V rubrice „bývalé české okruhy“ jsou neustále všechny články průběžně aktualizovány a doplňovány o nové informace, dokumenty a fotografie a to i v jejich podstránkách - ve fotogaleriích, startovních listinách a dokumentech.
Interaktivní mapa s polohami okruhůV Rosicích se rychlostní závody jely poprvé v roce 1951. Až do roku 1957 se jezdilo na městském okruhu. V dalším roce se však motocyklové závody přesunuly na nově vybudovaný okruh za město. Tato moderní trať hostila od roku 1960 nejlepší závodníky mistrovství republiky za velkého zájmu diváků..
Jestliže řada okruhů u nás měla v názvu trojúhelník, pak ten Horoměřický byl určitě ten nejtrojúhelníkovatější ze všech, skoro by se dalo říct až rovnoramenný. Trať byla z jezdeckého hlediska velmi jednoduchá - 3 rovinky, 3 zatáčky na křižovatkách a jedna srdcovka navíc. Na této trati měly rychlé stroje navrch.
V šedesátých letech se začalo závodit na silnicích mezi Moravany a Kostelcem díky Eduardu Klimkovi, který založil s partou nadšenců i místní AMK. Trať si o pořádání silničních závodů doslova říkala. Měla všechno, co má správný závodní okruh mít. Dlouhé rovinky, stoupání, klesání a hodně zatáček. Jezdilo se zde pravidelně dlouhých 12 let až do roku 1978..
Dovolím si tvrdit, že jeden z nejkrásnějších přírodních okruhů u nás se nacházel kousek pod Brnem, v malé obci Ořechov. Takové české motocyklové Monte Carlo. Naprostá bomba! A nic na tom nemění fakt, že silnici těsně lemovaly domy z obou stran. Jakoby tu nejdřív někdo postavil ideální motocyklový okruh a teprve pak se k němu přistavila vesnička…
Jenom jednou se jelo na náročném a rychlém 5 km dlouhém okruhu nedaleko Poděbrad a to v roce 1977 jako volný závod pod názvem: Cena Cidliny. Tehdy asfaltový povrch nebyl nic moc a dnes? Svezení po horní části okruhu velmi připomíná tratě v Irsku včetně přejezdů přes horizonty!
V polovině šedesátých let začala pořádat 6. ZO Svazarmu Motosportklub Praha silniční závody motocyklů v Dolních Břežanech u Prahy. Okruh Břežany - Lhota pak v sedmdesátých letech vystřídala o něco delší trať na opačném konci obce: Dolní Břežany - Zlatníky.
Městec Králové - bývalá meka silničního motocyklového sportu v Čechách. Závodit se zde začalo v roce 1958 a to na okruhu přímo ve městě. Městečtí však pořádali závody i na dalších okruzích v okolí města: Činěves, Opočnice, Dymokury. Prostě závodit bylo vždycky kde a mnohdy i několikrát v roce… Představme si nyní původní okruh, který vedl ulicemi města.
Kdo hledá, najde. Motocyklové závody se v Litomyšli jezdily ve městě i na jeho okraji a to hned na několika verzích okruhů. V roce 1973 ale pořadatelé našli konečně ten správný. Silniční okruh mezi obcemi Morašice - Lažany byl jezdecky i divácky zajímavý a navíc kousek za městem. Vyvrcholení pěti ročníků přišlo v roce 1977 - jel se zde jeden z tehdejších vrcholů - Pohár míru a přátelství..
Pořadatelé v Litomyšli nikdy dlouho bez motocyklových závodů nevydrželi. Závodilo se s menšími přestávkami ve městě a jeho okolí od roku 1928 až do roku 1977. Připomeňme si teď okruhy na území města do roku 1970 a také jedinný ročník závodu Litomyšl - Strakov - Janov v roce 1971.
Další silniční závod motocyklů do vrchu na území Prahy. Stromy, svodidla, hluboké srázy, obrubníky a skály místo únikových zón.. Zkrátka závodění jen na 70%. Slyšet rozléhající se zvuk závodních dvou nebo čtyřdobých motorů v lese, ale rozhodně stál za to!