Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Reportáž ze závodu 300 zatáček G. Havla 2016

  • Kategorie: Silniční závody
  • 02.06.2016
  • Aktualizováno: 03.06.2016

54.ročník 300 zatáček Gustava Havla Hořice 21.-22.5.2016:  motorkářské májové oslavy..

 

 

Tak jako každým rokem slavili motorkáři svůj svátek v květnu v Hořicích. Pořadatelé z Autoklubu Hořice připravili další, již 54.ročník svých tradičních Zatáček. Jak dopadly letošní Zatáčky? Úplně vzorové letní počasí, slušná účast jezdců, napínavé průběhy jednotlivých jízd a co je hlavní-závod se obešel bez vážnějších nehod a bez zranění. Ale to už stejně celý národ ví, protože o závodě neinformovaly žádné sdělovací prostředky, tudíž senzace se nekonaly. Ale konaly - super závody po všech stránkách, ale to prý občany nezajímá. Tak popořádku.

    SIMG 3786ledovali jsme v předstihu předpovědi počasí, které nevěstily nic moc dobrého, docela zima a déšť. Ale znáte to, meteorogové dokáží s přesností na 90% předpovědět počasí pouze na včera, tak jim „zaplaťpánbůch“ předpověď nevyšla a na Zatáčkách panovalo nádherné letní počasí. To se odrazilo i v návštěvnosti této tradiční akce. Myslím, že se mnoho nespletu, když bych odhadl návštěvnost za víkend do nějakých 25 tisíc vyznavačů tohoto nebezpečného sportu. Hodně návštěvníků bylo ze sousedního Polska, možná méně jich přijelo z Německa. Negativum byly některé skupinky, zejména cizinců, kteří možná ani nevěděli, že jsou na závodech, ale zase z toho měli radost majitelé stánků podél trati, protože již před koncem závodu docházelo pivo. Zkušení traťáci ovšem všechno zvládli na jedničku. Na přelomu roku došlo v AMK k řadě změn, ať v samotném klubu, tak i v pořadatelských funkcích. Na sociálních sítích již obíhaly „zaručené“ zprávy a kolovaly všeobecné obavy o osudu Zatáček. Velkým úsilím nového vedení klubu a pořadatelského sboru se vše podařilo zvládnout na jedničku a k maximální spokojenosti jezdců i diváků, kteří toto úsilí hořických pořadatelů podpořili svojí hojnou účastí.

IMG 3796IMG 3780

IMG 3801

Sobota

    Již se stalo snad tradicí, že na Zatáčkách vždycky prší, dnes je ale luxusní letní počasí. V sobotu se jedou pouze treninkové jízdy, vůbec se netrénovalo, ale naopak byly atakovány rekordy tratě v jednotlivých třídách. Měli jsme možnost spatřit několik nových jmen na startovní listině. Při procházce depem byli na svých místech všichni z našich riderů, celá česká špička roadracingu. Přijeli i teď již pravidelní účastnící z Německa-Didi Grams, Wolffi Schuster, Doerlich, Schmitz, Schmidt, Holz a další a další. Po čase se vrátil do Hořic Jochen Rotter, ze Slovenska již skoro místní Miro Laki Sloboda, na místě je stan Hanzalíkovců a objevilo se i několik nových jmen z Irska. Po těžké nehodě se vrací do sedla motocyklu Olin Hanák, nováčkem je jezdec z Belgie Joel Smolders a další a další. Tak trochu raritou je první jezdec z Ruska Denis Petrukhin. Jeho učinkování na Hořických Zatáčkách bylo tak trochu podobné učinkování Michaela Edwardse-orla Eddie na olympijských hrách ve skocích na lyžích. Sobotní program začal již po osmé hodině a všechno šlo jak po drátkách. Je potěšitelné, že sobotní program byl pro pády přerušen pouze dvakrát pro havárie jezdců a navíc bez zranění.

    PMiroslav Kuchtarvní třídou byla ta nejpočetnější třída do 125ccm SPP. Jelikož se do této třídy přihlásilo bezmála šedesát jezdců, musela být tato třída pro tréninkové jízdy rozdělena na dvě části. V dopolední části svých tréninků byli nejrychlejšími jezdci Radek Lamich, Martin Sedlo, David Rezáč a druhá skupina  Miroslav Sedlo, Petr Kolář a Jakub Vojtíšek. V odpoledním druhém treninku bylo pořadí Martin Sedlo, Radek Lamich a Pierre Coppa. Ve druhé skupině byl nejrychlejší Petr Kolář před překvapením tohoto víkendu Ivo Doležalem, který jel tento druhý trénink opravdu na hraně a jeho čas stačil na senzační první řadu na startu s třetím nejrychlejším časem. Bohužel jeho skvělou treninkovou jízdu přerušila porucha motoru, která mu zaručila náročný program na noc před závodem s minimem spánku. První slova jezdce po odvezení nepojízdného stroje do depa byla: „Jezdil jsem už i po chodníku-rychleji to nejde. Na jednu stranu jsem šťastný za první lajnu na startu, ale na druhou stranu mě čeká noc strávená opravou motocyklu“. Třetí místo v této odpolední části a této druhé skupině obsadil Jakub Vojtíšek. Pořadí na startu nedělního závodu bylo tedy: Petr Kolář, Martin Sedlo, Ivo Doležal, Radek Lamich, Pierre Coppa, Miroslav Sedlo, Jakub Vojtíšek, Lukáš Fikker, Petr Endrst a desátý David Řezáč.

Marek Červený    Dle harmonogramu poté vyjeli na trať jezdci třídy do 600ccm s domácím jezdcem, který již několik let ovládá tuto třídu, jezdcem z nedalé obce Stračov, Markem Červeným, který byl již před závodem pasován do role jasného favorita. Po celou dobu sobotních treninkových jízd před sebe nikoho nepustil a zajížděl nejrychlejší časy. Dopolední jízdy s přehledem vyhrál před Kamilem Holánem a Wolfgangem Schusterem, před kterého se na poslední chvíli dostal Miroslav Sloboda, pátý Jochen Rotter. V průběhu druhého tréninku se pořadí stále měnilo, jen nejrychlejší pilot byl jasný. Tato jízda byla předčasně ukončena z důvodu pádu Petra Wiesenberga v Dachovském esíčku, bez zranění jezdce. Konečné pořadí pro nedělní závod - první Marek Červený, druhý Jochen Rotter z Rakouska na Suzuki, třetí Kamil Holán, čtvrtý Richard Sedlák, pátý Miroslav Sloboda, šestý Daryl Doerlich, sedmý Karel Brandtner, osmý Wolfgang Schuster, devátý Petr Wiesenberg a desítku uzavíral Christian Schmitz.

    DPetr Kolářalší třídou byla spojená třída motocyklů 125ccm GP a 250CRR. Třída do 125GP má jasné favority, kteří potvrdili svoji formu i v tomto treninku. První Patrik Kolář, druhý Michal Savinkov, třetí Oldřich Podlipný a čtvrtý Chris Eder. Dvěstěpadesátky ovládl Alexander Vysloužil, před Jaroslavem Křenem a Tomášem Fichnou. V odpolední části zajel skvěle Christopher Eder, na druhé místo se nakonec prodral o chlup Olda Podlipný, před Patrikem Kolářem. Čtvrtý Michal Savinkov a pátý Steffen Grämer.

    Ve třídě 250ccm CRR byl nakonec nejrychlejší Jaroslav Křen před Radkem Josefíkem a Tomášem Fichnou. Nedělní startovní rošt bude tedy vypadat následovně: nejrychlejšího času dosáhl Patrik Kolář, druhý Christopher Eder, třetí Olda Podlipný, čtvrtý Michal Savinkov, pátý Steffen Grämer, šestý Jan Novotný, sedmý byl první z třídy 250CRR Jaroslav Křen, osmý Alexandr Vysloužil, devátý Anders Larsson a desátý Werner Steege.

    Další sobotní tréninkovou jízdou byla třída Twin s jasným favoritem Michalem Dokoupilem, který po vzoru Marka Červeného z třídy supersportů, před sebe nikoho nepustil a obě tréninkové jízdy vyhrál. V dopolední jízdě byl na druhém místě Zbyněk Soukup, třetí Timmy Elwood, čtvrtý Stefan Holz a pátý Vladimír Šnajdr. Druhá jízda byla podobná, když se na třetí místo dostal David Kužela, čtvrtý Timmy Elwood a pátý Joel Smolders. Další pořadí bylo: Jan Markalous, David Hanzalík, Stefan Holz, Vladimír Šnajdr desátý Marek Stibor.

Michal Dokoupil

    Předposlední nastoupili ke svým treninkovým jízdám jezdci třídy do 1000 ccm, tedy třídy superbike. První jízdě vládl Didier Grams, za ním Kamil Holán, následován Markem Červeným se svojí náhradní („slabší“) šestistovkou. Pro nehodu Leoše Hlaváčka, bez zranění v zatáčce Pod Borkem byla jízda zastavena. Po úpravě tratě tato jízda pokračovala. První tréninkovou jízdu tedy vyhrál Didier Grams, na druhé místo se dostal senzačně Marek Červený se šestistovkou, třetí Petr Bičiště, čtvrtý Kamil Holán, pátý ještě úplně neuzdravený Aleš Nechvátal. Kamil Holán měl v závěru jízdy problémy s motocyklem a ještě navíc byl už tak trochu duchem na ostrově Man na TT, kam se po závodech v Hořicích přesunuje. V druhé jízdě se o vedoucí postavení přetahovali Didier Grams a Petr Bičiště. Třetí byl Marek Červený, čtvrtý Aleš Nechvátal a pátý Matti Seidel. V této jízdě dostal černou vlajku s vyloučením ze závodu Dennis Petrukhin, který zajížděl časy o 1,5 minuty horší než jezdec předposlední s nebezpečným křižováním tratě. První tři místa byla jasná. Didi Grams, Petr Bičiště a Marek Červený. Čtvrté místo na roštu Kamil Holán, pátý Aleš Nechvátal, šestý Matti Seidel, sedmý Lukas Maurer, osmý Pavel Tomeček, devátý Josef Lukšík a desátýJiří Vališ. I v této třídě bylo několik technických problémů a lehčích pádů, všechny bez zranění.

Kamil HolánLibor Kamenický

    Dopolední a po té i celý sobotní program ukončili jezdci třídy Supemono. I v této třídě bylo několik odstoupení z důvodu technických problémů s motocyklem i pád Jaroslava Jančíka těsně před cílem, naštěstí bez zranění. Dopolední část vyhrál nestárnoucí Karel Kalina, před Liborem Kamenickým, třetí Pavel Jančík, čtvrtý nováček na této trati Shaun Anderson z Irska a pátý Christopher Eder s motocyklem třídy Moto3, tedy s jednoválcovým motorem o objemu 250ccm, to znamená s objemem polovičním nebo v některých případech i třetinovým oproti svým soupeřům. Odpolední trenink ovládl Shaun Anderson, před Liborem Kamenickým, třetí Chris Eder, František Loučka a Nico Kehrer. Postavení na roštu tedy následující: Anderson, Kamenický, Eder, Kalina, Jančík, Loučka, Kehrer, Hatan, Jakl a Wilhelm. To se již slunce sklánělo za obzor a spokojení návštěvníci opouštěli Hořice, někteří domů a někteří do okolních kempů, aby se připravili na závodní neděli.   

Neděle

    Počasí na vlas stejné jako včera, krásný letní den. Na Hořice se valily proudy aut a zástupy diváků. Trať je skvěle zabezpečena balíky a sítěmi, prostory pro diváky jsou naplněny tak se může jet. Po slavnostním zahájení, které se letos obešlo bez zbytečných zdržení, nastupují jezdci k závodu. Pořadatelé upustili i od ranních warm-upů a tak se začíná podle harmonogramu.

    Na staJochen Rotterrtovním roštu již stojí první třída dnešního závodu. Stejně tak, jako ve včerejší kvaldě je to třída do 125 ccm SP, vypsaná na 9 kol. Na startovní rošt se jich postavilo celkem 36.produkčních stopětadvacítek. V první lajně překvapení tohoto víkendu Ivo Doležal. Nejlépe se odlepil od startu Petr Kolář, který vedl v Pearsonově zatáčce. Na Cikánce a u Nálevků už je na čele Ivo Doležal. První dvě kola probíhá na čele závodu pěkná bitva - Martin Sedlo, Petr Kolář, Radek Lamich, Pierre Coppa, Marek Zima, Miroslav Sedlo, Řezáč, Fikker a Vojtíšek. Ivo Doležal neudržel svoji vedoucí pozici, kde ho vystřídal Martin Sedlo, který hned poodjel druhému Radku Lamichovi a třetímu Petru Kolářovi. Na čtvrté místo se propadá Ivo Doležal následovaný Miroslavem Sedlem. Odstupuje Pierre Coppa, David Polák, Pavel Nechanický-později i Martin Slanec a Lukáš Fikker. Pořadí na prvních třech místech je jasné. Martin Sedlo, Radek Lamich a Petr Kolář. O čtvrté místo bojuje skupina Ivo Doležal, Miroslav Sedlo, David Řezáč, Marek Zima, Jakub Vojtíšek a Michal Šlezar. Dvě kola před cílem padají Pod Borkem dva jezdci Jiří Čadek a Ondřej Mráz. Pád skončil takřka bez zranění, jen pro jistotu je jeden jezdec převezen na kontrolu do nemocnice. Po úpravě rozházených balíků se ředitelství závodu rozhodlo závod ukončit, protože sprint na dvě kola by už neměl žádný smysl. Vítězem závodu se tedy stává Martin Sedlo před Radkem Lamichem a Petrem Kolářem. Črtvrté místo obsadil Miroslav Sedlo, pátý David Řezáč, šestý Marek Zima a na sedmé místo se propadl Ivo Doležal. Tento propad zavinilo dle sdělení jezdce špatné nastavení podvozku a vliv mohlo mít i celonoční generálka motoru. Osmý Jakub Vojtíšek, devátý Michal Šlezar a desátý Petr Endrst.

M. Červený, W. SchusterJaroslav Křen

    Další třída je jedním z vrcholů dne - třída Open 600 s plným roštem a domácí hvězdou Markem Červeným. Start se nejlépe povedl Richardu Sedlákovi a Markovi Červenému, kteří vypálili z první startovní řady nejrychleji, následováni Jochenem Rotterem, který se protlačil na druhé místo. U vodojemu padá Karel Brandtner, bez zranění. Ale to už nasazuje svoje tempo Marek Červený a postupně všem ujíždí. Před Ričiho Sedláka se probojoval Kamil Holán a postupně se dotahuje na Jochena Rottera. Za nimi pořadí Sedlák, Sloboda, Schuster, Vecko a Olin Hanák, který se bravurně protlačil z 20. pozice mezi nejlepší desítku. V Dachovském esíčku padá Jiří Petrla, bez zranění. Marek Červený ujíždí všem, dále jede dvojice Rotter, Holán a s odstupem Richard Sedlák. Další houf jezdců již měl větší ztrátu. Kamil Holán se dostává před Jochena Rottera a bylo zřejmé, že ho Rotter tak trochu brzdil, protože Kamil Holán si okamžitě vypracoval velký náskok. Kamil Holán zajíždí nejrychlejší kolo závodu. Dopředu se prodírá i Michal Vecko a Pod Borkem padá Timmy Elwood, bez zranění. V závěru vítězí s přehledem Marek Červený, před Kamilem Holánem a Jochenem Rotterem. Slušné umístění zajíždí Richard Sedlák na čtvrtém místě, pátý Wolfgang Schuster, šestý Michal Vecko musí být se svým umístěním taktéž spokojen, před Darylem Doerlichem, osmý Miroslav Sloboda. Skvělý závod po těžkém zranění zajel Olin Hanák-velká gratulace a desátý Christian Schmitz.     

Christopher EderOldřich PodlipnýMichal Dokoupil

    Dalším závodem je sloučená třída 125GP, 250 CRR. Je mě trochu záhadou proč nestartují obě třídy najednou podle dosažených časů, ale odděleně-nejdříve 125GP a s odstupem 20 sekund dvěstěpadesátky. Start. První se odlepil podle očekávání Patrik Kolář před Christopherem Ederem, Oldou Podlipným, Michalem Savinkovem a Steffenem Grämerem. První čtyři jezdci jeli v těsném závěsu skoro celý závod. Těsně před koncem závodu se oddělili Patrik Kolář s Chrisem Ederem (na krásné KTM) od druhé dvojice, kterou tvořili Oldřich Podlipný a Michal Savinkov. Dvěstěpadesátkám dlouho kraloval Radek Josefík, kterému ke konci závodu docházel dech a byl předjet jak Jaroslavem Křenem, tak i Alexandrem Vysloužilem a Franco Piesnerem z Německa. Ve třídě do 125ccmGP uhájil prvenství Patrik Kolář před Christopherem Ederem a na stupně vítězů je doprovodil domácí matador Oldřich Podlipný. Na Michala Savinkova zbylo místo čtvrté. Pátý dojel Steffen Grämer, šestý Jan Novotný. Ve třídě do 250ccmCRR vystoupil na nejvyšší stupínek Jaroslav Křen, druhý Alexandr Vysloužil a třetí Němec Franco Piesner.  Až čtvrtý dojel Radek Josefík.

Zbyněk SoukupPetr Bičiště

Petr Bičiště

    Dalším závodem byl závod Twinů na 10 kol. Do tohoto závodu nastoupil Michal Dokoupil, který se již chystá na ostrov Man na tradiční závod Tourist Trophy. I když hořický závod bere tak trochu jako trénink, protože jeho hlavní zájem je v letošním roce upřen na mistrovství Irska. Takže jde hlavně o to, si závod užít a hlavně se nezranit. Takže od startu vypálil jako první a už nedal nikomu šanci se k němu přiblížit. První pozice na stupních vítězů byla jasná, ale o ty další se tvrdě bojovalo. Ir Timmy Elwood  a Belgičan Joel Smolders. Na startu se ulili David Kužela a Timmy Elwood, takže situace byla tak trochu nepřehledná. Zbyněk Soukup se trochu propadl a jezdil čtvrtý. Pátý Vladimír Šnajdr a šestý David Kužela. Odstupují Jan Vysloužil, Dawe Walsch, Marian Blažek. Timmy Elwood a David Kužela dostávají za ulitý start penalizaci, což zamíchá konečným pořadím. Zbyněk Soukup dojíždí a předjíždí Joela Smolderse, kterého nakonec předjel i Timmy Elwood. Na stupně vítězů vystupuje nejvýš Michal Dokoupil, který závod dojel s velkým náskokem před druhým Zbyňkem Soukupem a třetím Timmy Elwoodem. Až čtvrtý dojel Joel Smolders z Belgie. Pátý David Hanzalík, šestý i přes penalizaci David Kužela, sedmý Marek Stibor, osmý Vladimír Šnajdr a devátá Veronika Hankocyová, před desátým Stefanem Holzem.

Didier Grams

Libor Kamenický

    Druhý vrchol dne byl závod třídy nad 600ccm. Bohužel již v zaváděcím kole odstupuje jeden z favoritů na stupně vítězů Kamil Holán. Podle očekávání předvedl vzorový start Didier Grams, před Petrem Bičištěm, Markem Červeným na šestistovce, Alešem Nechvátalem a Pavlem Tomečkem. Mezi jednotlivými jezdci se utvořily již větší rozestupy, ale to vůbec nevadilo Didi Gramsovi, který zajížděl jedno rychlé kolo za druhým. A najednou-nový rekord okruhu. Čas 2:15,759. Pořadí se ustálilo a odstupy se zvětšily. První Grams, druhý Bičiště, třetí Červený. Na čtvrtém místě jezdí Lukas Maurer, což je na nováčka na této trati obdivuhodný výkon. Dále jeli Aleš Nechvátal, Matti Seidel, Pavel Tomeček, Jiří Vališ, Leoš Hlaváček. Odstupuje Tomáš Mysliveček. Trochu vzrušení nastalo až před koncem závodu, kdy se Petr Bičiště začal dotahovat na Didi Gramse, který trochu zpomalil. Ale rozhodlo dojetí několika pomalejších jezdců o kolo zpět a pořadí zůstalo nezměněno. Vítězí tedy těsně Didier Grams, před Petrem Bičištěm a Markem Červeným. Čtvrté místo je slušný výsledek pro nedoléčeného Aleše Nechvátala a pátý skvělý Lukas Maurer. Další pořadí Matti Seidel, Leoš Hlaváček, Pavel Tomeček, Jiří Vališ a Josef Lukšík. Část diváků již po závodě litrů opouští závodiště. Velkou třídu již viděli, ty nejrychlejší třídy jsou odjety.  

    Nedělní program uzavírá třída Supermono na 10 kol. Po zahřívacím kole zastavil u svých mechaniků Nico Kehrer a tudíž musel odstartovat z boxů beznadějně poslední. Z prvního místa vypálil nejrychleji nováček na hořické trati Shaun Anderson, za ním domácí matador Libor Kamenický, Chris Eder na Moto3, Karel Kalina, Víťa Hatan.....Bohužel již od prvního kola se začaly rozdíly mezi jednotlivými jezdci natahovat a závod se praKarel Kalinakticky dojel v nezměněném pořadí a poklidném tempu. V průběhu závodu nastalo pouze vzrušení, když se propadal Chris Eder a naopak se z posledního místa mohutně dotahoval Nico Kehrer. Odstupuje Marek Němeček a Mario Wilhelm. Systémem start-cíl s velkým náskokem vítězí Shaun Anderson v zelené nováčkovské vestě, druhý v klidu Libor Kamenický, třetí Karel Kalina. Bramborové čtvrté místo uhájil Pavel Jančík a pátý Christopher Eder.

    Co říci závěrem. Úžasné a velkolepé bylo opět představení "Teamu Vodojem", který sídlí ve stejnojmenné zatáčce U vodojemu po ukončení jednotlivých tříd závodu.  Ale atmosféra byla vynikající po celé délce okruhu. Velkým plusem závodního víkendu bylo pouze několik lehkých nehod bez zranění jezdců. Velký dík patří pořadatelům za bezproblémový chod celého víkendu, po dlouhé době se dařilo dodržet časový harmonogram akce. Je pravdou, že letošní hořické závody měly pohodový a bezproblémový průběh, jako se nestalo již mnoho let zpátky. 54.ročník hořických "Zatáček" je za námi. Svatý Petr se docela vyznamenal a seslal letní počasí. Opět super víkend, tak jak je již v Hořicích dobrým zvykem. Znovu se uvidíme v Hořicích 6-7.srpna 2016 na České Tourist Trophy, která se bude započítávat do mistráku přírodních okruhů IRRC a kde si mohou dát někteří piloti odvetu.

    Akce byla skvělá, tradičně pořadatelsky na výši a myslím si, že jezdci i diváci byli spokojeni. Děkujeme všem Hořičákům za krásný zážitek. 

Článek byl naposledy upraven: 03.06.2016

Komentáře (0)

K článku nejsou žádné komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

tomini napsal komentář k 1979
Pěkně udělaný přehled silničních závodů, zatím v létech 1975 až 79 dle dostupných mater...
Vladik58 napsal komentář k Divišov 1955
Parádní fotky, ta nostalgie!
Škoda, že tu nejsou i okruhy předválečné.. ve třicátých letech se jezdilo taky skoro každ...
Roman napsal komentář k Závody ve Staré a Nové Pace....
Podle vzpomínek už nežijící babičky se můj děda závodu I. nopopackého okruhu účastnil. M...