Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Chladicí kapalina: měnit nebo ne?

Během posledních několika let se v kruhu automobilových nadšenců objevil jeden zásadní rozpor ohledně chladicí kapaliny. Jedni tvrdí, že chladicí kapalinu je potřeba v pravidelných intervalech měnit. Druzí ale oponují – podle nich je kapalina celoživotní a stačí pouze při úbytku dolévat vodou. Komu věřit?

Začněme lekcí z chemie

Nejprve si připomeňme, z čeho se vlastně chladicí kapalina skládá. Její základ tvoří dvě látky - glykol (ethylenglykol, monoethylenglykol) a voda. Procentní zastoupení záleží na tom, zda kupujete koncentrát (zde množství glykolu přesahuje 90 %, proto je nutné jej před použitím naředit vodou) nebo již naředěnou směs (množství glykolu kolem 40 %). Několik málo procent (kolem šesti) pak v kapalině zastupují aditiva – např. odpěňovadla, inhibitory koroze, stabilizátory atp.

Účinnost se časem snižuje

Používání motoru má za následek tepelné namáhání v chladicím systému, což způsobuje postupné odpařování chladicí kapaliny. Nedochází však k odpařování celé směsi, ale jenom jedné její části – vody. Pokud tedy vezmeme v potaz pouze tento proces, pravidelné dolévání vody by skutečně stačilo – bez nutnosti kapalinu pravidelně měnit.

Jenže má to háček. Při používání motoru dochází i k dalším defektům – např. snižování účinnosti výše zmíněných aditiv (odpěnovadel, stabilizátorů, zvyšovačů pH apod.). To znamená, že po nějakém čase (nejčastěji po 3-5 letech), chladicí kapalina přestává chránit motor. Na internetu najdete např. spoustu příběhů o tom, jak některým motoristům kapalina, kterou dlouho nevyměnili, doslova vyžrala těsnění pod hlavou. Ověřeno praxí.

Zkrátka a dobře, ochranná funkce chladicí kapaliny se postupem času snižuje. Nemusíte ji měnit striktně podle toho, co vám řeknou v servise, ale alespoň jednou za 3 roky (v případě modrozelené kapaliny) nebo jednou za 5 let (v případě červené nebo růžovofialové kapaliny) výměna přijde vhod. A to i v případě, že vám prodejce auta tvrdí cosi o kapalině na celý život.

Dolévejte vodou z kohoutku

Nesmíme opomenout, že chladicí kapalinu je nutné v čase mezi výměnami dolévat. Dříve se to dělalo destilovanou nebo mineralizovanou vodou – a tato praxe se tak zakořenila, že za ni mnozí lobují ještě dnes. Nenechte se ale zmást, dnešní chladicí kapaliny mají již takové složení, že jim naopak více vyhovuje voda z kohoutku. Ideálně měkká – třeba z městského vodovodu. Někteří mechanici dokonce destilovanou vodu přímo zakazují, protože podle nich je hladová a agresivní vůči součástkám v motoru.

chladici-kapalina

Závěrem podotýkáme, že životnost jednotlivých chladicích kapalin je různá. Pokud si koupíte na benzínce pochybnou směs za pár korun, hrozí, že svou ochrannou funkci ztratí již po několika měsících. Nakupujte proto raději u specializovaných obchodů, jako je např. jplusz.cz. Vyšší investice se vyplatí – je to totiž lepší, než pak měnit nebo opravovat prožrané součástky motoru.

Komentáře (0)

K článku nejsou žádné komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

Marco33 napsal komentář k Jakub Kornfeil se vrací!
Paráda, tak alespoň něco. Jen je škoda, že to asi nikde v televizi neuvidíme.. Nebo se pletu?...
Ranger61 napsal komentář k Nový provizorní kalendář MotoGP 2020
Sice dobrá zpráva, ale stejně bude Brno bez fanoušků a i bez novinářů jen u televize. Velice s podiv...
Dobrá zpráva, Jackovi fandím už moc dlouho a myslím, že si to zaslouží Snad nebude zbrklej a nebud...
Závody se nejezdí, ale smlouvy se vesele podepisují.. ...