O uplynulém víkendu se naplno rozjela letošní sezóna šampionátu IRRC. Začalo se tradičním podnikem v holandském Hengelu. Petr Najman i přes potíže prokázal, že právem patří ke špičce třídy Supersport.
Holandské Hengelo rozjelo letošní sezónu mezinárodního road racingového šampionátu (IRRC) a tak tu nemohl chybět český závodník Petr Najman, loňský nováček a druhý vicemistr třídy Supersport. Letos se českých jezdců IRRC moc neúčastní, a tak je severočeský rodák jedním ze tří závodníků, které můžeme v tomto prestižním šampionátu sledovat. Petr vyrazil do Hengela jen pár dní po závodech Jarní ceny v Brně, kde měl technické problémy s motorkou. Ty se v krátkém čase podařilo vyřešit, nicméně ani v Hengelu se mu úplně nevyhnuly další problémy. Nakonec si ale spravil chuť parádním soubojem až do poslední zatáčky a ziskem cenných bodů.
Petr Najman
"Do holandského Hengela jsme vyrazili hned po závodech v Brně, kde jsme řešili problémy s elektronikou motorky. Ty se podařilo vyřešit a my mohli odjet na první závody letošní sezóny IRRC. Do Hengela jsem se těšil, protože tu mám kamarády a fanoušky, kteří mi připravili parádní místo v depu. Po příjezdu jsme absolvovali tradiční kolečko administrativních a technických přejímek. Cením si toho, jak to tady probíhá, vše odsýpá, nikde se člověk nezdrží, ale zároveň tu cítí pohodu. Všechno šlapalo, jak má a díky tomu jsem se stihl zúčastnit setkání s fanoušky. Moc se mi to líbilo a lidí přišlo opravdu hodně.“
„Součástí programu IRRC byly také závody Benelux Trophy, kam jsem se rozhodl také nastoupit. Potřeboval jsem vyzkoušet motorku a chtěl co nejvíc potrénovat. Právě první trénink byl v Beneluxu, kde jsem zajel pěkné třetí místo. Byli jsme spokojeni, že všechno funguje, ale do dalšího tréninku (ten už byl pro třídu IRRC) jsme upravili nastavení převodů. V tomto tréninku jsem skončil na pátém místě, ale nakonec jsme se vrátili k předchozímu nastavení a následovala druhá kvalifikace Beneluxu. Opět jsem se zlepšil a dojel celkově čtvrtý. Nastavení bylo dobré, jen jsme doladili nastavení podvozku s technikem od K-Techu. Ve druhé kvalifikaci IRRC se mi podařilo rapidně zlepšit čas, ale kvůli velké konkurenci to stačilo na čtvrté místo na roštu. S tím jsem byl spokojený, protože v Hengelu je důležité startovat z prvních dvou řad. Na této trati je to hodně těsné, je velice úzká, takže je důležité kde se stojí. Moje místo za vedoucím závodníkem bylo výhodné. Díky tomu jsme byli pozitivně naladění a chystali se na neděli. Na špičku jsme neztráceli tolik, rozdíl byl jen pár desetin vteřiny. V sobotu večer se jel ještě závod Beneluxu, který jsem se rozhodl vynechat. S nastavením motorky jsem byl spokojený a chtěl jsem se šetřit na nedělní závody IRRC.“
„V neděli jsem vyrazil na start prvního závodu IRRC, ale začalo se mi kouřit z motorky a následně jsme zjistili, že mi z ní tekl olej. Bohužel nás tato závada vyřadila z prvního závodu IRRC, což nás hodně zklamalo. Všichni jsme do příprav dali hodně a pak to skončilo takhle. To může sehrát zásadní roli v celkovém hodnocení, protože se jede jen deset závodů a každý bod je důležitý. Bohužel se to stalo, tak jsme se vrhli do opravy a přípravy na další závod. Kvůli tomu, že jsem nestartoval v prvním závodě IRRC, tak jsem se rozhodl závodit ve druhém závodě Benelux Trophy, abych si vyzkoušel motorku a zároveň si zazávodil, protože kvůli tomu jsem tam přijel. Do tohoto závodu jsem dobře odstartoval a držel se na druhém místě. Následně mě předjel místní matador Ilja Caljouw. Držel jsem jeho tempo, ale na úzkých silnicích jsem mu nebyl schopný vrátit předjetí. Nakonec jsem se rozhodl, že mi v Beneluxu o nic nejde, třetí místo je hezké a nemělo smysl riskovat před druhým a pro mě důležitým závodem IRRC.“
„Na závěr programu nás čekal druhý závod IRRC. Do závodu se mi nepodařilo moc dobře odstartovat a propadl jsem se na nějaké osmé místo po startu. To bylo špatné, protože se v Hengelu hodně těžko předjíždí. Trvalo mi to asi dvě kola, než jsem se dostal přes pomalejší jezdce. Jel jsem na 5. místě, kde přede mnou byla mezera na čtvrtého. Postupně jsem se dostal do dobrého tempa a začal stahovat ztrátu na čtvrtého a skupinu před ním. Do posledního kola jsem na něj ještě nějakou ztrátu měl, ale rozhodl jsem se do toho jít naplno. Neměl jsem co ztratit, první závod se nepovedl a byla šance na ještě lepší výsledek. Do druhé zatáčky, která je hodně utažená, jsem šel na brzdy vedle čtvrtého jezdce. Na brzdách jsem byl o něco delší, takže mě podjel. Rozdíl se zase o něco zvýšil, ale zatnul jsem zuby a v dalším vracáku jsem byl na něm. Následně jsme společně dojeli do protahováku vedoucímu k cíli a zbývala poslední devadesátistupňová zatáčka před cílem. Viděl jsem, že mi zavírá vnitřek, tak jsem to zkusil venkem. Jel jsem úplně doleva a na brzdách jsem byl i kousek před ním. Jakmile mě Thomas Walther zahlédl, nechtěl se dát. Pustil brzdu, srovnal se vedle mě, společně jsme najeli do zatáčky, ale už jsme byli u apexu. Trochu mě vyvezl a když už jsme byli u krajnice, tak on zamáčkl přední kolo a spadl. Jeho přední kolo mi podřelo celou boční kapotáž, takže to bylo na milimetry od toho, abych také spadl. Ještě, že trénuji i motokros, protože mi to v tu chvíli pomohlo. Motorku jsem srovnal, vyhnul se mu a vyjel mimo trať. Tam jsem najel na chodník a vrátil se na závodní trať. Ještě, že tam měli nízký chodník. V tu chvíli se mi navíc motorka splašila a já nakonec projel cílovou čáru po zadním kole na čtvrtém místě. Čekal jsem, zda to budou traťoví maršálové řešit, ale vše dopadlo dobře, byl to závodní incident, navíc jsem v tom byl na vnějšku nevinně. I Thomas následně uznal, že to byla jeho chyba.“
Hengelo máme za sebou a bohužel mě mrzí, že jsme museli vynechat první závod, což nám ovlivní sezónu. Na druhou stranu, je to závodění a musíme se z toho ponaučit a jít dál. Nebyl to dobrý start IRRC, ale nevzdávám se a budu bojovat dál. Mám radost ze souboje s Thomasem, protože mě to bavilo a okořenilo to závěr druhého závodu, kde jsme získali body. Navíc jsem zajel druhý nejlepší čas závodu. Stále věřím, že to letos bude na celkový dobrý výsledek. Nyní už se těším na české závody, kdy nás čeká Staré Město a hned víkend poté 300 zatáček Gustava Havla v Hořicích. Tímto chci pozvat všechny fanoušky na závody a zároveň doufám, že svými výkony potěším všechny mé sponzory a partnery, kterým tímto děkuji za podporu."