web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

GP Indonésie - Mandalika 2025

Osmnáctá Grand Prix tohoto roku se jela v Indonésii na okruhu Mandalika na ostrově Lombok v souostroví Malé Sundy v provincii Západní Nusa Tengarra. Je součástí sportovního, zábavního a turistického centra.

GRAND PRIX INDONÉSIE, PERTAMINA MANDALIKA 3. - 5. 10. 2025

Délka okruhu je 4,3 km = 2,67 míle a nejdelší rovinka měří 723 metry. Závody provázelo horko, při kterém teplota dráhy dosahovala až 60°C. Sprint Race MotoGP byl vypsán na třináct, hlavní závod na sedmadvacet, závod Moto3 na dvacet a Moto2 na dvaadvacet kol.

Moto3

Mototrojky přinesly poměrně vzrušující podívanou. Páteční trénink byl ve znamení španělské převahy v pořadí Piqueras (1:37,503), Quiles, Rueda, Adrian Fernandez a Muňoz. Za ně se vmáčkl Australan Kelso a navrátilec Ital Bertelle, a následovali zase Španělé Carpe a Almansa. Kvalifikace se nesla v podobném duchu. Pole Position vyjel Fernandez (1:37,022) před Muňozem, za ně se zařadil Kelso a následovali Carpe, Furusato, Quiles a Almansa.

Závod byl dramatický, španělské převahy maličko ubylo. Vedl A. Fernandez, dotíral na něj Quiles a jako ostříž za nimi číhal Rueda. Závod značně ovlivnila nehoda v osmém okruhu, když v zatáčce, kde se nejvíce padá, najel Almansa na vnitřek příliš rychle, podklouzl a smetl Carpeho a Furusata. V tu dobu už byl Rueda na čele. V devatenáctém kole došlo za ním k další důležité nehodě, když Fernandez v boji o umístění se mermomoci chtěl dostal kupředu a v zatáčce zevnitř sundal Muňoze, a to dost drsně. Vzápětí byl závod redflagován a výsledky platily tak, jak jezdci projeli cílem v kole předchozím. Cílem sice projel první Fernandez, ale po dojezdu nastalo velké dohadování a rozdávání trestů. Fernandez byl odsunut na šesté místo, vítězem se stal Rueda a Quiles, který projel cílem za Ruedou, dostal také trest a v konečném pořadí byl čtvrtý. Lunetta, jenž projel cílem čtvrtý a odstavil motocykl v boxech, se pojednou vracel a byl vyhlášen jako druhý. Guido Pini, který projel cílem za Lunettou jako pátý, se také dočkal stupňů vítězů, a byl v konečném pořadí klasifikován jako třetí. Kelso po pádu dojel až jako desátý.

No, takovéto vyhlašování pořadí je docela trapné a ostudné. Ač někdo Fernandezův manévr na Muňoze hodnotí mírně, z mého pohledu měl dostal Black flag a měl být z klasifikace vyloučen, zbytek mohl klidně zůstat tak, jak projel cílem. Jenže systém složitých a přes vint šroubovaných trestů, které se pro nás diváky najednou vynoří odněkud z neznáma, udělají pak z pořadí víceméně frašku. Jak se potom objeví v té míchanici přesné odstupy jezdců v cíli, ba změřené na tisícinu sekundy, když ve skutečnosti to bylo jinak, to už je věcí žonglérství rozhodčích. Ale no tak už dost. Nikdo asi nebude nic namítat proti tomu, že Rueda je vítězem zaslouženě a také bude zaslouženě mistrem světa. O post vicemistra se bude ještě bojovat.

Results Moto3:

1. Rueda José Antonio, ESP, 29:28,292, 2. Lunetta Luca, ITA, +0,305, 3. Pini Guido, ITA, +0,388, 4. Quiles Maximo, ESP, +3,027, 5. Roulstone Jacob, AUS, +4,978, 6. Fernandez Adrian, ESP, +5,747, 7. Piqueras Angel, ESP, +6,154, 8- Yamanaka Ryusei, JPN, 9. Nepa Stefano, ITA, 10. Kelso Joël, AUS, 11. Bertelle, ITA, 12, Foggia, ITA, 13. Moodley, RSA, 14. Morelli, ITA, 15. O´Shea, GBR.

Stav MS:

1. Rueda 340, 2. Piqueras 231, 3. Quiles 217, 4. Muňoz, 198, 5. Kelso 159, 6. Carpe 157, 7. Fernandez, 137, 8. Yamanaka 123, 9. Perrone 121, 10. Furusato 107 bodů.
Poznámka: Fernandezův nájezd do Muňoze údajně skončil zlomeninou stehenní kosti. Opakuji. Podle mě žádný závodní incident, ale tvrdé sejmutí s následky.

313032

Moto2

V pátečním tréninku bylo nejrychlejší španělské trio Manuel Gonzales, Daniel Holgado, Daniel Muňoz. Filip Salač se nadále potýkal s technickými problémy. V Motegi měl údajně problémy s převodovkou, které zřejmě pokračovaly. Výsledkem bylo jednadvacáté místo, čas 1:33,766. V sobotní Q jedničce se blýsklo na lepší časy a byl z toho postup do Q dvojky časem 1:32,990. Q dvojka už ale toto vybočení „opravila“, už to nešlo, čas 1:33,479 znamenal osmnácté místo na gridu. Pole position obsadil Moreira (1:32,341), následovali Alonso, Guevara, Gonzales a Holgado.

Závod z našeho hlediska zajímavý nebyl. Filip Salač se pohyboval kolem patnáctého místa. Před ním došlo k několika výpadkům, takže se posunul až na třinácté místo, potom ale začal zpomalovat, propadal se pořadím až na samý konec a v osmnáctém kole zajel do boxů a marný boj vzdal. Od startu do cíle vedl Moreira, za ním se držel Holgado, Guevara a Gonzales. Holgado, jedoucí v posledních závodech ve velké formě, zazdil závod v šestém kole havárií. Na druhé místo se dostal Gonzales, na třetí Guevara a na čtvrté Canet. Takto se pořadí stabilizovalo v osmém okruhu, a tak zůstalo až do cíle. Z hlediska diváka málo událostí na dlouhý závod.

Results Moto2:

Moreira Diogo, BRA, 34:23,800, 2. Gonzales Manuel, ESP, +4,678, 3. Guevara Izan, ESP, +7,261,4. Canet Aaron, ESP, +9, 050, 5. Baltus Barry, BEL, +9,518, 6. Arena Albert, ESP, +11.109, 7. Roberts Joe, USA, +11,544, 8.Ortolá Ivan, ESP, +14,591, 9. Dixon, Jake, GBR, +15,363, 11. Huertas, ESP, 12. Binder Darryn, RSA, 13. Agius, AUS, 14. Sasaki, JPN, 15. Lopez, ESP.

Stav MS:

1. Gonzales 258, 2. Moreira 229, 3. Canet 2022, 4. Baltus 193, 5. Dixon 178, 6. Holgado 153, 7. Vietti 141, 8. Arenas 118, 9. Agius 107, 10. Öncü 100, .......13. Salač 82 body.

Filip Salač není v záviděníhodné situaci. Alespoň dle toho, jak se nám to prezentuje. Úplně původně směřoval do týmu Speed RS. Ten vede Luca Boscoscuroa, Filip jezdí podvozek Boscoscuro. Od tohoto týmu odchází Alonso Lopez, údajně ke Gresiniho Italjetu, neboť odtud vidí schůdnější cestu do MotoGP. Před GP Rakouska se proslechlo, že Salač u Marc VDS končí a bude nahrazen. A nahradí jej Aaron Canet. Další verze – Canet ale nahradí Dixona, který směřuje do WSBK, Salače by měl nahradit Öncü. Následné informace, možná spekulace, možná ne, hovořily o tom, že Tým Marc VDS možná končí úplně a míří do WSBK celý. Tomu by zase napovídala informace, že by se počet startujících v Moto a Moto2 měl snížit o dva jezdce. Další možnost byla taková, že by měl Salač místo u týmu Pramac Yamaha Moto2, odkud by měl odejít Tony Arbolino k týmu Fantic, kde nahradí Aarona Caneta. Ale byla tady ještě další verze! A sice místo u Italtrans Racing. Tam funguje Diogo Moreira, jenomže....... Jenomže v příštím roce se má vrátit do kalendáře Grand Prix Brazilie a Brazilci by rádi měli v MotoGP Brazilce! Nu jasně Moreiru! Do toho prosakovala jakási teorie, že Dorna Sports by ráda zachovala Salače ve startovní listině Grand Prix, neboť je to jediný jezdec z České republiky. No prosím, nevím co je na tom pravdy, ale možná by to mohlo hrát nějakou roli. Moreira už má údajně podepsáno v MotoGP u Hondy. Nu Filip nemá podepsáno nic. Nejspíš. Vyznat se v tom, je docela fuška. Nakonec se jednalo s RV Racing. Tam to údajně už bylo hotové ale...... Objevil se problém. Člověk, který z pozice RV Racing přestup sjednával, byl propuštěn, zřejmě ne úplně v dobrém, takže to, co sjednal, jaksi vysublimovalo do ztracena i s ním. Taky se lidem z RV nemusí líbit to, že stojí až na konci řady možností, kterých se Filip snažil využít. Říkám Filip, ale on jistě není hlavním jednatelem v tomto zvláštním bludišti, byť je osobou, o které se jedná. No řeknu Vám, kdyby se takto jednalo o mně, byl bych z toho na palici. V každém případě doufám, že Filip místo najde, že bude dobré a budeme zase fandit. Jistě mu zrovna nepřispívá do image, že nyní jezdí pod své možnosti a trápí se s technikou. Nejlepší je, tento zmatek, kde jedna informace popírá druhou, nesledovat, držet palce a pak si poslechnout výsledek. Lidem, kteří v tom žijí a musí se v tom nějak orientovat, rozhodně nezávidím.

242021

MotoGP

Závod MotoGP byl dost divoký. Otázku číslo jedna, zda Bagnaia bude opět na špici jako v Japonsku, vyřešily už tréninky a kvalifikace.
V pátečním tréninku byl nejrychlejší Bezzecchi před Aldeguerem a Acostou. Alex a Marc Marquezovi se spokojili s desátou a jedenáctou pozicí. No docela bída. Ale Bagnaia až sedmnáctý. Žádné Japonsko se neopakovalo. Přítomnost Marca Marqueze a Bagnaii ve Q1 byla zajímavá. M. Marquez postoupil ze druhého místa, Bagnaia skejsnul na šestém místě, za ním už byli pouze Zarco, Chantra a Viňales, který posléze z dalšího průběhu odstoupil se zraněným ramenem. Neobvyklé bylo i postavení na roštu po Q2. Na Pole position Bezzecchi, vedle něho Aldeguer a Fernandez, ve druhé řadě Rins, Acosta a Marini. Jakoby si hlavní predátoři dali pauzu a myši měly pré. Marquezové stáli ve třetí řadě a Bagnaia až v šesté

Stručně ke Sprint Race

Závod odvodil Aldeguer, ale v posledním kole podlehl překvapivému nájezdu Bezzecchiho. Bezzecchi nájezd poněkud přehnal, udělal chybu, a kdyby jí překvapený Aldeguer neudělal také, mohl ještě vyhrát. Ale zatáčku přetáhli oba a Bezzecchi tedy vyhrál před Aldeguerem a Raulem Fernandezem. Acosta se opět hnal po vytouženém vítězství, ale ve třetím okruhu havaroval a měl po nadějích.Čtvrtý dokončil Sprint Alex Marquez a pátý překvapivě Mir. Marc Marquez vyfasoval Long lap Penalty a přijel do cíle sedmý. Nic moc, že ano, ale nově již korunovaný mistr světa to měl zřejmě tak trochu na háku a mohl jet na pohodu. Bagnaiův příběh začíná připomínat středověkou tragédii. Dokončil závod na čtrnáctém, posledním místě. Získal sice dva body a každý bod se počítá, zda to ale zmírnilo hořkost z katastrofálního umístění, není pravděpodobné. Bagnaiovi ovšem slouží ke cti to, že ani ve zjevně beznadějném postavení závod nezabalil a dohrál svou tragickou roli až do chvíle, kdy divadlo Grand Prix spustilo oponu.

Results Sprint Race:

1. Bezzecchi Marco, ITA, 19:37,047, 2. Aldeguer Fermin, ESP, + 0,157, 3. Fernandez Raul, ESP, + 4,062, 4. Marquez Alex, ESP, + 5,852, 5. Mir Joan, ESP, + 8,759, .... 14. Bagnaia Francesco, ITA, + 29,393.

Pár slov k hlavnímu závodu MotoGP

Zda se Bagnaia bude schopen ještě zmátořit, na to dal odpověď start. Ten byl tragický, jako ostatně celý víkend, Bagnaia se mátožil na samém chvostu pole, v osmém kole havaroval a skončil. První kolo přineslo i další, velmi zásadní odpověď. Poleman Bezzecchi neodstartoval nejlépe, Ale snažil se stůj co stůj probít rychle dopředu, najel pod M. Marqueze, jenže to neubrzdil a smetl Marca i sebe. Marc a Marco to měli za sebou, závod pokračoval. Horší bylo, že oba aktéři skončili v Medical Center a u Marqueze bylo podezření na závažnější poranění ramene. Nakonec z toho snad byly jen natažené vazy. V této chvíli, po skončení závodu, není jisté zda Marc Marquez letošní sezonu vůbec dokončí. Tak bohužel skončil pro Marca Marqueze závod, ve kterém měl jet na pohodu a užít si titulu mistra světa. Užil si ho v Medical Center a tam, řekněme rovnou, se hodně blbě něco užívá.

Až do osmého kola vodil pole Pedro Acosta, jenže pak jej předjel nabušený Fermín Aldeguer, pozvolna si vytvořil náskok a první místo si bezpečně uhlídal až do cíle. Acosta se za Aldeguerem neudržel, naopak na něj zle dotíral Marini, jenže ten se v patnáctém kole dostal do předjížděcí skrumáže, propadl až na osmé místo a ztracenou pozici už zpět nezískal, dokončil závod na pátém místě. Pak se do Acosty pustil Rins, který jel překvapivě dobře, a dokonce držel čtyři kola druhé místo, na kterém jej pak vystřídal Alex Marquez, ale poslední slovo měl Acosta. Tři kola před cílem se znovu probojoval na druhé místo a to udržel. Poslední místo na bedně získal A. Marquez, následovali Binder, Marini, Raul Fernandez, Quartararo a Morbidelli. Rins propadal pořadím až na desátou pozici v cíli, možná mu odešly pneumatiky, nebo měl nějakou technickou závadu.

Results MotoGP:

Aldeguer Fermin, ESP. 41:07,651, 2. Acosta Pedro, ESP, + 6,987, 3. Marquez Alex, ESP, + 7,896, 4. Binder Brad, RSA, + 8,901, 5. Marini Luca, ITA, + 9,129, 6. Fernandez Raul, ESP, + 9,709, 7. Quartararo Fabio, FRA, + 9,894, 8. Morbidelli Franco, ITA, + 10,087, 9. DiGiannantonio, ITA, 10. Rins, ESP, 11. Oliveira, POR, 12. Zarco, FRA, 13. Chantra, INA, 14. Miller, AUS.

Stav MS: 1. Marquez Marc 545, 2. Marquez Alex 362, 3. Bagnaia 274, 4. Bezzecchi 254, 5. Acosta 215, 6. Morbidelli 207, 7. DiGiannantonio 191, 8. Aldeguer 181, Quartararo 158, 10. Zarco 128 bodů.

9312

512

Co říci závěrem? Mrkněme lehce do statistiky. Nemějte strach, statistice nerozumím a vzroce tam používané mi říkají asi tolik, co hieroglyfy v pyramidách. Umím jen sečíst a odečíst. Podívejme se do bodovaných míst.

Moto3 – Španělé 4, Italové 6 jezdců, Moto2 – Španělé 7 jezdců, Ital žádný, MotoGP – Španělé 5 jezdců, Italové 3 jezdci. Celkem tedy Španělů šestnáct, Italů devět. Svědčí to celkem jasně o španělsko-italské převaze. Dalších deset států, které se objeví ve výsledcích do 15. místa, je představováno jednotlivci. Australané jsou čtyři, Jihoafričané tři, Japonci, Britové a Francouzi dva a po jednom jezdci je zastoupena Brazilie, Belgie, USA, Portugalsko a Indonesie. Co z toho lze vyvodit? Nic moc. Španělsko-italská převaha jevíc jak evidentní. Snad jen to by se dalo říci, že nějaká šikovně vymyšlená regulace množství jezdců jednoho státu, která by nezaváněla diskriminací, by se hodila.

A to je všechno

Věnceslav Černý

Foto MotoGP.com
Autorský obsah

Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

Nejnovější komentáře

Dejf77 napsal komentář k ČTT + IRRC v Hořicích 2025 - fotogalerie
Moc hezký fotky 👍
Drak napsal komentář k Klady a zápory Velké ceny v Brně..
Pěkný článek a zhodnocení, s něčím souhlasím, s něčím zas ne 😅.Parkování když prší byl problém i dří...
Tereza napsal komentář k Klady a zápory Velké ceny v Brně..
Osobně jsem si MotoGP užila, co mi ale celý zážitek kazilo bylo okolí tribuny T1. Nejvíce prostoru z...
Výborný článek! ale je to tedy hodně smutné.. 🤨Že je situace špatná jsem věděl, ale že je to až tak ...