Přihlásit se
x
x
Registrovat
x

Kawasaki ZRX 1200 - Retro raketa

  • Kategorie: Testy motocyklů
  • 10.10.2009
  • Aktualizováno: 26.02.2020

Kapitoly článku

Motor má charakter

Nejsilnější stránka tohoto motocyklu – mohutný řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 1164ccm uložený napříč. To je přesně ta věc, která propůjčuje téhle motorce typický charakter power biku. Krmení motoru obstarávají čtyři karburátory, které spolu s katalyzátorem stačí na emisní normu EURO2. Na první velmi rychlý pohled by se mohlo díky žebrování na hlavě motoru zdát, že je motor chlazen vzduchem, nicméně chladič vpředu celkem rychle prozradí, že chladícím médiem je voda. Koneckonců je to dobře, protože není problém motor uchladit i v horku ve městě.

ZRX 1200 01ZRX 1200 02ZRX 1200 04

Motor sice nedisponuje nijak oslnivým výkonem, papírově pouze 90kW (cca 122 hp), avšak jeho síla v nízkých otáčkách je úžasná. Není vůbec problém se na pětku rozmotat klidně z nějakých 2000 otáček a na čtyřku se bez nějakého škubání či protestování rozmotá už i z volnoběhu. Jak již zde bylo uvedeno, motor má papírově 90kW při 9200 otáčkách a kroutící moment 112Nm při 7000 otáčkách. My jsme naměřily maximální výkon na zadním kole 80kW při 9200 otáčkách a maximální kroutící moment 85Nm při 8000 otáčkách. Charakter výkonu je pěkně vidět z grafu – víceméně lineární průběh s typickým mírným propadem okolo 6000 otáček a zajímavostí nakonec – v 7000 otáčkách motor chytne jakoby druhý dech a přidá se velmi příjemný „turbo efekt“, to je také dobře patrné z grafu (výkonová křivka se jakoby stane strmější). Turbo efekt je však nejvíce znát tak do trojky, například na pětku znamená 7000 otáček už něco okolo 200 km/h a tah turbo efektu již poněkud zaniká a to nejenom díky nepříjemnému vichru.

Vykon_zadni_kolo

ZRX 1200 44Zvuk motoru se sériovou koncovkou je poměrně utlumený a má poněkud níže posazený tón, takže někomu může připomínat zvuk sportovního automobilu (to je ale jenom čistě můj postřeh), přesto je to zvuk celkem příjemný. Ve vyšších otáčkách zní jako vysokootáčkový čtyřválec o velkém objemu, což znamená, že to není uřvaný jak šestka. Pokud se však použije lazená koncovka, pak zvuková kulisa je jeden velkej masakr.

Podvozek = kopie závoďáku

ZRX 1200 31Ani zde se nezapře původ motorky – odvozenina závoďáku z konce 70.let. Ale musím také napsat, že jestliže s něčím podobným kluci v té době závodili, pak to byli fakt borci. Ne, podvozek není vůbec špatný, spíše naopak. Ale přesto je potřeba pro něj mít cit. To je dáno jednak typem rámu – trubkový ocelový kolébkový rám – a také hmotností, která není nízká.

Vpředu jsou klasické teleskopické vidlice a zadní trojúhelníková kyvka je odpružena pomocí dvou pružících a tlumících jednotek značky Kayaba. Velkou pochvalu zaslouží variabilita nastavení podvozku. Na tlumičích a pérování lze nastavit úplně vše, což není v této kategorii zcela obvyklé. Takže kromě předpětí pružin lze hýbat i s kompresním a expansním útlumem jak na předních, tak i na zadních tlumičích.

ZRX 1200 46

Nalazení podvozku je v sérii velice komfortní, což ale neznamená, že je přehnaně měkké. Spíše velmi příjemné a dobře využitelné i při sportovnější jízdě, kdy se ani při ostrém brzdění předek nijak významně nepotápí. Ale jak již bylo řečeno, podvozek nabízí spoustu možností seřízení a tak není problém cokoli přenastavit ke svému gustu.

V zatáčkách se motorka chová velmi klidně a s přesností drží zvolenou stopu. Paradoxně k pocitu „že to sedí“ přispívá právě vyšší hmotnost – není to tolik náchylné na rozhození. Ale zmíním také postřeh týkající se pneumatik, jak jistě víte neméně důležité věci na podvozku. Vpředu má ZRX 1200 pneumatiku o rozměru 120/70 R17 a vzadu 180/55 R17 a ze série vyjíždí s Bridgestony Battlax BT020, což jsou spíše turistické pneumatiky. U této zadní pneumatiky jsem zaznamenal od určitých větších náklonů jistý neklid v řízení, který se projevoval kmitáním (viz. článek o kmitání). Prestože na přední pneumatice zbývalo do kraje ještě relativně dost místa, tak zadek byl sjetý až ke kraji a na kraji bylo vlnité ohraničení (to bylo právě z toho mírného rozkmitání). Od začátku mi bylo zřejmé, že to není chyba podvozku, nýbrž té zadní pneumatiky. Po výměně zadní pneu za novější generaci Bridgestone Battlax BT021 se vše vyřešilo a podvozek se výrazně zklidnil. Životnost pneumatik se pohybuje u přední cca 9000km a u zadní je to cca 6000km, ale záleží hlavně na stylu jízdy.

ZRX 1200 54ZRX 1200 28ZRX 1200 24

ZRX 1200 18Ještě pár slov k tlumiči řízení, o kterém jste si mohli přečíst v tomto článku. Je to doopravdy výborná věc, která ještě přispěla ke stabilizaci chování podvozku zejména v hlubokých náklonech a při přejíždění podélných nerovností za vysokých rychlostí – jako třeba vyjeté koleje na dálnici při rychlostech více jak 200km/h. A díky tlumiči řízení není problém se zrychlit v každé zatáčce minimálně o 10km/h a stále si zachovat pocit bezpečí.

Převodovka

ZRX 1200 32Tak to je jedna velká a mohutná pětikvaltová skříň. Možná by někdo mohl namítnout, že pět rychlostí je málo, ale díky ohromné síle by šestka akorát tak zdržovala. Protože převodovka je mírně hmotnější a mohutnější, tím myslím vyšší momenty setrvačnosti rotujících částí (dimenzováno zejména na životnost), je potřeba jisté preciznosti při řazení. Může se totiž stát, že při odřazování se rychlost úplně nedoklapne a při použití plného plynu může chvíli nato vypadnout do falešného neutrálu. I na to však existuje jednoduchý lék – buď precizně řadit anebo si obrátit smysl řazení, to znamená, že vyšší rychlosti řadíte dolu a nižší nahoru – stejně jako na závodních motorkách. Obrácení řazení se dá docílit jednoduše obrácením řadícího ovladače na výstupu u hřídele řazení. Prakticky to znamená povolit jeden malý šroubek a o 180° obrátit výstupní ovládací páku, od které vedou táhla k řadící páce – práce na 2 minuty.

Článek byl naposledy upraven: 26.02.2020

Komentáře (6)

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)

jede jako čert a já už jinou nechci. rozdělí nás jen stk

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)

Souhlas, moc pekna motorka, ale moje není.

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)
to je tvé kawasi? jinak moc pekny, jako kazdy pecovany rexík
Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)

Moc pěknej testík Mám ZRX 1100 Eddie Lawson Replicu a je to paráda

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)

Teda, zdá se mi, že už tady máte docela hic...

Tento komentář byl správcem sbalen (minimalizován)

Celkem hezky napsaný test a i s naměřeným výkonem, to se jen tak nevidí Jsem se kdysi rozhodoval mezi ZRX a XJR, nakonec jsem vzal Yamahu. A je pravda, že v létě ve městě fakt hicuje. Mějte se a jen tak dál

K článku nejsou žádné komentáře

Přidejte komentář

  1. Komentář píšete jako host. Zaregistrujte se, nebo se přihlašte k Vašemu účtu.
0 znaků
Opište text z obrázku níže

Nejnovější komentáře

Drak napsal komentář k WorldSBK se pojedou v Mostě!
Paráda :P, jen škoda, že ceny jsou nastavené dost vysoko.. ...
Jeden z mála závodů u nás v Mostě a bude to německý mistrák.. Brzo u nás budou závodit němci častě...
ducatis55 napsal komentář k Závody motocyklů 1961
Nádhera Moc děkuji za úžasné čtení a přehled výsledků, rád vzpomínám na minulé časy (tedy jen co se...
kawas napsal komentář k Tenkrát v Dymokurech...
Ano, Dymokury se v tomto termínu jedou..