Obrovský terénní kontrast čekal na účastníky Dakarské rallye po první etapě v Bolívii. Vyprahlé duny vystřídalo bahno, bažiny a také sníh. „Z překrásného Peru, kde jsme jezdili v otevřeném prostředí bez vibrací, se v Bolívii letí po cestách, které jsou lemovány lidmi, takže navigaci vůbec neřešíte,“ popisoval Josef Macháček, pětinásobný vítěz. Zkušený jezdec na čtyřkolce z týmu BARTH Racing skončil včera na čtrnácté příčce. Nejlepším českým čtyřkolařem je stále Zdeněk Tůma, který drží 20. místo v celkovém hodnocení. Do cíle se dostali také motocyklista David Pabiška a automobilová posádka Boris Vaculík a Martin Plechatý. Dnes je v La Paz den volna.
Byl jeden z mála, který si pochvaloval jízdu v peruánských dunách, kde probíhalo úvodních pět etap letošní Dakarské rallye. Naopak podmínky v Bolívii Josefa Macháčka vůbec netěší. „Když jsme z Peru překročili hranice, vyskočilo na nás vyloženě hnusné počasí. Rychlostní zkouška se podobala závodu v Maďarsku, tedy mezi poli, kaluži a bonusový přídavek v podobě rašelinišť a bažinek,“ popisoval pětinásobný vítěz nejtěžší maratonské soutěže.
Největším problémem je všudypřítomné bahno a kamení na trati. „Čtyřkolka po Peru byla naprosto čistá, mohla jít klidně na výstavu. To po 200 kilometrové v jízdě v Bolívii ji mohu odstavit. V bivaku jsme všichni jak po zákopové válce – naprosto zabahnění. Na přístroje během jízdy nebylo vidět a v tom se má závodit,“ ptal se jezdec na čtyřkolce z týmu BARTH Racing, který ve včerejší etapě zajel 14. nejrychlejší čas. Z výsledku ale neměl radost… „Jel jsem v podstatě na doraz, na krev. Nevím, kde jsem mohl včera ještě zrychlit.“
Komplikace pro techniku dělala také vysoká nadmořská výška. Dakarská kolona se dostala nad 4000 metrů nad mořem. „Vyjel jsem do etapy a říkal si – sakra, proč to nejede? Horské prostředí se určitě projevuje. Navíc bojujeme s teplotním šokem. Byli jsme zvyklí na teplotu 25 až 30 stupňů, v Bolívii je nějakých 6 stupňů nad nulou,“ popisoval podmínky Zdeněk Tůma, dvacátý nejlepší jezdec na čtyřkolce. Podle Macháčka se není možné na takové podmínky v Evropě připravit. „To abych příště vzal čtyřkolku a řádil s ní po hoře Mont Blanc před Dakarskou rallye,“ doplnil se svým typickým sarkastickým vtipem.
Macháček: Buď jsem zestárl, nebo konkurence zrychlila
Zkušeného jezdce na čtyřkolce nepotěšily jeho dosavadní výsledky. Po komplikacích na tratích a penalizacích drží 22. místo se ztrátou sedmi hodin na prvního. „Myslel jsem si, že se během etap víckrát podívám do top 10. Ale buď jsem zestárl, nebo všichni zrychlili,“ dodal Macháček, který ale poté přišel s vysvětlením: „Když jsem se podíval na nejlepší letošní jezdce, tak jsem to pochopil – jeden má o padesát kilo méně než já, druhý o třicet… V takto vyrovnané technice je každé sebemenší zlepšení znát. Ono se to pak nasčítá. Kluci ale opravdu jedou hlava nehlava.“
Podle Tůmy je první patnáctka závodníků na čtyřkolce velice rychlá. „Jsou mladí a jedou velice rychle. Ale rád bych se ještě posunul. Uvidíme, jestli mě v celkovém hodnocení překoná i Pepa Macháček.“ Prostředí v Bolívii se ani Tůmovi nezamlouvá: „V dunách jsme se pohybovali hodně hlavou, rozmýšleli si každý pohyb, v Bolívii se opíráme do rychlosti. Když prolítneme louže, jsme zacákaný vodou, a pak ještě prší... Fakt nic příjemného.“
Pabiška si bere prášky na bolest
Po odstoupení Rudolfa Lhotského má v tuto chvíli BARTH Racing jediného zástupce v kategorii motocyklů. David Pabiška drží sedmapadesáté místo v celkovém hodnocení. „Bolí mě sice pořád naražená klíční kost, ale Pepa Macháček mi pomohl tím, že mi dal prášek na bolest. V Bolívii se to hodilo, protože jsme jeli enduro hadr. Je hodně kaluží a bláta,“ doplnil Pabiška, který se zaměřuje na hodnocení v maratonské třídě, do které se počítají výsledky jezdců na sériových motocyklech. Tam je zatím na třetím místě. „Ve dnu volna se budu věnovat regeneraci a spánku.“
Na pořádný odpočinek čekala také posádka závodního fordu – Boris Vaculík a navigátor Martin Plechatý. Ti v etapě skončili na 21. místě a v celkovém součtu drží 25. příčku. „Paradoxně nám blátivé podmínky vyhovují, protože Boris je bývalý autokrosař. V písku se hodně trápil, teď je to lepší. V Bolívii jsou to spíše takové rallye závody WRC, a to ho baví,“ doplnil navigátor Plechatý. „Náš vůz je jeden z mála, který neutrpěl škrábanec, kromě prvního dne, když jsme vysklili přední sklo. Za to ale patří dík mechanikům, kteří spí méně než my a skvěle se o nás starají.“
Dakarská rallye se rozjede opět v sobotu.