Motorový olej je technická kapalina, která se používá v systému mazání motorů aut. Hlavním účelem je zde redukce tření mezi pohyblivými kovovými díly, jejich čistění a ochrana před korozí. Kromě olejové báze obsahují tyto produkty i aditiva, jako například detergenty, dispersanty, látky zlepšující viskozitu, inhibitory koroze a oxidace. Podle stupně viskozity, která se ukáže při různých teplotách, rozlišujeme několik typů motorových olejů: klasifikace podle SAE (Society of Automotive Engineers), podle API (American Petroleum Institute) a podle ACEA (European Automobile Manufacturers Association).
Podle prvního typu jsou všechny motorové oleje děleny na letní, celoroční a zimní. SAE klasifikace pracuje podle systému číselných kódů. Například, motorový olej může mít označení SAE 10W40, kde W označuje zimu, číslo před písmenem označuje proudění oleje při teplotě -17.8 °C (čím je toto číslo nižší, tím bude olej při nízké teplotě méně hustý), a číslo po písmenu W ukazuje, jak rychle olej zřídne při vysoké teplotě.
Motorový olej 10W40 je tedy doporučený pro teplotní rozmezí -25 – +40 °C. API klasifikace popisuje standard pro minimální výkon oleje, kde označení SJ, SL, SM a SN, CK-4 a FA-4 označují nejnovější provozní kategorie. Podle této klasifikace je skupina olejů S vhodná pro benzínové motory, C a F pro dieselové motory. ACEA klasifikace rozlišuje 3 skupiny motorových olejů:
- A/B – pro benzínové a dieselové motory;
- C – pro motory s katalyzátorem nebo filtrem pevných částic;
- E – pro těžké a výkonné dieselové motory.
Motorové oleje se také liší složením. Dělí se především na minerální, syntetické (plně syntetické) a polo-syntetické oleje. Jejich základ je buď v rafinované surové ropě nebo v polymerních sloučeninách. Syntetické oleje se vyrábějí při pozorně řízených procesech, aby splňovali specifické vlastnosti, poskytli lepší mazání, vylepšili schopnost čistění, zvýšili stabilitu a potenciál pro zvýšení úspory paliva.
Jakýkoliv druh motorového oleje lze nalézt na www.euautodily.cz