Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Novinka: Nová Vespa GTS

Vespa GTS se za více než 7 desetiletí stala jedním z nejoblíbenějších jednostopých vozidel na světě. S Vespou je stylová jízda městem stejně zábavná jako cesta krajinou – obě zvou k novým dobrodružstvím.

  • Vlajková loď rodiny Vespa prošla modernizací ve všech směrech, od svého jedinečného a unikátního designu až po špičkovou technickou výbavu.

  • Vespa GTS je nyní ještě elegantnější, bezpečnější a pohodlnější: má lepší brzdy a odpružení, nový přístrojový panel a systém keyless.

  • Od klasické GTS po technologicky nejvyspělejší model super tech, každá verze legendární "Vespony" má svoji charakteristickou osobnost.

  • Pro každou z nich jsou k dispozici dvě varianty motoru: 125 I-get v klasické kubatuře a nejsilnější motor v historii Vespy 300 hpe s výkonem více než 23 koní.

Rodina velkých skútrů Vespa, zrozená v roce 2003 uvedením modelů Vespa Granturismo 125 a 200, se od roku 2005 dále vyvíjela uvedením verze GTS 250 a poté zvýšením výkonu prostřednictvím zdvihového objemu až na 300 cm3. V roce 2016 byla řada Vespa GTS doplněna o rodinu motorů i-get, která je k dispozici ve zdvihovém objemu 125 a 150 cm3. V roce 2019 měl premiéru motor 300 hpe s výkonem přes 23 k, nejvýkonnější motor, jaký kdy byl ve Vespě namontován, a verze SuperTech, první Vespa s velkým podvozkem, která je vybavena barevným displejem TFT.

Avšak v roce 2023 bude celá řada Vespa GTS ještě atraktivnější! Jedinečný design doplnila řada technických inovací, které zvyšují bezpečnost, komfort a příslovečný smysl pro detail.

Nová řada Vespa GTS s bohatou výbavou se skládá ze čtyř verzí, z nichž každá má svůj jasně definovaný charakter: klasická a extrémně elegantní Vespa GTS, moderní GTS Super, sportovní GTS SuperSport a technologicky nejpokročilejší Vespa GTS Super Tech.

Všechny modelové verze jsou nabízeny se dvěma různými variantami efektivního motoru: známým a oblíbeným jednoválcovým motorem 125 i-get a 300 hpe (High Performance Engine), jedním z nejnovějších výsledků práce konstruktérů Piaggio Group, zaměřené na vývoj stále pokročilejších a účinnějších motorů s cílem snížení emisí a spotřeby paliva.

Nadčasový styl s důrazem na detail

Stylisticky vyvinout produkt, který se zapsal do historie italského designu po celém světě, je výzvou, kterou designové studio Piaggio Group Style Center přijímá pokaždé, když řeší nový model Vespa. A to byl také případ nové Vespy GTS. Výsledkem je opět naprosto špičkový produkt, který zachovává magickou rovnováhu mezi tradicí a modernou. Všechny designové prvky byly promyšleny s maximálním důrazem na detail, aby zvýšily standard kvality na dosud nevídanou úroveň.

Precizní práce designéra je zřejmá již při pohledu zepředu: světelné prvky na boku, které slouží jako světla pro denní svícení a směrovky, nyní využívají LED technologie a díky absenci viditelných spojovacích prvků jsou dokonale integrovány do kapotáže. Mění se také výrazná „kravata“ s menšími a dynamičtějšími lamelami, přičemž větrací otvory po stranách kapotáže jsou nižší a přední blatník užší. Nové ozdobné lišty na kapotáži teď mají různé barvy pro jednotlivé verze.

Řídítka s charakteristickým kulatým LED světlometem byla kompletně přepracována: kvůli lepší ergonomii jsou širší a mají jinak umístěné brzdové páčky, zatímco ovládací prvky jsou nyní seskupeny do dvou chromovaných elektronických bloků připomínajících řazení z historických skútrů Vespa. Toto řešení umožňuje jednodušší a intuitivnější ovládání. Nové jsou také rukojeti s menšími koncovými závažími řídítek a modernější nový vzhled dotvářejí přepracovaná zpětná zrcátka. Celkový dojem větší stylistické čistoty pokračuje i na vnitřní straně krytu nohou, kde tlačítko bezklíčového systému nahrazuje spínač zapalování a černý rám přístrojové desky je nyní sjednocen do jediného prvku, ve kterém je zabudovaný centrální háček na tašku.

Také zadní skupina světlometů byla přepracována, přičemž LED směrovky jsou nyní menší a zadní obrysové světlo dostalo hranatější profil. Upgrade je patrný i na spodních lištách bočních panelů, které nyní plynule přecházejí a dodávají pohledu zezadu čistotu a dynamiku.

Typický pětipaprskový design ráfků byl nahrazen jemnějším vzhledem. A konečně, všechny modely v obou verzích motoru se vyznačují novým designem krytu tlumiče výfuku.

Špičková praktičnost: nové LCD přístroje a bezklíčový systém

Po zavedení plně barevného TFT barevného displeje u verze SuperTech nyní všechny ostatní verze přebírají nový, komplexnější panel, který využívá potenciál systému konektivity VESPA MIA (standardně u modelů SuperSport a SuperTech, volitelně u ostatních verzí).

Dokonalá kombinace historické elegance přístrojů Vespa a inovace: přístrojový panel si zachovává stylový analogový rychloměr, pod nímž je nyní 3palcový LCD displej, který zobrazuje množství jízdních údajů (maximální rychlost, průměrná rychlost, okamžitá spotřeba, průměrná spotřeba, dojezd a úroveň nabití baterie). Když je skútr připojen k chytrému telefonu prostřednictvím systému VESPA MIA, lze zobrazit všechna upozornění na hovory, zprávy a informace o hudbě.

Příslovečná praktičnost a snadná ovladatelnost Vespy GTS je dále umocněna uvedením systému Keyless, který umožňuje ovládání zapalování bez vkládání tradičního klíčku, což usnadňuje všechny operace, jako je startování, otevírání sedla a zamykání řízení. To vše lze pohodlně udělat s dálkovým ovládačem v kapse. Na vnitřní straně krytu nohou je klasický spínač zapalování se zámkem nahrazen praktickým otočným ovladačem: pro nastartování vozidla jej stačí stisknout (tím aktivujete povolení startu signalizované uvítací zprávou na přístrojové desce) a otočit ho do polohy ON. Motor se spouští jako obvykle tlačítkem na pravém ovládacím bloku.

Legendární komfort na ještě vyšší úrovni

Vespa se vyznačuje dokonalou ergonomií a přirozenou jízdní pozicí, díky čemuž je extrémně pohodlná, příjemná na řízení a vhodná pro téměř všechny postavy. Nová Vespa GTS podtrhuje velké cestovní ambice, které byly Vespám vždy vlastní, tím, že nabízí nové pohodlnější sedlo: jezdec těží z optimalizované ergonomie, díky které snadněji dosáhne na zem, zatímco spolujezdec má širší a pohodlnější sedlo. Velké úložiště pod sedlem optimálně využívá dostupný prostor a pojme dvě přilby Vespa Visor 3.0 a ještě něco navíc. Ve verzi SuperTech je podsedlový prostor vybaven podložkou a osvětlen praktickým vnitřním světlem.

Nabíjecí kapacitu Vespy GTS zvyšuje odkládací přihrádka na vnitřní straně krytu nohou, ve které je USB port na nabíjení vašeho mobilního telefonu nebo jiného elektronického zařízení.

Motor 300 hpe: nejvýkonnější a nejdynamičtější Vespa všech dob

Nová Vespa GTS je vybavena nejnovější verzí jednoválcového, kapalinou chlazeného, čtyřtaktního motoru 278 cm3 s elektronickým vstřikováním: jednotka 300 hpe (High Performance Engine) je výsledkem zkušeností výzkumného a vývojového centra Piaggio Group a byla posílena četnými úpravami zaměřenými na dosažení vyššího výkonu a lepší ovladatelnosti při současném snížení spotřeby paliva a hluku.

Maximální výkon je 17,5 kW (23,8 k) při 8250 ot./min, maximální točivý moment pak 26 Nm při 5250 ot./min. Tyto špičkové hodnoty jsou okamžitě patrné při akceleraci a jsou spojeny s výrazným snížením spotřeby paliva: spotřeba paliva v režimu WMTC je 3,3 l na 100 km.

300 hpe je nejvýkonnější motor, který Vespu kdy poháněl a výsledek pečlivé práci inženýrů Piaggio na většině komponentů. Hlavním cílem projektu byla optimalizace termodynamické účinnosti, snížení tření a snížení provozního hluku motoru při současném zvýšení výkonu a celkové ovladatelnosti, přičemž prvořadými hledisky byla hmotnost a rozměry. U ventilového rozvodu OHC jsou vahadla vybavena válečkovými zdvihátky místo kluzných bloků, což má pozitivní vliv na plynulost chodu a životnost a snižuje mechanické ztráty.

Profil vačkového hřídele ovlivňuje pozměněný zdvih ventilů a zároveň snižuje hlučnost: Delší zdvih ventilu zajišťuje lepší plnění spalovacího prostoru a tím pádem vyšší účinnost. Také pružiny ventilů byly odpovídajícím způsobem upraveny z hlediska zatížení a velikosti.

K lepšímu spalování přispívá i použití vysokotlakého víceproudového vstřikovače paliva. Vydatnější vstřikování společně s optimalizovanou délkou potrubí zlepšuje přenos točivého momentu při nízkých otáčkách a zaručuje výjimečně plynulou jízdu při všech rychlostech. Iridiová zapalovací svíčka pak zajišťuje delší životnost za stejných podmínek použití.

Automatická převodovka s variátorem je rovněž vyrobena z materiálů snižujících tření a hluk, a navíc je opatřena odhlučněným krytem.

Motor řídí nejnovější generace řídicí jednotky Magneti Marelli MIUG4, která má zvýšenou výpočetní kapacitu a pomáhá zlepšit celkovou účinnost pohonné jednotky a zároveň umožňuje nastartování motoru téměř okamžitě po pouhých dvou otáčkách klikového hřídele.

Motor 125 i-get, špičková technologie pro nejklasičtější motor Vespa

Všechny modely nové řady Vespa GTS jsou k dispozici také s motorem 125 i-get s elektronickým vstřikováním, čtyřventilovou konfigurací a kapalinovým chlazením. 125 i-get je jedním z nejlepších motorů své objemové třídy z hlediska výkonu a šetrnosti k životnímu prostředí.

Motory rodiny i-get jsou vybaveny systémem Start & Stop RISS (Regulator Inverter Start & Stop System) patentovaným společností Piaggio. Systém namísto klasického startéru používá bezkomutátorový elektrický startér „direct mount“, instalovaný přímo na klikovém hřídeli. Výhod je mnoho: tišší, lehčí a spolehlivější starty, nižší spotřeba. Systém Start & Stop společnosti Piaggio automaticky vypne motor 3 až 7 sekund po zastavení (v závislosti na tom, zda motor dosáhl správné provozní teploty či nikoli). K opětovnému nastartování motoru v naprostém tichu stačí lehké pootočení plynem, jelikož zde není klasický startér. Při vyklopení bočního stojánku nebo aktivaci snímače náklonu řídící jednotka deaktivuje funkci Start & Stop, to znamená, že motor se vypne a znovu se automaticky nenastartuje.

Motor 125 i-get poskytuje výkon 10,3 kW při 8750 ot./min. Hodnota, která na silnici svědčí o brilantním motoru výslovně navrženém a vyrobeném s ohledem na potřeby uživatele pro každodenní použití ve městě – tedy situace, které se vyznačují častým zastavováním a rozjížděním a vyžadují pružnost, brilantní reakci a plynulost. Tyto kvality jsou zaručeny vysokým točivým momentem (12 Nm při 6750 ot./min), který dává Vespě GTS vynikající zrychlení z nuly a skvělý zátah při rozjezdech. A to při spotřebě 2,4 l na 100 km v režimu WMTC.

Technologie pro maximální bezpečnost

Karoserie Vespy GTS, stejně jako u všech Vesp od roku 1946 dodnes, je vyrobena výhradně z oceli: udržitelného materiálu, který je 100% recyklovatelný a nabízí nesrovnatelnou robustnost a jedinečné bezpečnostní a dynamické vlastnosti. Výsledkem je obzvlášť skvělá ovladatelnost v městském i příměstském provozu: kombinace vzrušující obratnosti a uklidňující stability, a to i díky velkoprofilovým pneumatikám obutým na ráfcích o průměru 12 palců.

Přední zavěšení bylo přepracováno tak, aby poskytovalo lepší stabilitu, zejména při vysokých rychlostech, přičemž si zachovává tradiční jednostrannou konstrukci. Změny umožnily nové naladění podvozku, které prospělo i komfortu a ovladatelnosti.

Brzdová soustava s přední a zadní kotoučovou brzdou je vybavena novými třmeny a hlavními brzdovými válci Brembo, které nejen výrazně zkracují brzdnou dráhu, ale také zajišťují vždy dostupný brzdný účinek i při sportovním stylu jízdy a lepší ovladatelnost, která vyhoví i nezkušeným řidičům.

Piaggio Group byla prvním výrobcem, který představil elektronickou kontrolu trakce ASR, která byla dříve dostupná pouze u špičkových motocyklů a zabraňuje prokluzování zadního kola na skútrech. Systém ASR je standardní součástí výbavy rodiny Vespa GTS 300 hpe. Balíček elektronických bezpečnostních ovladačů doplňuje protiblokovací systém ABS, řízený novou výkonnější ECU Bosch.

Vždy ve spojení s konektivitou VESPA MIA

Systém konektivity VESPA MIA (standardně u Vespa GTS SuperSport a SuperTech) umožňuje připojit váš chytrý telefon k palubní elektronice Vespa GTS přes Bluetooth a nabízí exkluzivní funkce pro ještě příjemnější zážitek z jízdy.

VESPA MIA a nová aplikace Vespa App jsou speciálně navrženy pro připojení mobilních zařízení iOS nebo Android k nejnovějším modelům Vespa. Jakmile připojíte svůj chytrý telefon k Vespě GTS a propojíte jej se strojem prostřednictvím speciální aplikace Vespa, kterou lze stáhnout z App Store nebo Google Play, zobrazí se na displeji všechna upozornění na příchozí hovory a zprávy. Systém také umožňuje spravovat hovory pomocí praktického joysticku na levém ovládacím bloku a používat hlasové příkazy k volání nebo přehrávání hudby a aktivaci seznamu skladeb. Abyste si mohli plně užít všechny tyto funkce, je v nabídce příslušenství přilba Vespa Visor 3.0 s integrovanou náhlavní sadou a Bluetooth interkomem.

U modelu Vespa GTS SuperTech funguje TFT displej také jako navigace, která pomocí piktogramů vede jezdce po trase navolené v aplikaci Vespa. Kromě funkcí infotainmentu a navigace poskytuje aplikace skvělý zdroj užitečných informací o stavu vozidla, jízdních parametrech a statistikách jízd, které lze prohlížet na chytrém telefonu. Technologie VESPA MIA proto umožňuje vytěžit z Vespy GTS maximum v městském i mimoměstském provozu a zlepšuje tak zážitek z jízdy.

Verze a barvy

Jízda na Vespě je výrazem jedinečné osobnosti. Znamená to ocenit hodnoty šarmu, elegance, svěžesti a svobody. Proto mají čtyři verze nové Vespy GTS ještě výraznější charaktery: čtyři různé duše, které odrážejí životní styl těch, kdo sedí za řídítky.

Střízlivá a jednoduchá, ale zároveň rafinovaná, nejklasičtější verze Vespa GTS se dodává v metalických barvách Beige Avvolgente, Nero Convinto a Verde Amabile: exploze brilantních metalických barev, které představují nejautentičtější esenci Vespy. Každý detail je zakončen elegantním chromováním. Patří mezi ně profily karoserie, lamely typické „kravaty“, pružina předního zavěšení, rám světlometu a kryt tlumiče. Šedé sedlo s vertikálním reliéfním prošíváním na sedle barevně ladí s madly a gumovými vložkami na stupačkách, které jsou rovněž šedé. Ráfky jsou lakovány stříbrno-šedou barvou.

Vespa GTS Super ztělesňuje typické hodnoty Vespa GTS – styl, komfort a bezpečnost – k nimž přidává velkou dávku sportovního charakteru a odkaz legendárních sportovních modelů, jako jsou Vespa GS 150 z roku 1955, Vespa 180 SS z roku 1965 a T5 "Pole Position" z roku 1985. Vespa GTS Super, okamžitě rozpoznatelná podle grafitově zbarvených ráfků s leštěným okrajem a černého sedla s bílým lemováním, se dodává ve třech lesklých jednobarevných provedeních: Nero Deciso, Bianco Innocente a Rosso Coraggioso. Četné chromované povrchy doplňují sportovní černé detaily, jako jsou rukojeti a gumové vložky na lištách stupaček a přední odpružení.

Vespa GTS SuperSport je nejsportovnějším modelem Vespa: její silný a robustní charakter okamžitě prozradí grafitově zbarvené ráfky se speciálními grafickými prvky a četnými černými detaily, jako je například obložení krytu nohou. Typická „kravata“ vpředu dodává karbonovému vzhledu něco navíc a je ještě agresivnější díky fluorescenčním oranžovým lamelám. Sedlo je černé a má sedák s kontrastním fluorescenčním oranžovým dvojitým prošíváním. K dispozici je pět barev vylepšených novou speciální grafikou: lesklé plné barvy Arancio Impulsivo a Bianco Innocente a matné metalické barvy Grigio Travolgente, Nero Convinto a Verde Ambizioso.

Vespa GTS SuperTech představuje vrchol řady Vespa GTS a spojuje to nejlepší ze sportu a technologií. Esteticky vyniká speciální saténovou kouřově šedou povrchovou úpravou rámečků a lišt rychloměru a světlometů, grafitově zbarvenými ráfky s leštěnou hranou a matnými barvami se speciální grafikou, Grigio Ottimista, Blu Energico a Grigio Entusiasta. Dalšími originálními kontrastními prvky jsou „kravatové“ lamely a pružiny předních tlumičů lakované neonově zelenou barvou. Sedlo se také vyznačuje high-tech povrchovými úpravami, jako je dvojité polstrování a dvoubarevné prošívání s neonově zelenými prvky.

Příslušenství

Jak je u Vespy zvykem, nová GTS nabízí širokou škálu příslušenství pro personalizaci a zvýšení pohodlí a funkčnosti.

Vrchní top case o objemu 36 litrů, který pojme jednu integrální přilbu nebo dvě jet přilby, je lakovaný v barvě skútru a má polstrovanou opěrku pro maximální pohodlí spolujezdce. Jako elegantní alternativa k top case se nabízí kožená taška Vespa se speciálními výztuhami na dně a držadly, aby se dala pohodlně převážet na nosiči zavazadel. Taška je navržena jako příslušenství, které se pohodlně nosí a připevňuje se k nosiči zavazadel pomocí rychloupínací přezky.

Přední a zadní nosiče zavazadel, dostupné v chromovém nebo černém provedení, patří k nejoblíbenějším a oceňovaným doplňkům, které výrazným a zřetelným způsobem vyjadřují osobnost a dlouhou tradici Vespy jako cestovního partnera.

Nabídka ochranných rámů, které jsou k dispozici v chromové nebo černé barvě, zajišťuje maximální ochranu vaší Vespy.

Ochranu před větrem poskytne čelní plexištít, který je k dispozici ve dvou různých verzích: vysoký pro maximální ochranu a střední.

Pro ty, kdo dávají přednost kompaktnějším a sportovnějším tvarům, je k dispozici také prémiový sportovní štít (čirý nebo tónovaný).

Snadno nasaditelná deka na nohy z termomateriálu zaručuje celoroční jízdní komfort. Sadu příslušenství doplňuje protiskluzová a voděodolná gumová podložka, venkovní plachta a elektronický imobilizér proti krádeži.

Sportovní mono sedlo má dvojitý potah s voděodolným povrchem a výrazným kontrastním prošíváním. Karbonový a ocelový sportovní výfuk dostupný pro verze 300 hpe je lehčí než originál a doplňuje jej specifické mapování motoru.

Systém konektivity VESPA MIA, standardní u verzí GTS SuperSport a SuperTech, je k dispozici jako příslušenství pro Vespa GTS a GTS Super.

Pro zajištění maximálního pohodlí i v chladném období jsou k dispozici vyhřívané rukojeti a sedlo Comfort+, které lze snadno ovládat pomocí modulu správy příslušenství. Ten předpokládá přítomnost systému VESPA MIA a umožňuje nastavit vyhřívání rukojetí a sedla pomocí ovládacích prvků na řídítkách.

Veškeré příslušenství a stylové doplňky Vespa jsou k dispozici v síti autorizovaných prodejců Vespa.

Nová Vespa GTS bude v Česku k dispozici od listopadu.

Nezávazné prodejní ceny v České republice:

VESPA GTS 125: 151 900 Kč

VESPA GTS 125 SUPER: 155 900 Kč

VESPA GTS 125 SUPERSPORT: 158 900 Kč

VESPA GTS 125 SUPERTECH: 163 900 Kč

VESPA GTS 300: 171 900 Kč

VESPA GTS 300 SUPER: 175 900 Kč

VESPA GTS 300 SUPERSPORT: 178 900 Kč

VESPA GTS 300 SUPERTECH: 183 900 Kč

 

Vespa GTS 125 iGet - Technické údaje

 

MOTOR

 

Typ

Čtyřtaktní jednoválec Piaggio i-get se systémem “Start & Stop”

Zdvihový objem

125 cm³

Vrtání x zdvih

52 mm x 58,7 mm

Max. Výkon

10,3 kW (14 k) při 8750 ot/min

Max. Točivý moment

12 Nm při 6750 ot/min

Příprava paliva

Elektronické vstřikování

Startér

Elektrický

Chlazení

Kapalinové

Převodovka

Automatická s variátorem

Spojka

Automatická odstředivá

PODVOZEK

 

Rám

Samonosný ocelový rám se svařovanými výztuhami

Přední odpružení

Jednostranné s pružinou a hydraulickým tlumičem

Zadní odpružení

Dva hydraulické tlumiče s 4stupňovým nastavením předpětí pružiny

Přední brzda

Nerezový kotouč ø 220 mm

Zadní brzda

Nerezový kotouč ø 220 mm

Brzdový systém

Dvoukanálové ABS

Přední ráfek

Bezdušový 120/70 - 12"

Zadní ráfek

Bezdušový 130/70 - 12"

ROZMĚRY

 

Délka/šířka

1980/765 mm

Rozvor

1385 mm

Výška sedla

790 mm

Objem palivové nádrže

7 litrů

Homologace

Euro 5

Emise CO2

59 g/km

Spotřeba (režim WMTC)

2,4 l/100km

Komentáře (0)

K článku nejsou žádné komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

V Mostě to letos rozjeli ve velkém, paráda ...
Marco33 napsal komentář k Jakub Kornfeil se vrací!
Paráda, tak alespoň něco. Jen je škoda, že to asi nikde v televizi neuvidíme.. Nebo se pletu?...
Ranger61 napsal komentář k Nový provizorní kalendář MotoGP 2020
Sice dobrá zpráva, ale stejně bude Brno bez fanoušků a i bez novinářů jen u televize. Velice s podiv...
Dobrá zpráva, Jackovi fandím už moc dlouho a myslím, že si to zaslouží Snad nebude zbrklej a nebud...