Kapitoly článku
Když jsem tuhle motorku viděl poprvé, říkal jsem si s despektem velká hora železa a nic víc. Jaké však bylo moje překvapení po usednutí za řidítka – příjemná motorka s velkou a dobře dávkovatelnou silou a se super podvozkem a kvalitními brzdami v dané třídě. Hned při prvním svezení mi nabídla efektní powerslide a od té doby k ní chovám úctyhodný respekt – prostě jsem si ji zamiloval.
Sice se už nějaký ten pátek nevyrábí a vlastně nemá ani žádného nástupce, protože Kawasaki Z1000 je žánrově trochu někde jinde, přesto se o téhle motorce dá říci, že se za dobu své existence stala kultovním power bikem. Stačí se podívat na různé přestavby, které mají v mnohých případech implantované turbo. I to svědčí o kvalitách motoru, který je schopen vydžet nadopování daleko přes 250 koní. To se pak z tohoto motocyklu stává opravdový trhač asfaltu.
Motor s medvědí silou vás bude vždycky bavit - tady je naměřený průběh výkonu
Nestárnoucí retro design, který jen tak neomrzí
Závodní geny z přelomu 70. a 80. let
Plně seřiditelný podvozek
Stručná historie
Kawasaki ZRX 1200 bývá označována jako reminiscence slavného závodního motocyklu Kawasaki Z1, s níž závodil Eddie Lawson. Na první pohled se Z1 nese designově podobné znaky jako je trojúhelníková zadní kyvka, podobný tvar nádrže a celkové vnější rysy.
Jejím faktickým předchůdcem je Kawasaki ZRX 1100 – na první pohled téměř shodný bike. ZRX 1200 se liší hlavně v detailech, například mírně přepracovaná zadní kyvná vidlice a hlavně motor. Objem narostl na 1164ccm a výkon se zvedl z nějakých 75kW na 90kW.
Design
Ten v sobě nezapře inspiraci 70.léty, zejména u verze s označením ZRX 1200 R se svým hranatým předním reflektorem a kapličkou proti větru. Celkem existují tři odvozeniny tohoto motocyklu – a to nahatá verze ZRX 1200, mírně kapotovaná s hranatým reflektorem ZRX 1200 R a polokapotovaná ZRX 1200 S.
Největší sexappeal má asi právě Eddie Lawson replika – ZRX 1200 R v zelené Kawasaki metalíze, která na pohled nejvíc připomíná dávné americké superbiky ze seriálu AMA. Polokapotovaná verze ZRX 1200 S s sebou přináší nejvíce praktičnosti – účinný velký větrný štít a na palubce má i teploměr. Ostatní dvě mají kromě tachometru a otáčkoměru jenom palivoměr. Ale na druhou stranu verze S je taková neosobní a chybí ji ta typická jiskra budící respekt pravého power biku. Nahatá verze ZRX 1200 stojí někde mezi, používá klasické a osvědčené designové prvky, díky nimž má nestárnoucí vzhled.
Za fotky ZRX 1200 ve verzi R děkujeme Kubovi ZRX. Není to přímo originální stav, ale je to nádherná a povedená přestavba se 155 Hp na zadním kole - co víc si přát.
My vám přinášíme test Kawasaki ZRX 1200 z roku 2002 s najetými 17000km. Plně v sériové výbavě, pouze s přidaným tlumičem řízení značky Hyperpro.
Jestli v něčem tahle motorka překvapí, pak je to právě provedení v detailu. Při prvním pohledu vás vždy zaujmou dvě věci – neobvyklá trojúhelníková zadní kyvka a motor, který toho z motorky zabírá asi nejvíc. Na těchto dvou prvcích je taky docela znát, že se moc nešetřilo, a to je dobře. Kvalita zpracování a výběr materiálů je na vysoké úrovni, asi tak jako u každého novějšího japonce. Pochvalu zaslouží kvalitní lakování, které nemá sklon k ošoupávání se - zejména o oblečení.