Odvézt si svých pět švestek hezky podle svého gusta, zaparkovat na místě, kde se vám to líbí. Nebýt omezován ubytováním v hotelu, mít možnost užít si romantiku. Vypadá přesně takto vaše představa o ideální motoristické dovolené na čtyřech kolech? Můžete si ji samozřejmě naplánovat, v tom není žádný problém. Budete ale potřebovat karavan a samozřejmě vůz s tažným zařízením, které umožní vaši obytnou buňku k vozu připojit. Jak si s tím vším poradit a jak dorazit bezpečně do cíle své cesty?
Volit součást základní výbavy nebo dodatečně?
Zkušení automobilisté možná už o tažných zařízeních možná leccos vědí, ale nikdy neškodí si trochu připomenout, co a jak je k jejich provozu nutné. Ti, kteří si nechali zařízení rovnou namontovat od výrobce, většinou jako individuální výbavu za příplatek, mohou tento odstavec směle přeskočit, protože mají vše podle norem a zaznamenáno v technickém průkazu, ale ti, kteří zařízení teprve chtějí instalovat, by mu měli věnovat pozornost. Ono ani s dodatečnou instalací zařízení to mnohdy není úplně jednoduché.
Montáž jedině u odborníků
Především je nutné, aby zařízení odpovídalo evropské normě 94/20/ES EHK 55. Musí jít o originální kvalitní výrobek. Zapomeňte na levné plagiáty, ve hře je přece vaše bezpečnost na silnicích. Stačí si jen v duchu představit situaci, kdyby se vám karavan vinou nekvalitního tažného zařízení při jízdě uvolnil. To určitě nechcete... Prodejce vám musí k zařízení dát typový list. Údaje z něj se pak po vlastní montáži zapíšou do technického průkazu vozidla. Montáž jsou oprávněna provádět jenom odborná pracoviště s autorizací, tedy autoservisy s certifikací na tuto činnost. Ve stručnosti je to vše.
Styl jízdy je trochu jiný
Máte-li tedy odborně připevněno tažné zařízení Rameder k vašemu vozu, zbývá už jenom připojit k němu karavan a vyrazit na cesty. Jenže i tady byste se měli řídit určitými pravidly, a to ve svém vlastním zájmu, i v zájmu ohleduplnosti k ostatním účastníkům silničního provozu. Je užitečné seznámit se s pravidly klidného a bezpečného dojezdu. Na úvod musíte uvést jedno upozornění, které je ovšem velice důležité: jízda s karavanem je trochu jiná než se samotným automobilem. Komfort romantiky na dovolené si dopřejete s tím, že s přívěsem musíte jet opatrněji a pomaleji. Spotřeba paliva bude také větší a samotná jízda klade i větší nároky na řidiče.
Elektronika nezvládne všechno
První zásada pro jízdu s karavanem připojeným na tažném zařízení je vyrážet na cestu odpočinutý, bez stresu, počítat s odpočinkem během cesty a časovou rezervou. Jednoznačně platí, že byste měli před cestou zkontrolovat tažné zařízení a připojení karavanu, zda je v pořádku, a to včetně zapojení elektrické zásuvky na 12 V, prověřit, zda svítí zadní světla karavanu. V současnosti mají karavany kvalitní a účinné brzdové systémy, výborné tlumiče i stabilizaci, takže jízda s nimi je mnohem plynulejší, hladší a příjemnější než kdysi. Proto je celková jízda mnohem bezpečnější, vyniká větší stabilitou. Přesto musíte brát v úvahu, že zapojení karavanu prostě do určité míry negativně ovlivní celou jízdu. Nemůžete se ve všem spolehnout na elektronické stabilizační systémy moderních vozů. Špatné povrchy silnic, působení sil (například boční vítr) atd. ovlivňují jízdu i když nechcete.
Zásady pro nejlepší jízdu
Jak tedy jet s karavanem optimálně? Nejlepší jízdní vlastnosti jsou zhruba do rychlosti 80 km v hodině. Ačkoli některé karavany dnes již zvládnou i vyšší rychlost, potom se zvyšuje citlivost například na boční vítr, takže obecně není vhodné jet vyšší rychlostí. Myslete na to, že s karavanem je předjíždění velmi nebezpečné. Celá souprava je mnohem delší, nedokážete se do svého pruhu zařadit tak rychle, jak byste potřebovali. Výrazně se prodlužuje i brzdná dráha, proto byste neměli zapomínat na rezervu pro případ prudkého brždění. V zatáčkách je to s karavanem rovněž o poznání složitější. Musíte si více najet a počítat s tím, že zadek soupravy trochu vybočí do protisměru. Úplná legrace není ani jízda z kopce, kdy karavan tlačí na automobil, v případné zatáčce pak má snahu jet nadále přímo. Proto je nutné sjíždět pomalu. Stoupání na přímém úseku bývá bez problémů, jenom u prudších stoupáků je třeba zařadit menší rychlostní stupeň a šetřit tak motor. Celkově ale jakmile si tyto zásady osvojíte, budete jezdit i s připojeným tažným zařízením a karavanem naprosto hladce a bezpečně.