Přemýšlíte jaký olej nalít do Vašeho motocyklu a nevyznáte se v jejich dělení a značení? To rozhodně nejste sami a proto jsme pro Vás připravili tento článek, ve kterém si popíšeme jednotlivé druhy olejů, jejich vhodnost, co přesně znamená jejich značení a který olej tedy pro Váš motocykl vybrat.
Výměnu oleje provádějte v pravidelných intervalech doporučených výrobcem motocyklu. Ty jsou obvykle uvedeny v manuálu k danému motocyklu, či je můžete nalézt například v tzv. mazacích plánech výrobců olejů.
Základní rozdělení olejů
- Minerální (z ropy)
- Polosyntetické (přechod mezi minerálním a syntetickým)
- Syntetické (nezískávají se z ropy, umělé vyráběné syntézou)
Značení olejů
Oleje se dle normy SAE značí takto: xxWxx (například 10W40), Jedná se o nejčastější značení, které naleznete na obalu každého oleje.
První dvojčíslí před W značí třídu pro zimní provoz, zatímco dvojčíslí na konci značí třídu pro letní provoz. Existuje celkem 11 tříd, 6 zimních (0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) a 5 letních (20, 30, 40, 50, 60). Oleje jsou do jednotlivých tříd zařazovány dle jejich viskozity (vazkosti) při určité teplotě.
- Třída pro zimní provoz
Tato třída určuje startovatelnost motoru za nízkých teplot. Čím je číslo nižší, tím je řidší olej a tedy lépe maže za studena. Naopak vyšší číslo znamená hustší olej a horší mazání za studena. Jelikož se v zimě při teplotách pod nulou na motorce nejezdí, není tedy nízké číslo nutné (olej 0W má dostatečné mazací vlastnosti i při teplotě až -50°C). Pro motocykly se tak v naší zemi nejčastěji používají polosyntetické oleje zimní třídy 10W.
0W a 5W - syntetické oleje
10W - polosyntetické oleje
15W, 20W, 25W - minerální oleje
- Třída pro letní provoz
Tato třída určuje hustotu oleje naopak za vysokých teplot. Čím vyšší toto číslo je, tím vyšší teplotu olej zvádne při dostatečném mazání motoru.
Řídké oleje s nízkým číslem fungují dobře už od nastartování, ale naopak při vyšších teplotách v motoru již fungují hůře a můžou se dokonce přepalovat, což je vysoce nežádoucí.
Naopak oleje s vysokým číslem, které jsou hustší, nemažou tak dobře zastudena po nastartování, ale zato zvládají i ty nejvyšší teploty v motoru. Jsou tak vhodné spíše pro závodní stroje s vysokou zátěží. U těchto olejů je třeba po nastartování motor zahřát na provozní teplotu.
Pro běžné ježdění je tedy nejlepší určitý kompromis, kdy v našich končinách je naprosto dostačující a nejpoužívanější hodnota třídy pro letní provoz 40.
- Další dělení olejů
Kromě výše uvedeného značení olejů dle SAE existují i další rozdělení olejů dle výkonnostních tříd. Nejčastější jsou normy API, ACEA a normy výrobců vozidel. Ty ale pro výběr oleje do motocyklu nejsou příliš podstatné a proto je nebudeme dále rozvádět.
Jaký olej tedy vybrat?
Při výběru vždy dodržujte to, co Vám výrobce motocyklu předepsal do manuálu. Pokud to uvedené není či nemáte manuál, pak v našich končinách jsou nejideálnější oleje třídy 10W40 či 10W50. Také samozřejmě zkontrolujte, zda je olej určený pro 2-taktní nebo 4-taktní motory, dle typu motoru Vašeho motocyklu.
Přísady (aditiva) do oleje
Na trhu existují také aditiva pro oleje, které mohou vylepšovat jejich vlastnosti, především vlastnosti čistící jako například MOTUL Engine clean.
https://www.moto.cz/clanky/motocykly-a-technika/840-oleje-rozdeleni-a-vysvetleni-znaceni#sigProId3b8cee50fd