Vranovice ležící asi 30 km jižně od Brna patřily ke skupině jihomoravských obcí, ve kterých se v minulosti konaly závody silničních motocyklů. Stejně jako v nedalekém Ořechově, Moravském Krumlově, Ivančicích, Břeclavi, Rohatci nebo Moravanech u Kyjova měli diváci možnost vidět jezdce bojující o body do oblastního přeboru. Vranovický okruh se odjel v obci celkem 7krát.
Vranovice
Přestože největšího věhlasu dosáhly motocyklové závody ve Vranovicích v 80. letech minulého století, motoristická činnost místních pořadatelů započala daleko dříve. V říjnu 1952 vznikl ve Vranovicích, tak jako v řadě jiných obcí Svazarm. Místní „svazarmovci“ v roce 1960 upravili nedalekou lokalitu Hlinek tak, aby bylo možné pořádání terénních závodů a soutěží. Mezi místní organizátory a zároveň jezdce patřili Zdeněk Franc, Vilém Soukup nebo František Haluška.
Vedle terénních závodů pořádali místní motorističtí nadšenci v 60. letech také závody motokár v centru obce. Start a cíl se nacházel u školy a okruh měřil 1200 metrů. Trasa vedla dnešní Masarykovou ulicí směrem k závorám, podél vlakového nádraží k hostinci U Hrušatů a vlevo ulicí Hlavní ke kostelu a do cíle u školy. Tak vznikl první Vranovický trojúhelník. Mezi místní závodníky na motokárách patřil např. Josef Číhal.
V roce 1970 okořenili pořadatelé závody motokár vloženým závodem motocyklů kubatury do 50 ccm. Tento závod suverénně vyhrál hodonínský závodník Otto Rind,který jel na motocyklu s motorem TATRAN. Na druhém místě dojel Miloslav Sedlák z Pístovic s motocyklem AHRA. Na další silniční motocyklový závod ve Vranovicích museli diváci počkat 11 let.
Vranovický okruh
Na konci 70. let nebylo již možné pořádat závody silničních motocyklů za brněnským výstavištěm ani v Bohunicích. Proto AMK Brno-Pisárky, v čele s předsedou Štěpánem Kučírkem, hledal náhradní možnost takový podnik uspořádat. Ve spolupráci se ZO Svazarmu Vranovice přichystali v neděli 4.října 1981 1.Vranovický okruh.
Okruh měřil 2100 metrů a start a cíl byl situován na Lipové ulici. Po startu jezdci zabočili vlevo do ulice Školní a po projetí retardéru u kostela pokračovali ulicí Dlouhou k fotbalovému hřišti a vlevo zpět na hlavní ulici Lipovou do cíle. Parkoviště závodních strojů bylo umístěno na mostě nad železniční tratí Brno-Břeclav a za mostem směrem na Přibice byla navíc zahřívací dráha.
Při prvním ročníku se závodilo o body do „Oblastního přeboru C“ ve čtyřech kubaturách a účastnili se jezdci 2. a 3. výkonnostní třídy ze Severomoravského a Jihomoravského kraje. Třídu 125 ccm vyhrál František Lamač z Mutěnic, 250 ccm Václav Hladík, 350 ccm Milan Šobáň starší. Katalogy 175 ccm vyhrál Antonín Rybka před Ladislavem Neubauerem. V této třídě startoval také domácí vranovický jezdec Václav Nešpůrek, který ale spíše mechanikoval dalšímu domácímu jezdci Vladimíru Jílkovi.
II. Vranovický okruh se konal hned z jara 23. května1982 a harmonogram závodní neděle obsahoval opět 4 závody. František Lamač na MZ zopakoval loňské vítězství ve 125 ccm a ve třídě 175 ccm se prohodilo pořadí z minulého ročníku, když Ladislav Neubauer tentokrát porazil Antonína Rybku. Závod 250 ccm na 18 kol vyhrál Miroslav Jeriga a 350 ccm na 20 kol Jaromír Zátopek. Oba jeli na Jawách. Domácí jezdec Vladimír Jílek startoval ve dvou třídách 175 a 250 ccm s motocykly značky ČZ. Ve dvěstěpadesátkách se mu dařilo lépe, když vybojoval věnec za třetí místo.
V roce 1983 se ve Vranovicích nezávodilo, ale zato v roce 1984 se jelo zrovna dvakrát. V neděli 9. září se odjel oblastní přebor v pěti kubaturách, když pořadatelé přidali novou nejslabší třídu do 80 ccm. Už za tři týdny, v neděli 30. září, se sjeli závodníci do Vranovic znovu. Pořadatelé tentokrát nevypsali třídu do 125 ccm, ale místo ní jela poprvé tzv. „volná třída“ do 500 ccm, pro jezdce 1. výkonnostní třídy. Jedinou pětistovkou v poli byla Suzuki RG 500 Miroslava Medka, který zajel nejrychlejší tréninkový čas 1:11,44 min. Druhý nejrychlejší byl Petr Hlavatka s Yamahou 350, který jedno kolo Vranovického okruhu dlouhé 2100 metrů zajel za 1:12,14 min. V závodě se však oběma zmiňovaným nedařilo a do cíle nedojeli, stejně jako např. Stanislav Klátil st., Marian Srna nebo Eman Quirenz st.. Závod volné třídy vyhrál František Tofel před Slováky Mitošinkou a Fábrym. Závod třídy 80 ccm a 175 ccm se jel dohromady s oddělenou klasifikací. Osmdesátky vyhrál Eduard Klimek ml., který svou závodní kariéru započal v této sezoně. Katalogy vyhrál Milan Šobáň st., 250 ccm Saša Vysloužil a 350 ccm Josef Zimml.
Pátý Vranovický okruh, i když na programu závodu byl uveden IV. ročník, se konal v neděli 9. června 1985. Jako pořadatel byla uvedena ZO Svazarmu AMK Vranovice a ředitelem závodu byl nově Vladimír Mikula. Další změna se udála přímo na závodní trati, když se prostor startu a cíle přestěhoval z Lipové ulice na ulici Školní. Oblastní přebor se odjel opět v pěti objemových třídách a tentokrát se diváci museli obejít bez „volné třídy“.
Podzimní VI. Vranovický okruh se jel opět pod hlavičkou Svazarmu AMK Pisárky a ředitelem podniku byl opět Štěpán Kučírek. Závod 80 ccm vyhrál mimo klasifikaci jedoucí Eduard Klimek ml., stejně jako červnový podnik. Třídu 125 ccm vyhrál Jan Vejrosta, 175 ccm znovu nestor této třídy Ladislav Neubauer, 250 ccm Ivan Lavička a 350 ccm Jaromír Zátopek. Volná třída byla tentokrát vypsána do objemu motocyklů 250 ccm. Závod vyhrál Petr Hlavatka s Yamahou 250 ccm před Marianem Srnou. Nejrychlejší kolo se stopětadvacítkou na Vranovickém okruhu zajel Karel Hanika na MBA s časem 1:12,4 min., ale cíl závodu bohužel neviděl, stejně jako Jan Bartůněk s šoupátkovou Jawou.
V neděli 12. října 1986 se sjeli motocykloví závodníci do Vranovic naposledy. Možná kvůli nově vybudovanému brněnskému automotodromu se již žádný další motocyklový závod v této obci a ani v blízkém okolí neuskutečnil. Stejně tak skončil i legendární Ořechovský trojúhelník. Eduard Klimek ml. vyhrál i počtvrté závod třídy 80 ccm a stal se tak nejúspěšnějším jezdcem na Vranovickém okruhu. Třídu 175 ccm vyhrál stylem start-cíl Zdeněk Fojtík před Neubauerem, který tak získal svůj osmý věnec z Vranovic. Celková bilance Ladislava Neubauera ve třídách 125 a 175 ccm je 3x první, 3x druhý a 2x třetí. Třídu 125 ccm vyhrál Otakar Talaga z Ostravy, 250 ccm Libor Bura z Karviné a 350 ccm Miroslav Stránský z Brna na Yamaze. Domácí závodník Vladimír Jílek startoval ve třech kubaturách, když nejlepší umístění vybojoval ve třídě do 250 ccm. S motocyklem ČZ 250 dojel do cíle na 5. místě.
Vrcholem závodní neděle a vlastně i celé historie Vranovického okruhu byl závod volné třídy do 250 ccm na 20 kol. Zde startoval Petr Hlavatka s motocyklem Bartol 250, se kterým vytvořil rekord okruhu s časem 1:09,1 min. a jeho průměrná rychlost byla 108 km/h. Druhý za Hlavatkou dojel s MBA 125 Karel Hanika a třetí Milan Horák s Yamahou. Tímto skončila vcelku krátká historie motocyklových závodů ve Vranovicích. Dnes v obci působí závodní klub Motoklasik Vranovice, který je zaměřen na závody silničních motoveteránů u nás i na Slovensku..
-
Zdroje
Programy: K. Březina, Foto z archivu autora a Z.Sedláčka, J.Brzobohatého, J.Vítovce, M.Krompa a J.Franka.
Mapy: Moto.cz, Seznam mapy, zdroj: Mapy.cz, zakreslení do map: P. Foltán ml. -
Podělte se o dobové materiály!
Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!
-
Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.