Vývojářská společnost Ilmor, známá například ze závodů motoGP vyvíjí pětitaktní tříválcový motor o obsahu 700ccm, který by se jednou mohl použít i na motocyklech. Jak vlastně motor pracuje a jaké budou jeho výhody?
Koncept pro pětitaktní motor vynalezl Gerhard Schmitz už zhruba před 10ti lety a společnost Ilmor jej nyní použila při vývoji svého motoru.
Jak to tedy funguje?
V motoru jsou tři válce, dva menší (vysokotlaké), které pracují v klasickém čtyřtaktním cyklu a mezi nimy je jeden větší válec (nízkotlaký) pracující v dvoutaktním cyklu (dochází jen k expanzi a výfuku). Spaliny, které produkují dva menší válce nejdou do výfuku ale jdou střídavě do válce středního (z každého jednou za 2 otáčky), kde vykonávají další práci, čímž se zvětšuje termodynamická účinost motoru. Spaliny tedy jdou do výfuku až ze středního válce.
Motor tedy pracuje s pěti cykly, které začínají u malých válců:
1) sání
2) komprese
3) expanze
4) výfuk z malých válců je zároveň plněním a expanzí ve středním válci
5) konečný výfuk ze středního válce
Pětitaktní tříválcový motor Ilmor - parametry:
Obsah: 700ccm
Výkon: 130 bhp @ 7000 rpm
Točivý moment: 166 Nm @ 5000 rpm
Výhody pětitaktního motoru:
- Vyšší termodynamická účinnost
- Nižší spotřeba
- Měl by být o 20% lehčí než stejně výkonné čtyřtakty
- Výroba nebude nákladná, jelikož motor využívá pouze konvenční technologie
Ilmor by nyní již měl pracovat na druhé fázi vývoje, kdy by měl použít prototyp motoru v testovacím vozidle, s tím že chce ještě více snížit spotřebu a zvýšit výkon.
Parametry motoru vypadají víc než zajímavě a když se k tomu ještě připočte výrazně nižší spotřeba paliva, snad i nižší váha a navíc při ceně, která by byla srovnatelná s cenou čtyřtaktů, tak si myslím, že se do budoucna rozhodně máme na co těšit.
- Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.