Letošní sezona zahrnuje dlouhou řadu dvaadvaceti Velkých cen a vysledovat je všechny vyžaduje pro běžného fanouška poměrně velkou zátěž. Především časovou. Myslím tím samozřejmě sledování v televizi. Objet všechny velké ceny a být tam fyzicky přítomen, toby mohl snad jen rentiér s bezedným trezorem plným peněz, jehož netlačí žádné časové limity.
GRAND PRIX MALAJSIE, SEPANG CIRCUIT 24. – 26. 10. 2025
Historie závodu v Malajsii pamatuje několik okruhů, některé známe, některé neznáme, závodily zde různé druhy automobilů i auta F1 i motocykly. Historie Velké ceny Malajsie se začala psát od roku 1961, kdy se závodilo na okruhu Thomson Road Circuit v Singapuru a okruh byl v provozu až do roku 1973. V závodech motocyklů se to objevovala i zvučná světová jména. Např. v roce 1966 tu zvítězil japonský závodník, zaměstnanec Suzuki, Mitsuo Itoh, který mj. také jako jediný Japonec zvítězil i na Tourist Trophy na ostrově Man ve třídě Ultralightweight. Od roku 1991 se začalo jezdit na Shah Alam Circuit. Po skončené éry Shah Alam se jeden závod odehrál na okruhu v Johor Baru. Sepang byl otevřen v r. 1997, navrhl ho známý architekt Hermann Tilke. Měří 5.540 metrů (3,44 míle). Nejdelší rovina je dlouhá 920 metrů, pravých zatáček má okruh deset, levých pět.
Moto3
Páteční rozřazovací tréning, který závodníci hbitě překřtili na „předkvalifikaci“ se zdržel, protože předchozí déšť nanesl na trať bahno a v zatáčce číslo 9 objevily pořadatelé olejovou skvrnu, která zřejmě pocházela z některého ze strojů Asia Talent Cupu, který měl trénink před Moto trojkami. Trénink proběhl klidně. Velmi dobře se uvedl domácí wildkartista Hakim Danish, hladinu emocí trochu rozčeřil incident mezi Carpem a Pinim, kteří se nemohli shodnout na tom, kdo komu překážel a kdo komu uhýbal. Opět dominovali Španělé v pořadí Rueda, Carpe Uriarte, Piqueras a Almansa. Totálně nevydařenou sezonu korunovali Rossi (20. místo) a Nepa, jenž byl úplně poslední. Ještě zbývá dodat, že Uriarte nahrazuje Fernandeze, který už je po druhé operaci stehenní kosti. Ruedův čas: 2:11,152
Kvalifikace byla rušná jako letní odpoledne na odstavné koleji malého nádraží. Ve Q jedničce zůstala na trati pouhá osmička jezdců, kteří se více nesnažili než snažili dělat na silnici rušno. Postoupili Yamanaka (čas 2:11,261), Pini, Perrone a Moodley. Q dvojka nebyla o moc lepší, akorát jelo se něco rychleji. Od chvíle, kdy se začaly měřit časy, vedl Rueda (2:10,076) a až v posledním kole, už počasovém limitu, se na Pole position prodral Almansa (2:09,846) a na druhou pozici Furusato (2:09,940). Na třetí místo klesl Rueda a druhou řadu vytvořili Pini, Uriarte, Carpe a třetí Perrone, Quiles a Piqueras.
RACE: Závod skončil dříve než začal. Probíhalo zaváděcí kolo (Sighting lap). Sucho slunečno, viditelnost dobrá. Rueda dojel dva jezdce jedoucí vedle sebe a uhnul na levou stranu dráhy s úmyslem je předjet. Zde ale na okraji dráhy jel velmi pomalu Dettwiller. Rueda do něj zezadu narazil. Rychlost šlo těžko odhadnout, ale podle následků byla zřejmě dost vysoká. Dettwiller byl odražen směrem do silnice letěl zády napřed, nohy směřovaly dolů. Nejprve zavadil o silnici nohama a naposled bouchla o povrch hlava, Zřejmě byl ale v bezvědomí už když letěl vzduchem. Ale proč? Mohl mít po nárazu zezadu zlomený vaz? Mohl. I když konstrukce helmy by měla zabránit Whiplash fenoménu (= prásknutí bičem), který může zlomit vaz Rueda který se zřejmě v posledním okamžiku snažil vyhnout doleva mimo silnici byl odražen doleva směrem ke svodidlům. Co nevypadalo dobře, byla jeho posice na motocyklu bezprostředně po nárazu. Zůstal jakoby v předklonu a tělo viselo doprava z motocyklu, jakoby v předklonu s hlavou nepřirozeně vykloněnou doprava.
Jezdci byli dlouho až velmi dlouho ošetřování na silnici, Dettwiler byl resuscitován. Posléze byli převezeni do Medical Center. Toto trvalo skoro hodinu. Pak vzlétl vrtulník a transportoval do nemocnice Dettwilera. Po dalších cca 20 minutách překládali Ruedu do druhého vrtulníku. Pak se objevily zprávy, že Rueda bude mít vážné zdravotní následky, což bylo po chvíli dementováno s tím, že má zlomenou pravou ruku nebo paži a že není ohrožen na životě. O Dettwilerovi nic. Možná že je stále v bezvědomí. Pád hlavou na silnici může přivodit těžký otřes mozku a dlouhodobé bezvědomí, proto žádné informace. Snad to nebude nic horšího.
Zprávy z pondělka: Dettwiler utrpěl otevřenou zlomeninu stehenní kosti s masivní ztrátou krve, roztržení sleziny, což znamenalo další ztrátu krve, traumatický šok a šok ze ztráty krve. Během operace došlo několikrát k zástavě srdce a byl opakovaně resuscitován. Stav je kritický, ale údajně stabilizovaný. Pokud přežije, je zatím otázkou, jaká kvalita života jej očekává.
Zde malé odbočení. V roce 2021 v kvalifikaci na Velkou cenu Itálie v Mugellu smrtelně havaroval jiný Švýcar s podobným startovním číslem a do jisté míry s podobným jménem. Jason Dupasquier se startovním číslem 50. Po výjezdu ze zatáčky spadl a jeden z následujících jezdců jej trefil do hlavy.
Závod byl odstartován téměř s dvouhodinovým zpožděním a jel se de facto Sprint Race na 10 kol. Jistěže se nejmenoval Sprint Race, to jsem si vymyslel, ale vpodstatě to sprint byl. Vedení od se ujal Furusato, jenž překvapil už druhým místem v kvalifikaci, před divokou skupinou, kde úřadoval hlavně Quiles, Almansa, Fernandez, Carpe, Piqueras a Pini. Almansa se pokusil hned zpočátku atakovat Furusata, ale dostal se do vedení doslova jen na pár okamžiků. Furusato mu rychle zchladil hlavu a Almansa se nechal pohltit do bojů uvnitř skupiny, v cíli byl čtvrtý. Quiles a Carpe se neudrželi na hrotu skupiny a v konečném účtování patřilo Carpemu šesté místo, Quilesovi sedmé. Dobrý závěr měli Piqueras a Fernandez, kteří obsadili druhé a třetí místo. Fernandez projel do druhého kola jako jedenáctý, ale od poloviny závodu už byl na čele skupiny. Pini, jenž se vyhoupl v sedmém kole na druhé místo, zde vydržel pouhá dvě kola, pak havaroval a projel cílem na místě šestnáctém. Vítězem se stal Taiyo Furusato, který odvodil závod s přehledem a vyjel si malý náskok, cílem projel v klidu.
Kelso, jenž hýřil bojovností v Austrálii, tentokrát nehýřil ničím a bral dvanácté místo, Ital Lunetta, který také byl vídán vpředu, skončil před ním na místě jedenáctém. Desátým místem zklamal i Perrone.
Results Moto3:
1. Furusato Taiyo, JPN, 22:03,888, 2. Piqueras Angel, ESP, + 2,259, 3. Fernandez Adrian, ESP, + 2,625, 4. Almansa Davis, ESP, + 4,167, 5. Yamanaka Ryusei, JPN, + 4,338, 6. Carpe Alvaro, ESP, + 4,429, 7. Quiles Maximo, ESP, + 4,496, 8. Ogden Scott, GBR, + 4, 678, 9. Uriarte Brian, ESP, + 4,729, 10. Perrone Valentin, ARG, + 6,309 sec., 11. Lunetta, ITA, 12. Kelso, AUS, 13. Morelli, ITA, 14. Carraro, ITA, 15. O´Shea, GBR.
Stav MS:
1. Rueda 365, 2. Piqueras 251, 3. Quiles 237, 4. Muňoz, 197, 5. Kelso 183, 6. Carpe 183, 7. Fernandez 163, 8. Furusato 140, 9. Yamanaka 135, 10. Perrone 127, 11. Almansa 123 body.
Dosud bodovalo 31 jezdců. Mistrem světa je Rueda, ten už bohužel žádné body nezíská, post vicemistra zatím drží Piqueras, Quiles není daleko, ale nenastanou-li zvláštní okolnosti, měl by to „Piki“ udržet. Souboje o další místa ještě můžou být napínavé a zajímavé.
Moto2:
Zájem byl soustředěný hlavně na souboj Gonzalese a Moreiry o titul mistra světa. Gonzales, jakkoli měl poslední výkony rozkolísané, nastoupil koncentrovaný a předvedl se v dobrém světle. Páteční trénink vyhrál časem 2:04,166, jeho hlavní a jediný soupeř v boji o titul Moreira byl až desátý časem 2:04,611. Zdá se to málo, ale v dnešní době se i takový malý rozdíl bere jako zásadní. Filip Salač, přes nedávné problémy s ramenem ke startu nastoupil a jedenáctým časem 2:04,655 postoupil přímo do Q2. Takže dobrý začátek. Q dvojku ovládl ve výborné formě jezdící Holgado (2:02,858) před Baltusem (2:03,420), Dixonem (2:03,449) a Arenasem. Gonzales nezajel nejlépe, byl až sedmý, ale jeho pronásledovatel Moreira si vybíral svoje slabší chvíle a skončil šestnáctý až za Salačem. Vzhledem ke zdržení po těžké nehodě Dettwilera a Ruedy v zaváděcím kole Mototrojek byl závod v programu posunut až za závod MotoGP a zkrácen na jedenáct kol, takže se opět jel Sprint Race.
Závod příliš rušný nebyl. Vedoucí čtveřice se zformovala už ve třetím kole a až do cíle v ní zůstali stejní jezdci, pouze pořadí se trochu měnilo. Čelo opanoval po startu Holgado, ale ve třetím kole jej na čele vystřídal Dixon a zvítězil. Holgado držel dlouho druhé místo, ale v závěru vystydl, pustil nejprve místo Alonzovi a potom ještě Baltusovi. Stále ještě vedoucí jezdec průběžné klasifikace MS Gonzales jezdil pátý za Baltusem, ale dvě kola před cílem spadl a byl klasifikován na pětadvacáté pozici. Salač velmi dobře odstartoval, do druhého kola projel na desáté pozici a vypadalo to dobře. Jenomže ve čtvrtém okruhu náhle Filip zpomalil, a pak zajel do boxů. Konec. Po dlouhé době nebyl na stupních vítězů žádný Španěl.
Results Moto2:
1. Dixon Jake, GBR, 23:05,269, 2. Alonso David, COL, + 2,035, 3. Baltus Barry, BEL, + 25,745, 4. Holgado Daniel, ESP, + 4,358, 5. Moreira Diogo, BRA, + 5,672, 6. Arenas Albert, ESP + 6,699, 7. Muňoz David, ESP, + 7,699, 8.Escrig Alex, ESP, + 7,704, 9. Veijer Colin, NED, + 10,070, 10. Arbolino Tony,ITA, + 11,726, 11. Vietti, ITA, 12. Guevara, ESP, 13. Ortolá, ESP, 14. Lopez, ESP, 15. Canet ESP.
Stav MS po GP Malajsie:
1. Moreira 256, 2. Gonzales 247, 3. Baltus 221, 4. Dixon 215, 5. Canet 213, 6. Holgado 179, 7. Vietti 146, 8. Alonso 137, 9. Arenas 137, 10. Agius 133 body.
Dva závody před koncem seriálu se ujal vedení Moreira s náskokem devíti bodů. Není to moc, ale rozhodně je to lepší pozice než mít devět bodů ztrátu.
MotoGP:
Královská kubatura prochází, nechci říci zrovna krizí, ale podstatnými změnami. Zkušení velcí predátoři mizí a noví se jen váhavě staví na jejich místa. Nejprve vypadl ze hry loňský mistr světa Jorgé Martin, který se sotva po zranění dostával do formy. Pak se ocitl ze hry nový mistr světa Marc Marquez, který ve vrcholné formě už byl, ale další zranění mu vystavilo stopku. Bagnaia, předloňský mistr světa se na predátoření, jak se zdá, vyfláknul a vede si svůj osamocený boj, technický či psychický, nebo snad technickopsychický, sám se sebou, v odlehlých zákoutích svého týmu a své duše. Marco Bezzecchi, který byl kandidátem na nejrychlejšího současného motodžípíčáka, najednou mizí do pozadí jako pěna na zvětralém pivu, Pedro Acosta zase nemůže napěnit. Rád by se prodral do absolutní špičky a na nejvyšší stupeň pódia, má skvostné začátky, ale pak působí poněkud vyčpěle. Zbyl jediný, Alex Marquez, který přes určité výkyvy jede a predátoří dobře, je zaslouženě vicemistrem světa. Za ním je velmi silná skupina jezdců, kde se pořadí přelévá od závodu k závodu, nikdo z nich však zatím nestaví nestaví rozhlednu na hromadě kamení.
Ještě jedna věc prosákla ven ze závodnického vnitrozemí. A staví DORNU do velmi nechutné až odpuzující pozice. Závodníci absolvovali závody, aniž byli informováni o stavu obou havarovaných jezdců. Ne že by se nevědělo, co jim je. Že je jeden těžce zraněný a jeden v kritickém stavu to se vědělo ještě na silnici. Proč nebyli jejich kolegové informováni o jejich stavu? Podle mého to závodníci vědět musí, i kdyby to nikdo jiný vědět neměl. A to zřejmě z obavy, že by někteří jezdci odmítli startovat, takže šlo o co?!? No přece o prachy!?!. Přitom závodník má svaté právo říci „nepojedu“. Rozhoduje o svém rozpoložení potažmo o svém životě! Jistě by ani ti mladí, ani ti zkušení, toto neudělali jen tak z plezíru. DORNA FUJ! Je to kupčení s lidskými životy! Je mi z toho špatně od žaludku! Doufám, že z toho pánové budou mít pořádný průser. Finanční asi ne, na to si pánové na svých zlaťácích jistě pevně sedí, ale aspoň lidský.Dost nechutné. A jestli to tak nebylo? Ale pánové v DORNĚ, máte dost chytrých hlav, abyste věděli,že to tak bude vypadat a podle toho se zařídit. Ostatně soudím, že by se i při plné informovanosti závodilo. Možná by někdo nenastoupil, ale byli by to jen jednotlivci. Jako tenkrát v Mugellu.
Stran závodění. Zajímavě vypadala Q jednička s Aldeguerem, Bagnaiou a Bezzecchim. Bezzecchi jakoby se zalekl svého postavení nejrychlejšího současného jezdce a skončil až čtvrtý. Postoupil Aldeguer (1:57,148) s Bagnaiou (1:57,190), až za nimi skončil Marini a Bezzecchi. Q dvojku vyhrál opět Bagnaia (1:57,001), před Alexem Márquezem a Morbidellim, druhou řadu utvořili Quartararo, Acosta a Aldeguer. Kdy se naposled stalo, že Q1 a Q2 vyhrál stejný jezdec?
Několik slov ke Sprint Race.
Od startu šel do čela Bagnaia a už před sebe nikoho nepustil. Druhé místo držel od počátku do konce Alex Marquez a na třetí pozici jezdil Acosta. Ten ale ke konci opět nevydržel a třetí místo pustil Aldeguerovi. Vzrušení přišlo v pátém kole, kdy ze čtvrtého místa havaroval Joan Mir. Acosta dokončil závod jako čtvrtý a za ním dojeli Morbidelli, Quartararo, Bezzecchi, Zarco a Bastianini.
Results Sprint Race:
1. Bagnaia Francesco, ITA, 19:53,725), 2. Marquez Alex, ESP, + 2,257, 3. Aldeguer Fermin, ESP, + 3,138,, 4. Acosta Pedro, ESP, + 5,155, 5. Morbidelli Franco, ITA, + 6,541, 6. Quartararo, FRA, 7. Bezzecchi, ITA, 8. Zarco, FRA, 9. Bastianini Enea, ITA, 10. DiGiannantonio Fabio, ITA.
MotoGP Race: do vedení opět vyrazil Bagnaia, ale těsně za ním Alex Marquez a opět, kdo jiný než Acosta. Následovali Quartararo, Aldeguer, Morbidelli, Mir a Zarco. Ve druhém kole se objevil na čele Alex Marquez, Bagnaia jezdil pokojně druhý. Podle komentáře K. Abraháma jel v tomto závodě loňský balíček. Nevím, co všechno obnáší loňský balíček, ale představuju si to tak, že jel na loňské motorce. První šel k zemi v pátém kole ze dvanácté pozice Pol Espargaro. V jedenáctém okruhu havarovali krátce po sobě Oliveira a Fernandez (18. a 14. pozice). Třetí byl stále Acosta, následovali Mir, Quartararo, Morbidelli a Aldeguer. Ve třináctém kole předjel Acosta Bagnaiu. Ten příliš nevzdoroval, držel ještě čtyři kola třetí místo a poté vzdal pro nějaký technický problém. Pak ještě spadl Aldeguer a změnám byl konec, Acosta skončil druhý, třetí místo patřilo Mirovi, následovali Morbidelli, Quartararo, DiGiannantonio, Bastianini a Marini. Bezzecchi až jedenáctý.
Results MotoGP:
1. Marquez Alex, ESP, 40:09,249, 2. Acosta Pedro, ESP, + 2,676, 3. Mir Joan, ESP, + 8,048, ¨4. Morbidelli Franco, ITA, + 8,580, 5. Quartararo Fabio, FRA, + 11,556, 6. DiGiannantonio Fabio, ITA, + 13,060, 7. Bastianini Enea, ITA, +15,599, 8. Marini Luca , ITA, + 18,738, 9. Binder Brad, RSA, + 18,932, 10. Ogura Ai, JPN, + 19,256, 11. Bezzecchi Marco, ITA, + 19,824, 12. Zarco, FRA, 13. Rins, ESP, 14. Miller, AUS, 15. Chantra, THA
V cíli bylo klasifikováno 19 závodníků..
Stav MS po GP Malajsie:
1. Marc Marquez 545 bodů. 2. Alex Marquez 413, 3. Bezzecchi 291, 4. Bagnaia 286, 5. Acosta 260, 6. Morbidelli 227, 7. DiGiannantonio 226, 8. Aldeguer 186, 9. Quartararo, 182, 10. Fernandez 146, 11. Zarco 134, 12. Brad Binder 133, 13. Marini 128, 14. Bastianini 106, 15. Mir 93 body.
O převaze Španělsko italské jsme již mluvili. Bodový odstup bratrů Marquezových od zbytku světa je deklasující. Je to zatím takové rozkolísané, až nepředvídatelné, uvidíme, co přinesou poslední dva závody, ke kterým se Grand Prix přesune na Pyrenejský poloostrov.
Věnceslav Černý
- Foto MotoGP.com
- Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

