Koncem srpna se jel 14. závod mistrovství světa silničních motocyklů na novém okruhu u jezera Balaton v Maďarsku. Připomeňme si jak to na Balaton Parku bylo, popis dalších GP budou následovat...
VELKÁ CENA MAĎARSKA, BALATON PARK 22.-24.8.2025
Tak máme za sebou dost očekávanou Velkou cenu Maďarska. Po Grand Prix Rakouska na okruhu Red Bull Ring, která nadšení rozhodně nevyvolala, byla Grand Prix Maďarska očekávána s napětím. Bylo na místě. Místo superlativů ale přišly rozpaky.
Tak jak to na tom Balatonu bylo?
Diváků 80 000. Hodnoceno jako divácký krach, očekávalo se 200 000 a více. Trať s řadou nedostatků. Především nebezpečné úseky, kde po pádu se jezdec sune do stopy soupeřům, místy nedostatečné bezpečnostní zóny. Další věcí je, že se tu obtížně předjíždí a předjíždění je bezesporu kořením závodu. Trať svým charakterem nevyhovuje motocyklům vyšších kubatur, tedy zejména motocyklům třídy MotoGP. Také je tu jenom jedna stálá tribuna, kterou se tak tak podařilo obsadit až na závod MotoGP. Nepříliš dobře řešená parkoviště pro diváky a dopravní situace kolem okruhu. Pojede se příští rok? Měla by, ale ruku do ohně teď za to nikdo nedá.
Moto3
Tréninky a kvalifikace dopadly s favority v popředí a s křovím v pozadí, výrazných přesunů nebylo. Tedy „Nothing news under the Sun, everything as before. Závod: Vepředu skupina Quiles, Perrone, Piqueras, Muňoz, chvíli také Pini a poměrně překvapivě i Australan Roulstone. Roulstone tempo nevydržel a postupně klesl až na konec desítky, Pini, překvapení letošního seriálu, to vyřešil tak, že havaroval. José Antonio Rueda, vedoucí jezdec seriálu MS, zůstal v sevření pole jezdců těsně za vedoucí skupinou, ale zvolna se posunoval dopředu, až se nakonec stal pátým členem vedoucí pětice. Piqueras, jeho hlavní soupeř v boji o titul potřebuje dojíždět před Ruedou a získávat body, hlavně hodně bodů. Málo bodů a výpadek, byť v boji o prvenství, mu nejsou nic platné. Takže v závěru volil trochu víc jistoty. Rueda si takticky hlídal hlavně Piquerase a nechal kolegy vepředu, ať se mydlí dle libosti. Závěrečný souboj o vítězství mezi Quilesem a Perronem byl strhující. Zvítězil Quiles před Perronem, třetí dojel Muňoz, čtvrtý Piqueras a pátý Rueda. Za čtvrté místo má 13 bodů, Rueda za páté 11, stáhl tedy Ruedu jen o dva body a to, řekněme rovnou, je mu prd platné.
Quiles se jmenuje vlastním jménem Maximo Martínez, ale nechtěl mít monogram M. M., a tak se přejmenoval na Quilese. Proč nechtěl monogram MM je asi jasné. Perrone jede za Argentinu, ale narodil se ve Španělsku, kde také žije, v Argentině byl třikrát ne vejletě. Rueda nyní vede tabulku mistrovství světa o 69 bodů před Piquerasem a zbývá osm Velkých cen. Takže pokud by měl Ruedu dostihnout, musí jej v každém následujícím závodě porazit o 8,6 bodu, dejme tomu tedy o devět bodů. Pokud tedy Piqueras bude první, musí být Rueda třetí nebo horší, bude-li Piqueras třetí, musí být Rueda devátý nebo horší. To je evidentně mimo realitu. Piqueras by musel vyhrávat a nebo být aspoň druhý, třetí místa už jsou pro něho špatná. A že by ho smečka výše jmenovaných vlčáků, ke kterým musíme ještě přiřadit další jezdce (Carpe, Almansa, Fernandez, Kelso, Uriarte atd.) nechala jen tak vyhrávat, to se předpokládat nedá. Rueda si zatím počíná zkušeně, náskok má velký, stačí mu hlídat si Piquerase a dojíždět nedaleko za ním na slušných bodech. Horší by bylo, kdyby se mu něco přihodilo a musel nějaké závody vynechat. Ale nebuďme škarohlídi. Piqueras to také nemá lehké, co si budeme nalhávat. Měl být černým koněm mistrovství už loni, ale nějak se to nepovedlo, tedy se od něho čekal titul letos. A když ho nedá, dostane nejspíš ještě jednu šanci a pak jej čeká šeď neperspektivních jezdců pokud..... Pokud si nenajde nějakou šikovnou zkratku, obejde mistrovský titul a zamíří rovnou do vyšších tříd. Nebudeme ale zapomínat na to co říkává démonický Joska Kubíček. Motorka má pouhopouhá dvě kola a je to nářadí velmi vrtkavé. Savé papíry zatím necháme na pokoji.
Výsledky závodu:
1. Quiles Maximo ESP 35:31,839, 2. Perrone Valentin ARG +0,018, 3. Muňoz David ESP +0,858, 4. Piqueras Angel ESP +0,952, 5. Rueda José Antonio ESP +1,362, 6. Fernandez Adrian ESP +6,159, 7. Almasa David ESP +9,546, 8. Kelso Joël AUS +10,025, 9. Carpe Alvaro ESP, +11,696 10. Roulstone Jacob, AUS +20,109, 11. Foggia, 12. Carraro, 13. O´Gorman, 14. Yamanaka, 15. Uriarte.
Stav MS po Balatonu: 1. Rueda 250, 2. Piqueras 181, 3. Quiles 164, 4. Muňoz 155, 5. Carpe 146, 6. Kelso 123 body.
Moto2
Vcelku bez potíží se dostal Filip Salač mezi jezdce, kteří rovnou postoupili do Q2. Nejrychlejší byl Aaron Canet před Gonzalesem (oba ESP)a Alonsem (COL). Alonso je Kolumbijec asi jako Perrone Argentinec. Je to Španěl s předky z Kolumbie. V Kvalifikaci skončil Salač desátý. Možná to mohlo být lepší, ale když chtěl vyjet do posledních dvou měřených kol, zjistil,že nemůže, protože nemá připravenou motorku. Jeho týmový kolega Dixon bez problémů vyjel. Je to tak, že poté, co tým Mark VDS naznal, že Filip nesplňuje očekávání stran výsledků, pro příští rok už s ním nepočítá a ztratil o něho zájem. Jen si klidně poskakuj vzteky český chlapče, nám už jsi u prdele! Není to profesionální, je to profesně nehezké, ostudné, ale je to tak. I tak vypadá svět současné Grand Prix. A nepomůžou ani Šťovíčkovy balíky peněz, které v Brně propily a prožraly hordy VIPů v Salačově hospitality.
Motodvojky předvádí letos, a nejenom letos, nejméně vzrušující závody a závod na Balaton Parku nebyl výjimkou. I když.... Většinu závodu se krom občasných havárií nic nedělo. Hned v první zatáčce došlo k hromadnému pádu, ve kterém byli Vietti, Darryn Binder, Kunii a Orradre. Pak úřadovaly Long Lap Penalty za předčasný start (Izan Guevara) a za tresty z treninků (Muňoz, Roberts). Ve vedení se vystřídali Dixon, Moreira a Gonzalesa v nájezdu do posledního okruhu bylo pořadí: Gonzales, Alonso a Moreira. Poslední kolo bylo na motodvojky nebývale dramatické a vyvážilo předchozí nudný průběh. Do čela se probil Alonso a i když chyboval, udržel ho velmi těsně až do cíle. Gonzales propadl na třetí místo a Moreira neúspěšně útočil na chybujícího Alonsa. Filip Salač rozjížděl závod z desáté pozice, postupně se dostal na osmé místo, to bylo v desátém kole, kde odjezdil celý další závod až do samého konce. Osmé místo je velice dobrý výsledek, sice trochu dál od první pětky, ale dobrý. Zvláště podíváme-li se, jaké borce nechal za sebou.
Výsledky závodu:
1. Alonso David COL 37:18,405, 2. Moreira Diogo BRA 37:18,579, 3. Gonzales Manuel ESP 37:18,710, 4. Dixon Jake GBR 37:19,281, 5. Veijer Colin NED 37:19,749, 6. Canet Aaron ESP 37:21,013, 7. Huertas Adrian ESP 37:22,389, 8. Salač Filip CZE 37:24,857, 9. Holgado David ESP, 10. Ortolá Ivan ESP, 11. Ramirez Marcos ESP, 12. Baltus Barry BEL, 13. Van Der Goorbergh NED, 14. Arenas Albert ESP, 15. Arbolino Toni ITA
Odcházející Filip Salač? Odcházející? Proč? Loňský rok byl charakterizován tak, že nesplnil očekávání, protože situaci komplikovala kombinace smůly a zranění. A letos? Co všechno komplikuje situaci není ani přesně známo, ale je toho dost. Jenže ono to chvílemi vypadá tak, že se Filip cítí na víc, než na co má. Že výsledky ani letos nesplňují očekávání je nabíledni.
Jak to tedy vypadá?:
Souhrn umístění vypadá takto: 9., -, -, 10., 10., 7., 7., 5., 12., -, 10., 8., 11., 8.
První pětka: 1x
První desítka 9x
Výpadek 3x
Dosavadní postavení v MS – 13. místo
Výsledek vzhledem k situaci naší silnice a vůbec vzhledem k ČR jako takové, je podle mého výborný. A to on je. Jenomže...., tým mistrovství světa nepotřebuje spolehlivého dojížďáka první desítky, ale dravce schopného útočit na titul mistra, nebo aspoň vicemistra světa. A od tohoto cíle je Filip Salač zatím dost daleko. Výsledkem je to, že očekávaná umístění do pátého místa se nekonají. Jediný odpovídající výsledek byl dosažen v dešti, takže je dílem náhody. Přízeň vedení týmu se od Salače odklonila, takže ten si shání místo na příští rok někde jinde. Mechanici, kteří se o něj mají starat, na něj kašlou, nebo možná spiš serou, takže nelze čekat, že se situace zlepší. Je možné i očekávat, že se ještě zhorší. Karel Abrahám, který se v poměrech paddocku vyzná řekl, že existují horší jezdci než Filip a místo mají, takže se Filip určitě někde uchytí. Zřejmě ale nebude v pozici jezdce, od kterého lze očekávat útok na mety nejvyšší. Navíc se proslýchá, že tým Mark VDS možná ukončí své působení ve světě Grand Prix a přejde do světa WSBK. Salačův kolega Jake Dixon má ostatně již domluveno, že do WSBK po sezoně přestoupí. Má tam slíbený tovární motocykl Honda.
MotoGP
V kvalifikaci byl nejrychlejší Marc Marquez před Bezzecchim, DiGannantoniem a Bastianinim. V poli poražených se v dost beznadějné a psychicky deprimující pozici objevil Bagnaia, který nebyl schopen se prosadit. Prohlásil, že okruh mu nevyhovuje a zřejmě nebyl sám. Na čtrnáctou pozici byl odsunut Alex Marquez za pomalou jízdu ve stopě v kvalifikaci. Di Giannantoinio zcela zazdil závod, když opustil první řadu na roštu pro nějakou zásadní chybu na motocyklu, přesedl na druhý stroj a startoval z pit-lane. Bezzecchi namlsaný vedením z minulého závodu šel hned po startu do čela, zezadu se do něj opřel Marc Marquez a rozmontoval mu zadní plastovou výzdobu, oba ale jeli dál. Nebezpečně spadl Bastianini a v pádu klouzal i s motocyklem těsně před soupeři, situace se naštěstí obešla bez další kolize. Hodnocení Grand Prix Maďarska to ovšem nepomohlo. Bídné postavení na startu si Alex Marquez vytunil ještě tím, že hned v prvním kole havaroval, jezdil pak beznadějně vzadu a vyčkával, zda na něj nezbydou nějaké body. Zbyly, a to hned dva. Marc šel jednoznačně za vítězstvím. Po čtyřech kolech odstavil Morbidelliho, který využil úvodního zmatku v první zatáčce a proklouzl na druhou pozici, v jedenáctém kole kapituloval i vedoucí Bezzecchi. Pak byla na čele už situace jasná, Marc Marquez bezpečně vyhrál. Před Bezzecchiho se na druhé místo protlačil v patnáctém okruhu Acosta a už tam zůstal, Bezzecchi uhájil třetí místo a bednu. Čtvrtý skončil úřadující mistr světa Martin, který jel po zranění konečně plonohodnotný závod a za ním dojel po výborném výkonu Marini. Bagnaia se dotrápil na devátém místě, Alex Marquez na čtrnáctém.
Sprint závod bývá nezajímavý až to bolí. Jedno až dvě kola se skutečně sprintuje a pak se drží dobyté pozice. V prvním kole havarovali Quartararo, Zarco a Bastianini, a to byl v podstatě jediný vzruch tohoto klání. Jako ve všech předchozích sprintech vyhrál Marquez, samozřejmě Marc, před DiGiannantoniem, Morbidellim a Marinim. Bagnaia obsadil třinácté místo a nezískal ani povzbudivé dva body. Ambiciozní Acosta sebou šlehnul v šestém kole a ačkoliv se umazal, dokroužil sedmnáctý s čistým bodovým kontem. No aspoň s něčím. Včem je hlavní chyba Sprintového závodu? Ti, co to vymysleli, byli docela naivní. Největší hvězdy motocyklového nebe si budou rvát játra pro sobotní pobavení diváků a za hladové porce bodů? Jo kdyby byly v sezoně sprinty tři nebo čtyři a dávala se dvojnásobná bodová porce, to by se sprintovalo jinak. A když by byl sprint, nemusel by už bejt ani dlouhej závod, main event nebo feature race, jak se to někdy nazývá. Takhle se stále více diváků na Sprint race dívá z důvodů „co kdyby se tam stalo něco důležitého“ než z nějakého fanouškovství. I divák si musí odpočinout od neustálého a rádoby stupňovaného napětí, kdo skončí v Q1 a kdo se dostane do Q2, kdo bude jakej v kvalifikaci, jak dopadne sprint, jak dopadne hlavní závod atd atd. Nejni toho moc? Někdy možná jo.
Tak pojďme na výsledky:
Sprint Race:
1. Marc Marquez, 2. Fabio Di Giannantonio, 3. Franco Morbidelli, 4. Luca Marini, 5. Fermin Aldeguer, 6. Joan Mir, 7. Marco Bezzecchi, 8. Alex Marquez.
Race:
1. Marc Marquez ESP 42:37,681, 2. Pedro Acosta ESP 42:41,995, 3. Marco Bezzecchi ITA 42:45,169, 4. Jorgé Martin ESP +11,069, 5. Luca Marini ITA +11,904, 6. Franco Morbidelli ITA +12,608, 7. Brad Binder RSA +12,902, 8. Pol Espargaro ESP +14,015, 9. Francesco Bagnaia ITA +14,854, 10. Fabio Quartararo FRA +15,473, 11. Ai Ogura JPN, 12. Miguel Oliveira POR, 13. Alex Rins ESP, 14. Alex Marquez ESP, 15. Fabio Di Giannatonio, 16. Fermin Aldeguer ESP.
Stav MS po Balaton Parku:
1. Marc Marquez 455 bodů, 2. Alex Marquez 280, 3. Bagnaia 228, 4. Bezzecchi 197, 5. Acosta 164, 6. Morbidelli 161, 7. DiGiannantonio 154, 8. Aldeguer 126, 9. Zarco 114 a 10. Quartararo 109 bodů.
Mistrem světa bude Marc Marquez, Alex má jedinečnou šanci být druhý. Pokud by k tomu došlo, zřejmě by to bylo historické umístění dvou bratrů na čele klasifikace MS. To si statistici jistě nenechají ujít. Pokud se Bagnaia trochu srovná, mohl by být třetí a přál bych mu to. Pokud by propadl někam ještě níž, byla by to pro něj docela ostuda a hrozná psychická pecka. Bagnaia nikdy nebyl takovou hvězdou jako Marc Marquez. Ale k němu to sedí. On byl Bagnaia, mistr světa a to stačilo. Na začátku letošní sezony se trochu neprozřetelně dal slyšet, že nejezdí na závody proto, aby z nich vozil třetí místa. No vidíte. Nakonec bude rád, když z tý bídy to třetí místo vyhrabe. Marc Marquez je opravdu velká hvězda. Minimálně taková, jako byl svého času Valentino Rossi. Jenže Rossi dělal kolem toho humbuk a tyjátr, to se ale taky musí umět. K Rossimu to sedělo. K Marquezovi by to nesedělo. Ten slaví, samozřejmě, ale trochu jinak. Je to Marquez. To stačí. Rozdíl mezi Marquezem a Bagnaiou? Marquez vyhrává, protože je lepší než všichni ostatní. Bagnaia vyhrával, protože všichni ostatní byli horší než on. K němu by Rossiho tyjátry taky neseděly. Stejně jako svého času neseděly k Lorenzovi, který se všemožně, a někdy až směšně, snažil podobat se Rossiho hvězdě a ubrat něco z jeho popularity pro sebe, zapichoval do štěrku fangličky a ..... no, nechme toho.
Ve zkratce. Marc Marquez je pro MotoGP něčím takovým, jako byl Ayrton Senna pro Formuli jedna. A Senna měl také svého Lorenza, který nemohl skousnout, že není nejlepší. Tehdy to byl Alain Prost. Tady podotýkám, že nejsem fanouškem Marca Marqueze, ani Francesca Bagnaii, prožívám a píšu to tak, jak to cítím.
Věnceslav Černý
(Skylink zařadil Nova Sport 6 do svého balíku, takže se nejspíš zase zanedlouho ozvu)
- Foto MotoGP.com
- Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.