Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1959..
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1959
Účast našich jezdců a strojů v závodech mistrovství světa: na německém Hockenheimringu měli ve třídě 350cc v tréninku František Šťastný druhý a Gustav Havel třetí čas za Surteesem na MV Agustě. Ještě v 6. kole závodu byl Šťastný druhý a Havel pátý. Pak měli oba technické problémy a propadli se v pořadí, když se jim začaly přidírat písty. Nakonec Šťastný svou Jawu OHC dotlačil do cíle na 7. místě (s propálenými písty) a Havel dojel s velkou ztrátou patnáctý. V Assenu na VC Holandska ve třídě 250cc motocykly ČZ 250 OHC na konkurenci nestačily: F. Šťastný skončil na 9. místě, J. Koštíř 12., oba s potížemi se spojkou. Malina odpadl hned v úvodu. Na VC NDR na Sachsenringu dojel ve třídě 250 ccm do cíle jen František Bartoš na ČZ OHC, se ztrátou jednoho kola na 7. místě. Jiří Koštíř vzdal kvůli prasklému výfuku a František Šťastný na Jawě odpadl ze 6. místa pro poruchu převodovky. Ve třídě 350 měl Šťastný na Jawě OHC v předposledním kole už téměř kilometrový náskok na druhého, ale pro poruchu klikového mechanizmu musel odstoupit. Havel dojel s prasklou kyvnou vidlicí na 8. místě. VC Itálie v Monze, 350cc: F. Šťastný musel v 11. kole odstoupit ze třetího místa pro defekt osy zadního kola. Motocykl Jawa 350 OHC i přes svou poruchovost byl výkonově na světové úrovni a pro rok 1960 továrna zvažovala možnost větší účasti v závodech mistrovství světa...
Mezinárodní závody: „Tallinský okruh“ v Sovětském Estonsku: ve třídě 250 ccm zvítězil František Srna na ČZ 250 OHC o 7 minut před domácím Lepikem. 500 ccm: František Helikar na Jawě 500 OHC odstoupil pro poruchu motoru z prvního místa. Také ve třídě 125 ccm musel odstoupit Václav Parus z vedoucího místa pro poruchu své ČZ OHC. 350 ccm: vyhrál Helikar, Srna dojel 3. Podruhé se v Tallinu jelo v červenci s výsledky našich jezdců: 125 ccm: 1.S.Malina, 250 ccm: 1.J.Koštíř, 2.S.Malina, 350 ccm: 1.F.Šťastný, 2.G.Havel, 3.J.Koštíř. Na VC Maďarska v Budapešti dojel F. Srna na ČZ 350 OHC pátý..
V domácím mistrovství se pro sezonu 1959 částečně změnily sportovní řády. Bylo zavedeno nové bodování dle mistrovství světa: 8, 6, 4, 3, 2, 1 bod. Nově byla vypsána samostatná třída MR-125 ccm a naopak byla zrušena třída MR-500 ccm. Důvodem byly obavy z uvažovaného návrhu FIM třídu GP-500 v MS od roku 1960 zrušit. Tento návrh ale nakonec nebyl prosazen. Místo třídy 500 ccm se tak po třech letech do závodů MČR opět vrátila třída sajdkár, tentokrát o obsahu do 750cc. Je nasnadě, že tato třída byla vypsaná spíše pro „recyklaci a dojetí“ motorů Jawy 500 zrušené sólo třídy a většího obsahu proto, aby zde mohly doplnit startovní pole i některé starší stroje BMW. Další změnou bylo oddělení mistrovských závodů od mezinárodních. Závody v Litomyšli, Jičíně ani v Piešťanech se v tomto roce nejely.
Pro jezdce II. a III. výkonnostní třídy se závody konaly jako místní podnik (MP). Oblastních závodů pro jezdce II. výkonnostní třídy se mohli zúčastnit i jezdci I. výkonnostní třídy. Handicapové závody byly na některých závodech vypisovány na závěr programu. Startovali v něm vždy nejúspěšnější jezdci každé třídy toho dne. Nejprve byla odstartována slabší třída a po cca 30 vteřinách silnější třída dle obsahu. Na Moravě se opět jel seriál závodů družstev s názvem "Přebor moravské oblasti".
František Bartoš měl v tomto roce dva těžké pády, v obou případech zaviněné technickou závadou továrního motocyklu ČZ OHC. Následky těchto jezdecky nezaviněných pádů se částečně podepsaly i na jeho psychice a předznamenaly pozdější konec jeho sportovní kariéry. Svůj první titul mistra ČSR získal slovenský závodník František Srna na motocyklu ČZ 250 OHC. Ve třídě 350cc získal titul zcela přesvědčivě František Šťastný na tovární Jawě OHC.
Legenda: MR - mistrovství republiky (ČSR), KZ - kontrolní závod, NZ - národní závod, MEZ - mezinárodní závod, MP - místní podnik, OBL - oblastní podnik, FZ - finálový závod, PMO - přebor moravské oblasti, HANDICAP - společný závod nejúspěšnějších jezdců všech tříd toho dne, VZ - volný závod, KV - místní kvalifikace.
V přehledu chybí závod „O Stříbrný smrk“ v Jeseníku a "Okruh Tatra" v Bánovcích nad Bebravou, u kterých neznáme datum konání..
V sezóně 1959 se u nás pořádaly silniční závody v tomto sledu:
20.-26.4.1959 - Tábor:
Soustředění jezdců v Táboře se konalo pod dohledem trenéra Antonína Vitvara na uzavřeném okruhu v Sezimově Ústí. Nedělní závody se jely formou dvou rozjížděk a dvou finálových jízd, kdy se jezdcům sčítaly body z obou jízd a podle toho byly vydány konečné výsledky. Pro malý počet jezdců soustředění jej v jednotlivých třídách doplňovali jezdci z Českobudějovického kraje. Třídy 350 a 500 startovaly vždy s handicapem 122 vteřin a 40 vteřin..
Výsledky:
KZ-175 a 350: 1.F.Šťastný (350), 2.J.Beneš (175), 3.J.Žípek (125)
KZ-250 a 500: 1.F.Šťastný (350), 2.G.Havel (250), 3.S.Malina (250)
30.4.-1.5.1959 - Terezín:
VIII. „Terezínský okruh motocyklů“, pořadatel AMK Litoměřice. Trénink ve čtvrtek, závody v pátek 1. května za vydatného deště. Okruh dlouhý 3 km. 250cc: vítězný Beneš na ČZ 175 měl na druhého Jeníčka v cíli náskok téměř dvě minuty. Ve třídě 175cc musel pro závadu odstoupit z prvního místa. 350cc: Šťastný se ze šestého místa během závodu probojoval na druhé místo, v posledním kole předjel i prvního Helikara a zvítězil o pouhé 0,4 sekundy..
Výsledky:
OBL-125: 1.V.Parus, 2.O.Fišer, 3.M.Karfík
OBL-175: 1.V.Sussmilch, 2.Z.Pospíšil, 3.M.Špak
OBL-250: 1.J.Beneš, 2.S.Jeníček
OBL-350: 1.F.Šťastný, 2.F.Helikar, 3.P.Slavíček, 4.M.Špak
1.5.1959 - Žilina:
XI. „Cestný pretek“ na městském okruhu 3,35 km. 4.000 diváků. F. Srna zajel ve třídě 250 ccm nejrychlejší čas dne..
Výsledky:
OBL-175: 1.F.Srna, 2.V.Kapusta, 3.L.Dubóczy
OBL-250: 1.F.Srna, 2.T.Deliman, 3.T.Smatlánek
OBL-350: 1.M.Kubánek, 2.Žucha, 3.A.Fary
2.5.1959 - Plzeň:
II. silniční závod „Pod Chlumem“ na 2,2 km dlouhém okruhu v Újezdu u Plzně..
Výsledky:
MP-175: 1.M.Böhm, 2.M.Pipek, 3.M.Vaindl
MP-250: 1.J.Lehman, 2.A.Posekaný, 3.J.Pazdera
MP-350: 1.F.Šandor, 2.J.Hlaváč, 3.J.Průša
9.5.1959 - Zábřeh:
XI. „Memoriál Ferdy Hrocha“. Městský okruh 2,5 km..
Výsledky:
MP-125: 1.J.Hejmala, 2.B.Řezníček, 3.M.Valenta
MP-175: 1.J.Novosad, 2.B.Lakomý, 3.Z.Soldán
MP-250: 1.E.Quirenz, 2.Hrubý, 3.B.Kovář
AUTA-750: 1.A.Gbelec, 2.J.Brokeš, 3.J.Valchář
10.5.1959 - Červený Kostelec:
IV. „O cenu města Červeného Kostelce“. 350cc: vítězný Slavíček jel na novém jednoválci monoblok Jawa. Okruh 3.3 km..
Výsledky:
MP-175: 1.L.Číža, 2.M.Fiala, 3.J.Srkal
MP-250: 1.M.Kudrnáč, 2.V.Rain, 3.M.Chalupník
MP-350: 1.P.Slavíček, 2.M.Špak, 3.K.Vlach
HANDICAP-175-350: 1.M.Kudrnáč, 2.P.Slavíček, 3.V.Rain
10.5.1959 - Český Těšín:
II. ročník meziklubového závodu „O modrou stuhu Olše“. Okruh dlouhý 3.2 km vedl českou i polskou částí města. 40.000 diváků. Ve třídě přes 250cc startovali polští jezdci na motocyklech Norton 500. Jezdci Ostravska celkově porazili jezdce z Polska na body 80:33..
Výsledky:
OBL-125: 1.J.Hejmala, 2.M.Hečko, 3.F.Mrázek
OBL-250: 1.F.Bartoš, 2.A.Gorus, 3.E.Konečný
MEZ-přes 250: 1.F.Bartoš CS, 2.J.Hejmala CS, 3.S.Hennek PL
17.5.1959 - Trnava:
II. „Trnavský okruh“. Po odřeknutí Ceny Slovenska v Piešťanech se jednalo o nejlépe obsazené závody na Slovensku v tomto roce..
Výsledky:
OBL-175: 1.V.Kapusta, 2.D.Haranta, 3.J.Polák
OBL-250: 1.F.Bartoš, 2.J.Koštíř, 3.A.Gorus, 4.V.Kvěch, 5.V.Novosad, 6.T.Deliman, 7.T.Smatlánek
OBL-350: 1.F.Šťastný, 2.J.Koštíř, 3.F.Bartoš, 4.F.Helikar, 5.S.Malina, 6.F.Kročka, 7.F.Hejmala
17.5.1959 - Vsetín:
„Vsetínský okruh“. Přebor moravské oblasti družstev. Délka 2,8 km..
Výsledky:
PMO-125: 1.?
PMO-175: 1.L.Kašper, 2.Jar.David
PMO-250: 1.?
PMO-350: 1.? 3.V.Staša
23.-24.5.1959 - Ústí nad Labem:
Ústecký okruh motocyklů, pořadatel OAMK v Ústí n/L. Výsledky bohužel neznáme..
Výsledky:
MP-175: 1.?
MP-250: 1.?
MP-350: 1.?
24.5.1959 - Třebíč:
III. „Horácký okruh“. Okruh dlouhý 6,7 km..
Výsledky:
MP-175: 1.J.Kaštan, 2.A.Šváb, 3.F.Sobolík
MP-250: 1.P.Slavíček, 2.B.Kratochvíl, 3.A.Posekaný
MP-350: 1.J.Hlaváč, 2.A.Posekaný, 3.R.Sedláček
AUTA-1100: 1.J.Vlček, 2.K.Cejnar, 3.F.Kameš
31.5.1959 - Ostrava:
XI. „Ostravský trojúhelník“. Okruh u Čapkovy sokolovny, délka 2,8 km, déšť..
Výsledky:
KV-175: 1.M.Janečka, 2.Michálek, 3.Balyš
MP-175: 1.J.Hejmala, 2.L.Kašper, 3.O.Krmíček
MP-250: 1.A.Gorus, 2.L.Kašper, 3.O.Krmíček
MP-350: 1.A.Gorus, 2.J.Vavrla, 3.E.Hanuš
31.5.1959 - Ústí nad Orlicí:
VI. ročník závodu „O štít města Ústí nad Orlicí“. Délka městského okruhu 3,2 km..
Výsledky:
MP-175: 1.F.Fert, 2.J.Novosad, 3.L.Číža
MP-250: 1.M.Kudrnáč, 2.J.Srkal, 3.J.Polívka
MP-350: 1.F.Mrázek, 2.K.Vlach, 3.J.Vohnout
FZ: 1.K.Vlach, 2.F.Mrázek, 3.M.Kudrnáč
31.5.1959 - Votice:
IV. „Okruh České Sibiře“. Oblastní podnik, pořadatel AMK Votice. 4 km dlouhý okruh v Olbramovicích. 250cc: Koštíř s Malinou jeli celý závod o vítězství. Na cílové čáře byl ve stejném čase jen o centimetry dřív Koštíř. 350cc: Šťastný projel cílem o 51 vteřin před druhým Havlem, oba na továrních Jawách OHC. Zvítězil v nejrychlejším čase dne průměrnou rychlostí 110 km/hod. SIDE: na startu 9 strojů. Po odstoupení vedoucího Chaloupky zvítězil Sůva na BMW 750..
Výsledky:
OBL-175: 1.K.Bojer, 2.S.Malina, 3.V.Parus
OBL-250: 1.J.Koštíř, 2.S.Malina, 3.F.Bartoš
OBL-350: 1.F.Šťastný, 2.G.Havel, 3.F.Helikar
OBL-SIDE: 1.Sůva/Třmínek, 2.Novotný/Jelínek, 3.Vondráček/Pták, 4.Štajner/Havel
31.5.1959 - Nepomuk:
XI. „Nepomucký trojúhelník“. Poprvé se jelo na okruhu Nepomuk-Třebčice-Dvorec, délka 6 km..
Výsledky:
KV-175: 1.F.Boček, 2.M.Karfík, 3.J.Sloup
KV-175: 1.O.Fišer, 2.M.Vaindl, 3.J.Kaštan
MP-175: 1.F.Boček, 2.J.Kaštan, 3.O.Fišer
MP-250: 1.J.Lukšík, 2.V.Kvěch, 3.V.Vaněk
MP-350: 1.J.Lukšík, 2.V.Kvěch, 3.J.Kobec
6.-7.6.1959 - Mladá Boleslav:
VI. závod automobilů a motocyklů na 2,8 km dlouhém okruhu městem, 10.000 diváků..
Výsledky:
MP-175: 1.F.Svítil, 2.L.Houžvic, 3.J.Kamarád
MP-350: 1.J.Hlaváč, 2.V.Rain, 3.F.Sobolík
AUTA-1300: 1.J.Bobek, 2.Vl.Vokoun, 3.V.Horník
AUTA-1100: 1.K.Cejnar, 2.I.Mičík, 3.J.Vlček
AUTA-750: 1.Vl.Hubáček, 2.V.Barcal, 3.A.Gbelec
7.6.1959 - Jiřetín pod Jedlovou:
VI. „Pohár Rumburské vzpoury“, pořadatel AMK Rumburk, Varnsdorf a Velký Šenov. Rychlý okruh Jiřetín-Horní Podluží, délka 6,1 km, 8.000 diváků. V závodě třídy 350cc havaroval v osmém kole na druhém místě jedoucí František Bartoš, když se mu v plné rychlosti zadřel píst v motoru. S četnými zraněními musel být odvezen do nemocnice ve Varnsdorfu. Po dvouměsíční nucené pauze se objevil na startu až v srpnovém závodě na VC ČSR v Brně. Závod vyhrál suverénně jedoucí Šťastný. MČR-SIDE: po odstoupení Štajnera s Havlem z druhého místa o vítězství bojoval Špak se Sůvou. V posledním kole souboj rozhodlo zadření motoru Špakovy Jawy..
Výsledky:
OBL-175: 1.K.Bojer, 2.S.Malina, 3.J.Žípek
OBL-250: 1.F.Bartoš, 2.J.Koštíř, 3.G.Havel
OBL-350: 1.F.Šťastný, 2.J.Koštíř, 3.P.Slavíček, 4.M.Špak
MR-SIDE: 1.Sůva/Třmínek, 2.Novotný/Jelínek, 3.Chaloupka/Hubáček, 4.Vyskočil/Fabián
7.6.1959 - Bohumín:
III. Silniční okruh..
Výsledky:
MP-175: 1.M.Hečko, 2.E.Němčík, 3.Z.Soldán
MP-250: 1.E.Quirenz, 2.A.Gorus, 3.Hrubý
MP-350: 1.J.Hejmala, 2.M.Pobořil, 3.P.Sojka
13.-14.6.1959 - Dvůr Králové nad Labem:
VIII. „Královédvorský okruh“. Přebor Hradeckého kraje, délka okruhu 3 km..
Výsledky:
MP-175: 1.M.Fiala, 2.L.Číža, 3.M.Kašpar
MP-250: 1.M.Kudrnáč, 2.M.Chalupník, 3.V.Rain
MP-350: 1.O.Kába, 2.B.Palička, 3.T.Pieš
HANDICAP: 1.M.Kudrnáč
14.6.1959 - Velký Osek:
II. ročník „Velkooseckého okruhu“. Okruh v ulicích obce, délka 2,1 km.
Výsledky:
MP-125: 1.?
MP-175: 1.?
MP-250: 1.?
14.6.1959 - Znojmo:
XII. „Cena města Znojma“. Poprvé se zde jely sajdkáry..
Výsledky:
OBL-175: 1.K.Bojer, 2.F.Fert, 3.J.Novosad
OBL-250: 1.J.Koštíř, 2.S.Malina, 3.E.Quirenz
OBL-350: 1.P.Slavíček, 2.J.Koštíř, 3.F.Kročka
OBL-SIDE: 1.Novotný/Jelínek, 2.Chaloupka/Hubáček
13.-14.6.1959 - Kaplice:
IV. „Kaplický okruh“. Délka 5,5 km, 11 zatáček. 175cc: vítězí František Boček, budoucí tovární jezdec ČZ, později Jawy. Společný závod tříd 250 a 350cc s oddělenou klasifikací. V 8. kole upadl z vedoucí pozice Jiří Peroutka na stroji Esso 350. Zvítězil Václav Kvěch na ČZ 250 OHC před Hlaváčem, třetí Posekaný, dál Sobolík, Pazdera, Komberec..
Výsledky:
MP-175: 1.F.Boček, 2.J.Kaštan, 3.M.Vališ
MP-250: 1.V.Kvěch, 2.A.Posekaný, 3.J.Pazdera
MP-350: 1.J.Hlaváč, 2.F.Sobolík, 3.J.Komberec
MR-AUTA-sport-750: 1.V.Hubáček, 2.V.Barcal, 3.J.Valchař, 4.A.Gbelec, 5.A.Vávra, 6.J.Šlejchert
MR-AUTA-cest-1100: 1.J.Vlček, 2.Z.Mráz, 3.K.Cejnar, 4.ing.I.Micík, 5.ing.J.Pohl
20.-21.6.1959 - Staré Město:
X. ročník „Slováckého okruhu“ ve Starém Městě u Uherského Hradiště. Okruh dlouhý 4.3 km. 175cc: po odpadnutí vedoucího Paruse a druhého Novosada kvůli poruchám, zvítězil strakonický Bojer. 250cc: po odstoupení Šťastného ve 3. kole zvítězil Malina o 11 vteřin před Srnou. 350cc: Šťastný suverénně zvítězil o 50 vteřin před druhým Helikarem, když z tříčlenné skupinky odpadl Čada i Koštíř pro poruchy. SIDE: po boji poprvé vítězí Štajner s Havlem před Novotným s Jelínkem. Po špatném startu se z 10. místa probojovala až na 4. místo v cíli posádka BMW Sůva s Třmínkem. Po dvou závodech byly celkově na čele MČR Novotný se 12b. před Sůvou s 11b..
Výsledky:
MR-125: 1.S.Malina, 2.J.Žípek, 3.L.Dubóczy, 4.Z.Pospíšil, 5.F.Mrázek, 7.O.Fišer
MR-175: 1.K.Bojer, 2.F.Boček, 3.F.Kročka, 4.F.Srna, 5.B.Lakomý, 6.K.Dorňák
MR-250: 1.S.Malina, 2.F.Srna, 3.G.Havel, 4.J.Novosad, 5.A.Gorus, 6.E.Quirenc
MR-350: 1.F.Šťastný, 2.F.Helikar, 3.G.Havel, 4.P.Slavíček, 5.J.Makovička, 6.F.Kročka
MR-SIDE: 1.Štajner/Havel, 2.Novotný/Jelínek/, 3.Rutte/Hasselberger, 4.Sůva/Třmínek, 5.Chaloupka/Hubáček, 6.Šaroch/Sloup
28.6.1959 - Brno: Černá Pole
„Černopolní okruh“, délka 2,8 km. Jezdci z Brněnského kraje zvítězili ve všech třídách a po tomto závodě celkově vedli v přeboru moravské oblasti..
Výsledky:
PMO-125: 1.J.Hejmala, 2.F.Mrázek, 3.J.Rozmánek
PMO-175: 1.F.Fert, 2.J.Novosad, 3.B.Řezníček
PMO-250: 1.J.Novosad, 2.A.Gorus, 3.E.Quirenz
PMO-350: 1.F.Mrázek, 2.S.Klátil, 3.F.Zezula
AUTA-sport-750: 1.A.Gbelec, 2.O.Valchař, 3.ing.I.Mičík
27.-28.6.1959 - Jilemnice:
I. „Cena Krkonoš“. Okruh Martinice-Jilemnice-Roztoky, který byl původně součástí 32. ročníku mezinárodní Šestidenní soutěže ve Špindlerově Mlýně, délka 7,3 km, 4.000 diváků.
Výsledky:
OBL-175: 1.J.Srkal, 2.M.Fiala, 3.J.Pěnička
OBL-250: 1.P.Slavíček, 2.M.Kudrnáč, 3.V.Rain
OBL-350: 1.M.Špak, 2.J.Michálek, 3.J.Rašek
28.6.1959 - Banská Bystrica:
VIII. „Okruh víťazstva“, délka 3,2 km.
Výsledky:
MP-175: 1.L.Dubóczy, 2.V.Kapusta, 3.L.Vlček.
MP-250: 1.T.Deliman, 2.T.Smatlánek, 3.J.Molnár
MP-350: 1.P.Morawitz, 2.T.Deliman, 3.T.Smatlánek
12.7.1959 - Jaroměř:
II. silniční okruh „o Pohár města Jaroměře“. Okruh dlouhý 3 km. Závod byl vypsán pro jezdce II. a III. výkonnostní třídy východočeského kraje.
Výsledky:
MP-175: 1.M.Valenta, 2.J.Srkal, 3.L.Číža
MP-250: 1.P.Slavíček, 2.M.Kudrnáč, 3.M.Chalupník
MP-350: 1.J.Michálek, 2.J.Jakoubek, 3.J.Vohnout, 4.J.Pěnička
12.7.1959 - Kdyně:
IV. „Kdyňský okruh“, délka 4,2 km, 11.000 diváků. Tropické teploty přes 40°C způsobily komplikace pořadatelům s rozteklým asfaltem. Závodům přihlížel i ministr strojírenství Karel Poláček. 175cc: opět na sebe upozornil strakonický František Boček, který ze 14. místa po startu dokázal závod vyhrát. 350cc: za vítězným Špakem na ČZ 350 OHC dojel druhý Lukšík na stroji ČZ 250 OHC. SIDE: systémem start-cíl zvítězila posádka Štajner/Havel. Jediný jejich vážný soupeř, posádka Rutte/Haselberger, havarovala ve 12. kole. Jezdci skončili s vážnými zraněními. Do čela klasifikace se dostal Štajner se 16 body před Novotného 13 b..
Výsledky:
MP-175: 1.F.Boček, 2.J.Kamarád, 3.M.Karfík
MP-350: 1.M.Špak, 2.J.Lukšík, 3.J.Hlaváč, 4.L.Štajner
MR-SIDE: 1.Štajner/Havel, 2.Špak/Podskalský, 3.Vondráček/Pták, 4.Šaroch/Sloup, 5.Šolc/Kopal, 6.Novotný/Jelínek
19.7.1959 - Zlaté Moravce:
IV.“ Zlatomoravecký okruh“ nedaleko Nitry..
Výsledky:
MP-175: 1.L.Dubóczy, 2.K.Jirka, 3.V.Kapusta
MP-250: 1.J.Molnár, 2.T.Deliman, 3.K.Jirka
MP-350: 1.J.Horváth, 2.E.Bertoli, 3.P.Morawitz
18.-19.7.1959 - Městec Králové:
II. „Královéměstecký okruh“. 5.000 diváků. Městský okruh 1,9 km. Pavel Slavíček testoval tovární Jawu a stal se absolutním vítězem s nejrychlejším časem.
Výsledky:
MP-175: 1.F.Svítil, 2.B.Pieš, 3.J.Šindler
MP-250: 1.M.Chalupník, 2.O.Kába, 3.J.Rašek
MP-350: 1.K.Slavíček, 2.J.Peroutka, 3.J.Michálek
26.7.1959 - Štramberk:
III. ročník závodu „Pod Štramberskou trúbou“, pořadatel AMK Tatra Kopřivnice. Okruh dlouhý 6,3 km, 18 zatáček, převýšení 45 metrů. 175cc: o vítězství celý závod bojovali Parus a Bojer, třetí v pořadí měl ztrátu 1,11 minuty. 250cc: reprezentantům, kteří byli v Sovětském Svazu na závodech v Tallinu ještě nedošli zpět stroje (Havel, Šťastný, Koštíř, Slavíček) a F. Bartoš nebyl stále ještě po úrazu v Jiřetíně schopen. Když za vedoucím Srnou havaroval druhý Lukšík, dojel si slovenský jezdec bezpečně pro plný počet bodů. 350cc: Zvítězil Šťastný na starším dvouválci Jawa. Druhý Havel na starší 4-rychlostní Jawě, vypůjčené od Helikara, ztrácel každé kolo 10 vteřin. Hned v úvodu závodu odpadli pro poruchy Slavíček, Helikar i Čada. Čtvrtý jezdec měl v cíli již kolo ztráty..
Výsledky:
MR-125: 1.S.Malina, 2.J.Žípek, 3.F.Mrázek, 4.V.Parus, 5.Z.Pospíšil, 6.K.Dorňák
MR-175: 1.K.Bojer, 2.V.Parus, 3.J.Žípek, 4.J.Novosad, 5.F.Srna, 6.F.Kročka
MR-250: 1.F.Srna, 2.J.Novosad, 3.A.Gorus, 4.O.Hloch, 5.M.Hrubý, 6.O.Kába
MR-350: 1.F.Šťastný, 2.G.Havel, 3.J.Hejmala, 4.M.Kubánek, 5.J.Horváth, 6.O.Kába
1.-2.8.1959 - Rosice:
IX. „O hornickou rubačku“. Podruhé se jelo na novém okruhu 4.1 km, tentokrát za vytrvalého deště. V závodě třídy 250cc vedl od startu suverénně Šťastný před Havlem. V desátém kole odpadl Havel a v předposledním, patnáctém i Šťastný, kterému praskl řetěz. Druhý Parus i třetí Bojer jeli na motocyklech ČZ 175..
Výsledky:
MP-250: 1.J.Lukšík, 2.V.Parus, 3.K.Bojer, 4.J.Novosad, 5.J.Hejmala
MR SIDE: 1.Štajner/Havel, 2.Sůva/Třmínek, 3.Šaroch/Havlík, 4.Vyskočil/Kočí, 5.Hrdý/Gruber, 6.Šolc/Kopal
MR-AUTA-sport-750: 1.A.Gbelec, 2.V.Hubáček, 3.V.Barcal, 4.Šusta, 5.Jurča
MR-AUTA-cest-1100: 1.J.Vlček, 2.F.Kameš, 3.ing.Mičík, 4.Reiger, 5.Lodes
8.-9.8.1959 - Louny:
X. „Lounský triangl“. Mistrovství republiky se jelo na rychlém okruhu Louny-Citoliby-Chlumčany. Dlouhé přímé úseky a jen 5 zatáček na 7,1 km dlouhé trati většinou znamenaly totožné výsledky s tréninky. 250cc: J. Koštíř zvítězil průměrnou rychlostí 140 km/hod. Na 5. místě dojel V. Rain na dvoudobém motocyklu RAVO. 350cc: částečně mokrý závod, Šťastný měl v cíli minutový náskok před Čadou. V posledním kole na vlhké silnici u Chlumčan havaroval ze šestého místa dotahující Helikar..
Výsledky:
MR-125: 1.J.Žípek, 2.S.Malina, 3.V.Parus
MR-175: 1.K.Bojer, 2.V.Parus, 3.J.Žípek
MR-250: 1.J.Koštíř, 2.F.Srna, 3.J.Lukšík
MR-350: 1.F.Šťastný, 2.M.Čada, 3.P.Slavíček, 4.G.Havel, 5.J.Makovička, 6.J.Hejmala
9.8.1959 - Děčín:
VIII. „Děčínský motookruh“. Délka 3,4 km..
Výsledky:
OBL-175: 1.V.Parus, 2.J.Kamarád, 3.J.Cikán
OBL-250: 1.J.Lukšík
OBL-350: 1.M.Čada, 2.J.Lukšík, 3.J.Makovička
20.-23.8.1959 - Brno:
IX. VC Československa. Závod Družby národů. Okruh dlouhý 17,8 km, 35 zatáček vlevo, 38 vpravo, výškový rozdíl 171 metrů, 230.000 diváků. Povinný trénink se jel už ve čtvrtek a pátek. Po pádu a zranění ruky nemohl v závodě startovat J. Koštíř. Třídy 125 a 175 cc jely společný závod stejně, jako obě třídy sajdkár, s oddělenou klasifikací. Třída 250cc byla pohromou favoritů: Hocking měl potíže se svíčkou, Šťastný prodřel duši zadní pneumatiky a Malinovi se uvolnil výfuk. Vítězství uhájil Srna na ČZ OHC před Němcem Kassnerem na NSU. 350cc: Šťastný na Jawě OHC vítězí o celou minutu před Novozélanďanem Hemplemannem na Nortonu..
Výsledky:
MEZ-125: 1.E.Degner DDR, 2.K.Kavanagh AUS, 3.H.Zimmermann DDR, 4.J.Žípek CS, 5.L.Szabó H
NZ-175: 1.K.Bojer, 2.V.Parus, 3.F.Kročka, 4.F.Srna, 5.L.Kašper
MEZ-250: 1.F.Srna CS, 2.H.Kassner NSR, 3.G.Hocking RH, 4.R.Thalhammer A, 5.Weiner NDR
MEZ-350: 1.F.Šťastný CS, 2.J.Hemplemann NZ, 3.G.Hocking RH, 4.B.Brown AUS, 5.E.Hinton AUS
MEZ-500: 1.E.Hinton AUS, 2.G.Hocking RH, 3.D.Dale GB, 4.E.Driver JAR, 5.J.Redman RH
MEZ-side: 1.F.Camathias CH/J.Cecco NSR, 2.Scheidegger CH/Burghart CH, 3.Rogliardo F/Gaudillet F, 4.Beevers GB/Chinall GB, 5.Duhem F/Burtin F, 6.Pongratz/Wintersbergerová A
NZ-side: 1.Štajner/Lukšík, 2.Špak/Podskalský, 3.Sůva/Třmínek, 4.Šaroch/Havlík, 5.Rutte/Halzelberger
30.8.1959 - Cheb:
VIII. "Chebský okruh“. Městský okruh, délka 3 km. Závod kolidoval s Velkou cenou NDR na Sachsenringu, proto chyběla řada našich předních jezdců. 175cc: Vítězný Parus měl na druhého Kamaráda v cíli 1,5 minuty. Třetí už měl kolo ztráty. 250cc: Parus jel závod na stroji ČZ 175. 350cc: Helikar musel hned na začátku závodu opravovat stroj a ztratil tak šanci na dobrý výsledek. Čada zvítězil jen o 5 vteřin před Lukšíkem..
Výsledky:
OBL-175: 1.V.Parus, 2.J.Kamarád, 3.J.Cikán
OBL-250: 1.K.Bojer, 2.P.Slavíček, 3.J.Lukšík, 4.V.Parus
OBL-350: 1.M.Čada, 2.J.Lukšík, 3.J.Makovička, 4.P.Slavíček
30.8.1959 - Krnov:
X. „Stříbrný štít Krnova“..
Výsledky:
MP-175: 1.L.Kašper
MP-250: 1.A.Gorus
MP-350: 1.S.Klátil
30.8.1959 - Prešov:
XI. „Šarišský okruh“..
Výsledky:
OBL-175: 1.F.Kročka, 2.F.Chrappa, 3.D.Haranta
OBL-250: 1.T.Deliman, 2.I.Cifra, 3.J.Molnár
OBL-350: 1.F.Kročka, 2.T.Deliman, 3.J.Žucha
5.-6.9.1959 - Tábor:
X. „Táborský okruh“ v Sezimově Ústí se jel za účasti několika jezdců z NDR. Třídy 125 a 175cc byly kvůli malému počtu jezdců sloučeny, ale s oddělenou klasifikací. 125cc: Malina lehce zvítězil na novém stroji ČZ 125 OHC typ 855 a celkově se stal mistrem. 175cc: Parus s Bojerem jezdili celý závod spolu, v cíli byl první Parus jen o 0,2 vteřiny před Bojerem, kterému to ale stačilo k získání titulu. 250cc: Gustav Havel na nové Jawě 250 OHC vedl jasně závod, ale v posledním kole v rychlé zatáčce zachytil kapotáží o zem a havaroval. Mistrem se stal slovenský F. Srna. 350-500cc: společný závod, kdy ve třídě 500cc jel pouze F. Helikar a východoněmecký R. Gläser na Simsonu, který nedokončil. Závod vyhrál Helikar, před Slavíčkem. Mistrem se stal Šťastný, který v Táboře chyběl, neboť jel v tomto termínu závod MS na Monze. SIDE: ve vítězném sajdkáru L. Štajnera dělal spolujezdce J. Lukšík..
Výsledky:
MR-125: 1.S.Malina, 2.J.Žípek, 3.Z.Pospíšil
MR-175: 1.V.Parus, 2.K.Bojer, 3.F.Srna
MR-250: 1.S.Malina, 2.F.Srna, 3.J.Koštíř, 4.F.Bartoš, 5.J.Lukšík, 6.P.Slavíček
MR-350: 1.P.Slavíček, 2.F.Srna, 3.M.Špak
VZ-500: 1.F.Helikar
MR-SIDE: 1.Štajner/Lukšík, 2.Špak/Podskalský, 3.Novotný/Novotný
5.-6.9.1959 - Kutná Hora:
VIII. „Okruh města Kutné Hory o Stříbrného havíře“. Putovní trofej. Okruh dlouhý 2,5 km, start byl u Tylova divadla..
Výsledky:
MP-125: 1.K.Hejda, 2.L.Houžvic, 3.V.Vlasák
MP-175: 1.L.Houžvic, 2.F.Svítil, 3.V.Holý
MP-250: 1.O.Kába, 2.O.Jičínský, 3.J.Rašek
MP-350: 1.J.Peroutka, 2.O.Kába, 3.J.Rašek
6.9.1959 - Kyjov:
III. ročník "Kyjovského okruhu"..
Výsledky:
OBL-125: 1.J.Hejmala, 2.K.Dorňák, 3.B.Valouch
OBL-175: 1.K.Dorňák, 2.L.Kašper, 3.B.Řezníček
OBL-250: 1.E.Quirenz, 2.O.Hloch, 3.B.Lakomý
OBL-350: 1.S.Klátil, 2.J.Hejmala, 3.F.Mrázek
13.9.1959 - Teplice:
IX. „Teplický okruh“...
Výsledky:
MP-125: 1.?
MP-175: 1.?
MP-250: 1.?
MP-350: 1.M.Špak
20.9.1959 - Přerov:
IX. "Hanácký okruh" se jel na novém okruhu Radslavice-Grymov-Kozlovice, délka 5 km..
Výsledky:
MP-250: 1.A.Gorus, 2.A.Pražák, 3.R.Zezula
MP-350: 1.V.Zapletal, 2.R.Zapletal, 3.Osadník
Auta-750: 1.K.Valchář, 2.J.Brázda, 3.Svoboda
20.9.1959 - Šumperk:
„Šumperský okruh“. V závodě sajdkár se v souboji s Jiřím Vyskočilem zranil Miroslav Špak. Výron v kotníku a čtyři prasklé nártové kůstky, přesto dojel a zvítězil..
Výsledky:
MP-175: 1.B.Lakomý
MP-250: 1.B.Lakomý
MP-SIDE: 1.Špak/Podskalský, 2.?, 3.Kočí/Šolc, 4. Sůva/Třmínek
26.-27.9.1959 - Osek u Duchcova:
IV. „O hornickou přilbu“. Pořadatel OAMK Duchcov. Okruh 6,8 km..
Výsledky:
OBL-175: 1.O.Fišer
OBL-250: 1.F.Šťastný
OBL-350: 1.F.Šťastný, 9.M.Špak
OBL-SIDE: 1.Štajner/Lukšík, 2.Špak/Podskalský, 3.Vyskočil/Fabián
26.-27.9.1959 - Holice:
II. ročník, městský okruh, délka 1,8 km..
Výsledky:
MP-175: 1.J.Srkal, 2.L.Číža, 3.M.Valenta
MP-250: 1.M.Chalupník, 2.M.Kudrnáč, 3.J.Rašek
MP-350: 1.J.Jakoubek, 2.K.Vlach, 3.L.Kašpar
OBL-SIDE: 1.Vondráček/Pták, 2.Šaroch/Sloup, 3.Hampl/Palička
HANDICAP-175-350: 1.L.Číža, 2.M.Kudrnáč, 3.K.Vlach
27.9.1959 - Králův Dvůr:
II. ročník okruhu, pořadatel OAMK Svazarmu Beroun. Okruh o délce 1,6 km, propustnost 12 motocyklů..
Výsledky:
MP-125: 1.J.Pazdera, 2.K.Bureš, 3.J.Sloup, 4.K.Hejda, 5.V.Vlasák, 6.J.Reilich, 7.V.Horyna, 8.B.Habal, 9.K.Kristýn
MP-175: 1.F.Svítil, 2.B.Pieš, 3.L.Houžvic, 4.V.Holý, 5.J.Šindler, 6.J.Holubec, 7.V.Vlasák, 8.J.Fröhlich
MP-250: 1.O.Kába, 2.O.Jičínský, 3.J.Komberec, 4.A.Ondrik, 5.J.Havrlík, 6.B.Lhotka, 7.J.Šimáček, 8.B.Mácha
MP-350: 1.J.Peroutka, 2.O.Kába, 3.J.Komberec, 4.V.Rajšl, 5.J.Průša, 6.J.Krátký, 7.A.Ondrik
27.9.1959 - Opava:
XII. „Bezručův okruh“. Mistrovství moravské oblasti družstev. 15.000 diváků. Celkové pořadí: 1.Ostrava 304b., 2.Brno 284b., 3.Gottwaldov 247b., 4.Olomouc 247b..
Výsledky:
PMO-125: 1.J.Hejmala, 2.J.Tůma, 3.K.Dorňák
PMO-175: 1.A.Rybka, 2.L.Kašper, 3.K.Dorňák
PMO-250: 1.E.Hanuš, 2.O.Hloch, 3.E.Konečný
PMO-350: 1.J.Hejmala, 2.M.Pobořil, 3.V.Zapletal
27.9.1959 - Nitra:
XII. „Nitrianský okruh“, délka 2,9 km, městský okruh..
Výsledky:
MP-175: 1.V.Kapusta, 2.K.Jirka, 3.Kevely
MP-250: 1.L.Duboczy, 2.J.Drahno, 3.Kotešovský
MP-350: 1.F.Mrázek, 2.V.Kapusta, 3.Haring
3.-4.10.1959 - Roudnice nad Labem:
VII. „Roudnický okruh“. Okruh 3,2 km..
Výsledky:
MP-125: 1.?
MP-175: 1.F.Svítil, 2.A.Šváb, 3.V.Holý
MP-250: 1.?
MP-350: 1.?
4.10.1595 - Poprad:
VI. „Popradská valaška“. Okruh v ulicích města, délka 3 km.;.
Výsledky:
OBL-175: 1.F.Kročka, 2.F.Chrappa, 3.J.Hejmala
OBL-250: 1.A.Gorus, 2.E.Hanuš, 3.T.Deliman
OBL-350: 1.J.Hejmala, 2.E.Bertoli, 3.F.Kročka
4.10.1595 - Plzeň:
III. silniční závod pod Chlumem v Újezdu u Plzně. Jel se zde už podruhé v tomto roce..
Výsledky:
MP-175: 1.J.Pazdera, 2.J.Kamarád, 3.J.Cikán
MP-250: 1.A.Posekaný, 2.O.Jičínský, 3.J.Pazdera
MP-350: 1.A.Posekaný, 2.J.Peroutka, 3.F.Šandor
4.10.1959 - Karviná:
IX. „Stříbrný hornický kahanec“. Okruh na sídlišti Stalingrad..
Výsledky:
MP-175: 1.J.Vlček, 2.M.Janečka, 3.Z.Kadlčík, 6.O.Krmíček
MP-250: 1.L.Minařík, 2.V.Zapletal, 3.V.Smolka
MP-350: 1.V.Staša, 2.L.Minařík, 3.F.Tofel
4.10.1959 - Hradec Králové:
X. „Hradecký okruh“ byl dlouhý 4,4 km a jelo se na něm poprvé. Hned v prvním tréninku došlo ke zranění dvou favoritů. Krátce po vyjetí z depa vytekl Františku Bartošovi uvolněným výpustním šroubem z motoru olej na zadní kolo motocyklu a ten havaroval. Utrpěl těžký otřes mozku, zlomeninu lebky a dolní čelisti. Na zanechané olejové skvrně v rychlé zatáčce následně havaroval i F. Šťastný, který jel již druhé kolo. Při pádu ve cca 160 km rychlosti si přivodil otevřenou zlomeninu levého loketního kloubu, zlomeninu ukazováčku pravé ruky a luxaci ramene. 350cc: ve vedení nejprve Malina, pak Slavíček. Po jeho odstoupení pro poruchu zvítězil Gustav Havel. Handicapový závod jezdců III. výkonnostní třídy vyhrál Srkal na Ravu 250 před jezdci na ČZ 175 ccm. Jezdci tř. 250 měli na startu handicap 60 vteřin..
Výsledky:
OBL-175: 1.V.Parus, 2.F.Srna, 3.K.Bojer
OBL-250: 1.S.Malina, 2.F.Srna, 3.J.Koštíř, 4.V.Parus, 5.Janouš
OBL-350: 1.G.Havel, 2.S.Malina, 3.J.Koštíř, 4.M.Špak
HANDICAP-175-250: 1.J.Srkal, 2.M.Fiala, 3.M.Janouch
25.10.1959 - Košice:
II. „Štít trate družby“. Okruh 3,5 km..
Výsledky:
MP-175: 1.V.Kapusta, 2.J.Polák, 3.Baláž
MP-250: 1.E.Hanuš, 2.T.Deliman, 3.J.Drahno
MP-350: 1.E.Bertoli, 2.F.Kročka, 3.P.Morawitz
25.10.1959 - Brno: Výstaviště
I. ročník závodu „Kolem výstaviště“ - o pohár Světa Motorů. Závody motocyklů a automobilů, 1.6 km dlouhý okruh přímo na Výstavišti..
Výsledky:
MP-125: 1.J.Hejmala, 2.J.Rozmánek, 3.J.Zeman
MP-175: 1.J.Novosad, 2.E.Quirenz, 3.M.Taufar
MP-250: 1.J.Novosad, 2.J.Ludvík, 3.J.Štěpánek
MP-350: 1.E.Quirenz, 2.P.Sojka, 3.J.Nečas
Auta-750: 1.V.Vokoun, 2.J.Valchář, 3.F.Trefanec
Auta-1300: 1.V.Horník, 2.F.Kameš
Auta-SP-750: 1.A.Gbelec, 2.F.Kameš, 3.J.Brázda
Auta-SP-1100: 1.V.Valenta, 2.R.Lodes
Sezóna 1959 - konečné pořadí M-ČSR:
125 ccm: 4 závody - 3 započítávané: 1.S.Malina-ČZ OHC 24b., 2.J.Žípek-ČZ OHC 20b., 3.Z.Pospíšil-ČZ OHC 9b., 4.V.Parus-ČZ OHC 7b., 5.F.Mrázek-ČZ OHC 7b., 6.L.Duboczy-ČZ OHC 4b., 7.O.Fišer-ČZ 1b., 8.K.Dorňák-ČZ 1b.
175 ccm: 4 závody - 3 započítávané: 1.K.Bojer-ČZ 24b., 2.V.Parus-ČZ 20b., 3.F.Srna-ČZ 9b., 4..F.Boček-ČZ 8b., 5.J.Žípek-ČZ OHC 8b., 6.F.Kročka-ČZ 5b., 7.J.Novosad-Jawa ČZ 4b., 8.B.Lakomý-ČZ 2b., 9.K.Dorňák-ČZ 1b.
250 ccm: 4 závody - 3 započítávané: 1.F.Srna-ČZ OHC 20b., 2.S.Malina-ČZ OHC 16b., 3. J.Koštíř-ČZ OHC 12b., 4. J.Novosad-Jawa 8b., 5.A.Gorus-ČZ OHC 6b., 6.J.Lukšík-ČZ OHC 6b., 7.G.Havel-Jawa OHC 4b., 8.O.Hloch-Jawa 3b., 9.F.Bartoš-ČZ OHC 3b., 10.M.Hrubý-ČZ OHC 2b., 11.V.Rain-RAVO 2b., 12.E.Quirenz-Jawa 1b., 13.O.Kába-Jawa 1b., 14.P.Slavíček-Jawa OHC 1b.
350 ccm: 4 závody - 3 započítávané: 1.F.Šťastný-Jawa OHC 24b., 2. P.Slavíček-Jawa OHC 15b., 3. G.Havel-Jawa OHC 13b., 4. F.Helikar-Jawa OHC 6b., 4.M.Čada-Jawa OHC 6b., 4.F.Srna-Jawa OHC 6b., 7.J.Hejmala-Jawa ČZ 5b., 8.M.Špak-Jawa OHC 4b., 9.J.Makovička-ČZ OHC 4b. 10M.Kubánek-Jawa 3b., 11.R.Schiffauer-Jawa 3b., 12.J.Horváth-ČZ OHC 2b., 13.J.Hlaváč-ČZ OHC 2b., 14.F.Kročka-ČZ OHC 1b., 15.O.Kába-Jawa 1b., 16.V.Kukla-ČZ OHC 1b.
SIDE: 4 závody - 3 započítávané: 1.L.Štajner/G.Havel-Jawa OHC 24b., 2.R.Sůva/J.Třmínek-BMW 17b., 3.J.Novotný/L.Jelínek-Jawa OHC 13b., 4.J.Šaroch/J.Sloup/P.Havlík-Matchless 8b., 5.M.Špak/J.Podskalský-Jawa OHC 6b., 6F.Chaloupka/M.Hubáček-Matchless 6b., 7.J.Rutte/L.Haselberger-BMW 4b., 8.F.Vondráček/J.Pták-Matchless 4b., 9.J.Vyskočil/J.Kočí-ESO 3b., 10.B.Šolc/J.Kopal/V.Vlasák-BMW 3b., 11.Z.Hrdý/K.Gruber-Jawa OHC 2b.
-
Další články s výsledky závodů:
- Zdroje
Článek byl sestaven na základě všech volně dostupných informací z novin, lokálních periodik, krajských deníků, dobových časopisů a soukromých archivů jezdců, mechaniků a diváků. Použité fotografie jsou ze soukromého archivu autora a: P. Tomana, J. Caisové, F. Kročky, R. Sůvy, L. Kvasničky a dalších. Autorem většiny fotografií je Jaroslav Sejk. Další informace a dokumenty: knihy ing. Rudolf Mladý "Preteky na Slovensku 1948-2009", Jiří Franek "Mistrovství Československa silničních motocyklů 1954-1992"
- Podělte se o dobové materiály!
Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!
- Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.