16zubovým předním kolečkem namísto 17zubového u Tuona 660. Maximální točivý moment zůstává beze změny na hodnotě 67 Nm při 8500 otáčkách, přičemž 80 % je k dispozici od 4000 otáček a 90 % v 6250 otáčkách.

Tuono 660 Factory nabízí kompletní balíček elektronických asistenčních systémů APRC, elektronický plyn Ride-by-Wire a šestiosou inerciální platformu ve standardní výbavě. Inerciální platforma s pomocí akcelerometrů a gyroskopů dokáže rozpoznat momentální stav motocyklu vůči silnici, zaznamenávat a zpracovávat jízdní informace a posílat data do řídící jednotky, která optimalizuje parametry kontrolních prvků. Balíček APRC u modelu Tuono 660 Factory zahrnuje systémy ATC (Aprilia Traction Control), nastavitelnou kontrolu trakce s vysoce výkonnými algoritmy; AWC (Aprilia Wheelie Control), nastavitelný systém kontroly zdvihání předního kola; ACC (Aprilia Cruise Control) tempomat, který udržuje konstantní rychlost bez nutnosti používat plynovou rukojeť; AQS (Aprilia Quick Shift), elektronický systém, umožňující velmi rychlé řazení bez zavírání plynu nebo použití spojky. Má rovněž funkci řazení směrem dolů; AEB (Aprilia Engine Brake), nastavitelný systém kontroly brzdného účinku motoru při zavření plynu; AEM (Aprilia Engine Map), s různými mapami, které ovlivňují charakter a průběh výkonu motoru.

Tuono 660 Factory je rovněž vybaveno vícemapovým náklonovým ABS. Systém s extrémně nízkou hmotností a malými rozměry je schopen optimalizovat brzdný účinek a zásahy ABS v náklonech díky specifickému algoritmu, který neustále monitoruje různé parametry jako podélná akcelerace, tlak vyvíjený na páčku přední brzdy a úhel náklonu ve všech třech osách, a vytváří přesně takový brzdný účinek, který optimalizuje poměr mezi zpomalováním a stabilitou.

Stejně jako u Tuona 660 je tu pět nastavitelných jízdních režimů (tři na silnici a dva na okruh) které zjednodušují život za řídítky. Stačí když jezdec zvolí jízdní režim, který nejlépe vyhovuje jeho jízdním potřebám a automaticky dostane to nejlepší nastavení kontroly trakce, brzdného účinku motoru, ABS a dalších parametrů. Díky inerciální platformě může být použita také funkce “náklonových světel” zabudovaná do předního LED světlometu spolu s rámečkem denního svícení (tato dvojice přídavných světel osvětlí celou zatáčku a zlepší viditelnost v náklonu).

Dynamický, sportovní charakter motocyklu zvýrazňují dvouvrstvé kapotáže, jejichž výjimečný a inovativní design zároveň zlepšuje aerodynamiku. Tlak vzduchu, vznikající mezi dvěma stěnami, přispívá k optimální stabilitě ve vysokých rychlostech a zároveň zvyšuje komfort jezdce tím, že od něj odklání přímý nápor vzduchu a také odvádí pryč teplo od motoru. Tuono 660 Factory zdobí agresivní a sportovní grafika Factory Dark a kryt sedla spolujezdce, lakovaný v černé a červené barvě je dodávaný jako součást standardní výbavy spolu se sedlem a stupačkami spolujezdce. Tyto stupačky, stejně jako jezdcovy, jsou stejné jako na Aprilii RS 660.

Aprilia Tuono 660 Factory – technické údaje

Typ motoru

Čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový dvouválec Aprilia se sklonem válců dopředu, DOHC s tichým rozvodovým řetězem na pravé straně, čtyři ventily na válec.

Vrtání a zdvih

81 x 63,93 mm

Zdvihový objem

659 cm3

Kompresní poměr

13,5:1

Maximální výkon na klikové hřídeli

100 k (73,5 kW) při 10 500 ot.

Maximální točivý moment na klikové hřídeli

67 Nm (6,83 kgm) při 8500 ot

Palivový systém

Airbox s předním nasáváním. 2 vstřikovací tělesa 48 mm, Ride-by-wire

Zapalování

Elektrické

Mazání

Olejová vana

Převodovka

6 rychlostí. Obousměrné rychlořazení Aprilia Quick Shift (AQS)

Spojka

Více lamelová v olejové lázni, antihopping

Sekundární převod

Řetězem, převodový poměr 16/43

Elektronika

Šestiosá inerciální jednotka IMU, paket APRC včetně ATC (kontrola trakce), AWC (wheelie control), AEB (brzdný účinek motoru) AEM (palivové mapy), ACC (tempomat)

5 jízdních režimů (Road a Track, 3 přednastavené a 2 nastavitelné)

Rám

Hliníkový rám z dvoukomorových profilů s demontovatelným podsedlovým rámem

Přední odpružení

 

Převrácená vidlice Kayaba 41 mm s hliníkovými nálitky pro montáž radiálních třmenů. Obě vidlice s nastavitelným odskokem, kompresí a předpětím pružiny. Zdvih kola: 110 mm

Zadní odpružení

 

Asymetrická hliníková kyvná vidlice. Jeden tlumič s oddělenou nádobkou, nastavitelný odskok, komprese a předpětí pružiny. Zdvih kola: 130 mm

Přední brzda

Dva kotouče 320 mm

Radiální třmeny Brembo se čtyřmi pístky 32 mm. Radiální pumpa a oplétané brzdové hadice

Zadní brzda

Kotouč 220 mm; třmen Brembo se dvěma pístky 34 mm. Hlavní brzdový válec s oddělenou nádobkou a oplétané brzdové hadice.

ABS

Vícemapové náklonové ABS

Kola

Z hliníkové slitiny, přední: 3.5” x 17” zadní: 5.5” x 17”

Pneumatiky

Radiální bezdušové, přední: 120/70 ZR 17 zadní: 180/55 ZR 17 (alternativně 180/60 ZR17)

Rozměry

Rozvor: 1370 mm

Délka: 1995 mm

Šířka: 805 mm

Výška sedla: 820 mm

Úhel hlavy řízení: 24,1°

Závlek předního kola: 104,7 mm

Hmotnost

181 kg pohotovostní (169 kg suchá)

Emisní norma

Euro 5

Spotřeba

4,9 litru/100 km

Emise CO2

116 g/km

Objem nádrže

15 litrů (včetně rezervy 4 litry)

Barevná provedení

Factory Dark

  

Komentáře (0)

K článku nejsou žádné komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

V Mostě to letos rozjeli ve velkém, paráda ...
Marco33 napsal komentář k Jakub Kornfeil se vrací!
Paráda, tak alespoň něco. Jen je škoda, že to asi nikde v televizi neuvidíme.. Nebo se pletu?...
Ranger61 napsal komentář k Nový provizorní kalendář MotoGP 2020
Sice dobrá zpráva, ale stejně bude Brno bez fanoušků a i bez novinářů jen u televize. Velice s podiv...
Dobrá zpráva, Jackovi fandím už moc dlouho a myslím, že si to zaslouží Snad nebude zbrklej a nebud...