web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

Aprilia RS 457, nová kapitola ságy jménem aprilia RS

Model RS 457 je pro Aprilii historickým krokem, a to nejen z technologického hlediska. Nový dvouválcový sportovní motocykl Aprilia cílí na nové trhy, aby uspokojil rostoucí celosvětovou poptávku po jednoduchých, ale zábavných, technologicky a stylově revolučních motorkách zaměřených na široké segmenty trhu.

Cena novinky na českém trhu byla stanovena na 179 900 kč

Zkratka RS reprezentuje přístup značky Aprilia ke sportu. Tyto motocykly jsou navrženy tak, aby ohromily inovacemi odvozenými z dlouhé a úspěšné závodní historie, která formovala jedinečnou motocyklovou kulturu Aprilie. Aprilia se tak stala vysněnou značkou celých generací a svými mimořádnými motocykly vzbuzuje vášeň v mladších jezdcích.

Zároveň je špičkovým hráčem v závodním světě a dominuje kategoriím dvoutaktů. Poté, co znovu potvrdila svou technologickou nadvládu vítězstvím v závodech SBK, se prosadila také v MotoGP.

Nyní se Aprilia vrací ke svému původnímu poslání s projektem určeným nové generaci motocyklistů, který zhodnocuje znalosti nasbírané na závodních tratích po celém světě.

V roce 2020 odstartoval model Aprilia RS 660 obrovským úspěchem (nejprodávanější sportovní motocykl v Evropě) revoluci ve světě sportovních motocyklů střední třídy a vytvořil nový segment.

Stejný vítězný vzorec se opakuje s Aprilií RS 457, která také vznikla jako zcela nový projekt, navržený a vyvinutý tam, kde vznikají všechny Aprilie, včetně motocyklů MotoGP. Nová Aprilia je ideálním spojením mezi prvními 125 cm3 motory a RS 660. Kompletuje rodinu RS, která zahrnuje výkonné superbiky V4 a technologicky nejvyspělejší RS-GP, vítězný stroj MotoGP.

Aprilia RS 457 hovoří jazykem mladších jezdců, kteří chtějí začít jezdit na kapotovaných motorkách, při jejichž vývoji a výrobě byly využity veškeré odborné znalosti značky.

Předností tohoto skutečně sportovního motocyklu je jeho lehkost, a zároveň nejvyšší možný poměr výkonu a hmotnosti, vyhovující požadavkům řidičského oprávnění skupiny A2, snadná ovladatelnost a technologická výbava. Model RS 457 je navržen tak, aby doprovázel motocyklisty při jejich jezdeckém růstu na silnici i na trati. Ergonomie se vyznačuje řídítky clip-on uchycenými nad horním můstkem vidlice, která u sportovních silničních motocyklů nabízí nejlepší kompromis mezi sportovní jízdní pozicí a komfortem.

Dokonalý design postavený na funkčnosti

Design nového modelu RS 457 navazuje na legendární řadu RS, supersportovní motocykly, které se zapsaly do historie, a to konkrétně revolučním prvkem, který se v roce 2020 poprvé objevil u modelu RS 660. Jde o futuristickou dvojitou přední kapotáž, která zároveň funguje jako vestavěný aerodynamický doplněk.

Výsledkem je motocykl, který ztělesňuje nízkou hmotnost a dynamiku, počínaje zeštíhlenou přední částí, charakterizovanou trojitým LED světlometem, typickým designovým prvkem Aprilie, se zabudovanými směrovkami a futuristickým rámečkem.

A právě z nezaměnitelného světlometu vychází dvojitá kapotáž s profilem připomínajícím prototypy MotoGP, jehož vývoj zabral mnoho hodin v aerodynamickém tunelu a při CFD simulacích. U motocyklu malé kubatury hraje aerodynamika klíčovou roli, protože je třeba dosáhnout efektivních tvarů a zároveň kompaktních ploch pro lepší proudění vzduchu kolem kapot. Dvouplášťová kapotáž modelu RS 457 skvěle odsává vzduch a díky speciálnímu aerodynamickému nástavci na nosnících rámu přispívá ke zvýšení pohodlí jezdce, chrání jej před náporem vzduchu a odklání proud horkého vzduchu od motoru a chladiče.

Jízdní pozice díky clip-on řídítkům namontovaným nad můstky vidlic a relativně nízkým stupačkám nabízí dokonalý kompromis mezi sportovním nastavením a pohodlím při každodenním používání. Tvar palivové nádrže byl navržen tak, aby se za přední plexištít pohodlně vešlo tělo i helma jezdce, což přispívá k pocitu dokonalé integrace s motocyklem. Jezdci jakékoli postavy tak mohou využívat pozici, která zaručuje maximální kontrolu a pohodlí i při nejextrémnější jízdě.

Sportovní a dynamické tvary modelu RS 457 určuje také umístění výfuku 2-1 pod motorem, přičemž tlumič je integrovaný do linie kapotáže. Toto řešení ponechává celou zadní část volnou a umožňuje větší flexibilitu při umístění stupaček spolujezdce.

Nízké sedlo, pouhých 800 mm, je štíhlé v zájmu snazšího došlápnutí na zem, zatímco do elegantní zadní kapotáže je začleněna skupina zadních LED světel a dvě bočními křidélka. Velká část sedla patří spolujezdci, kryt zadního sedla je pak k dispozici jako příslušenství.

Dvouválcový motor, na němž je postavena dokonalá kombinace výkonu a nízké hmotnosti Aprilie RS 457, je ultra moderní twin, jehož zdvihový objem 457 cm3 dává novému italskému sportovnímu motocyklu jméno a potvrzuje tak svou ústřední roli v projektu.

Novou pohonnou jednotkou je kapalinou chlazený dopředu nakloněný řadový dvouválec se dvěma vačkovými hřídeli a čtyřmi ventily na válec, který dosahuje maximálního výkonu 35 kW (47,6 k) při 9 400 ot./min, což je limit pro motocykl, na kterém lze jezdit s řidičským oprávněním skupiny A2 a točivý moment 43,5 Nm při 6 700 ot./min, z čehož 82 % je k dispozici již při 3 000 otáčkách. To je rekordní výkon pro dopředu nakloněný dvouválec s tímto objemem.

Tato pohonná jednotka nejnovější generace, kompaktní a lehká, také přispívá k dosažení nepřekonatelného poměru hmotnost/výkon, což bylo jedním z hlavních cílů konstruktérů z Noale. Suchá hmotnost motocyklu je 159 kg, včetně kapalin pak vystoupá na 175 kg.

Stejně jako u RS 660 bylo uspořádání motoru zvoleno tak, aby optimalizovalo nízkou hmotnost a kompaktní rozměry a nechalo velkou volnost konstrukci přední části podvozku. Motor zároveň nese čep s ložiskem, ve kterém je uložena zadní kyvná vidlice.

Nový dvouválec od Aprilie využívá všechny zkušenosti získané při vývoji výkonného motoru V4 o objemu 1100 cm3 pro model RSV4 a také dvouválce o objemu 659 cm3 pro celou řadu 660: RS, Tuono a Tuareg. S tímto solidním technickým základem inženýři Aprilie zapracovali na optimalizaci velikosti a úplné integraci chladicího i mazacího okruhu do motoru, čímž eliminovali externí hadice. Kliková skříň je horizontálně rozdělena na dva kusy, aby se dále zmenšila velikost motoru a jeho konstrukce byla pevnější.

Pro minimalizaci vnitřního tření byla použita různá řešení. Válce jsou odsazeny o 6,5 mm vzhledem k ose klikového hřídele, čímž se snižuje tlakové tření pístu. Předlohový hřídel a vodní pumpa jsou uloženy v jehlových ložiskách místo pouzder a pístní čepy mají povrchovou úpravu DLC (Diamond Like Carbon). V neposlední řadě, převodovka pracuje s válečkovými klecovými ložisky místo pouzder, jako u motorů Aprilia V4, a také využívá bezkonkurenční patentované řešení mazání s integrovaným systémem v osách vidliček převodovky.

Vačkové hřídele rozvodu DOHC se 4 ventily na válec ovládané bočním řetězem jsou duté a používají k pohybu ventilů kalibrovaná zdvihátka, která pomáhají snížit setrvačné hmoty. Vícelamelová mokrá spojka je vybavena asistenčním servomotorem a antihoppingovou funkcí.

Reakce motoru je řízena elektronickým vícemapovým akcelerátorem Ride-by-Wire prostřednictvím výběru tří jízdních režimů.

Jedinečné know-how značky Aprilia v oblasti podvozků se projevuje také u nové Aprilie RS 457. Řemeslná zručnost techniků z Noale při stavbě jedinečné architektury podvozku se rodí právě u motocyklů malých kubatur v závodech mistrovství světa GP, dvoudobých strojů o objemu 125 a 250, kde po dlouhá léta motocykly Aprilia úspěšně působily. Nové RS 457 těží z této bezedné zásobárny know-how a je jediným motocyklem s hliníkovým rámem ve svém segmentu.

Aby bylo dosaženo nejlepšího kompromisu mezi tuhostí a hmotností, byl tvar rámu optimalizován pomocí programu Computer Aided Engineering (CAE) a četných vývojových testů na silnici. Výsledkem je uspořádání zaměřené na co nejnižší hmotnost, která zajišťuje dynamický výkon a charakteristickou zpětnou vazbu od předního kola, kterou se vyznačují všechny Aprilie.

Rám tvoří dva boční hliníkové nosníky sešroubované v oblasti hlavy řízení a v zadní části. Motor slouží jako nosný prvek, což je specifické řešení inspirované konstrukcí použitou na modelu RS 660, které pomohlo vytvořit kompaktní, lehkou a tuhou konstrukci. Aby byl rám ještě lehčí a tužší, je čep ocelové kyvné vidlice umístěn přímo na motoru.

Všechna tato řešení přispívají k dosažení špičkového poměru hmotnost/výkon, nejlepšího ve své kategorii.

S rámem spolupracuje špičkové kompaktní odpružení se specifikací, která zaručuje maximální zábavu kombinovanou s maximální kontrolou v jakékoli situaci, a to i těm nejmladším a nezkušeným jezdcům. Přední vidlice má průměr 41 mm, zdvih 120 mm a nastavitelné předpětí, zadní tlumič, rovněž s nastavitelným předpětím, pracuje na ocelové kyvné vidlici a dává kolu zdvih 130 mm.

Brzdový systém se skládá z předního kotouče o průměru 320 mm s radiálně uloženým čtyřpístkovým třmenem ByBre. Páčka brzdy je nastavitelná v zájmu dosažení co nejlepší ergonomie. Vzadu svírá třmen ByBre ocelový kotouč o průměru 220 mm. Na vše dohlíží dvoukanálové ABS Bosch se dvěma mapami, které umožňují aktivaci na obou kolech nebo pouze vpředu.

Sportovní 17” ráfky jsou obuté do pneumatik 110/70 vpředu a 150/60 vzadu, což je ideální velikost pro vynikající přilnavost a zachování obratnosti, která je skutečně silnou stránkou nové Aprilie.

Kompletní armáda elektronických asistentů jako na skutečném sportovním biku

Elektronická výbava dělá z Aprilie RS 457 skutečný sportovní motocykl, určený pro širokou škálu motorkářů, zcela věrný tradici značky Aprilia. Systém Ride by Wire, který Aprilia jako první představila v MotoGP na futuristickém modelu RS Cube, i v sériové výrobě na modelu Shiver, ovládá reakci motoru pomocí tří jízdních režimů, které řídí průběh výkonu a točivého momentu a kontroly trakce, nastavitelné ve třech úrovních s možností úplného vypnutí.

Pro adrenalinový zážitek z jízdy a zároveň snadnou ovladatelnost stačí, aby jezdec zvolil požadovaný jízdní režim, pomocí tlačítka na pravém ovládacím bloku, a získal tak ideální reakci motoru a intenzitu kontroly trakce.

Tři jízdní režimy jsou:

ECO: průběh výkonu motoru je progresivní, zatímco úroveň zásahu řízení trakce je střední (úroveň 2). Ideální na cestování a každodenní ježdění.

SPORT: ideální režim pro sportovní jízdu s citlivějším a dynamičtějším průběhem výkonu motoru a méně invazivními zásahy kontroly trakce (úroveň 1).

RAIN: jízdní režim navržený pro použití v podmínkách se špatnou přilnavostí a na mokrém asfaltu. Nástup výkonu je extrémně pozvolný, zatímco kontrola trakce je nastavena na maximum (úroveň 3) pro naprostou bezpečnost při zrychlování.

Kontrola trakce ATC (Aprilia Traction Control) je vždy nastavitelná, bez ohledu na zvolený jízdní režim, dokonce i za jízdy, pomocí praktických tlačítek UP a DOWN na levém ovládacím bloku. Ve všech jízdních režimech je ABS nastaveno na maximální úroveň na obou kolech. ABS na zadním kole lze u stojícího motocyklu deaktivovat stisknutím a podržením tlačítka jízdního režimu.

Bohatý katalog příslušenství k modelu RS 457 zahrnuje mimo jiné AQS: Aprilia Quick Shift, obousměrný elektronický systém pro extrémně rychlé řazení bez ubrání plynu a použití spojky, aktivní také při podřazování.

Aprilia RS 457 ohromí nejen svým designem a výkonem, ale také mimořádně moderním přístrojovým panelem, který se může pochlubit 5“ barevným TFT displejem a podsvíceným, praktickým a intuitivním ovládáním na řídítkách. Parametry jsou zobrazovány pomocí působivé grafiky, které uprostřed dominuje rychloměr a velká sportovní stupnice otáčkoměru.

Funkčnost bohatého přístrojového vybavení rozšiřuje příplatkový systém Aprilia MIA, multimediální platforma od Aprilie, která umožní připojit chytrý telefon k motocyklu. Systém nabízí protokol připojení, který snižuje spotřebu baterie smartphonu na minimum, a zahrnuje jak informační systém pro správu hlasového asistenta, telefonních hovorů a hudby prostřednictvím intuitivních ovládacích prvků na řídítkách, tak i funkci navigace, která po nastavení cíle cesty na smartphonu umožňuje zobrazit směr prostřednictvím piktogramů přímo na přístrojovém panelu motocyklu. Aplikace Aprilia MIA umožňuje také zaznamenávat projeté trasy a analyzovat data získaná přímo v aplikaci prostřednictvím georeferenční telemetrie.

Tři osobitá barevná provedení

Aprilia RS 457 je k dispozici ve třech zcela nových grafických provedeních. Grafika Racing Stripes mistrně kombinuje černou, červenou a fialovou, a připomíná tak agresivní barevnou kombinaci Time Attack superbiku Aprilia RSV4 Factory, stejně jako barvy strojů Aprilia RS-GP, které se účastní mistrovství světa MotoGP. Závodními prototypy jsou zřetelně inspirované také nápisy Aprilia, zvýrazňující přední část podél křidélek umístěných pod světlometem a červený lem na ráfku zadního kola.

Další dvě barevná schémata, Prismatic Dark a Opalescent Light, jsou také mimořádně výrazná a ladí s červeně lakovanými ráfky kol s četnými sportovními detaily v jasně červené barvě.

Široká nabídka originálního příslušenství pro každou příležitost

Aprilia vyvinula k modelu RS 457 řadu originálního příslušenství, které podtrhne jeho sportovní charakter a zvýší komfort i funkčnost.

  • Kryt zadního sedla: zakryje sedlo spolujezdce a dotváří tak sportovní image motocyklu a vylepší design vašeho RS 457.

  • Brzdová a spojková páčka: vyrobené u hliníku, nastavitelné v zájmu dosažení co nejlepší ergonomie. Červeně eloxovaný povrch zvýrazní sportovní vzhled motocyklu.

  • Páka zadní brzdy a řazení: sportovní páky z hliníku s eloxovaným červeným povrchem.

  • Hliníkové stupačky jezdce: závodní hliníkové stupačky zlepší grip boty při sportovní jízdě. Eloxovaný červený povrch.

  • Chránič brzdové páčky: stejně jako na závodních strojích zabraňuje náhodné aktivaci přední brzdy a zajišťuje maximální bezpečnost.

  • Hliníkový držák registrační značky: sportovní držák registrační značky s vestavěným LED osvětlením. Nahrazuje originální plastový díl a zlepšuje vzhled RS 457.

  • Obousměrný quickshifter: zařízení se snadnou montáží umožňuje řadit nahoru a dolů bez použití spojky pro extrémně rychlé řazení.

  • USB zásuvka: nezbytná pro dobíjení osobní elektroniky jako je mobilní telefon apod. Instalace vedle přístrojového panelu.

  • Závodní brzdové destičky: přední racingové brzdové destičky, homologované pro použití na silnici, zvyšují brzdný účinek.

  • Kryty předního kola: hliníkové kryty s gumovými konci, připevněné k ose předního kola, chrání přední brzdový kotouč v případě pádu.

  • Háček na přilbu: bezpečnostní lanko v kombinaci se speciálním háčkem umístěným pod sedlem umožňuje zamknout přilbu k motocyklu.

  • Systém sledování tlaku v pneumatikách TPMS: zobrazuje tlak v pneumatikách na přístrojovém panelu.

  • Větší přední kapotáž: lépe chrání jezdce před náporem vzduchu na silnici i na okruhu.

  • Komfortní sedlo: zvyšuje jízdní pohodlí při zachování stejné výšky jako u standardního sedla.

  • Snížené sedlo: snížený profil sedla umožňuje snáz dosáhnout na zem jezdcům menší postavy, bez vlivu na jízdní komfort.

  • Držadla pro spolujezdce: ergonomicky tvarovaná madla dokonale splynou s podsedlovou kapotáží a nabízí bezpečný a pohodlný úchop pro spolujezdce.

  • Boční kufry: za tepla lisované kufry se snadnou instalací pomocí specifických držáků nenaruší linie motocyklu a zachovají komfort spolujezdce.

  • Tankvak: praktický doplněk pro každodenní použití RS 457. Pobere peněženku, telefon a další drobnosti. Snadná montáž a demontáž díky speciálnímu držáku. Průhledné víko a kryt do deště umožňují používat telefon jako navigaci.

  • Proužky na ráfky: samolepky z designového studia Style Centre dodají vašemu RS 457 ještě agresivnější vzhled.

  • Kryt palivové nádrže: vyrobený z adhezivního 3D materiálu, chrání nádrž a zlepšuje grip. K dispozici na střed a boky nádrže.

  • Elektronický imobilizér: kompaktní a technologicky vyspělá řídicí jednotka se snadnou montáží. Včetně dálkového ovládání. Systém má vlastní napájení a minimální spotřebu energie.

  • Aprilia MIA: toto zařízení umožňuje propojit smartphone s motocyklem přes Bluetooth a vytvořit tak skutečnou multimediální platformu.

  • Venkovní plachta: vyrobená z voděodolného materiálu, chrání motocykl při parkování venku. Dodává se včetně obalu.

  • Plachta do interiéru: vyrobená z prodyšného a elastického materiálu, přizpůsobí se tvaru motocyklu a chrání jej před prachem během delší odstávky v garáži.

Nejnovější komentáře

V Mostě to letos rozjeli ve velkém, paráda ...
Marco33 napsal komentář k Jakub Kornfeil se vrací!
Paráda, tak alespoň něco. Jen je škoda, že to asi nikde v televizi neuvidíme.. Nebo se pletu?...
Ranger61 napsal komentář k Nový provizorní kalendář MotoGP 2020
Sice dobrá zpráva, ale stejně bude Brno bez fanoušků a i bez novinářů jen u televize. Velice s podiv...
Dobrá zpráva, Jackovi fandím už moc dlouho a myslím, že si to zaslouží Snad nebude zbrklej a nebud...