Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Osobnosti a životopisy

V osmnácti jde člověk do všeho většinou po hlavě, bez zábran a pochybností. Nepřipouští si problémy a jde si za svým cílem. Když se v Kolíně jel 6. června 1982 Sendražický trojúhelník, silniční závod motocyklů, na startu třídy 350 ccm tam tehdy stála i jediná žena. Jana Petáková na motocyklu Jawa. Jela svůj první závod v životě. Závod, o kterém předem věděla, že bude zároveň i jejím posledním. Po téměř 40ti letech mi Jana vyprávěla svůj životní příběh..

Mnoho knih a článků se napsalo o našich největších hvězdách motocyklových závodů. Kromě nich, však kouzlu tohoto sportu propadlo i stovky, možná tisíce dalších, kterým však nebylo z nejrůznějších důvodů, umožněno vyniknout. Přitom ale bez těchto, mnohdy už zapomenutých závodníků, by ti slavní nikdy slavní být nemohli. Vždyť vítězit bez soupeřů se nedá..

 

Mnoho knih a článků se napsalo o našich největších hvězdách motocyklových závodů. Kromě nich, však kouzlu tohoto sportu propadlo i stovky, možná tisíce dalších, kterým však nebylo z nejrůznějších důvodů, umožněno vyniknout. Přitom ale bez těchto, mnohdy už zapomenutých závodníků, by ti slavní nikdy slavní být nemohli. Vždyť vítězit bez soupeřů se nedá..

Významný  závodník regionu Zábřeh, pravidelný účastník závodů mistrovství ČR a v minulosti rovněž ČSR a ČSSR, zábřežský jezdec, mechanik, konstruktér, dnes již sedmdesátitříletý ing. Stanislav Gregora.

Jedním z průkopníků motoristického sportu na Severní Moravě byl ve třicátých letech minulého století zábřežský rodák Miroslav Kratochvíl. Právě v těchto dnech si připomínáme sté výročí od jeho narození, tak mi dovolte na Miroslava Kratochvíla trochu zavzpomínat.

V letošním roce oslavíme 70 let od konce II. světové války. Při této příležitosti nesmíme zapomenout na oběti, které má tato válka na svědomí. Jedním z padlých den před koncem byl motocyklový závodník s velkým talentem a budoucností, rodák z Jestřebí u Zábřeha, Ferdinand Hroch.

Morbidelli je slavná italská značka, která vznikla díky velké lásce Giancarla Morbidelliho k závodním motocyklům. Firma začínala jako výrobce dřevoobráběcích strojů. Morbidelliho firma měla až 300 zaměstnanců, nicméně jeho největší vášeň byla u motocyklů a motocyklových závodů a tak použil všechny prostředky z podnikání k financování výroby závodních motocyklů a i k samotnému závodění. Největší úspěchy dosáhla firma ve třídě 125ccm, kde získala tituly mistra světa v letech 1976, 1977, 1978 a také ve třídě 250ccm v roce 1977.

V našem mistrovství se začaly pomalu objevovat čtyřtaktní motocykly, které během pár let zcela ovládly závody vyšších kubatur. Zvýšené finanční nároky a reorganizace závodů ale znamenaly také postupný konec závodní kariéry mnoha tehdejších jezdců.

Těžký byl pro Milana začátek závodění mezi nejlepšími českým a slovenskými jezdci té doby v rámci federálního mistrovství. Prasklá ojnice v Brně potom znamenala předčasný konec sezóny. Pozitivem byl alespoň stříbrný věnec ze závodu v Tachlovicích.

Nový motocykl Yamaha a výborně zajetý přeborový závod v Brně (2. místo) pomohl k dalšímu postupu – tentokrát již do Mistrovství ČSSR nejsilnější kubatury 500 ccm. Nebýt nečekaných technických závad, mohlo být těch věnců v roce 1988 víc...

Nejnovější komentáře

ducatis55 napsal komentář k Závody motocyklů 1961
Nádhera Moc děkuji za úžasné čtení a přehled výsledků, rád vzpomínám na minulé časy (tedy jen co se...
kawas napsal komentář k Tenkrát v Dymokurech...
Ano, Dymokury se v tomto termínu jedou..
Věra Kostrounová napsal komentář k Tenkrát v Dymokurech...
Dobrý den, prosím o informaci zda závod silničních motorek 5.9.-6.9.2020 v Dymokurech se pojede nebo...
Orlando6 napsal komentář k Nepomucký trojúhelník 2020 - fotogalerie..
Mooc hezká fotogalerie a moc hezký závody ...