Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Milan Vláčil: modrý sešit - rok 1990

V našem mistrovství se začaly pomalu objevovat čtyřtaktní motocykly, které během pár let zcela ovládly závody vyšších kubatur. Zvýšené finanční nároky a reorganizace závodů ale znamenaly také postupný konec závodní kariéry mnoha tehdejších jezdců.

  autor s M. VláčilemV roce 1984 začal ve sdruženém krajském přeboru silničních motocyklů třídy 250 ccm závodit můj spolužák Milan Vláčil a v průběhu několika let se mu podařilo postoupit až do federálního mistrovství republiky. Autentické zážitky z těchto závodů jsme průběžně zapisovali do tzv. modrého sešitu, který se s odstupem času stal zajímavým svědectvím zachycujícím atmosféru a ducha tehdejší doby. Doplněn o dobové fotografie a dokumenty je modrý sešit nyní poprvé zveřejněn. Předem prosím čtenáře o shovívavost – nikdy jsem nepředpokládal publikaci těchto záznamů, text je původní a není nijak dodatečně upravený...

S E Z O N A   1 9 9 0

M - ČSSR 500 -  st.č. 25  -  Yamaha TZ 350

 P - ČSR A 250  -  st.č. 25 - Yamaha TZ 250 

   Obrazně řečeno, sezóna začala již v listopadu 89 na výroční schůzi MSK, kam se donesla zpráva o demisi ÚV KSČ (Jakeš a spol.) a to znamenalo konec schůze a místo toho se všichni jeli veselit na Václavák. Zvlášť výrazně působil Ivan Placák, který jásající davy zdravil z auta vystrčenou nohou v sádře a berlí.

PROGRAM 1990:
14.4.    Brno                       P Čech 250
13.5.    Brno                       M ČSR 500
20.5.    Kolín                       P Čech 250
3.6.      Městec Králové      P Čech 250, M ČSR 500
24.6.    Prešov                   500
22.7.    Most                       500
29.7.    Piešťany                500
12.8.    Brno                       500
1.9.       Most                      500
9.9.      B. Bystrica             500
30.9.    Hričov                    500

BRNO 14.4. 1990

Podstatné změny v organizaci závodů přinesla nová sezóna 1990. Jsou zrušeny SKP a místo toho se jedou 2 přebory – Čech a Moravy. První závod roku byl na programu v Brně na Masarykově okruhu a v jednom dni se konaly tréninky i závody tříd Přebor Čech 125, Moravy 125, Čech a Moravy 250 (společný závod), nad 250 ccm (společně) a volný závod reprezentantů. Na startovní čáře bylo plno a pohled na 50 motocyklů na startu např. Čech 125 byl nádherný. Milan v tréninku příliš nezářil a obsadil 12. místo časem 2:49,01. Jel ale poprvé s Yamahou 250 (válce od Petra Chvátala) a podle tradice se v závodě vždy zlepší. Dojel na 7. místě, když hezky pozávodil Lavičku, kterého předjel na stadionu při vyhýbání se havarovanému motocyklu jiného jezdce. V závodě vynikly jednoválce – je ale třeba poznamenat, že na okruhu již několik dní předem trénovaly v rámci reprezentantů.

Výsledky (odděleně Čechy a Morava):program

Č                                 M
1. Nechanický          Řehůlek
2. Švihnos (4)          Kalina
3. Soukup (5)           Lavička
4. Placák M. (6)       Hubík
5. Vláčil (7)               Vejrosta
6. Miller (10)             č. 55
7. Nastoupil (12)     Nančevský
8. Zíma ml. (13)      Gruber
9. Tázler (14)            č. 32
10. Janoušek (21)

Z ostatních závodů na sebe upozornil teprve 16-ti letý Huleš Jaroslav, který svůj první závod ve třídě Čechy 125 vyhrál. Manažera mu dělá Staša a jezdí MBA po L. Polákovi. Ve třídě nad 250 (která se jezdí místo 350) nejel špatně Martin, ale po problémech, které měl v závodě se ztrátou výkonu motocyklu (zapalování?) dojel až 4. (v Čechách 3.).

*******************************

BRNO 12. - 13.5. 1989

Za měsíc opět v Brně na autodromu – jede se M ČSFR 125, 250, 750 + přebor Moravy 125, 250, 500, 175 + KLASIK.

V tréninku nejsilnější kubatury zajel Milan vynikající čas 2:37,20. Za ním byl např. Kalina 2:37,50, Boudík 2:38,44, Junek, Javůrek, Sedláček atd. Po nedělním dopoledním tréninku jsme sundali hlavu pro kontrolu válců, přitom se roztrhlo těsnění a hned byla práce na cca 2 hodiny. Všechno jsme stihli na poslední chvíli, ale dlouho jsme se neradovali. Po velmi špatném startu s motorem v chodu Milan zastavil hned v 1. kole s poruchou. Je zajímavé, že stejně špatný start měl i Martin Markalous a Petr Chvátal.

Vítězové z Brna se jmenují:startovní-listinaprogram Brno
Radek Urbanec
Jindřich Štěpánek
Antonín Mandrla
Imrich Majoroš (Huleš 6. v premiéře ČSFR)
Marián Troliga – Martin měl 11. trénink za 2:36,77, v 6. kole ale havaroval
Pavol Dekánek – poprvé se objevily na startu Superbike motocykly, začíná nová éra v našem motocyklovém sportu – je pravděpodobné, že za několik let zcela vytlačí klasické pětistovky. Takže jména prvních průkopníků:
č. 27 Ševčík Pavel        dojel 8.
č. 31 Šalé Petr        dojel 12.
č. 28 Junek Vladislav (Sláva)    dojel 13.

*******************************

KOLÍN 19. - 20.5. 1990

Závody v Kolíně se tradičně konají v květnu na okruhu v Sendražicích. Letos poprvé byl program rozložen do 2 dnů – příčinou byla nízká propustnost tratě (17 jezdců) a velký počet přihlášek do nového rozšířeného přeboru Čech. V každé kubatuře se již v tréninku tvrdě bojovalo o účast v závodě a poprvé v historii se dokonce jel závod útěchy tř. 125. A to se jezdci do závodu útěchy museli kvalifikovat z cca 50 trénujících! Sobotní tréninky dopadly pro Milana i Martina dobře a tak se podle zvyku ladila forma v hospodě u startu. První závod byly pětistovky a Martin bezpečně vyhrál. Potom předvedly dramatický závod stopětadvacítky, hned v první zatáčce bylo těsno a 3 jezdci vletěli do pole. Vrcholem byly dvěstěpadesátky. Hned po startu u hřbitova položil mladý Snížek půjčený Rotax od Milana Vašíka a Milan mu skoro přejel hlavu. O vedení se tahali Placák s Nechanickým. Za nimi Švihnos se Soukupem a Milan s Chaloupkou. O kolo zpět jedoucí K. Nastoupil se mezi ně zamíchal u hřbitova a zase spadl před Milanovo přední kolo. Nic se nestalo, ale pomalu začala vadnout přední brzda. V posledním kole Milan útočil na 5. místo. U školy ale byl dlouhý, musel se vracet a ztratil 2 místa. Škoda. Nakonec vyhrál Nechanický před Švihnosem a Placákem (ten spadnul v kolínské zatáčce, ale zvedl motocykl a dojel do cíle).  

před startem 250ccm - Kolín#1 M.PlacákM.Markalous - Bartůňkova Jawa v KolíněMartin Markalous..

 Milan a Martin, mechanik Pívo (Tomáš Němec) a stylový průjezd kolínskou zatáčkou

************************

MĚSTEC KRÁLOVÉ 2. – 3.6. 1990

Závody na trati v Dymokurech mají vždy výbornou úroveň a patří k vrcholům motocyklové sezóny u nás. Milan startoval ve 2 kubaturách a tím pádem bylo dost práce. Celý víkend hrozilo počasí a snad tím byly ovlivněny i zapalovací svíčky – ani jedna pořádně nepálila. Kvůli tomu tréninky nestály za nic. V neděli začalo těsně před závodem Čechy 250 pršet a poprvé se měnily pneumatiky. Díky stanu a pomoci Tomáše s Martinem bylo vše hotovo včas, ovšem závod netrval pro Milana dlouho – opět svíčky a odpadnutí v 1. kole. Ještě tady ale byl závod 500 ccm na konci celého programu. Ovšem opět smůla – svíčky PAL půjčené od P. Foltána sice fungovaly, ale cca v polovině závodu přišlo zadření kliky! Po velmi špatném startu jel Milan na cca 12. místě. V závodě 250 na sebe upozornil Martin (havárií u kasáren) a Marek Morávek – nováček mistrovství zvítězil!

Kolín 1990startovní listinaprogramstartovka M-ČR 250visačka

Dvě bratrské dvojice v depu, motocykly a nezbytný voskový kelímek s pivem na zadní krovce

   *******************************

BRNO 11. – 12.8. 1990

Další nešťastný závod sezony 1990. Závod v Brně byl jedním z nejzajímavějších v sezóně – jelo se poprvé a naposledy společné mistrovství ČSFR a NDR. V 1. tréninku odešly provizorně udělané válce 350 ccm, tím byla šance na body ztracena. 2. trénink s 250 ccm nebyl oslňující – 2:47,3 v posl. tréninkovém kole. V tréninku opět zářil M. Morávek – ve 250 ccm nejlepší čas 2:18,61. Letos již 3. závod na autodromu bohužel zase nevyšel. Velmi špatný start a porucha v prvních kolech závodu. V závodě vyhrál P. Dekánek, nejvíce na sebe upozornil nováček P. Řehůlek, který z vynikajícího 5. místa těžce havaroval v zatáčce po startu. Dále se divákům líbil závod HONDA CUP, při kterém po každé tréninkové jízdě i závodě odvážel nákl. automobil šrot z téměř každé zatáčky. Po sobotním tréninku se konal cyklistický závod na jedno kolo. Vyhrál myslím P. Dekánek – bývalý reprezentant v cyklokrosu. Na snímku jsou dále k rozpoznání Milan, mladý B. Staša, P. Javůrek, Z. Sedláček, A. Mandrla a v pozadí P. Chvátal.

cyklistický závod jezdců a jejich mechanikůdopis z MSK Prahavisačka16

     *******************************

MOST 1.9. 1990

Na malém okruhu v Mostě se konal závod přeboru České republiky 125, 250 a nad 250 ccm. Milan zajel 7. tréninkový čas 1:11,8 – největšími soupeři byly tentokrát nejen jednoválce, ale i rychlé Yamahy (Deyl, Miller). V závodě, který nebyl příliš dramatický, Milan zadřel v posledním kole. Dojel ale z kopce až do cíle na 6. místě; škoda, že ho Tázler předjel těsně před cílem. Závodem roku je možné označit poslední závod dne třídu nad 250 ccm. V 1. startovní linii stály 4 nové „superbike“ a mezi nimi Martin M. s Jawou 250. Od začátku se Martin pustil do nerovného souboje s mnohem silnějšími motocykly. Pravidelně dostával na rovinkách ztrátu několika sekund, kterou ovšem v technických partiích a brzdách stahoval. V 2/3 závodu se probojoval na 1. místo za cenu maximálního výkonu a předjíždění stylem „vnější stopa, hlava u předního kola soupeře“. Nakonec symbolicky výkon motocyklů rozhodl a Martin dojel 3. za O. Lelkem a R. Pavlíkem. Tento výsledek se dá chápat i jako konec klasických dvoudobých motocyklů a začátek éry strojů 750 ccm Superbike v našem sportu. Příští rok se čeká invaze motocyklů se čtyřdobým motorem.

Další závody sezóny jsme již museli bohužel vypustit. Hlavním důvodem byly dlouhé vzdálenosti a rostoucí ceny benzínu.   

18oznámeníprogram AMK Česká brána

Po sezóně udělal Martin ještě jedno zásadní životní rozhodnutí…

Celkové výsledky převzaté z knihy J. Franeka Mistrovství Československa silničních motocyklů 1955 – 1992:

celkové výsledky 1990

 Rokem 1990 záznamy v modrém sešitu i závodní kariéra Milana Vláčila končí…

Článek byl naposledy upraven: 15.03.2019

Komentáře (0)

K článku nejsou žádné komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

tomini napsal komentář k 1979
Pěkně udělaný přehled silničních závodů, zatím v létech 1975 až 79 dle dostupných mater...
Vladik58 napsal komentář k Divišov 1955
Parádní fotky, ta nostalgie!
Škoda, že tu nejsou i okruhy předválečné.. ve třicátých letech se jezdilo taky skoro každ...
Roman napsal komentář k Závody ve Staré a Nové Pace....
Podle vzpomínek už nežijící babičky se můj děda závodu I. nopopackého okruhu účastnil. M...