web stats

Činěves

AMK Městec Králové uspořádal v roce 1975 kromě dvou závodů ve městě ještě třetí - na přírodním okruhu u obce Činěves. Rychlou a členitou trať byli pořadatelé nuceni po dvou letech opustit kvůli výstavbě silničního obchvatu obce.. 

Činěveský trojúhelník 

Doba, kdy Svazarm pořadatele některých motocyklových podniků dotoval, závodům přála. V kalendáři silničních motocyklových závodů sedmdesátých let to také bylo znát…

V Městci Královém se podařilo obnovit silniční závody na jejich městské trati v roce 1974. Nejprve dva, později i tři závody v roce pořádali noví členové místního AMK v čele s Františkem Novákem. Souběžně s tím ale hledali i jinou vhodnou silnici v okolí pro okruh, který by splňoval parametry pro závody vyšší úrovně. V roce 1975 jednu takovou našli, nedaleko Městce Králové - u obce Činěves. Po několika nejnutnějších úpravách jejího okolí a zejména prostoru budoucího parkoviště závodních strojů na ní pak uspořádali jejich celkově třetí závod v tom roce s názvem: Činěveský trojúhelník.

Činěveský trojúhelník - původní mapa před výstavbou nového obchvatu..Činěves 1975 - M-ČSR 350 ccm:  #4 B. Lidmanský, #18 J.Müller, #47 J. Hylák, #44 M. VotrubecČiněves 1975, na startu třída 125 ccm: #154 K. Pokorný (Jawa 2V), #43 Tonda Plevák (JAHA), #49 Zdeněk Rybka, vlevo v kombineze bratr Tondy Jirka PlevákČiněves, start 125 ccm

Klasická přírodní trať byla svým profilem poměrně zajímavá: délka 5034 metrů, 10 zatáček a slušné převýšení. Pořadatelé umístili start na silnici Městec Králové – Dymokury, těsně za  odbočkou na obec Záhornice. Parkoviště závodních strojů bylo za tribunou pro čestné hosty u startu, tvořenou zaparkovaným návěsem. Z depa ohraničeného dřevěnými zábranami proti sněhu na okraji pole se dalo odejet i během závodů (přes Záhornici), což nebývalo tehdy všude pravidlem. Silnice se po zhruba 800 metrech po startu, dlouhou rychlou levou zatáčkou dostala do úseku, který využívá i dnešní Dymokurský okruh, tenkrát ovšem ještě přímý hlavní tah na Jičín neexistoval.

Činěves 1975 - 250 ccm: #16 R.Janoušek, #8 B.Lidmanský..Činěves 1975 - poslední zatáčka před cílem - třída M-ČSR 125 ccm: #17 J. Tesař, #3 J. Havrlíkstejné místo v současnosti..

průjezd obcí Činěves 1975 - #42 Mervart, 350ccmstejné místo dnes..Činěves 1976 - zadní řada - z prava do leva: Otto Grotenburg, Karel Pokorný a Pavel Vašíček z Brna

Na křižovatce před Dymokury trať zatočila ostře doleva a po tehdejší státní silnici Jičín - Poděbrady pokračovala směrem na Činěves. Následné esíčko z kopce bylo atraktivní pro diváky na přilehlé stráni. Průjezd obcí, se třemi protahováky byl rychlý a na srdce, jezdci si jej mohli vychutnat. Éra retardérů a podobných nebezpečných zpomalovacích paskvilů k nám měla přijít až později. Tuto rychlou pasáž ukončila odbočka na křižovatce vlevo na Městec Králové a následný rovný úsek  do stoupání ven z obce.

start volné třídy v Činěvsi 1975 - #11 J. Franc, 7 O. Kába, #9 Z. Havrda, #8 V. Jarolím, #4 J. Bareš1975- třída M-ČSR 350 ccm: B. Lidmanský - Jawa JuniorČiněves 1976 - Karel Pokorný v poslední zatáčce, třída 250 ccm

Po kilometr dlouhé, téměř přímé pasáži na plný plyn, se jezdci dostali na křižovatku, ve které plynulým levým obloukem najeli na rovinku kolem lesa zpět k cíli. Dokonalou iluzi závodního okruhu umocnilo bílé nalajnování okrajů silnice po celém okruhu. Zcela určitě muselo jít o parádní svezení. Na mistrovství republiky tento okruh parametry sice neměl, pro závody mistrovství ČR a volné třídy však byl dostačující. Závod M-ČSR 125 vyhrál Josef Tesař, 250 ccm: Václav Šefl, 350 ccm: domácí Bohumil Pieš a volnou třídu Jaroslav Franc. Také v roce 1976 uspořádali městečtí v Činěvsi v pořadí svůj třetí závod v roce. V srpnu 1976 tam v M-ČSR zvítězili: 125 ccm: Jiří Havrlík, 250 ccm:  Jiří Mrkývka, 350 ccm: Vlastimil Jeník a volnou třídu vyhrál Bohumil Staša.

Číněves 1976 - poslední zatáčka před cílem - I. MichálekČiněves 1975 - B.Lidmanský - Jawa Junior 350 ccmČiněves 1975 - #3 J. Havrlík, #17 J. Tesař - vítěz třídy M-ČSR 125 ccmČiněves 1975 - B. Lidmanský na Jawě 250 Junior

Tento závod byl také posledním. Pořadatelé museli okruh opustit kvůli plánované výstavbě silničního obchvatu Činěvse a Dymokur. Hlavní silnice 1/32 vedoucí z Poděbrad do Jičína se v úseku mezi Činěvsí a Nouzovem (v délce 8,6 km) měla rozsáhlou přestavbou narovnat a u Činěvse dokonce zapustit pod úroveň terénu. Tehdy jistě nikoho nenapadlo, že se do těchto míst pořadatelé právě díky novému obchvatu za šest let opět vrátí…

Činěves 1976 - #29 K. Pokorný, #109  V. Zita ze Šluknova, tř. 250 ccmČiněves 1976 - K. Pokorný, Jawa-Yamaha 250, zatáčka před cílem..Činěves 29. 8. 1976 - příprava na start: #14 Roman Janoušek, #29 K.Pokorný

mapa současnosti okruhu Činěves..poloha okruhu ČiněvesČiněveský trojúhelník 1975, 76, černě Dymokurský okruh od roku 1982..

Kněžice - Osek

V roce 1977 se v kalendářích silničních závodů na začátku roku objevuje nový zápis: Kněžice – Osek, kontrolní závod reprezentantů, pořádající AMK Městec Králové. Plánovaný okruh, který měl být jako náhrada za Činěves, byl tentokrát severně od Městce Králového. Poměrně úzká silnice mezi obcemi Kněžice – Osek - Dvořiště měla tehdy poměrně slušný asfaltový povrch s řadou táhlých a rychlých zatáček, dlouhých rovinek a vcelku s bezpečnými průjezdy obcemi. Pořadatele však kromě délky okruhu odrazovalo především velké množství stromů podél silnice. V kalendáři závodů figuroval tento osmikilometrový okruh i v roce 1978, nikdy se ho však nepodařilo zprovoznit. Dnes už staré stromy z okolí silnice zmizely téměř všechny, včetně toho uprostřed křižovatky na Osek, kvalita asfaltu je však už na úzké silnici bídná..

plánovaný okruh Kněžice - Osek - Dvořištěplánovaný okruh Kněžice - Osek měřil téměř 8 kilometrůokruh Kněžice-Osek se nikdy nepodařilo zprovoznit..

 


 1975

1975 - Program1975 - úvodM-CSR 125 ccm 1975M-CSR 250 ccm 1975M-CSR 350 ccm 1975poradatel 1975predsednictvo 1975rozpis zavodu 1975volna do 350 ccm 1975

1976

1976 Programpropozice 1976uvod 1976poradatel 1976M-CSR 125 ccm 1976M-CSR 250 ccm 1976M-CSR 350 ccm 1976volna do 350 ccm 1976



Číněves 1976 - výjezd z parkovištěČíněves 1976 - Vašíčkova YamahaČiněves - čestné kolo vítězů

depo Činěves 1975 - Jawa 2V 125 K. Pokorného - vidlicový tovární dvouválec, na který se Jawa učila na pozdější 4 válec 350. Vyrobila 2 kusy. Motorku koupil K. Pokorný se svým mechanikem F. Šanderou od M. Stripačuka z Ústí nad Labem. Motocykl měl zřejmě nějakou konstrukční vadu, neboť stále byl chudý spodní válec a stále se propaloval píst.. - do objektivu se dívá R. Janoušek...Činěves 1975: 350 ccm- 1. B. PiešČiněves 29. 8. 1976 - Karel Pokorný, Jawa-Yamaha 250Činěves - pohled z depa na start do treninkuČiněves 1976 - K. Pokorný - cílová zatáčkaČiněves 1976 - ve třídě 250 ccm dostal J. Novák pohár za 4. místo..Činěves 1975Činěves 1975 - B. PiešČiněves 1975 - A. MrkvičkaČiněves 1975Činěves 1975Činěves 1975Činěves 1975Činěves 1975Činěves 1975Činěves 1975 - A. Mrkvička

 

Zdroje

Čerpáno ze vzpomínek p. V. Svobody, A. Malaníka, z časopisu Motoristická současnost a z dobového tisku. Mapy, grafická úprava: moto.cz. Foto a programy ze svých archivů s díky poskytli: K. Šoukal, J. Havrlík ml., B. Lidmanský, T. Záhorský, R. Nimburský, I. Michálek, Z. Vobořil, K. Pokorný a další..

Podělte se o dobové materiály!

Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

Autorský obsah

Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.