Téměř 28 000 diváků zavítalo o prvním květnovém víkendu na legendární německý závodní okruh Sachsenring, kde se konal už posedmé populární festival všech milovníků historického motorsportu ADAC Sachsenring Classic 2025...
Tato akce, která se konala poprvé v roce 2014, se na závodní dráhu nedaleko městečka Hohenstein-Ernstthal vrátila po tříleté pauze. I přes téměř aprílové počasí startovalo o víkendu na okruhu 807 účastníků na 958 strojích se dvěma, třemi a čtyřmi koly. Ty měly připomenout 98 let dlouhou závodní tradici na tomto východoněmeckém okruhu. Návštěvníci mohli po celý víkend obdivovat motocykly všech kubatur z různých závodních ér- originály i repliky, které v historii na Sachsenringu bojovaly o vítězství. Na dráze se tyto stroje proháněly v ukázkových jízdách i v ostrých závodech.
1. Pro místní byla určitě nejzajímavější prezentace domácích motocyklů značek MZ, NSU či MAICO. Nechyběly ani stroje významných světových značek a různé prototypy a menší projekty. Vicemistr světa kategorie 50 ccm z roku 1979 Rolf Blatter vodil po závodní dráze motocykl MuZ-Werber 500 GP1, který v sezóně 1999 mistrovství světa střídavě pilotoval Ital Luca Cadalora a Jürgen van den Goorbergh. Holanďan Jos Schurgers osedlal vzácný motocykl Bridgestone 125 ccm. V roce 1973 s tímto strojem vyhrál Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps, což bylo jeho jediné vítězství v Grand Prix a také jediné vítězství tohoto motocyklu. Na konci roku skončil Jos Schurgers třetí v mistrovství světa. Švýcar Holger Lange přivezl na Sachsenring skutečnou raritu, byť repliku. Šestiválec Honda RC174 se zdvihovým objemem 350 ccm, který je díky své sofistikované technologii absolutní pastvou jak pro oči, tak mnohem více pro uši. Původní stroj používal v závodech Grand Prix mimo jiné legendární Brit Mike Hailwood. Osmdesátiletý vicemistr světa padesátek a vítěz Grand prix Československa 1970 Aalt Toersen vodil po okruhu svůj rychlý motocykl Kreidler 50 ccm. V paddocku bylo možné potkat i mistra světa kategorie 350 ccm Jona Ekerolda, který svůj titul v roce 1980 vyhrál jako soukromý jezdec.
2. Část své sbírky dvoutaktních závodních motocyklů JAWA přivezl Antonín Kružík, včetně dvou čtyřválcových JAW. Nejvýznamnější motocykly československé značky ČZ prezentoval Vratislav Hromádko a nechyběl ani desetinásobný mistr Československa silničních motocyklů Peter Baláž se svojí Jawou 250 ccm.
3. Továrna YAMAHA, založená v roce 1955, si letos připomíná své 70. výročí. Jednou zastávkou letošních oslav se stal také Sachsenring. Yamaha Racing Heritage Club, pod vedením svého principála Holanďana Ferryho Browera, představil ve svém stanu ikonické závodní motocykly, na kterých v minulosti startovaly největší světové motocyklové hvězdy. Na motocyklu YAMAHA YZR 750 se na trati divákům představil mistr světa z roku 1977 Američan Steve Baker. Spojení jména Read a značky Yamaha znamenalo v minulosti velký pojem. Na letošním Sachsenringu mohli diváci Reada na Yamaze vidět opět, stejně jako v roce 1971. Osminásobný mistr světa Phil Read však zemřel v roce 2022, a tak nyní jeho Yamahu 250 ccm z roku 1971 osedlal Readův syn Graham. Dalším mistr světa, který se o víkendu proháněl po závodní trati byl Španěl Carlos Checa (mistr světa WSBK 2011). Jezdil na motocyklu YAMAHA YZR 500, na kterém dojel při německé GP v roce 2001 na druhém místě za Maxem Biaggim.
4. Na Sachsenringu započal první díl letošního seriálu ADAC historic cup Ost formulí a cestovních vozů, který dále pokračuje na okruhu Nürburgring, Oschersleben a v říjnu v našem Mostě. V rámci šampionátu DHM (Deutschen Historischen Motorrad-Meisterschaft) startovalo o víkendu na Sachsenringu téměř 80 posádek historických sidecarů. Mimo to probíhaly na závodní dráze prezentace motocyklů HONDA CB 750 four, nebo UCR Motul, což je skupina sjednocených, ale zcela nezávislých a individuálních majitelů/sběratelů čistokrevných klasických závodních motocyklů, kteří rádi ukazují své motocykly v jejich přirozeném prostředí - na závodní dráze. Po celý víkend probíhaly v paddocku doprovodné akce, rozhovory a autogramiády.
ADAC Sachsenring classic 2025 byl opět úžasným a nezapomenutelným festivalem rychlosti a nostalgie, který si v příštím roce dá pauzu, aby se v roce 2027 vrátil v plné síle a parádě, k oslavám výročí 100 let Sachsenringu. Místní pořadatelé v čele se sportovním ředitelem ADAC Sasko Petrem Weidingerem slibují historickou závodní událost, která na Sachsenringu ještě nebyla.
- Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.