web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

GP Japonska - Motegi 2025

Sedmnáctou Grand Prix byla GP Japonska na okruhu Twin Ring - Motegi...

GRAND PRIX JAPONSKA, MOTEGI 26. – 28. 9. 2025

V našich krajích udeřil podzim s plnou silou, navlékli jsme podzimní a zimní bundy a zvolna začínáme vstřebávat blížící se Vánoce za vydatné podpory obchodních řetězců předbíhajících dobu. Zatímco u nás udeřil podzim a vytlačoval poslední zbytky letního tepla, hádal se v týmu Ducati Bagnaia s vedením, o kterém sice nevím kdo ho přesně představuje, ale v boxu bývají vidět Luigi Dall´ Igna, generální manažer Ducati Corse a Davide Tardozzi, manažer týmu a někdejší jezdec superbiků. Údajně to bylo velmi, velmi ostré, až byly obavy o budoucnosti týmu. Jak uvidíme dále, nejspíš se tam skutečně něco dělo a časem se možná dozvíme i nějaké podrobnosti, zatím je všechno, nebo aspoň to nejdůležitější, zřejmě zatlačeno pod pokličku a navenek vypadá tým klidně.

Okruh Motegi jsme znali pod názvem Twin Ring Motegi a tvoří ho ovál dlouhý 2400 metrů a silniční okruh dlouhý 4800 metrů. Nascarový ovál dnes slouží hlavně jako parkoviště.

Moto3

Do pole startujících se vrátil po těžkém zranění italský jezdec Matteo Bertelle, který odzávodil letos tři Grand Prix a poté se těžce zranil při havárii v běžném silničním provozu. Další změnou je očekávaný odchod japonského jezdce Furusata do týmu Idemitsu Honda Moto2. Od pátečních tréninků se v popředí drželi favorité, více byl vidět Rueda než Piqueras. Rueda vybojoval Pole position, Piqueras byl ale hned za ním ve druhé řadě. Poměrně dost se padalo, většinou to byly lehké pády bez zdravotních následků. Zpočátku rozřazovacího pátečního tréninku sázel jeden nejlepší čas za druhým Almansa, pak ale havaroval a po pádu už tolik nezářil. Do Q dvojky se sice dostal, tam skončil devátý ve třetí řadě. V závodě jej srazila dozadu trestná penalizace startu z poslední řady gridu, kde se ocitl s dalším provinilcem Foggiou. Dokázal se probít až na čtvrté místo, dvě kola před cílem havaroval a bylo po nadějích. V závodě Nothing new under the Sun. Do čela se krátce po startu vyprsil Kelso, ale jako obvykle tam nevydržel. Vyrobil jednu menší a jednu větší chybu a spadl na jedenácté místo, odkud se stačil vydrápat na osmé v cíli. Po něm krátce vedli Quiles a Perrone, následně se probil na čelo Muňoz, vytvořil si malý náskok a zvítězil před Ruedou, Quilesem a Perronem. Piqueras, Ruedův největší soupeř v boji o titul, neměl dobrý den, po pádu závod dokončil na jedenáctém místě.

Quiles a Perrone jsou považováni za největší kandidáty na titul mistra světa 2026. Měl mezi ně patřit i Alvaro Carpe, tomu to ale nyní po slibném úvodu moc nejede, uvidíme jak si povede v závěru MS. Také je vysoko hodnocen Uriarte, ten ale letos jezdí mistrovství světa Junior GP, a tak není jisté, jak se zabydlí mezi elitou v Grand Prix.

Moto 3 - výsledky:

1. Muňoz David, ESP, 33:09,599, 52. 2. Rueda José Antonio, ESP, +1,618, 3. Quiles Maximo, ESP, +2,203, 4. Perrone Valentin, ARG, +2,336, 5. Fernandez Adrian, ESP, +3,853, 6. Yamanaka Ryusei, JPN, +5,496, 7. Pini Guido ITA, +5,671, 8/. Kelso Joël, AUS, +5,771, 9. Lunetta Luca, ITA, +11,955, 10. Foggia Dennis, ITA, +21,113, 11. Piqueras, ESP, 12. Bertelle, ITA, 13. Roulstone, AUS, 14. Carpe, ESP, 15..Nepa, ITA

Stav MS po GP Japonska:

1. Rueda 315 bodů, 2. Piqueras 222, 3. Quiles 204, 4. Muňoz 197, 5. Carpe 157 (všichni ESP), 6. Kelso, AUS, 153, 7. Fernandez, ESP, 127, 8. Perrone, ARG, 121, 9. Yamanaka, JPN, 115, 10. Furusato,. JPN, 107 bodů.

24 2625

Moto2

Ani Motodvojky nevybočily ze zaběhnutých kolejí. V pátečním volném tréninku Filip Salač upadl, na dráhu se sice ještě vátil, ale díru do světa tam nehloubil. Skončil patnáctý za Arenasem, třináct tisícin sekundy mu chybělo k přímému postupu do Q dvojky. Ve Q jedničce patřil k favoritům na postup, a také postoupil, i když ze čtvrtého místa jako poslední postupující. V Q dvojce hned zpočátku spadl a vyjel na trať až krátce před ukončením kvalifikace, takže na vylepšení moc času neměl. Ke všemu ještě vyjel z dráhy, výsledkem byla osmnáctá pozice na roštu.

Pole position obsadil Gonzales, následovali Holgado, Alonso, Vietti, Moreira a Dixon. Většina sestavy účinkovala i ve výsledcích kromě Viettiho, jenž havaroval. Závod jednoznačně vyzněl pro Holgada, který vodil pole od druhého okruhu až do cíle. Druhý skončil Dixon, třetí Moreira, čtvrtý Alonso a až pátý poleman Gonzales. Gonzales si tím pozici lídra tabulky MS neupevnil, vítěz Holgado je sice mimo dostřel na šesté pozici, ale Moreira jej stáhl o pět bodů a náskok Gonzalese nyní čtyřiatřicet bodů, což na pět zbývajících závodů slibuje slušný nervák. Filip Salač zajel na své možnosti dobře, ve frontě na body stál až vzadu, ale nakonec získal tři body za třinácté místo. Nemůžu si pomoct, ale na výsledcích závodů, tréninků i kvalifikací je celkem jasně vidět, že tým už hledí jinam a Filip rozhodně není v ohnisku zájmu. Diogo Moreira má údajně už podepsané místo na Hondě v týmu MotoGP Lucia Cecchinella. Připadá mi to přece jen předčasné, Moreira je jistě výborný závodník, ale bombových výsledků za sebou zase tolik nemá.
Ale pojďme na výsledky.

Moto2 Results:

1. Holgado Daniel, ESP, 34:50,326, 2. Dixon Jake, GBR, +1,304,, 3. Moreira Diogo, Bra, +5,943, 4. Alonso David, ESP, +5,985, 5. Gontzales Manuerl, ESP, +8,426, 6. Arbolino Tony, ITA, +9,271, 7. Baltus Barry, BEL, +10,137, 8. Ortolá Ivan, ESP +11,592, 9. Arenas Albert, ESP, +11,588, 10. Veijer Colin, NED, +12,635, 11. Lopez Alonso, ESP, 12. Ramirez Marcos, ESP, 13. Salač Filip, CZE, 14. Sasaki Ayumu+17,643, 15. Canet Aaron, ESP, +19,602,

Stav MS po GP Japonska:

1. Gonzales, ESP, 238, 2. Moreira, BRA, 204, 3. Canet, FRA, 189, 4. Baltus, BEL, 182, 5. Dixon, GBR, 172, 6. Holgado, ESP, 153, 7. Vietti, ITA, 141, 8. Arenas, ESP, 108, 9. Agius, AUS, 104, . 10. Oncü (TUR) 100 bodů.

Nu, Gonzales bude mít co dělat s Moreirou. nebezpečí představuje i Canet, jenže u něj je pravděpodobná ztráta motivace. On totiž, vzhledem ke svému bohatému tetování, není v hledáčku týmů MotoGP, ač zkušeností má dost a mohl by být leckde platnou posilou. Nicméně jej nechtějí právě díky onomu bohatému tetování. Byl také terčem různých, nepříliš lichotivých, přezdívek. Canet sice prohlásil, že mu to nevadí, že bude klidně dál jezdit motodvojky, jenže je to skutečně tak? Nebo si jen něco nalhává? A jak dlouho jej tam budou chtít? Jezdec bez perspektivy. To nezní hezky. Na druhé straně, tetované tělo, myslím celé tělo, taky nevypadá zrovna hezky. Nemůžu se ubránit dojmu, že takový člověk jakoby pozbývá svou identitu, linie a rysy těla se schovávají za obrázky. No nic, je to móda, že ano. Ale blbý je to, že je to na furt. A Canetovi to poslední dobou moc nejede, tak bych ho jako mistra světa neviděl. Baltus s Dixonem jsou docela v laufu, ale jsou dost daleko, jde o to zda jsou ještě na dostřel. Spíš bych řekl, že z houfu pronásledovatelů Gonzalese zbývá jen jeden, Moreira.

Stále není jasné, co bude s Arenasem a ani přechod Filipa Salače k RW Racingu není jednoznačně potvrzen. Budeme si muset na řadu věcí počkat.

1112131

MotoGP

A počkat si budeme muset nejenom v Moto2 ale i v královské třídě MotoGP. Stále sílí snaha oddělit tuto třídu od ostatních a udělat z ní něco jako vrcholnou show Grand Prix. Předně by se musely vystěhovat týmy Moto2 a Moto3 z boxů, které by měly sloužit výhradně třídě MotoGP. Týmy nižších tříd budou muset existovat ve stanech v depu. Jak by to mělo být s jejich přístupem do boxové uličky, to si neumím představit jinak, než že jim bude vstup sem zcela odepřen. Jak budou pak probíhat závody, to si také neumím dost dobře představit. Plány na toto oddělení už tu kdysi byly, o tom bude ještě řeč.

Vrcholem všeho je ovšem změna statistik, ve kterých by se závodníkům, a to i historicky, měly započítávat jen tituly mistrů světa v královské třídě, tedy 500 ccm a posléze MotoGP! Pokud považuji vystěhování týmů nižších tříd z boxů kamsi do stanů v depu za podivnou, diskriminující až hloupou, tak změna statistik, která by měla sahat více než sedmdesát let zpět do historie motorismu, to už je nehoráznost přesahující i výmysly někdejších komunistických ideologů! To bychom se také mohli dočkat toho, že zjistíme, že žádný král a císař Karel IV. nebyl, protože neměl v garáži Hondu 500, ale nějaké podřadné kobyly, tudíž neměl na titul krále nárok a místo něho nám vládl jistý Pepek Vyskoč, který již tehdy obíhal vesnici a vrčel. (Pepek Vyskoč = Josef Vyskočil, CaK informátor, pozn. aut.). A není to zase až taková sranda, jak si myslíme. Statistici a psychologové totiž zcela seriozně uvádějí, že vrcholové světové managementy jsou v současné době obsazeny ze 75% psychopaty, kteří mají sklony k vedení ostatních. Přeloženo: lidmi se schopnostmi dusit a buzerovat ostatní.

Honem pryč od tohoto tématu. Plány na oddělení mistrovství světa vrcholových tříd (tehdy 250 a 500 ccm), tady už byly a nebyla to jen prázdná myšlenka hozená do větru. Nevím už přesně, kdy to bylo, myslím že v sedmdesátých létech, datum by se dal dohledat, ale ono to není až tak důležité. Tehdy to vyznívalo tak, že by závodníci tříd 250 a 500 ccm vytvořili skupinu asi čtyřiceti jezdců, kteří by jezdili zcela oddělené, vrcholové, mistrovství světaa startovní listina by byla pevná, přibíralo by se do ní, a nebo ubíralo, vždy po sezóně. Nejspíš podle toho, jak kdo by měl slibně napumpovanou šrajtofli. Byla by tedy pevná startovní listina, do které by nebylo jednoduché se dostat. A pořadatelství závodů by se těžce platilo. Tehdy inciativa vycházela, zřejmě, od jezdců, případně týmů, protože tvrdě narazila na odpor FIM, která tyto plány smetla se stolu. V Grand Prix mohl tehdy startovat jezdec, kterému to schválila jeho národní federace, tudíž se prakticky mohl přihlásit ke startu každý. Továrních jezdců bylo málo, jako dnes. Něco se ale změnilo a o to šlo. Do kolotoče financí přibyly nezanedbatelné částky. Když se ale podíváme na dnešní Grand Prix, ono se to skoro všechno vyplnilo! Grand Prix ovládají silné týmy. Startovní listina je pevná, dostat se do ní je opravdu obtížné a získat Wild card není vůbec jednoduché. Někdejší půllitry nahradila třída MotoGP, z dvěstěpadesátek se staly Motodvojky, zmizely třistapadesátky, pak padesátky, pak i osmdesátky a zůstaly Mototrojky, v podstatě jako náhrada za třídu stopětadvacítek. Sidecary byly odsunuty na skládku a motocykloví mastodonti přešly přes Formuli 750 k Superbikům do samostatného šampionátu, protože v Grand Prix už na ně nebylo místo. Kdo ví, jak to bude na závodech vypadat za padesát let. Jestli vůbec ještě nějaké budou. Zatím jsou. Tak jak to bylo v MotoGP?

Páteční trénink mnoho nového nepřinesl. Zrychlovat se začalo až po půl hodině, což přineslo několik pádů, nejrychlejší byl nakonec Bezzecchi, druhý čas měl Acosta a třetí Marc Marquez. Bagnaia sedmý a Alex Marquez až patnáctý. Dvacet závodníků ze třiadvaceti se vešlo do jedné sekundy. Připomeňme si čas Bezzecchiho 1:43,193. V kvalifikaci už se vařila silnější káva. V Q jedničce byl nejrychlejší Mrobidelli a Alex Marquez, takž oba postoupili. Samotný závěr byl poznamenán pádem Alexe Rinse, jenž se poskládal na konci vyměřené doby, takže se pár dobře rozjetých časů zrušilo. V Q dvojce ještě přituhlo. Necelé tři minuty před koncem postavil Marc Marquez čas 1:43,043, za pár vteřin nato jej překvapivě překonal Joan Mir na Hondě časem 1:43,003, ale poslední slovo měl Bagnaia. Postavil nový rekord dráhy časem 1:42,911 a získal Pole position. Za ním zůstal Mir, M. Marquez, čtvrtý Acosta, pátý Quartararo a šestý Morbidelli. Bezzecchi by svým časem z pátečního tréninku byl sedmý, takto byl devátý, ještě za Marinim a Alexem Marquezem.

Bagnaia vítězem, Marquez mistrem.

Sprint Race byl ve znamení Bagnaiova útoku na ztracené pozice. Hned po startu se ujal vedení a zvítězil způsobem start – cíl. Z počátku jel na druhém místě Mir, ale ve třetím kole jej předjel Acosta a v osmém kole Marc Marquez. Přesunům, ale ještě nebyl konec. Marquez se stačil ještě dotáhnout na Acostu a v závěru mu sebral druhé místo. Z toho co bylo vidět v televizi, jsem měl pocit, že Marquez svým způsobem Bagnaiovi vítězství přál. Říkám svým způsobem, protože jistě není Bagnaiův fanoušek, ale svým způsobem. Co všechno se dělo v pozadí závodů se můžeme jenom dohadovat. Buďto se v budoudnu něco z toho dozvíme, nebo spíš se na to zapomene a to co nyní rozhýbává všelijaké diskuze a dohady zvolna vyšumí. Sprint Race byl ale důležitý jinou událostí. Hned v úvodu došlo k větší kolizi, ve které účinkovali Bezzecchi, Martin, Rins, Zarco a Miller. Bezzecchi s Martinem šli na zem, ostatní to ustáli v sedlech. Martin, který vynechal část sezony pro zranění a sotva se dostával do formy, to odnesl zlomenou klíční kostí. Takže má zase stopku a letošní sezóna je nejspíš v pekle.

Sprint Race Results:
1. Bagnaia Francesco, ITA, 2. Marquez Marc, ESP, 3. Acosta Pedro, ESP, 4. Mir Joan, ESP, 5.. Morbidelli Franco, ITA, 6. Quartararo Fabio, FRA.

Po vítězství Bagnaii ve Sprint Race již zůstávala jediná otázka. Zda se mu bude dařit i v hlavním závodě. Že si Marc Marquez pohlídá zisk titulu mistra světa, o tom nikdo nepochyboval. Bagnaia se ujal vedení, Marquez se záhy dostal za něj na druhé místo. Jelo se jelo, v podstatě se jakoby nic nedělo, ale o nečekané drama se postaral kouř. Asi deset kol před cílem se pojednou z Bagnaiovy Ducati zakouřilo. Dobře to bylo vidět na průjezdu tunelem, kde i v televizi bylo dobře patrné, jak si Bagnaiova Dukatka upšoukla. Marquez to zřejmě zaznamenal, přibližoval se, ale útok na Bagnaiu zřejmě neměl v úmyslu. Bylo by to taky zbytečné, protože by to byl zcela nesmyslný souboj dvou rivalů, který by nic nepřinesl. Resp. by přinesl buď nějaký průšvih a nebo nic. Jak ubíhala kola, pšoukala si Bagnaiova motorka vesele stále o trochu víc, Marquez byl stále blíž, v boxu si lidé hryzali rty i nehty, byl to nervák. Ale všechno dobře dopadlo, Bagnaia vyhrál a mohl se radovat, že je zpět ve hře, Marquez se stal mistrem světa a radoval se také.

Lze tedy říci, že konflikt mezi Bagnaiou a vedením týmu Ducati něco opravdu přinesl. Karel Abrahám pohotově zjistil, že podle vnějších znaků jede Bagnaia možná na svém původním starším motocyklu. Což byl postřeh velmi dobrý, byť třeba jen proto, že bylo jasné, že se něco ve vztahu Bagnaii a Ducati změnilo. Mě by třeba konkrétně zajímalo, jak moc se doopravdy radovalo vedení týmu po závodě. Zda víc z toho že je Marquez mistrem světa (což bylo už předem jasné) a nebo z toho, že Bagnaia vyhrál a setřásl ze sebe noční můru. Každopádně všelijaké výkruty a zákruty Dall´Igny jsou známé, o Tardozzim jsem prozatím nějaké výrazné zápornosti nezaznamenal, což však neznamená, že nejsou.

Moto GP Results:

1. Bagnaia Francesco, ITA, 42:09,312, 2. Marquez Marc, ESP, 42:13,508, 3. Mir Joan, ESP, 42:16,170, 4. Bezzecchi Marco, ITA, +10,128, 5. Morbidelli Franco, ITA, +10,421, 6. Marquez Alex ESP, +14,544, 7. Fernandez Raul, ESP, +17,588, 8. Quartararo Fabio, FRA, + 21,160, 9. Zarco Johann, FRA, +21,733, 10. Aldeguer Fermin, ESP, + 23,107, 141. Bastianini Enea, ITA, 12. Binder Brad, RSA, 13, DiGiannantonio Fabio, ITA, 14. Oliveira Miguel, 15. Chantra Somkiat, THA.

Stav MS po GP Japonska:

1.Marquez Marc 541, 2. Marquez Alex 340, 3. Bagnaia 274, 4. Bezzecchi 2423, 5. Morbidelli 196. 6. Acosta 195, 7. DiGiannantonio 182. 8. Quartararo 149, 9. Aldeguer 147, 10. Zarco 141, 11. Binder, 105, 12. Marini 97 bodů.
Mistrem světa je Marc Marquez.

157

324

V obou nižších třídách nás čeká boj o titul mistra světa. Jak se vyvine situace u Ducati, to je těžké předvídat. Marquez je mistrem světa a má našlápnuto na další. Hodně lidí to i tak zřejmě vidí. Nějak se mi nechce srovnat v hlavě, že by oba měli zůstat u Ducati. To by se asi musel Bagnaia smířit s tím, že v tom případě bude hlavní hvězdou Marquez. Myslím že to není reálné a bez třenic se situace určitě neobejde. Jsem rád, že nic takového nemusím řešit. Vedení si je tam vzalo oba, tak ať se teď snaží. Předpokládám, že to bude zajímavé, ovšem na závodní dráze se bude odehrávat jen menší část tohoto dramatu.

To je zatím všechno
Věnceslav Černý

Foto MotoGP.com
Autorský obsah

Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

Nejnovější komentáře

Dejf77 napsal komentář k ČTT + IRRC v Hořicích 2025 - fotogalerie
Moc hezký fotky 👍
Drak napsal komentář k Klady a zápory Velké ceny v Brně..
Pěkný článek a zhodnocení, s něčím souhlasím, s něčím zas ne 😅.Parkování když prší byl problém i dří...
Tereza napsal komentář k Klady a zápory Velké ceny v Brně..
Osobně jsem si MotoGP užila, co mi ale celý zážitek kazilo bylo okolí tribuny T1. Nejvíce prostoru z...
Výborný článek! ale je to tedy hodně smutné.. 🤨Že je situace špatná jsem věděl, ale že je to až tak ...