web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

Jak to bylo v roce 2024 v Miniracing Czech Republic & FIM MiniGP ?

Miniracing v sezóně 2024: výsledky, třídy, týmy a úvaha...

Znalce a fanoušky motocyklové silnice nechci nijak urazit, ale myslím, že pro běžné motoristické příznivce nebude na škodu, zopakujeme-li si na začátku tohoto malého souhrnu vypsané třídy a věkové limity. Já sleduji Miniracing více méně nárazově a obvykle jsem schopen si zapamatovat pouze vypsané třídy, ale ve věkových kategoriích mám neustálý zmatek. Vypsané třídy s věkovými kategoriemi vypadaly pro sezónu 2024 takto: Minimoto Junior A (6 – 10 let), Minimoto junior B (8 – 12 let), Tř. Ohvale 110 ccm (8 – 12 let), Tř. Ohvale 160 ccm (FIM Mini GP) (10 – 14 let), Tř. Ohvale 190 ccm (12 – 16 let), GP 12 Junior (od 15 let), GP 12 Senior (od 30 let), a Třída Pitbike 160 Stock (od 15 let).
Výjimky stran věku tady probírat nebudeme, ale nějaké výjimky mohly být uděleny na základě písemné žádosti zákonného zástupce.
Mistrovský seriál měl sedm závodů. Zahajovalo se 10. a 11. května ve Vysokém Mýtě, na přelomu května a června 31.5. – 1.6. následovaly závody na Hradišti v Písku a 14. – 15. června v Chebu. Na první a druhou polovinu rozdělil seriál druhý závod na Hradišti 12. a 13. července. Ve druhé polovině se závodilo 16. a 17. srpna v Třinci, na samém konci srpna, 30. a 31., se podruhé jelo v Chebu a závěr se odehrál tam, kde začal, ve Vysokém Mýtě 20. a 21. září.

Probereme si seriál podle jednotlivých vypsaných tříd. Bude to zřejmě jednodušší, než se probírat jednotlivými závody.

Třída Minimoto Junior A:
Doby, kdy na roštu této třídy bývalo patnáct až dvacet závodníků, jsou dávno pryč. Loni stačily ke spočítání startujících prsty jedné ruky. Aby bylo možné odjet mistrovský klasifikovaný závod, bylo třeba mít alespoň pět jezdců převzatých k závodu. To se stalo pouze třikrát. V úvodu ve Vysokém Mýtě, pak v Chebu a při druhém závodě v Písku. Všechny klasifikované jízdy vyhrál Adam Bambas ze Smrž Academy RT a celkem bezpečně vyhrál před jezdci JRT Brno Circuit Janem Matouškem a Janem Jakubcem.
Závěrečná tabulka: bodovalo šest jezdců

1. 41 Adam Bambas Smrž Academy Racing Team 150 bodů
2. 28 Jan Matoušek JRT Brno Circuit 120
3. 56 Jan Jakubec JRT Brno Circuit 90
4. 83 Patrik Stránský FS 12 RT – JRT Brno 79
5. 55 Štěpán Hubička JRT Brno Circuit 16
6. 11 Julian Gugalo Nemero Motorsport 11

Minimoto Junior B:
Těchto strojů nebyl nikdy na startu příliš velký počet, jedná se o rychlejší variantu minibiku A s rozšířeným restriktorem. Většinou se tu objevovali talentovaní závodníci, u nichž se předpokládal rychlý postup do vyšších tříd. Tentokrát se to vypadalo, že mistr nebude vyhlášen, startujících bylo málo. Všechno zachránil poslední závod ve Vysokém Mýtě, kde se díky brněnským závodníkům sešlo pět jezdců a závod pro MR byl tedy regulérní. V roce 2025 již tato třída není vypsána.
Závěrečná tabulka: bodovalo pět jezdců

1. 28 Jan Matoušek JRT Brno Circuit 45 bodů
2. 5 David Holler Moto Club Jindřichův Hradec 45
3. 56 Jan Jakubec JRT Brno Circuit 29
4. 94 Lukáš Chytka JRT Brno Circuit 29
5. 88 Lukáš Otevřel JRT Brno Circuit 22

Tř. Ohvale 110 ccm:
V této třídě byly obsazeny všechny závody dostatečným počtem jezdců a boj o titul byl dramatický až do posledního závodu. Mistrem ČR se stal slovenský jezdec Roman Masár, který krom toho získal i titul Mistra Evropy, Mistra Slovenska a Maďarska. Jeho největším soupeřem byl Jakub Sedláček z JRT Brno Circuit. Ten sice osmkrát zvítězil, ale jednu jízdu nedokončil a třikrát nestartoval, zatímco Masár vyšel naprázdno jenom jednou, ale v dalších jízdách vždy bodoval a v závěru seriálu si potřebný náskok takticky udržel. O titulu zřejmě rozhodl již úvodní závod ve Vysokém Mýtě, kde Sedláček první jízdu nedokončil a do druhé už nenastoupil. Potom sice následovala šňůra čtyř Sedláčkových vítězství a třetí a desáté místo v Písku, čímž se Masárův náskok ztenčil na pouhé čtyři body, jenomže v Třinci Sedláček nestartoval a Masár zapsal dvě vítězství. Zbylé čtyři závody Sedláček vyhrál, ale Masár si potřebný náskok takticky ohlídal. Třetí skončil jezdec českého týmu FS 012 Racing Team Alex Beták, který získal celkem 214 bodů.
závěrečná tabulka: bodovalo osmnáct závodníků

1. 19 Roman Masár Kubajz Racing School 234 body
2. 82 Jakub Sedláček JRT Brno Circuit 226
3. 100 Alex Beták FS 12 Racing team 214
4. 73 Jan Babiarz Katanka Young Team 199
5. 55 Štěpán Hubička JRT Brno Circuit 183
6. 84 Filip Hromada Motoriders Racing Team 155
7. 14 Max Hájek Smrž Academy Racing Team 130
8. 93 Leon Polák SIL Academy 102
9. 90 Franek Mynarski Katanka Young Team 77
10. 77 Václav Michal Smrž Academy Racing Team 77
11. 25 Vojtěch Smrž Smrž Academy Racing Team 73
12. 33 Martin Novák Team Lukáš Pešek 42
13. 69 Daniel Voborník Haňáček JRT Racing Team 33
14. 53 Jakub Volák Volis Racing 26
15. 67 Tadeusz Fukacz SIL Academy 24
16. 36 Vincent Bittman BRC Šubrt Racing 19
17. 37 Pavel Kowolovski JRT Brno Circuit 7
18. 88 Lukáš Otevřel JRT Brno Circuit 6

Tř. Ohvale 160 ccm (FIM Mini GP):
Oblíbená třída, vypisovaná i v rámci šampionátu FIM. Počet startujících kolísal jen minimálně, v průměru bylo na startu deset závodníků, nejvíce třináct a nejméně 8. Jednoznačným lídrem třídy byl polský jezdec Olaf Kozlowski, podporovaný developerskou firmou Property – Brokers z Krakowa. Ze čtrnácti startů třináctkrát zvítězil, jednou byl diskvalifikován. Druhé místo obsadil, také bezpečně, Šimon Kučeřík z FS12 Racing teamu, který si připsal jediné vítězství, které pustil Kozlowski a sedmkrát dokončil závod na druhé pozici. Třetí, již s menším odstupem od ostatních jezdců, skončil Pavel Smítka z Motoriders Racing Teamu.
FIM MiniGP World Series je jedna z prvních cest do MotoGP a Česká republika je od sezony 2024 součástí tohoto jedinečného programu.
Závěrečná tabulka: bodovalo patnáct jezdců

1. 20 Olaf Kozlowski OK Racing by Property-Brokers 325 bodů
2. 100 Šimon Kučeřík FS12 Racing Team 256
3. 49 Pavel Smítka Motoriders Racing Team 216
4. 99 Šimon Urbančok FS12 Racing Team 193
5. 16 Tobias Král´ FS12 Racing Team 143
6. 19 Matyáš Bařina Smrž Academy Racing Team 117
7. 44 Ksawery Gasik SIL Academy 103
8. 11 Daniel Matulík LM Tyres Racing Team 94
9. 10 Lukáš Matulík jr. LM Tyres Racing Team 90
10. 33 Marie N. Nováková Teram Lukáš Pešek 75
11. 53 Jakub Volák Volis Racing 20
12. 93 Szymon Urbanek MX Otopit Toruň 18
13. 94 Lukáš Chytka JRT Brno Circuit 18
14. 78 Adrian Luckensteiner Streetfighter-Racing Motosport 18
15. 37 Pave1 Kowolovski JRT Brno Circuit 10

Tř. Ohvale 190 (FIM MiniGP):
Tato třída rovněž neoplývala velkým počtem startujících, ale těch sedm nebo osm závodníků bylo na startu vždy. Nejsilněji byly zastoupeny týmy FS 12 Racing a Team Lukáš Pešek. Roman Durdis, svěřenec Lukáše Peška, zvítězil celkem osmkrát, Viktor Čech z FS12 Racing Teamu pětkrát, a to v podstatě rozhodlo. Vítěz Roman Durdis nasbíral 316 bodů, Viktor Čech o jednatřicet méně. Třetí skončil další Peškův jezdec, Lukacs Tamas už s větší ztrátou, ten získal celkem 201 bod. I tato třída skýtá vítězům možnost zúčastnit se na závěr sezóny finálového závodu ve Španělsku a vstoupit do světa velkých profesionálních závodů. Průběh loňského finále je možné shlédnout na internetu a je to opravdu závod režírovaný a organizovaný na vysoké úrovni a atmosféra si nezadá s atmosférou závodu Grand Prix.

1. 7 Durdis Roman Team Lukáš Pešek 316 bodů
2. 2 Čech Viktor FS12 Racing Team 285
3. 5 Tamas Lukacz Team Lukáš Pešek 201
4. 79 Vyskočil Adam FS12 Racing Team 187
5. 66 Kuptel Antoni SIL Academy 154
6. 17 Kučera Jan Team Lukáš Pešek 134
7. 20 Škopek Jindřich Motoriders Racing Team 84
8. 100 Kučeřík Šimon FS12 Racing Team 61
9. 29 Adamík Jakub Páčia Racing Team 31

Třída GP12 Junior atřída GP12 Senior:
Zbývají nám dvě poslední třídy GP12 Junior a Senior. Jezdí se na motocyklech Ohvale 190 ccm a třídy se liší věkem závodníků. Junioři jsou od patnácti let věku a senioři od třiceti. Původní záměr byl takový, že pojedou dohromady, ale samozřejmě s oddělenou klasifikací. Senioři nesouhlasili a postavili se proti s tím, že junioři jsou pekelně rychlí a jedou divoký závod, což pro lidi ve věku nad 30 let už většinou není to, co by o takových závodů chtěli.
Takže se třídy rozdělily, jenomže..... Jenomže došlo postupem doby k úbytku startujících takového rázu, že bylo nutné, obě třídy zase sloučit do jedné jízdy. Pro letošní rok je už vypsána jen jedna třída s názvem GP12 All Stars.
Úvodní závod GP Junior ve Vysokém Mýtě vypadal docela dobře, na startu se sešlo devět závodníků. Už ve druhém závodě v Písku jich jich ale bylo jenom sedm a ve třetím v Chebu už se o body nezávodilo pro nedostatek převzatých jezdců. Nakonec se počet ustálil na pěti (šest jízd) a šesti (dvě jízdy), takže se mistrovský seriál odejel bez dalších výpadků

GP12 Junior:

1. 99 Benáček Tadeáš JRT Brno Circuit 280 bodů
2. 20 Škopek Jindřich Motoriders Racing Team 223
3. 34 Matička Tomáš Klíma Energy Racing 169
4. 6 Sovička Troy BGR by SART 146
5. 25 Giesler Nikolas Team Lukáš Pešek 54
6. 311 Pavelek Marek Dalfos Morava Racing Team 49
7. 36 Bittman Václav BRC Šubrt Racing 48
8. 17 Dobrá Justýna Westmoto 33
9. 10 Matulík Lukáš junior LM Tyres Racing team 26
10. 58 Zanin Nicolas DAFIT Motoracing 17
11. 65 Verner Jan JRT Brno Circuit 15
12. 520 Pelíšek Milan Westmoto 15

GP Senior:

Podobnýobraz jako v juniorech nastal i v seniorech. Osm startujících v zahajovacím závodě ve Vysokém Mýtě a vzápětí propad na pět startujících a méně. Potřebných pět startujících se nesešlo dokonce třikrát. V Chebu, Třinci a na závěr ve Vysokém Mýtě. Takže se třída zachránila opětným sloučením s Juniory. No, zachránila, to není ten pravý výraz. Ale když jich nebude pět, aspoň se svezou.

1. 89 Homola Patrik Motoriders Racing Team 245 bodů
2. 96 Sovička Pavel BGR by SART 201
3. 7 Dobrý Jiří Westmoto 127
4. 471 Budina Filip Motoriders Racing Team 123
5. 16 Mach Jan Team Lukáš Pešek 41
6. 165 Suchánek Jiří Janamix 32
7. 49 Buřič Jan 2029 Racing 22
8. 44 Tabor Pavel Automobilklub Slaski 13

Pitbike 160 Stock:

1. 121 Crhák Milan Adam JRT Brno Circuit 50 bodů
2. 18 Prostějovský Filip JRT Brno Circuit 40
3. 17 Dobrá Justýna Westmoto 32
4. 9 Verner Martin Dalfos Racing 26
5. 8 Pelíšek Milan Westmoto 0

Závodníci se sešli pouze v jediném závodě, a to v tom zahajovacím ve Vysokém Mýtě. K tomu asi není co dodat.

Ještě se krátce podívejme na některé týmy, které se zúčastňují závod:
Smrž Academy Racing Team
Závodní akademie pro začínající adepty silničních závodů v Českých Budějovicích pro všechny chlapce a dívky od 5 do 12 let. Náplň: základní kondiční příprava, základy jízdy na motorce, základní discipliny SZM, bezpečnost na motorce, základní dovednosti na závodech. Trenérský tým tvoří Martin Smrž, Jakub Smrž a Matěj Smrž. Pravidelné tréninky probíhají a dopravním hřišti ÚAMK v ulici Karoliny Světlé v Českých Budějovicích.

FS12 Racing Team:
FS12 Racing Team – celým názvem Filip Salač12 Racing Team. Už tím je řečeno hodně. V současné sobě je Filip Salač naším jediným zástupcem v závodech Grand Prix. Rodina F. Salače a jejich partneři se rozhodli adeptům závodění maximálně pomoci a založili FS12 Racing Team. Tým se zúčastní závodů českého Miniracingu, který se letos dostal i do seriálu FIM MiniGP ve třídách Ohvale 160 ccm a 190 ccm. FS12 Racing Team podporuje jezdce ve třídách Ohvale 110, 160 a 190 a ve třídě Minibike.

Motoriders Racing Team:
Agentura byla založena v roce 2017. Věnuje se výcviku na silničních motocyklech, motardech a Pitbicích. Hlavními instruktory jsou Martin Polák a Jindřich Škopek mladší. Trénuje se na malých i velkých okruzích, hlavní činností je pořádání okruhových dní, které jsou určeny pro všechny, od začátečníků po zkušené závodníky. Jezdí se v Písku na Hradišti, ve Vysokém Mýtě, ale také v Mostě, Rijece, Slovakiaringu a Pannoniaringu.

Team Lukáš Pešek:
Motoškola Lukáš Pešek Riding School vznikla v roce 2017, kdy Lukáš Pešek skončil se závoděním. Škola pořádá halové zimní kurzy, tréninky dětí, kurzy bezpečnosti, okruhové kurzy a halové kurzy okruhové techniky. Sídlí na Výpadové ulici v Praze Radotíně. Žákem školy byl mj. i Oliver König, mistr Evropy.

JRT Brno Circuit:
Od roku 2010 funguje v Brně minibiková akademie. Na jejím základě vznikl v dubnu 2017 Junior Racing Team Brno Circuit. Po několika změnách názvu se v roce 2020 ustálil na Brno Circuit Junior Racing Team. Zúčastňuje se závodů seriálu Minimoto racing.cz, který vede p. Vít Bromovský a závodí se v Pardubicích, Chebu, Písku Hradišti, Brně, ale také v Českých Budějovicích. Závodí se ve třídách Minimoto Rookies, Minimoto Junior A, Minimoto Junior B, Minimoto Open 50 a Scooter.

DSCN1348DSCN1474DSCN1349IMG 7538

Pitbike 160 Stock je tedy třída, která bohužel zažila v roce 2024 svou derniéru. Proč bohužel? Protože na motocyklech laděných do stylu supermotard předváděli odvážní mladíci udivující náklony a řízené smyky. Jak rychle se třída stala populární a vypadala na slušný rozmach, tak najednou nebyli jezdci ani motocykly. Je to opravdu nevyzpytatelné. Začne se něco zkoušet, zájem je zjevný, sejde se i dost jezdců, ale jakmile se nově ustavená třída sváže do předpisů, najednou tu není nikdo. Ale proč? Co vadí? Jaký je hlas samotných jezdců, z nichž většina přešla do seriálu Rival Trophy?
„Když oni všichni podvádí. Ne někteří, ale úplně všichni! A my, když jim chceme stačit, musíme podvádět taky. Jenže v mistrovství republiky nám můžou po závodě rozebrat motorky, přijdeme o body a ještě nás potrestají. Tady se nic takového nedělá, proto jsme tady.“ Tento rozum nemám z vlastní hlavy. Je od muže, který se v prostředí Minimoto a Minibike pohybuje léta, zná poměry a zná i jezdce. Prozrazovat jej nebudu, nejsem si jist, jak moc je tato informace vznětlivá.
Hlad po závodech stále je, příkladů najdeme dost. Lidí, kteří jsou do závodů svých či svých dětí ochotní nacpat peníze, je stále hodně. Mělo by ale být jasné, že nelze jít cestou neustále zvyšované úrovně mistrovství. Protože někde na zvyšující se úroveň nestačí jezdec, někde peníze. Většinou tedy peníze. A když se to sečte, zbydou jedinci. Smutné, ale pochopitelné, skoro logické.
Což takhle, udělat chudší mistrovství, přístupnější i méně majetným závodníkům, krapet zjednodušit a rozvolnit předpisy, možná by to chtělo i zmenšit počet různých kategorií a tříd. Loni jsem napočítal v jediném závodě na Slovensku dvacet tři různých klasifikací. To má sice tu výhodu, že každej, kdo tam s něčim přijede, tak buď vyhraje, nebo je aspoň druhej nebo třetí. Ale to asi taky nenídobrá cesta, protože když pořadatelé chtějí (třeba) ocenit všechny jezdce do pátého místa, tak aby jim poháry vozil kamion. Závodníci ví, že vítěz je jenom jeden a smíří se s tím. To, co tady píšu, sice zavání starým svazarmovským heslem „Za masovost“, a můžete si z toho dělat srandu. Je ale také jasné, že ne všechno, co dělal Svazarm, bylo špatné. Když vám na fotbalovej nábor přijde sto dvacet kluků, třeba bosejch, v roztrhanejch teplákách a s míčem pamatujícím třicetiletou válku, možná z nich něco vyberete a sestavíte i mančaft. Když přijdou dva, jeden bude mít kopačky za padesát tisíc, druhej za sto tisíc, a vlivný tatínek toho s těma dražšíma kopačkama a s břichem za půl milionu vám řekne, že kategoricky požaduje zařazení kluka do reprezentace, tak neuděláte nic. NIC.
Tak bych řekl, že je to pro tentokrát o motorkách až dost...

Věnceslav Černý

DSCN1552IMG 7601DSCN1424IMG 7517

Autorský obsah

Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

Značky:

Nejnovější komentáře

Dejf77 napsal komentář k ČTT + IRRC v Hořicích 2025 - fotogalerie
Moc hezký fotky 👍
Drak napsal komentář k Klady a zápory Velké ceny v Brně..
Pěkný článek a zhodnocení, s něčím souhlasím, s něčím zas ne 😅.Parkování když prší byl problém i dří...
Tereza napsal komentář k Klady a zápory Velké ceny v Brně..
Osobně jsem si MotoGP užila, co mi ale celý zážitek kazilo bylo okolí tribuny T1. Nejvíce prostoru z...
Výborný článek! ale je to tedy hodně smutné.. 🤨Že je situace špatná jsem věděl, ale že je to až tak ...