Je absolutní špičkou v dodávání fotografií nebo videí z Dakarské rallye. Opět bude spolupracovat s nejlepšími světovými týmy nebo s jednotlivými závodníky. Marian Chytka na to má deset svých kolegů a tři auta. Zná do detailu tratě, pohybuje se v zákulisí, často mluví také s organizátory. „Zaznamenal jsem, že je v Saudské Arábii v tomto roce extrémně vody a zeleně. Mohlo by to pomoci tomu, aby to obrazově nebylo pouze o písku,“ těší se slavný fotograf, který v nadcházejícím ročníku nejtěžší dálkové soutěže bude spolupracovat s Toyotou, Audi, Mini nebo s Hondou. A v příštím roce se podívá také více do Formule 1.
Vánoční období je pro Mariana Chytku velkým stresem. Ne však z nákupu dárků, ale z důvodu obav z onemocnění. Stejně jako závodníci musí být v poušti v nejlepší kondici, protože z terénu vyprodukuje kolem 5 tisíc fotek denně. „V tomto roce se mi na Dakaru stalo, že jsem kvůli nemoci nemohl po dvanácti letech vyjet na etapu. Odpadl jsem na dva dny, blbě se mi dýchalo. V podstatě celý Dakar bylo někomu z našeho týmu zle, postupně jsme se v tom střídali a já jsem na tom nebyl zdaleka nejhůř,“ líčil Chytka, který se svojí firmou MCH Photo vyrazí na Dakar začátkem ledna.
I když už za několik let najel v Saudské Arábii desetitisíce kilometrů, na poušť se těší. Stále je to podle Chytky za současných podmínek a možností dobrá destinace pro konání této obrovské akce. „Byl bych rád, kdyby trasa vedla také do jiné země, která sousedí se Saudskou Arábii. Ale v jaké? Jordánsko je sice hezké, ale prostředí celkem podobné, stejně jako Spojené Arabské Emiráty. Jedině by se trasa snad musela natáhnout až do Ománu. Já bych se však spokojil, kdyby se jelo alespoň kousek zase podél moře, jak tomu bylo tři roky zpátky, z toho byly hezké snímky,“ přál si Chytka, podle kterého bude nadcházející ročník opravdu záludný.
Podle organizátorů má být 60 procent trasy zcela nových a součástí programu bude náročná 48hodinová etapa nahrazující dřívější maratonskou. Ta se navíc pojede v proslulé pustině Empty Quarter. „Co jsem se díval na ten koncept tratí a program, tak to bude opravdu náročné, také kvůli té dvoudenní maratonské etapě. Je potřeba jet chytře a nedělat chyby. O tom to bude ještě víc než v minulém ročníku,“ dodal Chytka, jehož jedenáctičlenný tým bude pomáhat desítkám klientům. „Co se týká fotek, tak už nemáme moc kam růst, respektive ne tak moc jako v předchozích letech. Nezbylo už moc lidí a týmů, se kterými spolupracovat. Potenciál je určitě v pořizování videí, tam máme rostoucí poptávku, ale právě na Dakaru je to specifické, nemůžeme totiž pokrývat samotnou trať závodu, to mohou pouze organizátoři. My točíme pouze v bivaku,“ vysvětlil Chytka, který vyráží na svůj třináctý Dakar.
Našlapané motorky, nejasná Audi
Chytka, který v kategorii aut očekává dominanci Sébastiena Loeba nebo Nassera Al-Attiyi. „Nejasné to bude u Audi, vůbec si to nedovoluji odhadnout. Letos měli spoustu problému během Dakaru i na závodech v Maroku a když jsem byl s týmem na testování, tak stále ještě řešili nějaké úpravy.“
Práce Chytky je žádaná nejenom v prostředí dálkových soutěží. Během roku byl například ve vytrvalostí sérii Le Mans nebo ve formuli 1, konkrétně na dvou závodech. „Spolupracoval jsem s týmem Alpine a byli velice spokojení. V následujícím roce si mám prý vybrat více závodů, tak když vše klapne, pojedu na osm až 10 z nich. Celý seriál F1 ale dát nemohu, 24 víkendu je šíleně moc,“ dodal Chytka, který do Saudské Arábie bude odlétat těsně před koncem roku.