Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1968...
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1968...
Továrna ČZ připravila na sezónu MS pro Bohumila Stašu dva vylepšené jednoválce ČZ OHC typ 859. Jeden pro třídu 350ccm a druhý převrtáním motoru třistapadesátky na objem 372ccm pro třídu 500ccm. Čtyřválec stále ještě nebyl hotov. Ale ani Jawa svůj dvoudobý čtyřválec 350 ccm do závodů MS zatím nenasazovala. Stále se nedařilo odstranit poruchy zapalování a zadírání ojničních ložisek. Motocykl nebylo kde testovat a tak se zkoušelo rovnou na závodech u nás i v zahraničí. Na mezinárodních závodech v Salzburku měl například Šťastný dva tyto motocykly, přesto s nimi odejel dohromady jen pět kol ve dvou závodech. Do závodu mistrovství světa proto továrna poprvé nasadila čtyřválec až u nás v Brně. Měl to být zároveň jeho poslední závod, neboť vedení Jawy bylo rozhodnuto tento projekt po Brnu definitivně stopnout. V deštivém závodě ale nestárnoucí Šťastný dojel třetí a vrátil čtyřválec zpět do hry. V Severním Irsku Šťastný opět bojoval ve skupině o druhé místo než musel dvakrát zastavit v depu na výměnu svíček. I tak dokázal dojet čtvrtý. A v posledním závodě v italské Monze po špatném startu projel cílem na šestém místě. Čtyřválec začal konečně dojíždět závody a svou rychlostí na sebe upoutal zaslouženou pozornost. Zájem o tento stroji projevil i Šťastného velký kamarád, mistr světa Angličan Bill Ivy, který po sezóně zůstal bez angažmá. Japonci totiž tovární tým Yamaha ani Suzuki pro rok 1969 nepostavili. Jawě se tak znenadání naskytla možnost získat světovou hvězdu první třídy. Jezdce, který na dvoutaktu uměl a který měl velké zkušenosti s víceválcovými motory. Jezdce, který by Jawu posunul na příčky nejvyšší. František Šťastný proto v zimě pozval Ivyho do Prahy a na naše poměry se začali dít velké věci..
Česká účast v závodech MS 1968:
NSR-Nürburgring: 250: Staša 6., 500: Staša 5.
Holandsko-Assen: 250: Šťastný 15., 350: Staša 4.
Belgie-Francorchamps: 250: Staša 9., Šťastný 10., 500: Staša 13.
NDR-Sachsenring: 250: Šťastný 10., Hlaváč 12., Havrda 18., 350: Hlaváč 8., Staša 12.
ČSSR-Brno: 250: Staša 8., Šťastný 10., Boček 12., 350: Šťastný 3., Hlaváč 7., Tofel 11., 500: Srna 9.
Severní Irsko-Ulster: 350: Šťastný 4.
Itálie-Monza: 350: Staša 4., Šťastný 6.
Celkové umístění našich jezdců v MS 1968: 350cc: Šťastný 7., Staša 8., 500cc: Staša 20-22.
Ze sportovního kalendáře domácích závodů zbylo po sezóně 1968 torzo, závody se rušily a přesouvaly jeden za druhým. Oproti tomu, vzhledem k uvolněné politické situaci během období Pražského jara, bylo umožněno nejlepším jezdcům MR předešlého roku individuálně vycestovat na mezinárodní závody do zahraničí. Mnozí toho využili poprvé k výjezdům do Jugoslávie, Rakouska a Německa. Snahu o vyjmutí motoristického sportu z polovojenského Svazarmu a obnovení Autoklubu republiky československé ukončila srpnová okupace. Nezvykle málo silničních závodů uspořádaných v tomto turbulentním roce je ale nutno přičíst svým dílem také reorganizaci systému motocyklových závodů. Nově byl totiž tento systém jen dvoustupňový: mistrovství republiky (MR po jezdce I.VT) a kvalifikace o postup do mistrovství republiky (KMR pro všechny ostatní jezdce s II.VT). Třetí výkonnostní třída byla prakticky zrušena, respektive 3.VT dostal nový adept silničních závodů, ale silniční závod s ní jet nemohl. Mohl s ní nastoupit jen do motocyklových soutěží. Po absolvování třech soutěží mu pak byla udělena II.VT, se kterou se teprve mohl postavit na start silničního závodu a to rovnou do kvalifikací o postup do MR..! Na startu kvalifikace tak mnohdy stál úplný nováček vedle zkušeného matadora na podstatně lepším motocyklu, který se z nějakého důvodu v předešlém roce neudržel v MR a sestoupil. Trefně to vystihl historik MUDr. Věnceslav Černý: „to byl nápad na Nobelovku. Byl to odstřel slabších jezdců a nebo jezdců na horších motocyklech“.. V praxi to vypadalo tak, že do tréninku kvalifikací nastoupilo mnohdy 50-60 jezdců v jedné kubatuře. Ti měli po tréninku jet rozjížďky o postup do nedělního kvalifikačního závodu o body. Jestli to bylo opravdu dodržováno pořadateli nebo rozhodovaly o postupu jen dosažené časy v treninkách je ale otázka, neboť sobotní program by byl mnohdy časově hodně náročný. Nicméně docházelo k tomu, že až 2/3 jezdců II.VT jelo už v sobotu večer domů bez náhrad. V krajích, kde byl větší počet jezdců se proto ještě pořádaly místní podniky - tkzv. krajské střediskové přebory. Tedy závody pro začínající jezdce a ty, kteří řekněme neměli ambice na postup..
V roce 1968 byla u nás zrušena třída 175 ccm, nahradit ji měla kubatura 50 ccm. Na úvod roku proto padesátky odjely tři kvalifikační závody, ve kterých se ukázalo, že stále není dostatečný počet výkonných motocyklů a proto tato třída ještě nebyla v MR vypsána. Po obsazení Československa vojsky Varšavské smlouvy museli pořadatelé srpnové Ceny Prachovských skal hned následující víkend zrušit svůj závod přesto, že se do depa již sjížděli zahraniční jezdci. V září se u nás vzhledem k ruským tankům a nepřehledné situaci zastavil čas. Všechny plánované sportovní podniky byly zrušeny, včetně mezinárodního závodu v Těrlicích, kvalifikačních závodů v Hořicích a závodu MR v Gottwaldově. Další dva mistrovské závody byly po dohodě s pořadateli přesunuty do října.
Ještě před sezónou oznámil František Helikar ukončení své dvacetileté závodní činnosti. Stal se trenérem motokrosu. Poprvé v historii byli za mistra republiky vyhlášeni dva jezdci: Karel Bojer a Josef Hejmala ve třídě 125 - oba měli shodně bodů.
Plánované závody, které byly během roku zrušeny: 26.5.Dvůr Králové n/L (MP), 2.6.Ústí nad Orlicí (MR+KMR) rekonstrukce silnice, 16.6.Kdyně (MR+KMR) finance a špatný stav silnice, 23.6.Nové Mesto n/V (MR), 24.-25.8.Jičín (MEZ),1.9.Chrudim (MP), 7.-8.9. Těrlice (MEZ), 8.9.Hořice (KMR), 28-29.9.Gottwaldov (MR+KMR).
Legenda: MEZ-mezinárodní závod, MS-mistrovství světa, MR-mistrovství republiky, KMR-kvalifikace o postup do MR, MP-místní podnik, VZ-volný závod, KZ-kontrolní závod, MU-meziklubové utkání..
Datum závodů v Ořechově, Dolním Podluží a dubnového třídenního soustředění jezdců v Neratovicích prozatím neznáme. V roce 1968 se závody odjely v tomto sledu:
19.-21.4.1968 - Moravský Krumlov:
Okruh „Na Slatinách“. Třídenní soustředění jezdců jihomoravského kraje, kontrolní závody a kvalifikace o postup do MR 50 ccm..
Výsledky:
KMR-50: 1.?
KZ-125: 1.?
KZ-250: 1.?
KZ-350: 1.?
28.4.1968 - Staré Město:
Staré Město u Uherského Hradiště, 4,3 km dlouhý okruh, jihomoravský střediskový přebor, 4.000 diváků. Pro velký počet jezdců v padesátkách se jely po tréninkách dvě rozjížďky o postup do hlavního závodu..
Výsledky:
KMR-50: 1.F.Kročka, 2.B.Kovář, 3.F.Sobol
MP-125: 1.K.Hrušecký, 2.H.Pavliš, 3.F.Zohn
MP-250: 1.E.Quirenz ml., 2.M.Nečesánek, 3.Vl.Drachovský
MP-350: 1.F.Zezula, 2.J.Marek, 3.P.Pařízek
VZ: 1.S.Klátil, 2.M.Týnský, 3.J.Novosad
5.5.1968 - Hriňová:
Podruhé a naposledy se závodilo v Hriňové ve středním Slovensku. Mistrovství Slovenska..
Výsledky:
MSR-175: 1.J.Petrinec, 2.D.Haranta, 3.J.Hegedus, 4.E.Korčák, 5.J.Henkrich
MSR-250: 1.F.Kročka
MSR-350: 1.F.Kročka, 2.I.Haščič, 3.E.Korčák, 4.F.Křižan, 5.J.Velička, 6.L.Jalšovský
11.-12.5.1968 - Hořice:
VIII. ročník závodu se jel poprvé pod názvem „300 zatáček Gustava Havla“ na počest závodníka, který tento okruh miloval. V sobotu po tréninkách se jel meziklubový závod Hořice-Frohburg. MR-125: celý závod bezpečně vedl Staša před Hejmalou a Bojerem. Čtyři kola před cílem měl Staša technické problémy s motocyklem a upadl, ale pokračoval dál. Náskok Hejmaly již ale nedohnal. MR-250: vedoucí Staša měl opět potíže s motocyklem a v polovině závodu musel odstoupit. V souboji o vítězství projel cílem domácí Bíma 6 sekund před Delimanem. MR-350: Jiřího Hlaváče na ČZ OHC v čele závodu brzy vystřídal Staša a zvítězil o minutu před Bojerem. Šťastný jel na novém, vodou chlazeném motocyklu Jawa Junior 250cc, s kterým jel i mezinárodní závod 250cc..
Výsledky:
MR-125: 1.J.Hejmala, 2.B.Staša, 3.K.Bojer, 4.M.Stripačuk, 5.O.Krmíček, 6.J.Žípek, 7.B.Fendrich, 8.Z.Židlík, 9.J.Tázler, 10.B.Vaňous, 11.J.Sloup, 12.J.Doležal, 13.V.Rathouský, 14.Z.Havrda, 15.F.Svítil, 16.J.Vichera, 17.J.Pták
MR-250: 1.Z.Bíma, 2.T.Deliman, 3.F.Tofel, 4.S.Klátil, 5.Z.Havrda, 6.J.Novosad, 7.V.Pračko, 8.J.Hejmala, 9.E.Quirenz st., 10.J.Petrinec, 11.M.Müller, 12.F.Kročka, 13.M.Stripačuk, 14.J.Peroutka, 15.A.Kikerle, 16.J.Laňar, 17.A.Mrkvička
MR-350: 1.B.Staša, 2.K.Bojer, 3.S.Klátil, 4.M.Špak, 5.F.Šťastný, 6.J.Novotný, 7.F.Svatoš, 8.M.Stružka, 9.M.Týnský, 10.J.Lukšík, 11.R.Vincour
MEZ-125: 1.I.Köppe NDR, 2.B.Staša CS, 3.K.Bojer CS, 4.M.Stripačuk CS, 5.O.Krmíček CS
MEZ-250: 1.F.Tofel CS, 2.S.Klátil CS, 3.M.Špak CS, 4.Kangasniemi FIN, 5.Radberg SWE, 6.F.Šťastný CS
MU-Hořice-Frohburg-125: 1.I.Köppe NDR
MU-Hořice-Frohburg-250: 1.Z.Bíma CS
19.5.1968 - Moravany:
„Kyjovský trojúhelník“. Jihomoravský střediskový přebor. Kvalifikace do MR 50 ccm..
Výsledky:
KMR-50: 1.Z.Havrda, 2.F.Sobol, 3.B.Kovář
MP-125: 1.?
MP-250: 1.?, 2.J.Zátopek
MP-350: 1.?
26.5.1968 - Bánská Bystrica:
Městský okruh na sídlišti. Mistrovství Slovenska. Tučně vyznačeni jezdci jeli mimo bodování...
Výsledky:
MSR-175: 1.J.Petrinec, 2.J.Hegedus, 3.K.Jirka
MSR-250: 1.F.Kročka, 2.J.Petrinec, 3.V.Pračko, 4.J.Matys, 5.J.Hegedus
MSR-350: 1.F.Kročka, 2.J.Horváth, 3.K.Haščič, 4.T.Deliman, 5.E.Korčák, 6.V.Pračko, 7.J.Velička, 8.L.Botko, 9.L.Jalšovský
9.6.1968 - Hodonín:
3 km dlouhý okruh "Městem Hodonínem". Střediskový přebor jihomoravského kraje..
Výsledky:
MP-125: 1.?
MP-250: 1.?
MP-350: 1.?
16.6.1968 - Semily:
II. ročník se jel v obráceném směru na 1,7 km dlouhém městském okruhu jako východočeský střediskový přebor..
Výsledky:
MP-125: 1.J.Hlavatý, 2.J.Pospíšil, 3.V.Reichl
MP-250: 1.M.Pešta, 2.J.Šafránek, 3.B.Brzák
MP-350: 1.B.Palička, 2.J.Bareš, 3.M.Klápště
22.-23.6.1968 - Košice:
Poprvé se jelo MR na 5.7 km dlouhém okruhu u obce Pereš, se dvěma podjezdy a podél tramvajové tratě..
Výsledky:
MR-125: 1.K.Bojer, 2.J.Žípek, 3.J.Hejmala, 4.O.Krmíček, 5.Z.Židlík, 6.B.Fendrich, 7.B.Vaňous, 8.K.Hrušecký, 9.J.Doležal, 10.J.Tázler, 11.J.Vichera, 12.K.David, 13.J.Beránek
MR-250: 1.B.Staša, 2.F.Tofel, 3.J.Hejmala, 4.J.Novotný, 5.S.Klátil, 6.M.Špak, 7.E.Quirenz st., 8.Z.Havrda, 9.T.Deliman, 10.F.Srna, 11.J.Petrinec, 12.A.Mrkvička, 13.M.Müller, 14.M.Týnský, 15.V.Pračko, 16.F.Svatoš, 17.O.Kába, 18.J.Matys, 19.K.Hrušecký, 20.J.Beránek
MR-350: 1.B.Staša, 2.K.Bojer, 3.S.Klátil, 4.M.Chalupník, 5.J.Hlaváč, 6.F.Svatoš, 7.J.Novotný, 8.F.Tofel, 9.M.Špak, 10.F.Boček, 11.J.Lukšík, 12.J.Srkal, 13.F.Srna, 14.O.Kába, 15.J.Černý
7.7.1968 - Frýdek-Místek:
Severomoravský střediskový přebor se jel na okruhu za Mariánským kostelem, s účastí dvou polských jezdců z Katovic mimo bodování. František Tofel 3x vítězem..
Výsledky:
MP-125: 1.F.Tofel, 2.?, 3.T.Valová
MP-250: 1.F.Tofel, 2.?
MP-350: 1.F.Tofel, 2.G.Henek POL, 3.?
19.-21.7.1968 - Brno MS:
XVIII. Velká cena Československa. Deštivé počasí, 50.000 diváků. Nová Jawa konečně dojela závod, ale technická převaha MV Agusty ve vyšších kubaturách a Yamahy v nižších objemech byla výrazná. MS-125: souboj jezdců stáje Yamaha rozhodl pád Ivyho v šestém kole v zatáčce U lomu. Náskok Reada na druhého maďara Szabó byl v cíli téměř tři minuty. MS-350: výborně zajeli v treninku naši: Hlaváč 4, Staša 5, Šťastný 6. Po startu jel Hlaváč krátce třetí. Cílem prvního kola projel na pátém místě, sedmý byl Šťastný, 10.Bojer, 11.Staša. Ve druhém kole byl Šťastný ve Farince už druhý za Agostinim, Hlaváč pátý. Dopředu se po špatném startu probíjel Rosner na MZ a ve čtvrtém kole už byl první, o cca 30 metrů před Agostinim. V dalším průběhu se Ago vrátil na čelo a Rosnerovi začal ujíždět. Za třetího Šťastného se zezadu probojoval Staša, bohužel motocykl ČZ ztrácel výkon a v posledním kole musel odstoupit ze 4.místa pro závadu. Pátému Hlaváčovi docházel v závěru benzin a musel zpomalit. Přesto sedmé místo byl jeho životní výsledek. Šťastný poprvé dojel v MS se čtyřválcem do cíle a hned na fantastickém třetím místě! Ve svých jedenačtyřiceti letech se mu poprvé podařilo v Brně v závodě MS postavit na stupně vítězů! MS-250: celý závod bojovali Staša se Šťastným o 8.-9. místo. Druhý jmenovaný nakonec musel odstoupit kvůli prasklým držákům kapotáže. MS-500: Šťastný s převrtanou Jawou 4V odpadl už ve třetím kole pro poruchu. Vedoucí Agostini na MV najížděl každým kolem 20 vteřin na druhého v pořadí. Druhý Jack Findlay tak dojel za Agem o celé kolo zpět..!
Výsledky:
MS-125: 1.P.Read GB, 2.L.Szabo H, 3.G.Bartusch NDR, 4.D.Braun NSR, 5.L.John GB, 6.J.Reisz H, 12.J.Hejmala CS, 16.O.Krmíček CS
MS-250: 1.P.Read GB, 2.B.Ivy GB, 3.H.Rosner NDR, 4.R.Gould GB, 5.G.Milani IT, 6.G.Molloy NZ, 8.B.Staša CS, 12.F.Boček CS, 14.J.Novotný CS, 15.S.Klátil CS, 16.J.Hejmala CS, 17.F.Tofel CS
MS-350: 1.G.Agostini IT, 2.H.Rosner NDR, 3.F.Šťastný CS, 4.T.Carruthers AUS, 5.K.Hoppe NSR, 6.B.Nelson GB, 7.J.Hlaváč CS, 11.F.Tofel CS
MS-500: 1.G.Agostini IT, 2.J.Findlay AUS, 3.G.Marsowszky CH, 4.B.Nelson GB, 5.P.Williams GB, 6.D.Shorey GB, 7.D.Lee GB, 8.Bo Granath SWE, 9.F.Srna CS
27.-28.7.1968 - Piešťany:
X. „Cena Slovenska“. Mezinárodní závody na 7,2 km dlouhém okruhu se odjely za deště. Poprvé se jelo ve směru hodinových ručiček. V závodě třídy 250 upadl v zatáčce u Horné Stredy F. Srna. Nová Jawa 350 V4 s Františkem Šťastným v závodě odpadla pro závadu..
Výsledky:
MEZ-50: 1.J.Moojen NL, 2.J.Stefe YU, 3.F.Kročka CS
MEZ-125: 1.W.Villa IT, 2.G.Bartusch NDR, 3.Dernet AUS
MEZ-250: 1.W.Villa IT, 2.B.Staša CS, 3.J.Novotný CS
MEZ-350: 1.B.Staša CS, 2.G.Milani IT, 3.K.Bojer CS
MEZ-500: 1.A.Pagani IT, 2.Stephen GB, 3.Hawthorn GB
Auta-F-3: 1.V.Ondřejík
4.8.1968 - Tachlovice:
I. „Tachlovický trojúhelník“. 4,2 km dlouhý, technický okruh u obce Rudná nedaleko Prahy. V dopoledním tréninku zkoušel František Šťastný čtyřválcovou Jawu 350. Po zadření motoru ji mechanici naložili ihned do mikrobusu a odvezli zpět do továrny. Šťastný zůstal a oba závody absolvoval s vodou chlazeným jednoválcem Jawa Junior 250. Tučně označeni jezdci startovali mimo bodování..
Výsledky:
MP-125: 1.J.Křížek, 2.B.Suda, 3.J.Kinzl
MP-250: 1.F.Šťastný, 2.M.Chalupník, 3.K.Chaloupka, 4.Z.Kuchař, 5.H.Maier
MP-350: 1.F.Šťastný, 2.M.Chalupník, 3.R.Mildner, 4.K.Chaloupka, 5.K.Mára
4.8.1968 - Karviná:
Severomoravský střediskový přebor. Jelo se na městském okruhu v Karviné - Novém městě..
Výsledky:
MP-125: 1.?
MP-250: 1.?
MP-350: 1.?
10.-11.8.1968 - Prievidza:
V.„Cígeľský okruh“. V sobotní rozjížďce kvalifikace třídy 350 ccm havaroval hradecký Josef Komárek a se zlomeninami obou nohou byl převezen do bojnické nemocnice. Bohužel, na následky svých zranění tam v pondělí 12. srpna zemřel. V závodech MR jel Rakušan Thalhammer na Aermacchi mimo bodování.
Výsledky:
MR-250: 1.K.Bojer, 2.Z.Bíma, 3.R.Thalhammer A, 4.M.Špak, 5.S.Klátil, 6.J.Petrinec, 7.Z.Havrda, 8.M.Týnský, 9.O.Krmíček, 10.T.Deliman
MR-350: 1.B.Staša, 2.K.Bojer, 3.R.Thalhammer A, 4.J.Hlaváč, 5.M.Špak, 6.F.Boček, 7.J.Novotný, 8.S.Klátil, 9.F.Svatoš, 10.T.Deliman
KMR-250: 1.J.Bareš
KMR-350: 1.K.Haščič
Auta-F-3: 1.V.Ondřejík, 2.J.Bobek, 3.M.Fousek
5.-6.10.1968 - Velké Meziříčí:
II. „Cena Českomoravské vysočiny“. Okruh u obce Hrbov - Svařenov, délka 4,8 km. Pražský Karel Chaloupka se při svém pádu zranil, což ho vyřadilo na téměř dva roky...
Výsledky:
MR-125: 1.V.Voříšek, 2.O.Krmíček, 3.M.Stripačuk, 4.B.Vaňous, 5.J.Doležal, 6.Z.Židlík, 7.V.Rathouský, 8.K.Hrušecký, 9.J.Vichera, 10.F.Jurčík
MR-350: 1.S.Klátil, 2.F.Boček, 3.F.Šťastný, 4.F.Tofel, 5.M.Týnský, 6.Z.Bíma, 7.J.Novotný, 8.M.Špak, 9.R.Vincour, 10.F.Bednář
KMR-125: 1.K.Sedláček, 2.J.Křížek, 3.H.Pavliš, 4.F.Zohn, 5.T.Hrušecký
KMR-250: 1.E.Quirenz st., 2.J.Bareš, 3.M.Nečesánek
KMR-350: 1.P.Baláž, 2.E.Quirenz, 3.J.Bursa
Auta-F-3: 1.?
12.-13.10.1968 - Ostrava:
Superrychlý okruh u „Bělského lesa“ u obce Stará Bělá. Přeložený závod z 22.9..
Výsledky:
MR-250: 1.B.Staša, 2.K.Bojer, 3.M.Chalupník, 4.J.Novotný, 5.Z.Havrda, 6.Z.Bíma, 7.F.Tofel, 8.O.Krmíček, 9.F.Svatoš, 10.J.Peroutka
MR-350: 1.B.Staša, 2.K.Bojer, 3.S.Klátil, 4.F.Tofel, 5.J.Novotný, 6.F.Svatoš, 7.J.Hlaváč, 8.M.Stripačuk, 9.J.Lukšík, 10.J.Horváth, 11.J.Srkal
KMR-250: 1.E.Quirenz ml., 2.J.Bareš, 3.V.Slezák
KMR-350: 1.?
19.-20.10.1968 - Písek:
I. „Písecký trojúhelník“. Přeložený závod z 15.9.. Poprvé se závodilo na okruhu u Dobešického statku. Start závodu byl na konci dlouhé rovinky, těsně za dnešní odbočkou do průmyslové zóny..
Výsledky:
MR-350: 1.B.Staša, 2.K.Bojer, 3.J.Hlaváč, 4.F.Boček, 5.S.Klátil, 6.M.Týnský, 7.J.Žípek, 8.M.Špak, 9.J.Srkal, 10.F.Svatoš
KMR-125: 1.K.Sedláček, 2.J.Hlavatý, 3.H.Pavliš
KMR-350: 1.V.Slezák, 2.M.Nečesánek, 3.J.Bursa
Sezóna 1968 - konečné pořadí M-ČSSR:
125 ccm: 3 závody - 2 započítávané: 1-2.K.Bojer-ČZ OHC 20b., 1-2.J.Hejmala-ČZ OHC 20b., 3.O.Krmíček-ČZ OHC 17b., 4.J.Žípek-ČZ OHC 15b., 5.M.Stripačuk-Ravo 15b., 6.Vl.Voříšek-MZ 12b., 7.Z.Židlík-ČZ 11b., 8.B.Vaňous-VAB 11b., 9.B.Staša-ČZ OHC 10b., 10.B.Fendrich-ČZ OHC 9b., 11.J.Doležal-ČZ Pauer 8b., 12.K.Hrušecký-ČZ 6b., 13.K.Rathouský-ČSAO 4b., 14.J.Tázler-ČZ 3b., 15.J.Vichera-BV 2b., 16.F.Jurčík-ČZ 1b.
250 ccm: 4 závody - 3 započítávané: 1.Z.Bíma-Jawa 27b., 2.B.Staša-ČZ 24b., 3.K.Bojer-ČZ 22b., 4.F.Tofel-Jawa 22b., 5.S.Klátil-Jawa 20b., 6.Z.Havrda-Jawa 17b., 7.J.Novotný-Jawa 14b., 8.T.Deliman-Jawa 14b., 9.M.Špak-Jawa 13b., 10.J.Hejmala-Jawa 11b., 11.M.Chalupník-Jawa 8b., 12.J.Petrinec-Jawa 7b., 13.E.Quirenz-Jawa 6b., 14.O.Krmíček-ČZ 6b., 15.J.Novosad-Jawa 6b., 16.M.Týnský-Jawa 4b., 17.V.Pračko-Jawa 4b., 18.F.Svatoš-Jawa 2b., 19.F.Kročka-Jawa 1b., 20.F.Srna-Jawa 1b., 21.J.Peroutka-Ravo 1b.
350 ccm: 6 závodů - 4 započítávané: 1.B.Staša-ČZ OHC 48b., 2.K.Bojer-ČZ OHC 40b., 3.St.Klátil-Jawa OHC 36b., 4.J.Hlaváč-ČZ OHC 26b., 5.F.Boček-Jawa 24b., 6.M.Špak-Jawa OHC 20b., 7.J.Novotný-Jawa 20b., 8.F.Tofel-Jawa 17b., 9.F.Svatoš-Jawa 17b., 10.F.Šťastný-Jawa 14b., 11.M.Týnský-Jawa 13b., 12.M.Chalupník-Jawa OHC 7b., 13.Z.Bíma-Jawa 5b., 14.J.Žípek-ČZ OHC 4b., 15.M.Stružka-Jawa 3b., 16.M.Stripačuk-Jawa 3b., 17.J.Lukšík-ČZ OHC 3b., 18.J.Srkal-Jawa OHC 2b., 19.R.Vincour-Jawa 2b., 20.T.Deliman-Jawa 2b., 21.-23.F.Kročka-Jawa 1b., 21.-23.J.Horváth-Jawa OHC 1b., 21.-23.F.Bednář-ČZ 1b.
-
Další články s výsledky závodů:
- Zdroje
Článek byl sestaven na základě všech volně dostupných informací z novin, lokálních periodik, krajských deníků, dobových časopisů a soukromých archivů autorů, jezdců, mechaniků a diváků. Použité fotografie jsou ze soukromého archivu autora a: F. Kročky, J. Caisové, M. Šitiny, J. Brzobohatého, P. Tomana, J. Davida, J. Novotného, J. Havrlíka a dalších. Autorem většiny fotografií je Jaroslav Sejk. Další informace a výsledkové zdroje: MUDr. V. Černý, L. Bělič, J. David, knihy ing. Rudolf Mladý "Preteky na Slovensku 1978-2009", Jiří Franek "Mistrovství Československa silničních motocyklů 1954-1992", ing. Jiří Wohlmuth „Živote, díky“.
- Podělte se o dobové materiály!
Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!
- Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.