web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

Michal Brožovič - česká stopa v Nizozemsku

Michal Brožovič, rodák z Petrova nedaleko Hodonína je už tři roky naším jediným zástupcem v holandském silničním šampionátu CRT OPEN WEGRACE v třídě SPORT CUP 1000.

 

Michal Brožovič získal letos velmi pěkné sedmé místo v holandském šampionátu CRT OPEN WEGRACE ve třídě SPORT CUP 1000 s motocyklem Suzuki GSX R 1000. Michala jsme proto trochu vyzpovídali:

Moto-svet: Michale je Ti 33 let, jak jsi se k motocyklovým závodům v Holandsku vlastně dostal?

Michal: dříve jsem pracoval nějaký čas ve Švédsku, Itálii, Německu, Rakousku. Posledních šest let jsem však pracovně převážně v Holandsku. Po jednom až dvou letech práce tam jsem se začal zajímat o závody. Zjistil jsem, že se jezdí dost motocyklových závodů v Assenu, což mě hodně zajímalo, neboť jsem bydlel v nedalekém Enschede. Táhlo mě to k tomu jít se tam mrknout a taky určitě se tam někdy svézt.

14AW1-0880-01410410583 4481696497804 846922491497107537 n10670227 4631782529861 8142745767861563280 n

Moto-svet: jen doplním: navíc ještě v sousedství trať v Hengelu.. Měl jsi k motocyklům už předtím nějaký vztah?

Michal: už od 10 let jsem jezdil každý rok na něčem, ale víš jak, jezdilo se úplně na všem.
Víš co – každý, kdo jezdí na motorce a má trošku víc adrenalinu, tak vyhledává taková místa, kde se dobře sveze. Jedno takové místo, pro mě osudné, bylo v Buchlovických horách v roce 2010 - zlomená páteř, přetrhané vazy, krevní sraženiny na plících. Tohle už bylo po několikáté, z toho druhá operace. Řekl jsem si, že tohle prostě nemá smysl a lepší to bude zkusit na okruhu, zda něco dokážu.

10626603 4685121103292 6882896739696379867 n1383540 3528339384472 655515532 n14HC-7910-020

Moto-svet: to chápu, navíc Assen je krásný okruh, kdo by odolal..

Michal: jenže nebylo vše tak jednoduché, jak se zdálo. S řečí byl dost velký problém - zjistit nějaký kontakt, kde, co a jak funguje, na koho se vůbec obrátit, kde udělat licenci, kdy začít - prostě byla to celkem fuška se tam vůbec nějak dostat. Pak jednoho dne u závodu, co jsem se byl podívat, jsem narazil na šéfa co vede CRT OPEN WEGRACE CUP. Hennie Lentink – dal jsem se s ním do řeči, co a jak by bylo dobré, kdy začít a taky co začít jezdit. Jenže to bylo v čase, kdy byla sezóna už čerstvě rozjetá a z ničeho nic začít jezdit nešlo - tak jsem se do dalšího začátku sezóny začal připravovat. Baví mě jezdit na Suzuki, už jsem jich pár měl a zrovna ten rok jsem měl na normální cesty Suzuki GSX-R 1000 K6. Pořídil ještě si tedy ještě jednu, čistě jen na okruh a ta se začala upravovat, v čemž mi napomáhal Kamil Kříž - skvělý mechanik a zároveň dobrý kamarád. V roce 2012, začátkem dubna se začala dělat licence a rovnou začaly i závody, které jsem v tom roce ale nejel úplně všechny. Jel jsem, jak se dalo a bylo pro mě vůbec přístupné.

14OL2-5785-05110568909 4484297122818 2279493767685854939 n934786 4514617240802 8284177091930909969 n

Moto-svet: další rok jsi už tedy jel kompletní sezonu..

Michal: v roce 2013 jsem jel ten samý šampionát a začaly se také zlepšovat výsledky. Seznámil jsem se se spoustou nových přátel, kteří mi taky dost v různých věcech napomáhali - především dobrý holandský kamarád a závodník Frank de Lange. V celkovém hodnocení v tom roce jsem se umístnil v šampionátu na 27.místě..

Moto-svet: letos jsi se ale výrazně posunul výsledkovou listinou nahoru..

Michal: pro sezónu 2014 jsem opět zůstal na Suzuki GSX-R 1000 K6 - ovšem udělal jsem maximum úprav na zvýšení výkonu a na zlepšení jízdních vlastností. Celkově se jelo 11 závodů a to na tratích v Holandském Assenu, Německém Oscherslebenu a Hockenheimu. V Assenu jsem letos začal jezdit 4-6 místa, bohužel jsem u jednoho ze závodu přišel do kontaktu s druhou motorkou, která mi dopadla na tělo a hlavu. V letošním roce jsem měl celkově 4 pády, ale zranění naštěstí nebyla vážná. Bohužel, pak přišel ještě jeden pád opět v Assenu a to už jsem začal klesat dolu v hodnocení s bodama. Před posledním, finálovým dvouzávodem v Assenu jsem přesto byl v celkovém hodnocení šampionátu na 4 místě, což bylo fajn a doufal jsem, že se posunu na 3. až 2. místo celkově. Finální 2 závody se jely v jeden den - pátečním tréninkám počasí moc nepřálo a jezdilo se na mokrých i suchých pneu.

10603329 4685121423300 6994255191610864967 n10402743 4404129878687 2834363186929937990 n14OL2-7123-055

V sobotu se začínalo jednou kvalifikací a pak už dva závody za sebou. Bohužel v kvalifikaci nastaly problémy na motorce s elektronikou a já nebyl schopný odjet ani první závod. Pracovali jsme usilovně na odstranění problému a zjistili jsme, že je špatný kontakt u rychlořazení, což mi vypínalo motor. Druhý finálový závod a zároveň i rozhodující jsem startoval z posledního místa díky tomu, že jsem neměl změřeno jediné kolo v kvalifikaci a závod tak dokončil až na 13. Místě. V celkovém hodnocení šampionátu SPORT CUP 1000 jsem se umístil na 7.místě z 54 bodujících jezdců..

226755 3130915769130 138328667 n10557342 4481697697834 2758851864497603347 n1621667 4664073257109 6476507645427283783 n

Moto-svet: trochu smůly nakonec, přesto ale dobrý progres. Co plánuješ v roce 2015?

Michal: v příštím roce bych chtěl pokračovat dále v závodění v holandském šampionátu, měl bych jet díky výsledkům o třídu víš - v nové třídě PRO CUP 1000. Po Dutch Superbike se jedná o druhý nejvyšší šampionát v Holandsku. Tyhle závody jsou snímány i v holandské televizi. Chtěl bych si navíc zařadit do svého kalendáře také další země, kde bych se rád svezl a to: Portugalsko, Itálie, Chorvatsko a Rakousko. Hlavně však bych se chtěl představit na některém závodě na domácí půdě, tedy v České republice, konkrétně v Brně nebo Mostě..

14AK2-7441-01314OL2-5883-05214HC-9204-023

Moto-svet: to by byla dobrá zpráva pro případné sponzory. Mimochodem, jak jsi na tom v tomto ohledu?

Michal: víš dobře, že v tomto sportu není peněz nikdy dost. Můj sponzor je firma MBW, která mi napomáhá s kombinézami a firma Bike Plast s kapotami - což je fajn, ale není to zase až tak velká výhra. Sezóna vyjde na celkem slušnou sumu a se sháněním sponzorů je to velmi špatné. Jak dopadne příští sezóna záleží na financích a na tom, zda se mi podaří sehnat vůbec nějaké sponzory, co by mě nějak, něčím pomohly. Vše jsem doposud dotoval a dotuji sám, což je dost problém..

Moto-svet: Michale, jaké je tvoje nabídka pro potenciální sponzory. Kde a kdo může vidět případnou reklamu na tvém motocyklu?

Michal: v holandském šampionátu je možnost jet závod při Moto GP, jakož i při závodu MS superbike, kde je návštěvnost cca 200 000 lidí. Dále se jezdí i při BSB - British Superbike, Gamma racing day a Acceleration - což bývá publikum okolo 50 000 až 150 000 lidí. Navíc už zmiňované přenosy v TV.

1979609 4681765339400 4116174240407628412 n14AE1-2045-00610527632 4514613720714 5779761544184354578 n

Moto-svet: na kolik tě přijde zhruba jeden závod?

Michal: závody se jezdi pouze s licencí, motorky musí splňovat určité podmínky, prochází na každý závod technickou kontrolou. Většinou bývá pátek trénink 5x20 min., což vychází cca 225 euro a druhý den je 2x kvalifikace a jeden závod, což je 205 euro + pneu a vše potřebné k tomu. Takže dva dny srandy se umí vyšplhat na 1000-1500 euro, když je to bez pádu..

Moto-svet: ještě se Tě zeptám jaký motocykl budeš mít pro příští rok..?

Michal: mojí Suzuki GSX-R 1000 nyní nabízím k prodeji. S úpravami jsme se dostali na 195 koní, což se dá srovnat s BMW. Chtěl bych pro další rok pořídit Kawasaki ZX10 nebo novější BMW, vše záleží na financích…

Moto-svet: Michale, díky za rozhovor, budeme držet palce ať se Ti všechny plány splní a doufám, že tě uvidíme také na našich dromech..

Článek byl naposledy upraven: 16.03.2022

Nejnovější komentáře

Jaroslav Knop napsal komentář k Olomouc
Dobrý den , prosím , zda někomu neříká něco jméno Ferdinand Vodička z Přerova a Alois Nečas z Olomou...
kawas napsal komentář k Morašice
Víme, ale přesto děkujeme.. 👍
Havran napsal komentář k Morašice
Náhodou jsem narazil, nevím, jestli víte...Text k odkazu...
Zdravím. Ano, Karel Pomikálek z Liberce na Jawě 250 - nahlížím do programu závodu v roce 1956. Pokud...