Phillip Island, pro nás suchozemce fascinující přímořský okruh o délce 4.45 km (2,76 míle), šířce 13 metrů a s nejdelší rovinkou 900 metrů přivítal jezdce a týmy devatenácté Grand Prix sezóny..
GRAND PRIX AUSTRÁLIE, 17-19. 10. 2025
První závody automobilů se zde konaly už ve dvacátých letech dvacátého století, tehdy ještě na veřejných komunikacích. První motocyklové závody se tu odehrály v roce 1931. V r. 1956 byl ustaven Phillip Island Auto Racing Club a byla otevřena stálá závodní dráha. Novodobá historie Grand Prix tu začala Velkou cenou Austrálie 9. dubna 1989. Třídu do 125 ccm vyhrál Alex Criville (ESP, JJ Cobas), ve třídě do 250 ccm zvítězil Sito Pons (ESP, Honda) a v půllitrech byl první Wayne Gardner (AUS, Honda), druhý byl Wayne Rainey (USA) a třetí Christian Sarron (FRA) oba na Yamahách. Po dvou letech se Grand Prix přesunula na okruh Eastern Creek a v roce 1997 se vrátila zpět na Filipův ostrov.
Moto3
Nothingneuunderthe Sun. Rozřazovací trénink ovládli Španělé v pořadí Almansa, Fernandez Carpe a Piqueras. Almansa zajel čas 1:34,726. Kelso, do kterého Australané vkládali naději na vítězství, byl pátý se ztrátou na Almansu 0,683 sec., a další Australan Jacob Roulstone jedenáctý se ztrátou 0,812 sec. Do jedné sekundy za nejrychlejším Almansou se našlapalo dvanáct závodníků. Vůbec se nedařilo Perroneovi, který figuroval až na osmnácté pozici se ztrátou na Almansu 1,653 sec. Startovalo šestadvacet jezdců.
Kvalifikace Q1 proběhla více méně podle očekávání, nejrychlejší tu byl Ital Bertelle časem 1:35,077 a s ním postoupili do Q dvojky ještě Carraro, Morelli a Novozélanďan Buchanan. Propadl Perrone, skončil osmý daleko za postupovou čtveřicí. Zajímavý byl Topspeed měřený na cílové rovince. Nejvyšší rychlosti 246,8 km/h dosáhli shodně dva jezdci, Buasri, který se na špici vůbec neobjevuje, a Carraro. Q dvojka nalila Australanům novou krev do žil. Pole position získal, byť těsně, Joël Kelso časem 1:34,056, druhý Rueda ztrácel 0,091 sec., a třetí byl překvapivě Luca Lunetta (+0,225 sec). Jacob Roulstone byl dvanáctý (+0,923) a Novozélanďan Buchanan sedmnáctý (+1,084 sec).
Závod byl atypický. Od startu se utrhl Kelso a získával náskok. Za ním se vyvezl Rueda. Do šestého kola vedl Kelso, pak jej předjel Rueda a vytvořil si malý náskok i před Kelsem. Bezpečně zvítězil, druhý dokončil závod Kelso a třetí Carpe. Druhý Australan Roulstone opustil závod v úvodu po havárii a byl to překvapivě jediný pád závodu.
Závod ukázal, že Rueda je mistrem světa na svém místě. Ať jsou závody mototrojek jakkoli divoké a výsledky měnlivé, Rueda vyčnívá. I když....... I když ne tak výrazně jako loni David Alonso, který vyhrál čtrnáct Grand Prix. Rueda zatím vyhrál desetkrát, loni jenom jednou. Zbývají tři Velké ceny, takže už Alonsa nedožene ani nepřekoná. Je ale mistrem světa a to je rozhodující. Druhé místo patří Piquerasovi a třetí Quilesovi rozdílem tří bodů. Loni vyhrál Piqueras jednou, letos čtyřikrát, Quiles loni nestartoval, letos má dvě výhry. Teoreticky by měl mít Piqueras navrch, ale Quiles jistě na nějaké teorie, zvláště naše, nedá. Poslední, kdo letos vyhrál závod mototrojek, je David Muňoz se třemi výhrami. Loni byl v MS pátý, nevyhrál ani jednou. Progres je patrný. Pro úplnost dodejme, že v roce 2024 vyhrál ještě Ortolá dvakrát a Holgado s Veijerem jednou. Všichni tři už letos jedou třídu Moto2. Ze špičky trojkařů ještě chybí Adrian Fernandez, Joël Kelso a Alvaro Carpe. Fernandez loni celkově šestý, bez vítězství, letos zatím sedmý, vítězství zatím žádné, takže progres žádný. Kelso loni devátý celkově, bez podia, letos zatím pátý, tři podia, vítězství žádné. Z hlediska neúprosné filosofie mototrojek progres vcelku žádný. A pak je tu Alvaro Carpe, juniorský mistr světa Moto3, loni nestartoval, resp. jel jen poslední GP sezóny, letos zatím šestý, bez vítězství, čtyři podia. Progres? Ano. Příští rok titul a pak tradá do motodvojek. Stejná vize platí pro Piquerase, Quilese a Muňoze. Otázkou je, pokud někdo z nich dostane nabídku do dvojek, zda tam neuteče dřív. Získat titul v trojkách je nadmíru těžké a je tu navíc riziko pádů a zranění, které může mít následky vyřazující z boje. Útěk do motodvojek je docela příjemnou jistotou prodloužení kariéry v Grand Prix minimálně o rok či dva, a to i bez titulu v Moto3.
Results Moto3:
1. Rueda José Antonio, ESP, 33:39,062, 2. Kelso Joël, AUS, +0,8/29, 3. Carpe Alvaro, ESP, +12,638, 4. Esteban Joël, ESP, +12,696, 5. Quiles Maximo, ESP, +12,733, 6. Fernandez Adrian, ESP, 7. Lunetta Luca, ITA, 8. Furusato Taiyo, JPN, 9. Almansa David, ESP, 10. Bertelle Matteo, ITA, 11. Buchanan, 12. Pini, 13. Carraro, 14. Ogden, 15. Nepa.
Stav MS po devatenácti GP:
1. Rueda 365 bodů, 2. Piqueras 231, 3. Quiles 228, 3. Muňoz 197, 5. Kelso 179, 6. Carpe 173, 7. Fernandez 147, 8. Yamanaka 123 body.
Moto2
Z hlediska našeho jezdce Filipa Salače se nám Austrálie nevyvedla. Hned v prvním volném tréninku si Filip obnovil zranění ramene, jak a co se přesně stalo není jasné. Byl klasifikován na čtrnácté pozici časem 1:32,662, za nejrychlejším Jake Dixonem o 1,316 sec. V rozřazovacím tréninku ještě Filip nastoupil, obsadil osmnácté místo a potom z dalšího průběhu Grand Prix odstoupil. V kvalifikaci byl nejrychlejší španělský Brazilec Diogo Moreira, čas 1:29,817, před domácím Agiusem (1:29,828) a Španělem Gonzalesem(1:29,893). Druhou řadu na gridu obsadili: Dixon +0,176, Holgado +0,178 a Alonso +0,290.
Závod byl neobvyklý tím, že proběhl bez havárie. Domácím fanouškům přichystal příjemné překvapení Senna Agius, který se od startu vrhl do čela a zůstal tam až do cíle. Za ním jela silná skupina osmi jezdců, ve které hráli prim, Moreira, Gonzales, Alonso a ke konci závodu i Holgado. Gonzales ke konci závodu zpomalil a propadl až na sedmé místo, možná díky odcházejícím pneumatikám. Druhé místo vybojoval Alonso těsně před Moreirou, za nimi dojela v těsném sledu další dvojice Holgado - Dixona do třetice ještě jedna dvojka Baltus Gonzales.
Results Moto2:
1. Agius Senna, AUS, 35:00,085, 2. Alonso David, COL, +3,684, 3. Moreira Diogo, BRA, +3,721, 4. Holgado Daniel, ESP, +4,440, 5. Dixon Jake, GBR4, +4,451, 6. Baltus Barry, BEL, +5,378, 7. Gonzales Manuel, ESP, +5,783, 8. Arenas Albert, ESP, +6,922, 9. Canet Aaron, ESP, +9,842, 10. Sasaki, Ayumu JPN, +11,351, 11. Huertas Adrian, ESP, 12. Veijer Colin, NED, 13. Roberts Joe, USA, 14. Binder Darryn, RSA, 15. Lopez Alonso, ESP.
Stav MS:
1.Gonzales 247, 2. Moreira 245, 3. Canet 212, 4. Baltus 205, 5. Dixon 190, 6. Holgado 166, 7. Vietti 141, 8. Agius 133, 9. Arenas 125, 10. Alonso 130, ... 15. Salač Filip.
Co se týká boje o titul. Gonzales svůj náskok pozbyl a zjevně nemá nejlepší formu, zato Moreira je takříkajíc v laufu. K očekávánému vývoji vezměme opět kritérium poslední pěti závodů, která nám napoví příští vývoj. Z vedoucí osmičky závodníků je na tom nejlépe Holgado, který získal 79 bodů, ale je od titulu bodově vzdálen a šanci nemá, Moreira získal 72 body a v tuto chvíli je nejvážnějším kandidátem na titul, protože Gonzales nemá formu a dva body náskoku neznamenají nic. Za nimi jsou dva jezdci, kteří získali shodně 58 bodů, Baltus a Dixon. Jejich šance jsou v podstatě už jen teoretické. Australan Agius sice vyhrál a získal 40 bodů, ale bodově je vzadu a mimo boj o vrchol. Třetí jezdec v tabulce MS je Aaron Canet, jenž ztrácí na Gonzalese 35 bodů, což je ztráta, kterou by mohl dohnat, ale nejede v nejlepší pohodě. V poslední deseti závodech se dostal na bednu jen dvakrát a na výš zřejmě nedosáhne. Ale samozřejmě dobojováno není a mohou ještě nastat všelijaké nečekané zvraty.
Filip Salač končí sezónu dost smutně. Sny o boji na špici pelotonu vzaly za své, současné patnácté místo v průběžné tabulce MS neodpovídá Filipovým možnostem, zdlouhavá jednání o tom, kde pojede příští rok na náladě nepřidala. Nyní je už snad jasno, měl by nastoupit na motocykl Kalex do nizozemského týmu RW Racing, ve kterém letos působili Zonta Van Der Goorbergh a Joe Roberts. Zatím nebudeme spřádat plány do budoucna, ale spíš se věnujeme dokončení letošní sezony.
MotoGP
Po kolizi s Bezzecchim ubyl ze startovní listiny letošní mistr světa Marc Marquez. Jejich kolize vyvolala řadu vzrušených debat a diskuzí. Pravda je taková, že nejprve proletěla éterem zpráva, že půjde o naražené rameno, potom se z naraženého ramene vyklubaly poškozené ramenní vazy a nakonec se zjistilo, že jde o zlomeninu klíční kosti. Marquez je po operaci a snad ho v příštím roce uvidíme opět v plné síle. Předchozí mistr světa Martin už také díky zranění znovu chybí a další mistr světa předchozích let Bagnaia se motá na místech, kde by vůbec neměl být a je na odpis. Třídu MotoGP postihl akutní nedostatek mistrů světa.....
Někteří fandové motocyklových závodů tvrdí, že bez Marqueze jsou závody zajímavější. Pravdu mají v tom, že pro závodníky, kterým se tím pádem otevírá šance na lepší pořadí či na vítězství, je to určitě zajímavější a přitažlivější, jinak se ale díry po mistrech světa zacelují blbě a těžko. Ti jezdci prostě ve startovním poli citelně chybí a basta.
V kvalifikaci byl nejrychlejší Quartararo (1:26,465), druhý Bezzecchi ztrácel 0,031 sec. a třetí Miller 0,243 sec. Druhou řadu obsadili Fernandez (+0,386), Acosta (+01,409) a Alex Marquez (+0,455). Bagnaia jedenáctý.
Po odstartování šel do čela Bezzecchi, jezdec, který je v současnosti zřejmě z celého pole MotoGP nejrychlejší a vedl čtyři kola. Jenže mu za krkem seděl dvojnásobný trest ve formě Double Long lap Penalty, takže se propadl nejprve na třetí a pak ještě na šesté místo. Na čele se usadil Raul Fernandez a metr po metru získával malý náskok, který si uhlídal až pod šachovnicovou vlajku! Hned v úvodu opustil závod po havárii Zarco a vzápětí za ním také Jack Miller, domácí závodník, který si dělal šance na pódiový úspěch. Úspěchem bylo alespoň to, že oba odešli po svých.
Za Fernandeze na druhé místo se po Bezzecchiho trestech vyhoupl Acosta, ale Fernandeze se mu nepodařilo dotáhnout, naopak v šestnáctém kole podlehl nájezdu Alexe Marqueze a v závěru zvadl ještě víc a obsadil páté místo v cíli. DiGiannantonio jezdil dlouho čtvrtý, v poslední třetině závodu odsunul na třetí místo Acostu a těsně před koncem předjel i Alexe Marqueze. Alexovi ale nebylo dopřáno ani třetí místo, když jej v poslední kole předjel trestanec Bezzecchi, který tak získal poslední místo na bedně. V průběhu závodu havaroval ještě Mir v desátém kole a čtyři kola před cílem se do štěrku odporoučel Bagnaia a jeho gesto naznačovalo marnost.
Results MotoGP:
1. Fernandez Raul, ESP, 39:49,571, 2. DiGiannantonio Fabio, ITA, +1,418, 3. Bezzecchi Marco, ITA, +2,410, 4. Marquez Alex, +3,716, 5. Acosta Pedro, ESP, +7,930, 6. Marini Luca, ITA, +7,970, 7. Rins Alex, ESP, +10,671, 8. Binder Brad, RSA, +12,270, 9. Bastianini Enea, ITA, + 14,076, 10. Espargaro Pol, ESP, 11. Quartararo Fabio, FRA, 12. Oliveira Miguel, POR,13. Ogura Ai, JPN, 14. Aldeguer Fermin, ESP, 15. Morbidelli Franco.
Krátce ke Sprint Race:
Jelo se na třináct kol. Vedl Fernandez sledován Bezzecchim. Ten zaútočil v desátém kole a po krátkém boji se usadil na čele a zvítězil, Fernandez skončil druhý a třetí dokončil závod Acosta, který tentokrát vydržel. Čtvrtý dokončil Sprint Race Jack Miller, což ho jistě povzbudilo pro nedělní závod, který, jak už víme, se mu nevyvedl a skončil v prachu zapomnění. Další pořadí: 5. DiGiannantonio, 6. Alex Marquez, 7. Quartararo, 8. Marini a 9. Pol Espargaro.
Stav MS:
1. Marquez Marc 545, 2. Marquez Alex 379, 3. Bezzecchi 282, 4. Bagnaia 274, 5. Acosta 2533, 6. DiGiannantonio 216, 7. Morbidelli 208, 8. Aldeguer 1483, 9. Quartararo 166, 10. Fernandez 146 bodů.
Jak vypadá a kam kráčí vývoj v MotoGP? Podívejme se opět na posledních pět závodů prvních deseti jezdců tabulky.
Poř.- jezdec - body - MS - bb MS
1. Marquez Alex 99 2. 379 ESP
2. Marquez Marc 90 1. 545 ESP
3. Bezzecchi Marco 85 3. 282 ITA
4. Fernandez Raul 73 10. 146 ESP
5. Acosta Pedro 69 5. 233 ESP
6. DiGiannantonio Fabio 62 6. 216 ITA
7. Aldeguer Fermin 57 8. 183 ESP
8. Quartararo Fabio 57 9. 166 FRA
9. Morbidelli Franco 47 7. 208 ITA
10. Bagnaia Francesco 46 4. 274 ITA
Inu obrázek si udělejte sami. Já bych proti pořadí na prvních třech místech (myslím v MS) nic nenamítal, jeví se mi za současné situace spravedlivé. Jak se poskládají ti další, je mi celkem jedno, nejsou ani v centru pozornosti. Poněkud mě zklamal Acosta, od něho jsem čekal víc.
Na start už pomalu najíždějí jezdci další Grand Prix, tak vzhůru k obrazovkám!
Věnceslav Černý
- Foto MotoGP.com
- Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.





