Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Státní svátek v Hořicích - IRRC + Česká TT 2014 - sobota

  • Kategorie: Silniční závody
  • 12.08.2014
  • Aktualizováno: 26.03.2019

Reportáž ze sobotního tréninku na 23. ročník České Tourist Trophy a na 1. ročník závodu Evropského šampionátu road racingu IRRC ve třídách supersport 600 a superbike 1000 ccm...

 

Hořice, sobota 9. 8. 2014

Drplánek tratiuhý víkend v měsíci srpnu by měl být uznán státním svátkem České republiky. Když ne České republiky, tak českého road racingu určitě. Jela se Česká Tourist Trophy okořeněná jedním ze závodů evropského šampionátu roadracingu, který se jezdí v Evropě již od roku 2003. V tomto roce jsou již odjeté závody v Hengelo a Oss v Holansku a Oostende a Chimay v Belgii. A teď čekal tento svátek na Hořice. Seriál končí koncem září ve Frohburgu v Německu. Česká republika má letos zastoupení v obou třídách. Kamil Holán, Aleš Nechvátal a Pavel Tomeček ve třídě superbike a Marek Červený a Petr Košťál ve třídě supersport. Hořická trať je z celého seriálu asi tratí nejobtížnější. Ostatní tratě jsou rovinatého charakteru bez větších převýšení, v některých úsecích připomínající cesty v parku a většinou i pravidelného tvaru. Tím se IRRC posouvá od tratí podobných moto-autodromům ke skutečnému roadracingu. Proto jsme byli velmi zvědaví, jak se jezdci zvyklí na tyto rychlé a ploché okruhy bez převýšení vypořádají s hořickým "horským" okruhem. Pořadatelské zajištění a zabezpečení tratě snad překonalo veškeré předchozí ročníky. Prostě se hořičáci chtěli vytáhnout a to se jim také povedlo.

Počasí bylo objednáno skutečně letní. Slunce docela slušně pálilo na všechny spokojené diváky. Když to řeknu na rovinu, očekával jsem divácký nával, že nebude v Hořicích ani kde zaparkovat automobil - ten se ovšem nekonal. Divácká účast byla sice slušná, neznám přesný počet diváků, ale volného místa bylo habaděj. A ruku na srdce, v tomto nejsme motorkáři a příznivci a fandové motosportu žádní hrdinové, jo kdyby se Hořice vysílali v televizi, to by bylo fandů na gauči s lahváčem až, až. Když shrnu celý víkend, kdo to neviděl na vlastní oči, neuvěří. Neskutečná palba. Ze stálých jezdců IRRC se někteří nezůčastnili z různých důvodů, tudíž byli doplněni jezdci z českého roadracingu. Ti už tuto trať vesměs důvěrně znají a tak mohli být zdatnými soupeři evropské špičce. Asi nikdo nemohl čekat, že se zahraniční borci naučí "Hořice" za dvakrát dvacet minut tréninku. Na tuto trať je potřeba ne několik minut, ale několik závodů. Ovšem jezdci z IRRC ukázali, že nejsou nějaká ořezávátka a kolo od kola zrychlovali, ale s respektem k této trati.

#65 Z. Paznocht, Aermacchi 350#7 G. Nestler, Yamaha 350 RS #2 L. Bělič, Yamaha 350 BS

Sobota měla jak tréninkový, tak i závodní program. Všechny třídy měly vymezeny jeden dvacetiminutový trenink dopoledne a druhý odpoledne. Takže jsme mohli vidět všechny vypsané kategorie tento den dvakrát. Jako první na sobotní trénink vyjela třída Klasik 175ccm a 250ccm, kterou jako jedinou třídu sobotního dne čekal i podvečerní závod, aby se časově ulevilo nedělnímu programu. V obou tréninkových jízdách zvítězil Martin Slanec na Yamaze, před Markem Koudelkou na stejném stroji. Za nimi se seřadili Milan Bango na Yamaze, Jiří Vejroch na ČZ, pátý Lukáš Bělič, šestý JIří Švihnos oba na Yamahách, sedmý Karel Kalina na MZ, osmý Karol Hill na Jawě, devátý Antonín Plevák JAHA a desátý Pavel Kačena na ČZ.  Další třídou sobotních tréninků byla třída Klasik 350ccm. S převahou zvítězil v obou jízdách Vítězslav Hatan, před Lukášem Běličem a Luďkem Málkem, všichni na Yamahách. Čtvrté místo obsadil Belgičan Marc Michot na Aermacchi, pátý Miloš Thér na ČZ, šestý  Ital Angelo Gagliardi na Montese, sedmý Vladimír Jílek na Hondě, osmý Jiří Švihnos a devátý Jindřich Štěpánek oba na Yamahách a desátý Václav Prokeš na Hondě.

#474 K. Holán, Yamaha # 422 P. Homola, Yamaha#345 M. Červený, Kawasaki

A potom to začalo. IRRC supersport. V prvním tréninku s převahou zvítězil Marek Červený na Kawasaki s časem 2:20,545, na druhém místě se ztrátou cca 3 vteřin Michal Dokoupil na Yamaze, který se nezůčastňuje celého seriálu IRRC, tudíž pro hořický závod dostal divokou kartu a bodově se jeho umístění nezapočítává do celkového hodnocení. Třetím nejrychlejším byl Kamil Holán na Yamaze, taktéž v této třídě na divokou kartu. Překvapením byl čtvrtý nejrychlejší a to byl Jiří Veverka na Hondě. Pátý Ital Luca Gottardi na Yamaze, šestý Petr Homola na Yamaze, pro kterého bylo toto umístění velmi povzbudivé, neboť jel ještě s nedoléčeným zraněním z Těrlického okruhu. Sedmý Richar Sedlák na Yamaze, osmý Anders Blacha z Dánska na Kawasaki, devátý Lukáš Petrla na Hondě a desátý Joey Den Besten z Holandska na Yamaze. Těsně před koncem tréninku měl první ze svých hořických pádů Kamil Holán, bez újmy na zdraví, dokonce svoji Yamahu nastartoval a dojel do depa. Ve druhém tréninku supesportů nenechala dvojice českých, dalo by se říci již místních jezdců, Marek Červený a Michal Dokoupil nikoho na pochybách, kdo bude v hořických IRRC supersportech pánem. Marek

M. ČervenýM. DokoupilK. Holán

Červený zajel nejrychlejší čas za 2:19,002min, Michal Dokoupil zaostával o cca 1,7 vteřiny za ním, na třetím místě Kamil Holán s časem 2:21,296. Ale to už se začínají rozjíždět i zahraniční jezdci a každým kolem zlepšují své časy. Což dokazuje již čtvrtý Joey Den Besten z Holandska. Pátý se drží překvapení dne Jiří Veverka za ním šestý Luca Gottardi, který taktéž potvrzuje svoji formu. Na sedmém místě, ještě ne ve své kůži, zraněný Petr Homola, který obdivuhodně drží krok s těmi nejrychlejšími. Na osmé místo se vyšplhal Morgan Rejnas ze Švédska na Hondě, devátý Thomas Kreuz z Německa na Yamaze a desítku uzavírá Martin Holoubek na Hondě. Každým závodem v Hořicích se zlepšuje Karel Brandtner, takže gratulace k výkonu. Velké vedro už trochu polevuje a začínají se objevovat mraky, ale na déšť to nevypadá a divákům i jezdcům je o trochu lépe. Trenink supersportů naznačil, že budou pravděpodobně vrcholem zítřejších dne. Nasadily laťku opravdu vysoko, prostě nekutečná palba, až se divákům tajil dech.

 #65 J. Den Besten, Yamaha# 228 D. Sanchez D, #297 D. Gunther, D oba Yamaha#319 M. Rejnas, SWE

Dalším tréninkem jsou opět klasici a to třída Klasik 500+750ccm. Takže odpočinek. Kdepak. I jezdci této třídy dokazovali, že umí jet pěknou kudlu. V této třídě kraloval v obou trénincích Rostislav Nečesánek na Hondě 750. Krok s ním dokázal držet jen Slovinský rychlík Silvo Habat také na Hondě. Třetím byl František Loučka na Triumphu a čtvrtý Pavel Jančík na motocyklu Weslake. Páté místo obsadil Švýcar Albert Manz na Nortonu a šestý byl Franc Heller z Německa na BMW. Sedmé místo obsadil Belgičan Paul DeDoncker na Drixtonu před Martinem Vraspírem na Hondě. Desítku uzavírali na devátém místé Belgičan Marc Michot na Nortonu a Jiří Grech na Hondě.  

#35 J. Grech #79 K. Bruckner #41 N. Muller, D

A potom to začalo podruhý. IRRC superbike. Už se zdálo, že nejrychlejším mužem litrům bude Aleš Nechvátal na Hondě Fireblade. Nakonec mu jeho čas 2:20,660 stačil na třetí místo na roštu. Doslal se před něho nejrychlejší jezdec dnešního dne Kamil Holán na YamazeR1 s časem 2:18,436 a ještě Didier Grams z Německa na BMW s časem 2:20,370min. Svěle jezdil a čtvrté místo obsadil Vítězslav Bican na BMW před pátým Thomasem Kreutzem z Nemecka na Aprilii. Od šestého místa patřil startovní rošt našim jezdcům. Šestý tedy Jan Čeřovský a sedmý Pavel Tomeček, oba na Kawasaki, osmý Petr Kimura Bičiště, sedlající postarší Suzuki a devátý Leoš Hlaváček na Hondě. Desítku uzavíral John Fredriks z Holandska na BMW.

sjezd do města#369 F. Psomadakis GRE, #415 P. Bičiště - SBK #404 V. Bican, #331 P. Tomeček - SBK

Těsně před koncem druhého treninku se lehce o sebe otřeli v Dachovském esíčku oba vedoucí jezdci Kamil Holan a Didier Grams. Skončilo to pádem obou. Kamilovýn už dnes druhým. Didier Grams udělal i motorkou salto do žoků na vnějším okraji tratě, naštěstí již za posledním stromem. Dost naježeně se z těchto žoků vyhrabával. Naštěstí bez zranění. Hůře dopadlo jeho BMW, ale určitě se ho mechanikům podaří dát do zítra dohromady. Kamil Holán se po kontaktu ohlédl a tím vyjel až k vnějšímu okraji tratě, kde mu nezbylo nic jiného než se svojí Yamahou R1 praštit. Trochu to odnesly jen kapoty a Kamil po nastartování své Yamahy zdárně dojel do depa. Gramsovo BMW bylo nepojízdné, a tak vzal za vděk tandemem na Suzuki Kimury Bičištěho, který Didiho dovezd do depa. Hlavně že jsou oba zdraví, Kamil už teda dost potlučený.

#58 R.Sedláček-O.Sedláček, Honda CB 830#77 J.Polívka - Z.Sedláček, Ural 650#37 J.Bednář - J. Exner jun., Honda 836

Asi největší show pro diváky jsou tradičně sidecary, hlavně zásluhou akrobatů v přívěsném vozíku. I když se třída sidecarů jezdí na pravidelnost, piloti na to nedbají a brousí to tak, jak jim jejich již někdy historické stroje dovolí. První trénink vyhrála posádka Achim Kindermann a Stephan Kokkot z Německa na side MotoGuzzi, před druhými Jiřím Vigárem a Martinem Vajdlem na Pedrini Yamaha a třetí byla posádka švýcarského sidecaru Charly Suter a Rene Linder s Windle Suzuki, čtvrtí Humlové na Suzuki a pátí mezinárodní posádka Hendrik Jonker z Holanska a Edmont Cremes z Belgie na MotoGuzzi. Druhá jízda měla stejného vítěze a na druhé místo poskočili Charly Suter a René Linderem a třetí posádka  Hendrik Jonker z Holanska a Edmont Cremes z Belgie. Čtvrté a páté místo obsadili posádky Jičří Virág a Vajdl Martin na Pedrini Yamaha a Sedláčkové s Hondou. Při mávacím kole odměňují diváci všechny posádky nadšeným máváním a potleskem za nádherný zážitek.

před startem třídy Klasik 175 + 250 ccmpřed startem 175 + 250 ccm

A nakonec dnešní tréninkového dne nás čekal závod sloučené třídy Klasik 175ccm a 250ccm.  Tento závod se dojel v poklidu, přesto, že hned v úvodním kole se strhnul liják a úseky v lese byly pod vodou. Třídu do 175ccm vyhrál Antoním Plevák na motocyklu Jaha, před Karlem Kalinou na MZ a Milošem Thérem na ČZ. Čtvrtý Jaromír Tázler a pátý Jiří Obtulowicz oba na ČZ. Šestý byl Ital Angelo Gagliardi na Montese. Třídu do 250ccm vyhrál s přehledem Martin Slanec, druhý Milan Bango, oba na Yamahách, třetí Karol Hill na Jawě. Čtvrté, páté a šesté místo obsadili jezdci na Yamahách, Jiří Švihnos, Marek Koudelka a Lukáš Bělič. Na sedmém místě se umístil Franc Žabnikar z početné slovinské výpravy ma Benelli. 

Tréninková sobota je za námi. Docílené časy z obou IRRC tříd na hranici rekordu tratě, slibují nádhernou podívanou na nedělních závodech. Počasí sice teplejší, ale i přesto ideální, hlavně bez deště. Sobotní tréninky se sice neobešly bez pádů, ale hlavně bez vážnějších zranění. Kdo v sobotu do Hořic přišel, nelitoval...

Text: Zdeněk Vobořil, Foto: Zdeněk Vobořil a Moto-Svět, Úprava: Moto-svět

 

Článek byl naposledy upraven: 26.03.2019
Značky:

Komentáře (0)

K článku nejsou žádné komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

ducatis55 napsal komentář k Závody motocyklů 1961
Nádhera Moc děkuji za úžasné čtení a přehled výsledků, rád vzpomínám na minulé časy (tedy jen co se...
kawas napsal komentář k Tenkrát v Dymokurech...
Ano, Dymokury se v tomto termínu jedou..
Věra Kostrounová napsal komentář k Tenkrát v Dymokurech...
Dobrý den, prosím o informaci zda závod silničních motorek 5.9.-6.9.2020 v Dymokurech se pojede nebo...
Orlando6 napsal komentář k Nepomucký trojúhelník 2020 - fotogalerie..
Mooc hezká fotogalerie a moc hezký závody ...