web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

Pětitaktní motor Ilmor

Vývojářská společnost Ilmor, známá například ze závodů motoGP vyvíjí pětitaktní tříválcový motor o obsahu 700ccm, který by se jednou mohl použít i na motocyklech. Jak vlastně motor pracuje a jaké budou jeho výhody?

5-stroke_engine4Koncept pro pětitaktní motor vynalezl Gerhard Schmitz už zhruba před 10ti lety a společnost Ilmor jej nyní použila při vývoji svého motoru.

Jak to tedy funguje?

V motoru jsou tři válce, dva menší (vysokotlaké), které pracují v klasickém čtyřtaktním cyklu a mezi nimy je jeden větší válec (nízkotlaký) pracující v dvoutaktním cyklu (dochází jen k expanzi a výfuku). Spaliny, které produkují dva menší válce nejdou do výfuku ale jdou střídavě do válce středního (z každého jednou za 2 otáčky), kde vykonávají další práci, čímž se zvětšuje termodynamická účinost motoru. Spaliny tedy jdou do výfuku až ze středního válce.

Motor tedy pracuje s pěti cykly, které začínají u malých válců:

1) sání
2) komprese
3) expanze
4) výfuk z malých válců je zároveň plněním a expanzí ve středním válci
5) konečný výfuk ze středního válce

5-stroke_engine3

Pětitaktní tříválcový motor Ilmor - parametry:

Obsah: 700ccm
Výkon: 130 bhp @ 7000 rpm
Točivý moment: 166 Nm @ 5000 rpm

Výhody pětitaktního motoru:

  • Vyšší termodynamická účinnost
  • Nižší spotřeba
  • Měl by být o 20% lehčí než stejně výkonné čtyřtakty
  • Výroba nebude nákladná, jelikož motor využívá pouze konvenční technologie

5-stroke_drive5-stroke_cutaway

Ilmor by nyní již měl pracovat na druhé fázi vývoje, kdy by měl použít prototyp motoru v testovacím vozidle, s tím že chce ještě více snížit spotřebu a zvýšit výkon.

Parametry motoru vypadají víc než zajímavě a když se k tomu ještě připočte výrazně nižší spotřeba paliva, snad i nižší váha a navíc při ceně, která by byla srovnatelná s cenou čtyřtaktů, tak si myslím, že se do budoucna rozhodně máme na co těšit.

 

Autorský obsah

Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

Nejnovější komentáře

Hlavně že komentátoři Svoboda s Abrahamem na začátku sezóny dost sebevědomě říkali, že je vše u KTM ...
Jiří Sláma napsal komentář k Jan Novotný - vzpomínka na závodníka
S Honzou jsem byl v učení v Pankrácké Jawě v padesátých letech a vzpomínám na něj jako na príma kama...
Jaroslav Knop napsal komentář k Olomouc
Dobrý den , prosím , zda někomu neříká něco jméno Ferdinand Vodička z Přerova a Alois Nečas z Olomou...
kawas napsal komentář k Morašice
Víme, ale přesto děkujeme.. 👍