Po přečtení článku o závodech v Písku v rubrice „Bývalé české okruhy“ se nám ozval jeden z tehdejších účastníků posledního závodu na "Okruhu Stanislava Maliny" v roce 1975. Byl tam v roli mechanika jednoho začínajícího jezdce. Jeho vzpomínka tak vyplňuje další dílek v mozaice historie silničních závodů minulého století v Československu..
Silniční závody motocyklů se v Písku původně jezdily ve městě. Přesněji od roku 1960 až do roku 1964. Po tříleté pauze, se v roce 1968 závody obnovily, ale to již na novém, 3 354 metrů dlouhém přírodním okruhu u Dobešického statku. Nová trať dostala název „Okruh Stanislava Maliny“ na počest našeho úspěšného závodníka, který v roce 1964 tragicky havaroval v běžném provozu v nedalekých Strakonicích. Pravidelné podzimní termíny závodů byly v roce 1974 přesunuty na začátek sezóny, do měsíce dubna. Jarní předsezóní soustředění jezdců bylo vždy na závěr doplněno kontrolními závody. Jak známo, právě v roce 1975 se v Písku jelo naposledy, vzhledem k smrtelné havárii Miroslava Pěnkavy.
Tehdy jediný sobotní závod doplnilo startovní pole i několik dalších jezdců nižších výkonnostních tříd z Jihočeského a Karlovarského kraje. Mezi nimi stáli na startu kubatury 125 ccm také jezdci Karel Židek se startovním číslem # 83 a František Bárta st.č. # 105 ze Sokolova. Na tehdejší závodní víkend vzpomíná jejich mechanik pan Miloslav Bešťák: „Po tom, co jsem se přestěhoval z Dolního Rychnova do Sokolova, bydlel v domě v patře nad námi soused Karel Židek, který mimochodem v kočárkárně stavěl závodní motocykl ČZ 125. Začal jsem mu se stavbou pomáhat a když byl motocykl hotov, zkoušeli jsme ho na uzavřené silnici č.6 v Sokolově, spolu s jeho kamarádem Františkem Bártou, který ho do závodění vtáhnul. Sám měl také závodní ČZ 125. Všichni tři jsme se potom, začátkem dubna vypravili zapůjčenou Pragou V3S do 160 kilometrů vzdáleného Písku na závody. Zatímco v Bečově nad Teplou padal sníh, v Písku bylo proti tomu již docela pěkné počasí. V sobotu se pak, po různém seřizování motocyklů, oba jezdci postavili na start. Pro Židka to byl navíc první start. Zatímco hned v půlce prvního kola upadla Bártovi z motorky nádrž a musel odstoupit, Židek závod dojel, ale bohužel už si nevzpomínám na jakém místě. Pro oba dva jezdce byl tento závod také posledním, neboť na další účast v závodech již neměli peníze. Pamatuji, že o tragické havárii Miroslava Pěnkavy se v depu mezi jezdci mluvilo v tom smyslu, že údajně vyletěl ze silnice v úseku u obalovny a narazil do sloupu, nic víc".
Ano, první u této havárie zastavil Zbyněk Havrda, leč 25-letý Pěnkava byl už v kritickém stavu. Zemřel později při převozu do nemocnice. Krátce po dojetí závodu třídy 125 pořadatelé proto zrušili zbytek programu. A ještě doplňuji - Karel Židek byl jedním z pouhých sedmi jezdců v cíli, přičemž víme, že pořadí prvních čtyř bylo: Fendrich, Havrda, Krmíček, Kába ml.. Vzhledem k tomu, že na startu byli ještě takoví střelci jako K. Sedláček a Z. Židlík, mohl Židek teoreticky dojet nejspíš právě na tom 7. místě. Veškerý další program pořadatelé po závodě třídy 125 ccm zrušili a závody se do Písku již nikdy nevrátily. Pan Bešťák během tohoto dne nafotil několik záběrů, bohužel auto, které převáželo film po závodech do Prahy, mělo cestou nehodu a film byl částečně znehodnocen. Zachráněné fotografie nám ale poskytl jako doplněk jeho vzpomínek, za což velmi děkujeme...!
-
Podělte se o dobové materiály!
Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!
-
Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.