V rubrice „bývalé české okruhy“ jsou neustále všechny články průběžně aktualizovány a doplňovány o nové informace, dokumenty a fotografie a to i v jejich podstránkách - ve fotogaleriích, startovních listinách a dokumentech.
Interaktivní mapa s polohami okruhůVelmi rychlá trať, tři zatáčky, tři kilometry, nejkvalitnější povrch u nás a navíc známé rekreační místo v těsném sousedství. To byl škrdlovický okruh, možná nejjednodušší, na kterém se kdy jezdilo mistrovství republiky. Ale i na takovém okruhu lze udělat velké závody!
Typický městský okruh padesátých let umístěný v samotném centru města, převážně s dlážděným povrchem. Později, na novém a delším okruhu vedeném částečně mimo město, závodila celá naše tehdejší jezdecká špička. Na začátku šedesátých let, stejně jako většina nebezpečných okruhů té doby pak nadobro zanikl…
17. ročníků silničních závodů se odjelo na zajímavé Hrbovsko - Svařenovské přírodní trati. Pořadatelé měli s tímto okruhem vždy hodně starostí. Nejprve jim komplikovala život výstavba sousední dálnice, po jejím dokončení pak vojenské letecké cvičení, které tyto závody nakonec i pohřbilo..
Na Strahově se kromě prvního superkrosu na světě a ploché dráhy konané na spartakiádním stadionu, jezdily v padesátých a šedesátých letech i silniční závody motocyklů a automobilů na okruhu mezi stadiony. Historie motocyklových závodů v Praze se začala psát ale již mnohem dříve a jinde..
Historie silničních závodů u Liberecké přehrady se začala psát už v roce 1946. S přestávkami, po celkově dvanácti ročnících tyto závody ukončila tragická nehoda při oblastních závodech v roce 1966. Toto neštěstí mělo velký vliv na postupném zanikání některých dalších nevyhovujících a nebezpečných městských okruhů u nás.
Je to skoro neuvěřitelné, v šedesátých a převážně v padesátých letech se u nás pořádaly silniční závody prakticky v každém větším městě. Pro představu jsme se pokusili sestavit seznam, kde všude se od roku 1950 do roku 1969 jezdilo..
V Olomouci se jezdily rychlostní závody na okruhu pod Svatým Kopečkem. Po jednom z nejznámějších poutních míst u nás, se tento okruh také nazýval. Patřil mezi naše největší mezinárodní motocyklové závody na přelomu čtyřicátých a padesátých let minulého století..
V šedesátých letech se jezdilo silniční mistrovství republiky také na velmi zajímavém okruhu ve Kdyni. Vedení místního strojírenského podniku zde drželo nad závody ochranou ruku po celou dobu jejich trvání. Mezi jezdci oblíbená, zatáčkovitá trať vedla svou jednou polovinou městem, druhou se vracela po jeho okraji zpět.
Prachovské skály znamenají kromě bizardních pískovcových masivů především pěší i cyklistické stezky v nádherné krajině českého ráje. V šedesátých a sedmdesátých letech však tento pojem znamenal pro každého motoristu jen jedno jediné: mezinárodní motocyklové závody na 14,5 km okruhu u Jičína pod názvem: Cena Prachovských skal.
V 60 a 70 letech minulého století se silniční závody jezdily také v Klatovech na okruhu u obce Čínov. Jedna z našich nejhezčích přírodních tratí byla rychlá, technická, ale i nebezpečná. Došlo zde v průběhu let k několika vážným úrazům. Kvůli tragické události v roce 1976, byl však tento okruh definitivně vymazán z našich motocyklových kalendářů..