Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Reportáž z České TT a IRRC v Hořicích 2015

  • Kategorie: Silniční závody
  • 03.09.2015
  • Aktualizováno: 26.03.2019

Hořice – hlavní město Evropy: reportáž z 24. České Tourist Trophy a z 2.ročníku IRRC v Hořicích  22.-23.srpna.2015

 Východočeské město Hořice se stalo čtvrtý srpnový víkend hlavním městem evropského roadracingu. Pro puntičkáře-IRRC je mezinárodní roadracingový šampionát, ale jelikož žádný oficiální evropský šampionát pod hlavičkou Mezinárodní motocyklové federace není vyhlášen, považuje se šampionát IRRC za neoficiální mistrovství Evropy. Hořičští pořadatelé uspořádali druhý ročník tohoto šampionátu ve třídách supersport a superbike. Tento víkend byl ale zároveň 24.ročníkem České Tourist Trophy všech tříd klasik v mistrovství České republiky a volnou jízdou třídy sidecar v jízdě pravidelnosti. Předpověď víkendového počasí slibovala, že léto koncem srpna ještě u nás zůstane a teploty budou ideální pro tento vrcholný podnik evropské úrovně. Diváků bylo po oba dny slušné množství. Všichni natěšeni v očekávání napínavých soubojů.

    Kdo chtěl vidět první rozjížďku třídy supersport musel si trochu přivstat, protože jezdci této třídy vyjeli na trať již v 9,00hod. Závod byl vyhlášen na obvyklých 10 kol. Od startu nejlépe vypálil vedoucí jezdec šampionátu Marek červený, který měl za zadním kolem Michala Dokoupila a druhé jezdce šampionátu Joey den Bestena, za ním následovali Kamil Holán, Wolfi Schuster a skvěle jedoucí Karel Chupa Brandtner. V prvních kolech závodu jede Marek Červený kola v časech těsně pod 2:20min a vzdaluje se druhému v pořadí Michalu Dokoupilovi. Den Besten a Kamil Holán jedou kolo na kolo na třetím a čtvrtém místě. Do posledRichard Sedlákního kola vjíždí Marek Červený s obrovským náskokem deseti sekund před druhým v pořadí, čímž dělá velký krok k získání titulu šampiona IRRC. S přehledem tedy vítězí Marek Červený a získává 25 bodů. Michal Dokoupil na druhém místě jede mimo pořadí, protože v šampionátu nestartuje pravidelně. Třetím v pořadí a zelený věnec získává Joey den Besten z Holandska, který je bezprostředním soupeřem o trůn šampiona IRRC. Pod stupni vítězů dojíždí Kamil Holán. Páté místo obsadil senzačně Richard Sedlák, pro kterého to je velký úspěch v této nabité kokurenci skvělých evropských jezdců přírodních okruhů. Šestý dojel Wolffi Schuster z Německa, sedmý Karel Brandtner, osmý Daryl Dörlich z Německa, devátý Erwan Bannward ze Švýcarska desítku uzavírá Jiří Petrla. Raritou tohoto závodu je, že všichni jezdci, kteří odstartovali, také dojeli do cíle. Závod byl již od začátku zcela v režii Marka Červeného a jeho Kawasaki, který nedal nikomu šanci  mu vzít další vítězství v sérii IRRC, ve které letos s přehledem kraluje.

    Napjatou atmosféru závodu trochu uklidňuje pohled na historické motocykly v  závodě České TT ve třídě Klasik 175 a 250 ccm. Veteráni vyfasovali příděl sedmi kol, což je cca 40 kilometrů. Favoritů bylo několik. V silnější třídě hlavně jedci na Yamahách. Nejlépe odstartoval Martin Slanec s Milanem Bangem, který se dostal v prvních zatáčkách do vedení. Nejrychlejšímu jezdci z tréninků Lukáši Běličovi se start moc nepovedl, ale brzo se prodral na třetí místo. První trojice dvestěpadesátek ostatním jezdcům v poli ujela až o 20sec. Nejrychlejší časy jede Lukáš Bělič a dostává se na první místo, druhý Milan Bango, třetí Martin Slanec, čtvrtý Jiří Švihnos. Na páté místo se před dosd nejrychlejšího jezdce ve třídě do 175ccm Jaromíra Tázlera dostává nestárnoucí Karel Kalina. Pořadi se již do konce závodu nemění, jen se zvětšují rozestupy. Na prvních místech tedy Yamahy z třídy do 250 ccm v pořadí Bělič, Bango, Slanec, Švihnos. Na pátem místě dojíždí nejrychlejší stopětasedmdesátka za řidítky s Karlem Kalinou, následovaným Jaromírem Tázlerem, Jiřím Obtulowiczem, Antonínem Plevákem, Milošem Thérem a dvěstěpadesátkou Jakuba Tikovského. Závodní den pokračuje svižným tempem, bez zbytečných přestávek.

 Didier Grams   Chvilička času na občerstvení  v průběhu vyhlášení vítězů a na trať už najíždějí ti nejrychlejší a to třída superbike, tedy hovorově litry. Mají před sebou taktéž jako SSP 10 kol. Nejlepší start má již skoro domácí jezdec Didier Grams, který hořickou trať již dobře zná. Za ním se chytil zatím vedoucí jezdec šampionátu Sebastien LeGrelle, který je v Hořicích poprvé. Na třetí místo se probojoval Aleš Nechvátal. V průběhu prvního kola se na třetí místo dostává Kamil Holán. Petr Bičiště jede kolem 10 místa. Padá Jiří Vališ, motocykl zvedá a pokračuje v závodě s větší ztrátou. Didier Grams zajíždí kolo na hranici traťového rekordu. Viditelně tlačí na pilu. Potřebuje body, aby se dostal na kontakt s vedoucím jezdcem Sebastienem LeGrellem. Ale následuje pád ve městě pod Borkem, naštěstí bez následků pro jezdce. Ustálilo se pořadí LeGrelle první, Kamil Holán těsně druhý, třetí Aleš Nechvátal, čtvrtý Johan Fredriks, pátý Jochem van dem Hoek a na šesté místo postoupil Petr Bičiště. Zrychluje Kamil Holán a dostává se na první místo, ale zrychluje i LeGrelle a Aleš Nechvátal a zajíždějí časy lehce přes 2:18. v tom se z tlampačů rozhlasu ozve, že Sebastien LeGrelle překonává traťový rekord legendárního hořického rychlíka Michaela Pearsona. Nový traťový rekord má tedy hodnotu 2:17,153min. Tak trochu, teda hodně-překvapení. Vždyť je tu letos poprvé, to se tady v Hořicích asi ještě nestalo. Že by našel někde v lese zkratku? V předposledním kole Kamil Holán jede jako drak a napohled jistou a klidnou, ale neskutečně rychlou jízdou překonává traťový rekord Sebastiena LeGrella, který ho měl v držení asi dvě minuty. Fantastická jízda. Kamilův traťový rekord má hodnotu fantastických 2:16,739min. Pořadí už se nemění a zlatý věnec získává v dnešní svojí druhé jízdě zaslouženě Kamil Holán, druhý skvělý Sebastien LeGrelle z Belgie, který svým výkonem v Hořicích oslnil všechny diváky, třetí Aleš Nechvátal už měl větší ztrátu, čtvrtý Johan Fridriks, na páté místo se skvělou stíhačkou probojoval Petr Bičiště, před šestým Jochemem van den Hoekem, sedmý Kamil Holánpo výborné jízdě Leoš Magda Hlaváček, osmý Matti Seidel a desítku uzavírá Pavel Tomeček s Tomášem Myslivečkem. Závod SBK byl napínavý až do konce, se skvělými výkony jezdců, kde nejvíce vynikl výkon nováčka v Hořicích Sebastiena LeGrella a samozřejmě nový platný traťový rekord hořických zatáček Kamila Holána. Didier Grams měl ještě před tímto závodem naději na konečné vítězství v IRRC, dokonce měl závod skvěle rozjetý, bohužel smolný pád v šestém kole všechny jeho naděje zhatil. Škoda, kdo ví, jak by se závod vyvíjel, pokud by Grams nespadl?

    První sadu rozjížděk závodu IRRC máme za sebou, kde vedoucí jezdci obou tříd potvrdili svoje kralování v seriálu, ale ještě není nic rozhodnuto. Další oddychový čas vyplní třída Klasik do 350ccm. Závod je zase vypsán na sedm kol. Favorité jsou jasní.  Vítězslav Hatan a Martin Slanec. A to se potvrdilo i po startu, kdy Vítězslav Hatan všem ujel a již ve druhém kole měl náskok 10 sec. Hatan stále ujíždí a dopředu se dere Marc Michot, který jede už čtvrtý. Vedoucí jezdec si už jen udržuje náskok kolem 20sec. Druhý Slanec a o třetí místo je boj mezi Málkem a Michotem, který zajíždí stále rychlejší časy, předjíždí Málka a po chvíli i Slance. Je již na druhém místě. Michot zajíždí nejrychlejší kola a přibližuje se k vedoucímu Hatanovi. Ale pořadí se již nemění. První Vítězslav Hatan na Yamaze, druhý Marc Michot z Belgie na Aermacchi, třetí Martin Slanec na Yamaze, čtvrtý Málek na Yamaze a pátý Petr Brábník na MotoMorini Spada. Raritou závodu byla ta skutečnost, že nejrychlejší kolo v závodě zajel vítěz Vítězslav Hatan právě to první kolo s pevným startem. Zase zkratka?

    Po kratší polední přestávce následuje druhá jízda supersportů. Naprostá většina přihlížejících diváků drží palce Marku Červenému. Chtějí totiž oslavit titul šampiona IRRC SSP již doma v Hořicích. Ale k tomu jsou ještě potřeba nějaké body. Napětí vzrůstá na maximum. Je odstartováno. Červený opěMichal Dokoupilt po zhasnutí světel vypálil od startu nejrychleji, skvělý start, do města vjíždí s přehledem na prvním místě a diváci mávají. Druhý Michal Dokoupil, třetí opět Joey de Besten. Jak se již stává standartem, Kamil Holán při svém dnešním třetím startu, opět špatný start a propadá se na hranici desítky. Mohutným finišem se propracovává na čtvrté místo. Startovním polem se propadá Jiří Petrla, naopak Richard Sedlák zase pěkně, páté místo. Při vjezdu do třetího kola předjíždí Michal Dokoupil Marka Červeného. No nic se neděje, Michal Marečkovi body nebere. Sice si Marek Červený udržuje druhé místo, ale diváci něco tuší, jeho jízda je jako by bez náboje, jeho Kawasaki jede sice poměrně na vysoké otáčky, ale něco tomu chybí. Zatím by porce bodů byla ještě dostatečná na vítězství v šampionátu IRRC. Šesté kolo-Marek Červený je třetí, předjel ho Joey den Besten. Zatím ještě stále je vše v pohodě, ale mezi diváky vzrůstá nervozita. Vyjde to nebo ne? Marek není ve „své kůži“, něco se děje. V sedmém kole je již Marek Červený čtvrtý, předjel ho Kamil Holán. Dále s větším odstupem Sedlák a Schuster. A už je tu poslední kolo. Nervozita je na maximálním stupni. První s více než 5sec.náskokem Michal Dokoupil, druhý Joey den Besten, třetí Kamil Holán, čtvrtý Marek Červený, pátý překvapivě zase Richard Sedlák-kterému to dnes sedlo, šestý lepšící se Karel Brandtner, sedmý Wolffi Schuster, osmý Jiří Petrla. A už je tu cíl. Pořadí se nemění. Chvíle napětí, počítají se body. Je to jasné. Marek Červený má před posledním podnikem této serie ve Frohburgu náskok 51 bodů na druhého v pořadí Joey den Bestena a už nemůže být předstižen, protože se v Německu rozdá již jen 50 bodů. Takže i v nejhorším případě, i kdyby do Nemecka Marek Červený nejel a den Besten vyhrál obě jízdy, celkovým šampionem se stejně staneMarek Červený Marek Červený s náskokem jednoho bodu. Vše je potvrzeno, Marek Červený se stává vítězem série IRRC ve třídě SSP. Velká gratulace, velký pohár a královská koruna na hlavě vítěze. Diváci podél tratě oslavují. Projíždí Marek Červený v černém triku s velkou zlatou jedničkou a státní vlajkou. Zastavuje na Jabloňáku. Hned je kolem něho hlouček diváků a fotografů. „Marku co se stalo?“ „Skoro nic, jen jsem jel sedm kol na trojku“.

    Pro uklidnění emocí startuje další závod Klasik dvou spojených tříd do 500ccm a do 750ccm. Opět sedm kol. Favorité odjíždí po startu na prvních místech. Padá Rolf Blatter, bez újmy na zdraví. Vedení se ujímá Pavel Jančík následovaný Slovinským rychlíkem Silvo Habatem a Belgičanem Marcem Michotem na motocyklu třídy do 500ccm. Ve vedení je opět Habat, kterému se povedlo rychlé kolo, dále Jančík a Michot. Opět změna ve vedení Pavel Jančík. Jezdce mezi sebou dělí pár desetin. Za vedoucí trojicí je velká ztráta čtvrtého jezdce Pavla Strapiny. Na prvním místě zase Habat. Jančík druhý, ale má smůlu a zastavuje kvůli poruše motocyklu. Celkové pořadí-Silvo Habat 750, druhý Marc Michot 500, třetí Pavel Strapina 500, čtvrtý Pavel Novák 500, pátý Ondřej Mráz 500. Druhá sedmsetpadesátka byla až 14.Gerald Nestler.

  Posledním závodem Kamil Holán - BMWHořické části šampionátu IRRC byla druhá jízda superbiků. Opět jako předchozí závody na 10 kol. Gramsovi se podařilo dát jeho BMW po nehodě z první jízdy do pořádku a po startu je na čtvrtém místě. Nejrychlejší na startu byl Sebastian Le Grelle, druhý Jochem van den Hoek, třetí Kamil Holan. Grams zajiždí nejrychlejší kola a dostává se dopředu. Následně se po problémech s motocyklem propadá. Dopředu se probojovává skvělou jízdou Petr Bičiště, který je už čtvrtý. Bojuje ale s Alešem Nechvátalem a Johanem Fredriksem. Vedoucí trojka ve složení LeGrelle, Holán a van den Hoek se odpoutává. Druhá trojice ve složení Nechvátal, Bičiště, Fredriks. Nechvátal spolu s Fredriksem se vydávají stíhat první trojici. Zajíždějí rychlejší kola. Vedoucí jezdec LeGrelle zatáhl a zajel nejrychlejší kolo závodu, druhý Kamil Holán, Jochem van den Hoek se propadá, protože ho předjíždí jak Aleš Nechvátal, tak i Johan Fredriks. Celkové pořadí: Le Grelle, Holán, Nechvátal, Fredriks, van den Hoek, Bičiště, Hlaváček, Saidel, Tomeček a Vališ. Le Grellovi příděl hořických bodů již v pohodě stačí na celkové prvenství v seriálu IRRC. Gratulujeme.

Česká TT roku 2015 je za námi. Korunovali jsme v Hořicích oba kráSebastien LeGrellele v obou třídách seriálu IRRC. Supersporty tedy vyhrál celkově Marek Červený se startovním číslem 45 a superbiky vyhrál Sebastien LeGrelle se startovním číslem 45. Kdo to naplánoval? Čím byl letošní ročník jiný než ten předchozí. Jasně korunovací obou králů se startovními čísly 45. Hrdinou České TT je bezpochyby Sebastien LeGrelle a jeho BMW, kterému se při svém prvním startu v Hořicích podařilo překonat traťový rekord Michaela Pearsona a to se asi nikomu v historii závodů nepodařilo. Určitě je titul krále SBK IRRC v dobrých rukou. Klobouk dolů před tímto výkonem. K velké radosti českých fandů roadracingu se ale stává taktéž hrdinou tohoto závodu i Kamil Holán, kterému se podařilo překonat hned v dalším kole skvělý čas Sebastiena LeGrellaa drží tedy platný rekord okruhu nejméně do května roku 2016. Co napsat závěrem-kdo nepřijel do Hořic na Českou TT může pouze litovat, byl to skvělý zážitek.
text a foto: Zdeněk Vobořil
    

Článek byl naposledy upraven: 26.03.2019

Komentáře (0)

K článku nejsou žádné komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

ducatis55 napsal komentář k Závody motocyklů 1961
Nádhera Moc děkuji za úžasné čtení a přehled výsledků, rád vzpomínám na minulé časy (tedy jen co se...
kawas napsal komentář k Tenkrát v Dymokurech...
Ano, Dymokury se v tomto termínu jedou..
Věra Kostrounová napsal komentář k Tenkrát v Dymokurech...
Dobrý den, prosím o informaci zda závod silničních motorek 5.9.-6.9.2020 v Dymokurech se pojede nebo...
Orlando6 napsal komentář k Nepomucký trojúhelník 2020 - fotogalerie..
Mooc hezká fotogalerie a moc hezký závody ...