Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Bohumil Staša - 12. kapitola

Bohumil Staša mladší: začínal s motokrosem, svůj první silniční závod absolvoval v roce 1988, kdy jeho otec ukončil svou aktivní kariéru. Po 6ti domácích titulech a účasti v závodech ME, MS a IDM se opět vrátil k motokrosu nejen jako jeho jezdec, ale i konstruktér motocyklů VM Motor…

 

 Kapitola 12

 Bohumil Staša mladší (*21.8.1972)

V roce 1988 ukončil svoji předlouhou karieru Bohouš Staša starší. A zakončil ji stylově, na mezinárodním závodě v Těrlicku ve třídě do 250 ccm dojel sedmý s Hondou jako nejlepší z našich jezdců. To se závody koketoval již i Boďa mladší, tedy Staša junior. Jak by také ne, když závodil  děda a odmala jezdil s tátou po všech možných republikových silničních štacích a pravidelně sledoval cvrkot v domácí dílně. V roce 1988 se zúčastnil svého prvního silničního závodu. A to již ve svých šestnácti byl oklepaný z motokrosových soubojů. Věta: „…tati, půjč mi to…“, staršího Bohouše moc nepotěšila (spíše myslel na hokejovou karieru). Ale co mohl dělat. Takže vyrazili na SKP A+B do Mostu a mladý Boďa nezklamal, první místo ve 250 s otcovou rok starou Hondou. „Musel vyhrát, Honda byla někde úplně jinde než byly stroje ostatních“, komentoval výsledek lakonicky starší. V roce 1989 v Dymokurech vítězí na jaře v přeboru ČR a je dodatečně nominován do MR (to nebylo jako dnes). Ovšem všechny závody jede pouze s novou Hondou 125, 250 a jen na dromech. Starší Staša při svých neskutečných zkušenostech zastává názor, rychle a bezpečně, pochopitelně s jistým rizikem, závody nikdy nebyly šachy. Moc dobře ví, co obnášely tehdy naše přírodní okruhy. A zvláště, když bylo jasné - cíl MS! Tedy motodromy. U Stašů nikdy nebyly malé cíle, jak jinak. V roce 1989 se na trati naší GP objevují na trati oba. Starší objíždí spolu s Peterem Balážem za velkého aplausu ctěného diváctva čestné kolo a mladší ve třídě 125 sbíral v tréninku první zkušenosti mezi světovou elitou. Jen v tréninku, protože do závodu mohlo tehdy jen 36 jezdců. O to bojovalo v kvalifikacích přes 55 jezdců. Takže zázrak se nekonal, ale Boďa vůbec nezklamal. V letech 89,90,91 jede 125 (na některých závodech i 250), v roce 90 získává své první vítězství v MR a první titul v roce 1991. Přišly také první starty v tehdy velmi tvrdé evropské konkurenci, o postup do evropských závodů ve 125ách v trénincích válčilo až 80 jezdců. Tehdy už kvalifikace byla obrovským úspěchem a první evropský bod, který Boďa získal v roce 1991 na Hockenheimu, měl pro naše barvy v té době cenu zlata. Po získání prvního titulu přišlo jasné rozhodnutí - přestup do 250ek.

 jablko nepadá daleko od stromu - Bóďa jede v Brně svúj první závod MRB.Staša ml.B. Staša ml.jezdci týmu BvB Silosysteme zleva - B.Staša ml., M. Bursa, J.Huleš, H.Heutmekers

Od roku 1992 až do roku 2000 jede Boďa nejklasičtější třídu, 250. V roce 1992 vznikl velice zajímavý tým - BvB. Jezdci - 125 Jarda Huleš, 250 Bohumil Staša a v SBK Michal Bursa s Harrym Heutmekersem. Po soubojích s Yamahou týmu HB  Marka Morávka získal první titul ve 250 s Aprilkou po Andym Preiningovi. Aprilii jezdil po celou svoji čtvrtlitrovou karieru. Další tituly přidal v letech 93,94,95 a 97. Jeho hlavním sponzorem byl pan Koch, firma Wernberger. Pan Koch měl nějakou slabost pro naše jezdce, jezdil pro něj Staša starší, Dekánek, Troliga, Majoroš…V roce 1995 se ve Strakonicích objevila funglovka Aprilka za cca 70000 marek. To již měli Stašové učební léta s Aprilií za sebou, a že to nebyla procházka růžovou zahradou. Ona totiž Italka byla hodně hajsavá na tryskování, propálených pístů bylo nepočítaně. V roce 1998 Boďa opouští naše MR, slabší konkurence a nedostatek peněz jej přinutili redukovat program. Soustředil se na prestižní německý šampionát, kde dokázal jezdit špičku a v roce 1999 získal své nejlepší umístění - 3.místo. Po ukončení kariery mohl shrnout toto, MS bylo strašně daleko, vždy si to potvrdil při svých startech na divokou kartu v Brně. Kdy dojel pouze jednou, v roce 1995 na 25.místě s plným počtem kol.. Při ostatních startech většinou spadl, zajel si sice vždy svá osobní maxima, ale s motorkou prakticky obrazně řečeno „z výlohy“ neměl sebemenší šanci na výraznější úspěch. Ovšem na domácí scéně kraloval, vždyť třeba na letišti v ČB startoval pětkrát a pětkrát vyhrál. K úspěchům na německé scéně přidal ještě kopičku evropských bodů, 6 domácích titulů a 36 domácích vítězství.

B.Staša ml. - Aprilia 2501992 #19 B.Staša ml., Aprilia 250 po A. Preiningovi, otec v roli mechanika, v pozadí sponzor p. B. KochB. Staša

Stále se ovšem pohybuje okolo motosportu, stále prohání krosku, funguje ve své firmě a také „fušuje“ konstruktérům do řemesla - dal dohromady velice pěkný motárd  VM 610 SMR na základě Pragovky (článek o VM 610F).

 Takže to je zatím třetí silničářský příběh rodiny Stašů….

Výsledková část: Bohumil Staša mladší:

26 vítězství v závodech mistrovství republiky

Počet titulů mistra republiky = 6

125: 1991

250: 1992, 1993,1994,1995,1997

IDM 1999, 250 ccm: 3. místo

  • Zdroje

    text: Jan Vítovec, úprava: moto-svět.cz,  foto: archiv autora, J. Franek a s dovolením a díky  z archivů dalších fandů a pamětníků....

Článek byl naposledy upraven: 17.03.2019

Komentáře (0)

K článku nejsou žádné komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

BendaK napsal komentář k Most - fotogalerie tříd 1000 ccm
Parádní fotky Jinak je vidět, že spousta lidí má slušnou techniku a zázemí, viz. i třeba ...
Katka napsal komentář k Košice
Dnes 28.08.2019 si pripomíname 50 rokov od nešťastnej udalosti. Hľadáme v novinách nejaký čl...
Ještě mi na e-mail: napište prosím svou adresu. Děkuji
Dobrý večer zítra fotky balím a pošlu ...