Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Kawasaki ZRX 1200 - Retro raketa

Kapitoly článku

Brzdy

Vpředu dva kotouče s dvěma šestipístkovými brzdiči Tokico, vzadu jeden kotouč s dvoupístkem, prostě klasika. Když jsem se na téhle motorce svezl poprvé, brzdy mě ohromně nadchly. Celkem dobrý nástup se silným předvídatelným brzdným účinkem. Nutno podotknout, že to byl právě začátek sezóny, takže po zimní pauze. To je období, kdy každá motorka jede jako hrom a přinejmenším stejně dobře brzdí. S odstupem času však musím napsat, že brzdy by mohli být o fous lepší, ale i tak to bohatě stačí. Snad je to tím, že to jsou Tokica, které jak známo jsou oproti Nissinům mírně horší, anebo použít lepší brzdové destičky a pancéřované hadice?

Bohužel nemáme srovnání s jízdou na okruhu, ale při běžném provozu tyhle brzdy bohatě stačí. Nijak nevadnou ani při sjezdu alpských průsmyků a jejich opotřebení není nijak strašné.

ZRX 1200 09

Jak se s ní jezdí

ZRX 1200 19Po usednutí za řidítka možná někoho překvapí jezdecká pozice – možná to zní zvláštně, ale sedíte jakoby na motorce, mezi nádrží a sedlem je jen nízké převýšení. A tahle pozice není vůbec nijak nepříjemná, spíše naopak. Velmi rychle si zvyknete a všechno hned padne do ruky. Uchopíte tak akorát široká řidítka a před sebou máte přehledné a dobře čitelné analogové přístroje – otáčkoměr, palivoměr a tachometr cejchovaný do 260km/h. Po rozjetí ucítíte ten typický tah a celkem vhod přijdou i dlouhé kvalty. Podle tachometru jde jednička někam za 100km/h, dvojka má maximum ve 160km/h, trojka jde dotočit cca ke 210km/h, čtyřka jede nejvíce 250km/h a na pětku lze teoreticky dosáhnout tachometrových 290km/h. Ale této rychlosti už vůbec nestačí výkon motoru a navíc tachometr končí ve 260km/h a to už vůbec nemluvím o nesnesitelném náporu větru. Maximální rychlost uváděná továrnou je 238km/h, nám se podařilo dosáhnout 250km/h podle tachometru, což dělá skutečných 230km/h. Je sice pravda, že by motorka jela ještě o trochu více, ale nápor vichru je již na takto nahatém motocyklu opravdu nepříjemný. Nejlepší je držet se tak do středního otáčkového spektra. V tom případě jedete vždycky rychleji než cokoli dalšího na silnici a s příjemnou spotřebou – dlouhodobý průměr je cca 6,5l/100km.

Když se řekne jízda po městě, někdo by se mohl zaleknout vyšší hmotnosti (provozní hmotnost cca 240kg), ale vlastně ani není proč. Ve skutečnosti tahle motorka umožňuje lepší manévrovatelnost než kterákoli jiná, a to hlavně díky ohromnému rejdu. Ten je tak velký, že lidé, kteří mají větší zápěstí by si ho mohli v krajní ZRX 1200 16poloze přiskřípnout o nádrž – v tom případě mezi heftem a nádrží je mezera asi 3cm. A kličkování mezi kolonami aut se tím pádem stává zábavnou hrou. Pokud bude řeč o vyšší hmotnosti, pak jen v případě manévrování na místě a za pomoci vlastních sil. Ve městě opět oceníte medvědí sílu motoru – není potřeba skoro vůbec řadit, tenhle agregát se roztočí i na vyšší rychlosti klidně z volnoběhu a bez kecání a že při rozjezdu na semaforu si vás nedá ani Bugatka snad nemá ani cenu zdůrazňovat…Díky vodnímu chlazení nehrozí přehřátí ani ve velmi horkých letních dnech. No a nakonec poslední věc, kterou oceníte nejenom ve městě, je na motocyklové poměry gigantická schránka pod sedlem. Díky tomu, že motorka nemá centrální pružící a tlumící jednotku, ale dva tlumiče po stranách, mohl pod sedlem vzniknout prostor třeba pro PET lahev a ještě pár dalších drobnějších věcí.

ZRX 1200 26ZRX 1200 39ZRX 1200 38

Avšak místo, kde nahaté motocykly vyniknou nejvíce, jsou normální silnice. Zde můžete vychutnat poděděné závodní geny a připadat si jako Eddie na Z1 v dobách Led Zeppelinů. Do zatáček motorka jede ochotně a drží zvolenou stopu a na výjezdu stačí mírně otočit heftem a pak už jen vidíte míhající se okolí a při pohledu na tachometr se nestačíte divit, jak jedete nečekaně rychle a přitom točíte tak málo. Třeba na pětku 5000 otáček znamená 140km/h na tachometru a motor je schopen točit těch otáček 10500.

No a opět ta největší nuda s každou motorkou je na dálnici. Tady poznáte tu nevýhodu nahatého motocyklu. Příjemné cestování se dá označit tak do 180km/h. Od 200km/h cítíte mírně nepříjemný nápor větru a od 220km/h je ten vítr už opravdu nesnesitelný, ale dá se. Top speed je podle tachometru 250km/h a ve skutečnosti je to cca 230km/h. Nicméně i na dálnici si lze alespoň trochu užít legrace – to když se řadíte z připojovacího pruhu rovnou do levého a tachometr v té chvíli olizuje 200km/h.

A co na to spolujezdec?

Díky velkému a širokému sedlu spolujezdec zažívá oproti jiným motorkám opravdové pohodlí. I umístění stupaček nijak neomezuje a je možné vézt i vyšší postavy.

ZRX 1200 52

Kawasaki ZRX 1200 není obyčejným konzumním motocyklem a jen tak někde ji nepotkáte. V kultovní verzi R budí zasloužený respekt a díky svým závodním genům dokáže přinést spoustu zábavy a legrace. Neznám lepší způsob, který budí úsměv na rtech, než ohromný tah tohoto retro biku. Ať tam máte jakýkoli kvalt, vždy vyrazí bez reptání vpřed a nic na ní v tu chvíli nemá. Zatáčky projíždí s bravurou sobě vlastní a po přidání tlumiče řízení se jízdní vlastnosti ještě zlepší. Přesto to není motocykl určený pro úplné začátečníky, při sportovní jízdě vyžaduje přesné vedení a cit. Za to se odmění skvělými zážitky a ani spotřeba není nijak strašná – dlouhodobý průměr 6,5l/100km a při velmi klidném cestování je schopná jet i pod 5l/100km.

ZRX 1200 49

Zapomeňte na moderní superbiky a nechte se unést kouzlem starých dobrých časů, tohle je jeden z posledních „poctivých“ motocyklů...

Článek byl naposledy upraven: 29.03.2019

Komentáře (6)

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)

jede jako čert a já už jinou nechci. rozdělí nás jen stk

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)

Souhlas, moc pekna motorka, ale moje není.

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
to je tvé kawasi? jinak moc pekny, jako kazdy pecovany rexík
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)

Moc pěknej testík Mám ZRX 1100 Eddie Lawson Replicu a je to paráda

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)

Teda, zdá se mi, že už tady máte docela hic...

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)

Celkem hezky napsaný test a i s naměřeným výkonem, to se jen tak nevidí Jsem se kdysi rozhodoval mezi ZRX a XJR, nakonec jsem vzal Yamahu. A je pravda, že v létě ve městě fakt hicuje. Mějte se a jen tak dál

K článku nejsou žádné komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

BendaK napsal komentář k Most - fotogalerie tříd 1000 ccm
Parádní fotky Jinak je vidět, že spousta lidí má slušnou techniku a zázemí, viz. i třeba ...
Katka napsal komentář k Košice
Dnes 28.08.2019 si pripomíname 50 rokov od nešťastnej udalosti. Hľadáme v novinách nejaký čl...
Ještě mi na e-mail: napište prosím svou adresu. Děkuji
Dobrý večer zítra fotky balím a pošlu ...